Gezondheid alle pijlers

RS-vaccin

17-09-2025 19:22 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Een paar weken geleden ontvingen wij een folder over het RS-virus vaccin voor baby’s. Vanmorgen kreeg ik ineens een afspraakbevestiging voor aanstaande maandag. Mijn partner en ik twijfelen nog of we dit vaccin willen laten zetten. Het is relatief nieuw in Nederland, werkt anders dan de andere vaccins, en mijn partner vindt dat het wat weg heeft van RNA-vaccins (waar hij niet zo’n voorstander van is). Wat mijzelf een beetje tegenstaat is dat er niet bekend is wat het op lange termijn doet.

Alle andere vaccins krijgt onze dochter gewoon.

Ik ben benieuwd: hoe hebben jullie baby’s het vaccin ervaren? Waren er bijwerkingen of merkbare reacties? En zijn er ouders die er bewust voor kozen het níet te doen?
rainbowflower wijzigde dit bericht op 18-09-2025 11:46
6.60% gewijzigd
Solomio schreef:
20-09-2025 15:19
Ik las het op FB. De reacties erop zijn redelijk schokkend. Dat ie dan maar thuis had moeten blijven bijv.
Ik las de reacties gisteren ook. Ik sta er echt versteld van…
Severus_Snape schreef:
21-09-2025 09:21
Ons zoontje heeft maandag de vaccinatie gehad en echt nul bijwerkingen. Wat me vooral opviel was de grote voorzichtigheid waarmee zowel de verloskundige, de dame die de hielprik kwam afnemen en de arts op het consultatiebureau de vaccinatie tegen RS en de druppels tegen rota ter sprake brachten, bijna bang voor de reactie. En hun opgeluchte reactie als wij meteen zeiden dat ons zoontje alles van het programma krijgt. Bij de hielprik heb ik iets gezegd van hún voorzichtigheid, en die dame gaf dus aan dat veel ouders heel,boos worden als ze erover beginnen, het belachelijk vinden en dus bijna ruzie maken met degene die het ter sprake brengt. Schokkend vond ik het.
Zo'n ervaring heb ik ook. Bij de laatste afspraak keek de arts in haar computer en zei opgelucht "Oh, jullie vaccineren wel" en bij het inplannen van de volgende afspraak (met prik) werd de suggestie gegeven dat we het ook in een gewoon consult konden omzetten als we wilden. Vond ik heel apart, want ik wil juist dat ze die prikken krijgen. Misschien komt dat ook wel voort uit ervaring met agressieve reacties.
Solomio schreef:
20-09-2025 15:19
Ik las het op FB. De reacties erop zijn redelijk schokkend. Dat ie dan maar thuis had moeten blijven bijv.
Wat erg, maar helaas niet verrassend. Tijdens de pandemie vonden veel mensen ook dat de 'kwetsbaren' zich maar thuis moesten opsluiten, zodat zij zich niet hoefden te vaccineren.
Rainbowflower schreef:
21-09-2025 14:04
Ik las de reacties gisteren ook. Ik sta er echt versteld van…
Dit is niet onaardig bedoeld TO, maar ik wil je toch even aan het denken zetten hierover: jij en je man dragen wellicht zelf ook bij aan het anti-vaccinerensentiment en de houding van 'zoek het zelf maar uit als je kwetsbaar bent'. Ik bedoel hiermee absoluut niet dat jullie vinden dat het de eigen schuld is van mensen die om medische redenen niet ingeënt kunnen worden! Het is me duidelijk dat je dat niet vindt en schrikt van dergelijke reacties.

Door je niet echt in te lezen maar wel openlijk te twijfelen over vaccineren, draag je wel bij aan het anti-vaxx sentiment. Jij opent een topic over de 'langetermijngevolgen' (waardoor een ander die dat leest mogelijk ook gaat twijfelen of denkt "zie je nou wel!") en je man roept dingen over de prik die niet kloppen maar jou wel op het punt brachten dat je dacht "misschien maar niet doen dan".

Ik vind het nog steeds goed dat je informatie inwint, maar dus ook dat je dat beter bij een arts doet ipv op een forum of Facebook. Je weet namelijk niet wie hier reageren. Nu zijn het vooral ouders van kinderen die met RS in het ziekenhuis kwamen en mensen zoals ik die pro-vaccineren zijn (vreselijke term). Je geeft ook aan nu beter te begrijpen waar de prik toe dient en dat je de prikafspraak laat staan. Fijn dat we je hebben kunnen helpen door je twijfels serieus te nemen en je van betrouwbare informatie te voorzien. :) Maar wat als hier vooral mensen hadden gereageerd die zelf niet vaccineren, ook twijfelen of wiens kind alleen een snotneus had van RS?
femmelotje schreef:
19-09-2025 22:22
Mijn baby is (helaas) net een week te oud voor deze prik. Het CB houdt strak de 1 april datum aan en de huisarts kan er ook niet aan komen, maar ik had hem héél graag gegeven.
Even off topic maar wij hebben onze baby begin vorige winter door de huisarts in NL laten vaccineren met een RS vaccin voorgeschreven door een Duitse arts en opgehaald in een Duitse apotheek (zelf betaald). Nederlandse huisarts gaf aan het (nog niet) voor te kunnen schrijven want nog niet beschikbaar op de Nederlandse markt toen, maar werkte verder graag mee. Ik denk dat de Nederlandse huisarts het wel kan voorschrijven waarna je het recept bij de apotheek kan bestellen en betalen, en meenemen naar de huisarts om te laten plaatsen. Alleen zijn ze hier misschien niet bekend mee.

To, succes met je keuze!
femmelotje schreef:
19-09-2025 22:22
Mijn baby is (helaas) net een week te oud voor deze prik. Het CB houdt strak de 1 april datum aan en de huisarts kan er ook niet aan komen, maar ik had hem héél graag gegeven.
Hoezo kan de huisarts er niet aan komen? Recept naar de apotheek is genoeg lijkt me.

Ik heb, lang geleden, toen meningokokken vaccinaties in het pakket kwamen en mijn kind net buiten de te vaccineren groep viel, via de huisarts een recept gekregen, gewoon opgehaald (volle pond betaald,maar prima) en door de huisarts laten zetten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven