Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 208 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
Lindje81 schreef:
17-09-2025 15:24
Bevalt het 2x prikken in de week? Mag ik de reden weten dat je dit bent gaan doen?

Ik zit er zelf ook aan te denken om van 1x per week 2,5 mg naar 2x per week 1,25 mg te gaan omdat ik de eerste dagen zo moe ben.

Hoe heb je die overstap gedaan? Ik heb afgelopen zaterdag 2,5 mg geprikt en vraag me af of ik nu tot zaterdag moet wachten om dan 1,25 mg te prikken of zou het ook eerder kunnen omdat ik minder prik? Ik heb mounjaro van een commerciële partij en de begeleiding is ruk, ze vragen liever elke week of ik een nieuwe pen wil ;-).
Ik was zo moe dat ik bijna niks meer kon doen. Overdag viel ik in slaap. Dit duurde 2 dagen, elke week.
Ik ben begonnen met 2x prikken toen ik nog 2,5mg prikte.
Ik heb de ene week gewoon 2,5 geprikt en de week erop ben ik begonnen met 1,25 op zondag en op donderdag.
Dus niet 3 dagen na de 2,5 alweer 1,25 geprikt.

Ik moet zeggen, het bevalt me uitstekend. Ik ben veel minder moe en functioneer weer gewoon
Hallo allemaal! Het vorige topic en dit vervolg helemaal doorgelezen.
Vandaag naar de huisarts geweest. Ze raadde me Mysimba aan (ook omdat er een kans bestaat dat dat vergoed wordt) . Ik ben er vandaag eens even ingedoken en ik word er niet echt enthousiast van. Mede omdat het pillen zijn en dat het dat stemmetje in mijn hoofd niet echt goed onderdrukt. De bijwerkingen lijken ook groter dan de andere middelen. Of lijkt dat maar zo?
Mijn voorkeur gaat toch uit naar Ozempic/Mounjaro of misschien Wegovy?
Wat heeft jullie doen besluiten?
Of waarom heb je gekozen voor een commercieel traject?
Toen ik anderhalf jaar geleden met mijn huisarts in gesprek ging noemde ik zelf Mysimba en Saxenda als optie (ook omdat ik dacht dat ze dat misschien wel wilde voorschrijven) en toen zette ze zelf gelijk haar vraagtekens bij de Mysimba qua werking én bijwerkingen.
Die raadde ze echt af.

Toen is het Saxenda geworden (zelf betalen) maar ik zou sowieso, wat het ook zou worden zelf moeten betalen.

Nu net over naar mounjaro en daar deed ze niet zo makkelijk over.. geen zin aan getouwtrek en me daarom bij Yazen aangemeld.
Ik heb gekozen voor Wegovy. Goedkoper dan Mounjaro maar wel met flinke gewichtsverlies resultaten uit onderzoek.
Ik heb gekozen voor yazen omdat mijn huisarts mij niet wil helpen. Bij yazen kon ik kiezen tussen rybelsus, wegovy en Mounjaro. Ik heb voor de laatste gekozen vanwege de dubbele werking (GLP-1 + GIP)
Wij, man en ik, zitten bij NOK en mochten kiezen tussen Ozempic, Wegovy en Mounjaro.

Ozempic, vinden wij zelf geen oordeel, meer voor mensen met diabetes.

Mounjaro zou het snelste en beste werken, maar was/is het duurste.

Uiteindelijk dus voor mounjaro gekozen.
Ik zit ook bij Yazen en lig nu in de clinch met de arts -zoals meerderen met mij- omdat ze geen overgang naar de Clarity fase wil toestaan.
Ze hebben hun voorwaarden gewijzigd, maar zo werkt het natuurlijk niet voor bestaande klanten.
Ik heb geen idee wat je hier zegt 😎😁
En ik heb al gegoogeld.
Spullie schreef:
17-09-2025 16:49
Hallo allemaal! Het vorige topic en dit vervolg helemaal doorgelezen.
Vandaag naar de huisarts geweest. Ze raadde me Mysimba aan (ook omdat er een kans bestaat dat dat vergoed wordt) . Ik ben er vandaag eens even ingedoken en ik word er niet echt enthousiast van. Mede omdat het pillen zijn en dat het dat stemmetje in mijn hoofd niet echt goed onderdrukt. De bijwerkingen lijken ook groter dan de andere middelen. Of lijkt dat maar zo?
Mijn voorkeur gaat toch uit naar Ozempic/Mounjaro of misschien Wegovy?
Wat heeft jullie doen besluiten?
Of waarom heb je gekozen voor een commercieel traject?
Ik heb het zelf niet gebruikt maar iemand in mijn naaste omgeving wel. Het ging even goed maar toen kreeg zij hartkloppingen en angstaanvallen, vooral in de nacht, en is er weer mee gestopt. Het is best een heftig medicijn. Het zou mijn voorkeur niet hebben.
Oh, dan is het voor jou waarschijnlijk niet van toepassing.

Lang verhaal kort:
Bij Yazen kon je (toen ik overeenkomst afsloot) na behalen streefgewicht naar een onderhoudsabonnement van € 49 per maand (inclusief arts en coach).
Dat hebben ze eenzijdig de nek omgedraaid en ze noemen het nu de clarity fase waarbij je zelf kunt kiezen welk pakket je wilt. Maar ze hebben er nu aan toegevoegd dat je minimaal 12 maanden in de change fase moet hebben gezeten. Die kost een slordig 100 Euro per maand. Het kan eventueel wel eerder maar dat bepaalt je arts.
Maar er is totaal geen eenduidig beleid; de ene arts geeft heel makkelijk toestemming en de andere vertikt het. En er is ook totaal niet duidelijk op welke gronden de arts beslist.
girasole3 schreef:
17-09-2025 21:34
Oh, dan is het voor jou waarschijnlijk niet van toepassing.

Lang verhaal kort:
Bij Yazen kon je (toen ik overeenkomst afsloot) na behalen streefgewicht naar een onderhoudsabonnement van € 49 per maand (inclusief arts en coach).
Dat hebben ze eenzijdig de nek omgedraaid en ze noemen het nu de clarity fase waarbij je zelf kunt kiezen welk pakket je wilt. Maar ze hebben er nu aan toegevoegd dat je minimaal 12 maanden in de change fase moet hebben gezeten. Die kost een slordig 100 Euro per maand. Het kan eventueel wel eerder maar dat bepaalt je arts.
Maar er is totaal geen eenduidig beleid; de ene arts geeft heel makkelijk toestemming en de andere vertikt het. En er is ook totaal niet duidelijk op welke gronden de arts beslist.
Mooie manier om geld te verdienen
He een nieuw topic.
Morgen zet ik mijn 7e spuit Mounjaro. 6 weken bezig dus en 5 kilo kwijt. Ik merk dat ik meer snaai behoefte krijg aan het einde van de week dus wilde eigenlijk ophogen. Alleen ik ben al de hele week ziek en nu durf ik niet zo goed. Ben altijd enorm moe de eerste dag en ben bang dat ik nog langer ziek blijf als ik nu ophoog.

Iemand ervaring met ziek (zware verkoudheid, keelpijn en algehele lamlendigheid) ij combi met Mounjaro en ophogen?
En wat is dan die change fase?
Ik denk dat ik zorg nog een grote pen mounjaro te bestellen als ik (bijna) op mijn streefgewicht zit.
Dan kan ik nog een hele poos afbouwen en micro doseren.

Ik heb een maandelijks opzegbaar abonnement. Die begeleiding ben ik toch niet zo vanonder de indruk.
Dannas2 schreef:
17-09-2025 21:37
He een nieuw topic.
Morgen zet ik mijn 7e spuit Mounjaro. 6 weken bezig dus en 5 kilo kwijt. Ik merk dat ik meer snaai behoefte krijg aan het einde van de week dus wilde eigenlijk ophogen. Alleen ik ben al de hele week ziek en nu durf ik niet zo goed. Ben altijd enorm moe de eerste dag en ben bang dat ik nog langer ziek blijf als ik nu ophoog.

Iemand ervaring met ziek (zware verkoudheid, keelpijn en algehele lamlendigheid) ij combi met Mounjaro en ophogen?

Week uitstellen of minimaal ophogen zou ik doen.
Ik zou dan nu niet ophogen.

Ik heb deze week mijn 6e prik gezet en ik ben afgelopen week ziek geweest. Ik had door het ziek-zijn aan de ene kant meer snaaizin (zin in zout) en aan de andere kant nog minder eetlust. Ik heb niet opgehoogd. Mijn verkoudheid is nu aan het bijtrekken en de snaaizin is ook weer weg.
Het deed me wel nadenken over vitamines (het kwam hier ook al ter sprake). Ik heb deze week wel extra magnesium genomen, omdat ik 's nachts kramp in mijn kuit kreeg.

Vanaf deze week ga ik in elk geval ook wat regelmatiger multivitamines slikken. Al denk ik dat ik met mijn nieuwe leefstijl wel veel meer vitamines via voeding binnenkrijg dan met mijn oude leefstijl.
BeeDifferent schreef:
17-09-2025 21:38
En wat is dan die change fase?
Dat is de eerste fase.
madamecannibale schreef:
17-09-2025 21:35
Mooie manier om geld te verdienen
Precies. Slaat nergens op, zeker de totale willekeur waarmee mensen wel/niet ‘toegelaten’ worden.
En het mag simpelweg niet, zij kunnen dit niet zo eenzijdig wijzigen.
BeeDifferent schreef:
17-09-2025 21:41
Ik denk dat ik zorg nog een grote pen mounjaro te bestellen als ik (bijna) op mijn streefgewicht zit.
Dan kan ik nog een hele poos afbouwen en micro doseren.

Ik heb een maandelijks opzegbaar abonnement. Die begeleiding ben ik toch niet zo vanonder de indruk.
Nee, ik ook niet. Daarom ben ik ook totaal niet van plan 100 Euro per maand te blijven betalen.
En het is gewoon niet wat afgesproken is.
girasole3 schreef:
17-09-2025 22:36
Dat is de eerste fase.

Change = eerste fase = Het afvallen dus.

En clarity is op gewicht blijven?

Ik krijg gelijk zin om Yazen op te zeggen met die jeuktermen.
BeeDifferent schreef:
17-09-2025 22:42
Change = eerste fase = Het afvallen dus.

En clarity is op gewicht blijven?

Ik krijg gelijk zin om Yazen op te zeggen met die jeuktermen.
😂😂😂😂

Ze hadden eerst een onderhoudsabonnement van € 49; als je nu datzelfde pakket wilt betaal je iets van € 85.
Je kunt ook kiezen voor app / receptvernieuwing / alleen arts etc
Voordeel is dat het nieuwe clarity een stuk meer flexibel is geworden.
Maar ze hadden alle onrust kunnen voorkomen door mensen die onder de oude voorwaarden lid zijn geworden het onderhoudsabonnement te geven. Dat had een hoop uitgemaakt.
Ik ben onder die voorwaarden lid geworden. Maar ik zal zeker een jaar moeten afvallen voor ik ga stabiliseren, misschien wel langer. Dus voor mij is het niet zo relevant. Ik kom in het flexibele abonnement en zal in eerste instantie alleen voor de app gaan.
Voor diegenen die saxenda of byesilor gebruiken even een vraagje.

Ik spuit nu ruim een jaar, 2x tijdelijk gestopt wegens allergische huidreacties en afwijkende alvleesklier en leverwaarden.

Nu ben ik weer aan het opbouwen, maar wel het zo lang mogelijk trekken. Want als je eenmaal op 3 zit en dat raakt uitgewerkt dan sta je stil of kom je bij. Tenminste dat was mijn persoonlijke ervaring.

Nu zit tussen de dosissen 10 klikjes, kan ik ook bv 1.2 en 5 klikjes spuiten ipv 1.8?

Ik heb dit gevraagd bij de apotheek, maar de dame kon me niet helpen. Ze zei je moet je gewoon aan de ophoging van 0.6 per keer houden. Maar dan denk ik 0.3 zou toch ook moeten kunnen.

Wie weet dit?
Anders bel ik de praktijk verpleegkundige.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven