Geghost door beste vriendin

19-09-2025 18:27 69 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

zijn er mensen met ervaring dat wanneer hun vriendin een nieuwe relatie heeft je opeens geghost wordt?
En zelfs geen verklaring/uitleg krijgt?

Ik heb het dan echt over dat je al maanden wordt geghost terwijl je daarvoor super close was (wekelijks afspreken, samen op vakanties)
De relatie die ze hiervoor had was dit totaal niet het geval maar bij haar nieuwe vriend (die ze 2 weken na het uitging leerde kennen) dus wel.
Eerst dacht ik dat het door een roze wolk fase kwam... maar nu na 2 maanden full on worden geghost betwijfel ik het.

Lees graag jullie ervaringen! :)
JellyBeans99 schreef:
20-09-2025 13:08
Ja... voornamelijk appen
Helemaal geen reactie, wordt ook niet geopend...

Was wel na een maand niets sturen om haar ruimte te geven en te kijken of initiatief vanuit haar zou komen.

Toen gestuurd "ik merk dat je geen contact meer zoekt wat voor mij uit het niets voelt aangezien we pas nog op vakantie zijn geweest, is er iets veranderd"
Dat is wel echt naar dan.

Ik gok dat ze je commentaar (hoe terecht ook, want klinkt idd niet zo goed) op haar en vooral haar nieuwe vriend dus toch niet lekker gevallen is.
Of dat zij hem verteld heeft wat jij dacht of apjes heeft gezien en hij niet wil dat ze nog om gaat met je.

Als ik familie zou kennen, daar eens polsen of er niets iets ergs is gebeurd.
Moiren schreef:
20-09-2025 14:04
Dat snap ik wel. En als hij echt een rode vlag is is dit ook zijn doel.
Toch gewoon bellen, het lang niets gehoord. Hoe is het met je. Koetjes en kalfjes. Dan dan dan weer eens samen een koffietje doen?
Ik zou dit ook nog eens proberen, bellen of langsgaan.
MissNuada schreef:
20-09-2025 14:23
Ik zou dit ook nog eens proberen, bellen of langsgaan.
Ik ook. En weinig ruimte om om een afspraak heen te kletsen geven. Dus zelf met een datum komen en al 3 reservedata bijdehand hebben.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Je zit echt heel veel in te vullen. Het snelste krijg je informatie door haar te bellen.
JellyBeans99 schreef:
20-09-2025 13:08
Ja... voornamelijk appen
Helemaal geen reactie, wordt ook niet geopend...
Was wel na een maand niets sturen om haar ruimte te geven en te kijken of initiatief vanuit haar zou komen.

Toen gestuurd "ik merk dat je geen contact meer zoekt wat voor mij uit het niets voelt aangezien we pas nog op vakantie zijn geweest, is er iets veranderd"
Dit zou heel verongelijkt en claimend op mij over komen. Ondanks dat ik je snap en het goed bedoeld is. Dat in combinatie met evt kritische houding naar haar vriend snap ik wel dat ze afstand neemt.

Ik zou niet langsgaan, of ouders bellen. Dat is nog veel claimender. Ik denk dat een iets afwachtende en luchtige houding meer doet. Stuur haar een appje met iets als : ik vind het jammer dat we de laatste weken/maanden/tijd minder contact hebben. Hoop dat alles goed met je gaat. Laat maar weten als je weer meer ruimte hebt om af te spreken!

Dan ben je eerlijk over jouw gevoel en laat je de bal met een heel duidelijke boodschap bij haar.
JellyBeans99 schreef:
20-09-2025 13:22
Ja zeker en dat contact was ook gewoon normaal en reageerde wel op, haar nog gefeliciteerd met haar verjaardag waar ze leuk op reageerde, maar doordat er echt 4/5 dagen overheen ging voordat ik reacties kreeg heb ik de bal bij haar gelaten omdat ik merkte dat ik elke x het gesprek begon en zij toch meer reactief reageerde...

Door de situatie en het plots met hem voor de deur staan en de emoties die het bij mij opriep (vanwege verleden en dat ik hem ergens qua gedrag associeerde met die stalker) dus wel even afstand genomen... merkte dat er bij mij ook veel irritatie nog zat rondom onze vakantie en dat vele videobellen omdat het echt wel onze vakantie heeft beïnvloed (verre rondreis)

Ik merkte dat mijn gevoel al heel erg zij dat er iets niet meer goed zat in de vriendschap, alsof er een gigantische afstand tussen ons zat maar ik merkte dat ookal net voor de vakantie.
Hier schrijf je dat je al eerder afstand had genomen. Dat voelt zij natuurlijk ook en dat in combinatie met dat waarschuwen voor haar vriend en zelfs schrikken als hij voor je deur staat en de irritaties van de vakantie die je niet uitspreekt.

Telefoon pakken om af te spreken of gewoon een keer langs rijden als deze vriendschap belangrijk voor je is.
JellyBeans99 schreef:
20-09-2025 13:22
Ja zeker en dat contact was ook gewoon normaal en reageerde wel op, haar nog gefeliciteerd met haar verjaardag waar ze leuk op reageerde, maar doordat er echt 4/5 dagen overheen ging voordat ik reacties kreeg heb ik de bal bij haar gelaten omdat ik merkte dat ik elke x het gesprek begon en zij toch meer reactief reageerde...

Door de situatie en het plots met hem voor de deur staan en de emoties die het bij mij opriep (vanwege verleden en dat ik hem ergens qua gedrag associeerde met die stalker) dus wel even afstand genomen... merkte dat er bij mij ook veel irritatie nog zat rondom onze vakantie en dat vele videobellen omdat het echt wel onze vakantie heeft beïnvloed (verre rondreis)

Ik merkte dat mijn gevoel al heel erg zij dat er iets niet meer goed zat in de vriendschap, alsof er een gigantische afstand tussen ons zat maar ik merkte dat ookal net voor de vakantie.
Hier schrijf je dat je al eerder afstand had genomen. Dat voelt zij natuurlijk ook en dat in combinatie met dat waarschuwen voor haar vriend en zelfs schrikken als hij voor je deur staat en de irritaties van de vakantie die je niet uitspreekt.

Telefoon pakken om af te spreken of gewoon een keer langs rijden als deze vriendschap belangrijk voor je is.
Ik snap eigenlijk ook niet goed dat je niet al gebeld hebt. Pak gewoon die telefoon en bel haar even op. Klets gewoon even over alledaagse dingetjes en wat jou de afgelopen tijd heeft bezig gehouden en eindig met dat je graag een datum wil afspreken om weer gezellig iets te gaan drinken.

Als deze relatie inderdaad slecht is, kan ze een goede vriendin wel gebruiken. Zeker als ze de kracht heeft gevonden om er uit te stappen.
Ik begrijp je bezorgdheid over haar en wie weet heb je het gewoon bij het rechte eind maar je hebt je heel kritisch uitgesproken over haar relatie dus ik begrijp haar wel. In haar ogen gun je haar het geluk niet.
Jij betrekt het op jezelf en lijkt geïrriteerd.

Ik heb de indruk dat vriendin in een relatie zit waar hij de controle over haar heeft en voor haar bepaalt.

Als goede vriendin ga je dan contact zoeken met haar en/of haar omgeving om uit te zoeken of dat inderdaad het geval is en hoe je haar kan helpen.
Zij wordt misschien door haar vriend volledig gecontroleerd en jij bent alleen maar aan het miepen dat ze jou negeert en hoe vervelend dat voor jou is. Stap eens over je eigen ego heen en ga kijken wat er aan de hand is, om te beginnen door haar op te bellen en een kletspraatje te houden. Bouw het contact weer op zonder haar te beschuldigen. Misschien zit ze al verder in de penarie dan jij nu vermoedt.
Ik zou me ook vooral zorgen om haar maken. Ook als zij niet per se heel direct wordt gecontroleerd of geïsoleerd kan er toch een ongezonde situatie zijn ontstaan waardoor die vriend haar in zijn ban weet te houden. Ik heb "min of meer" deze ervaring gehad, hoewel ik het - naar mijn idee - ook voor een deel zelf deed. Maar misschien weten ze je dat subtiel wijs te maken. In elk geval personen met weinig vrienden, weinig hobby's of sociale activiteiten en jou het gevoel kunnen geven dat het "heel belangrijk" is dat jij je volledig op hem of haar richt... Ik zou je vriendin niet meteen laten vallen hoewel ik begrijp dat dit voor jou ook helemaal niet leuk is.

Maar ik heb dus ook exen gehad die mij het gevoel konden geven dat ik "verkeerd bezig" was als ik een weekend niet wilde afspreken, met vriendinnen op pad ging of belde. Die er op stonden dat ik altijd om 22.00 belde of msn'de zodat ik altijd op tijd naar huis ging etc. Ik vind dit achteraf heel naar.
Ze zou een x een meubel van mij overnemen en die komen ophalen en toen stond ze plots met hem bij mij voor de deur wat nogal voor een ongemakkelijke situatie zorgde aangezien ik verrast was en daardoor even niet wist wat ik moest doen, waardoor we ons allebei niet hebben voorgesteld aan elkaar..

Ik haal dit er even uit want dit vind ik echt raar. Dat je even verrast bent oké, maar dat duurt toch geen half uur? En waarom stelt hij zichzelf ook niet voor, omdat hij jouw mening over hem , via zijn vriendin, al wist? En waarom stelde je vriendin jullie niet aan elkaar voor? Ik snap dat je daar geen antwoord op hebt hoor, maar dan lijkt het erop dat de vriendschap dan toch al heel erg bekoeld is/was? Vind t heel gek.

En als het een goede vriendin is, bel dan gewoon. Niet met collega’s erover praten, gewoon tussen jou en haar houden.
Ommetje schreef:
21-09-2025 10:08
Ze zou een x een meubel van mij overnemen en die komen ophalen en toen stond ze plots met hem bij mij voor de deur wat nogal voor een ongemakkelijke situatie zorgde aangezien ik verrast was en daardoor even niet wist wat ik moest doen, waardoor we ons allebei niet hebben voorgesteld aan elkaar..

Ik haal dit er even uit want dit vind ik echt raar. Dat je even verrast bent oké, maar dat duurt toch geen half uur? En waarom stelt hij zichzelf ook niet voor, omdat hij jouw mening over hem , via zijn vriendin, al wist? En waarom stelde je vriendin jullie niet aan elkaar voor? Ik snap dat je daar geen antwoord op hebt hoor, maar dan lijkt het erop dat de vriendschap dan toch al heel erg bekoeld is/was? Vind t heel gek.

En als het een goede vriendin is, bel dan gewoon. Niet met collega’s erover praten, gewoon tussen jou en haar houden.
Dat duurt inderdaad geen half uur, en dit is meer een stukje hoe ik zelf ben en had minder betrekking op specifiek reactie op hem (adhd/ass) dat ik vastliep in het moment en mijn brein 100km per uur ging qua mezelf voorstellen en in het moment dacht ik ook, jullie komen naar mij, waarom stel jij je niet voor aan mij als je voor mijn deur staat? Waarom stelt zij ons niet aan elkaar voor? Ik denk zelf dat we hier alle 3 een aandeel in hadden in het moment.

Dit was trouwens nog voor dat ik mijn gevoel had uitgesproken (en dat gevoel wat ik toen had uitgesproken was voornamelijk dat ik de hoeveelheid contact tijdens onze vakantie jammer vond en dat ik na de vakantie het gevoel had dat er iets in onze vriendschap veranderd was.
Even een side note, ik heb toen we een goed gesprek hadden gehad ook aan haar gevraagd of er iets speelde of dat iets wat ik (toen ze nog pril date en kort benoemd had) had gezegd wat toch niet goed viel, maar volgens haar was dit niet zo en ze begreep heel goed waar het bij mij vandaan kwam en dat het niets met hem als persoon te maken had maar meer met mijn eigen "trauma" en dat ik ook heel goed wist dat ik hem helemaal niet echt kende, alleen maar indrukken van tijdens die vakantie.

Mijn eigen situatie was zo'n 2 jaar geleden en ik ben sindsdien door niemand anders op zo'n manier getriggerd, waardoor ik dus echt van de leg was en geen raad wist met waar het vandaan kwam en hoe ik er mee om moest gaan.

Zelf vind ik het gewoon jammer dat als ik ergens mee zit dat ik het uitspreek en uitpraat maar dat zij nu dus niet hetzelfde doet.

Het hoeft van mij niet eens uitpraten te zijn maar alleen duidelijkheid waarom ze deze keuze heeft gemaakt.
Ze is verliefd. Het kan zijn dat ze even helemaal opgaat in de roze wolk. Hij biedt haar nu andere dingen dan jij.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Je kan zulke dingen niet eisen van iemand.
Ze heeft gekozen om er geen energie meer in te steken, wil de confrontatie niet aangaan. Ze kiest voor hem en zijn gedrag en jij hebt in die korte tijd al genoeg ( en zeer terecht gok ik hoor) laten weten wat je vindt van haar keuze voor deze man en relatie.

Dus jij bent 'moeilijk terrein' voor haar denk ik. Alleen daarom al.
Ik laat die vriend en zijn controlerend gedrag er nog even buiten.

Mensen zijn nu eenmaal vaak oneerlijk op dit vlak, het graag duidelijk en eerlijk communiceren sociaal gezien is voor iemand met neurodivergente kijk normaal maar voor veel andere mensen is dat niet zo.
Wat ga je nu doen?
Er zijn heel veel tips langs gekomen.
Het lijkt of jij je vooral wilt verdedigen.

Ik denk dat vriendin in een ongezonde relatie zit en jou nodig heeft. Zet je ego opzij en doe moeite om contact te krijgen.
Maar maak je je nu zorgen over haar, of ben je gepikeerd en vind je dat zij contact met jou moet opnemen? Het klinkt alsof jullie contact al niet heel goed was. En als jij negatief hebt gereageerd op dat vele videobellen, en negatief op hem hebt gereageerd toen ze voor de deur stonden, zal ze de boot nu afhouden. Wat anderen ook al hebben gezegd: bel haar op en vraag of ze mee een koffietje gaat drinken.
Ik zou ook bellen. Dan kom je er het snelst achter hoe het gaat.
Maar hoe weet je dat de appjes ongeopend zijn? Misschien staat de functie voor blauwe vinkjes wel uit?
Ik zou niet vriendin de hele tijd contacten in de trant van 'ze heeft hulp nodig'. Ja, ze heeft hulp nodig maar ze ziet het niet.
Zolang ze het niet ziet, ben je machteloos. Ze weet je kritiek al, dat kun je beter niet nog eens benoemen.

Als je voelt dat je haar wil binnenlaten op het moment dat zij wel contact wil, zeg dan: 'Je bent altijd welkom, voel je niet bezwaard op welke manier dan ook'.
Het ontschuldigen is belangrijk als je uit een toxische relatie wil komen.
Als het contact op het moment dat je belt of afspreekt wel leuk en fijn is voor jullie allebei zou ik dat heel af en toe blijven doen.
It-is-joysjuhhh schreef:
22-09-2025 07:37
Ik zou niet vriendin de hele tijd contacten in de trant van 'ze heeft hulp nodig'. Ja, ze heeft hulp nodig maar ze ziet het niet.
Zolang ze het niet ziet, ben je machteloos. Ze weet je kritiek al, dat kun je beter niet nog eens benoemen.
To vindt dat. Weten doen wij dat niet. Vriend klinkt in onze oren claimerig maar vriendin vindt dat kleffe mss net leuk.
Ja herkenbaar helaas. De relatie duurt inmiddels 2 jaar en ik hoor nauwelijks nog iets. Ik heb er veel verdriet van, maar kennelijk ben ik niet belangrijk. Als ik bel, word ik niet teruggebeld en als ik geluk heb hoor ik uren/dagen later iets.

Ik vind het zeer egoïstisch gedrag en het ligt niet aan de partner. Dit komt puur vanuit haar.
We’re all mad here
Pfoe, weet even niet wat ik moet reageren, de adviezen zijn uit een lopend tussen bellen en niet bellen en ik denk dat inderdaad haar opbellen ik alleen maar push-erig overkom. (Plus waarom zou ze opeens wel de telefoon opnemen)

Over dat "afstand" nemen toen destijds heb ik het puur over om te kijken of wanneer ik niets stuur het initiatief vanuit haar zou komen.

Voordat ze met hem begon te daten hadden we wel gewoon goed contact (regelmatig afspreken en app contact)

Iemand benoemt ook dat ik geen contact moet zoeken in de trant van " ze heeft hulp nodig" want dat denk ik helemaal niet, ik ken haar relatie niet, en jullie ook niet.

De situatie is jammer, maar ergens is het wat het is en hoop ik voor haar dat ik inderdaad helemaal fout zat.

Wat ik nu vooral heb is dat ik het gewoon super jammer vind om die vriendschap kwijt te zijn en niet zeker te weten of het door mijn bezorgdheid kwam.

Ik kan denk ik terugvinden hoe het gesprek ben ingegaan destijds en op wat voor manier aangezien ik het vooraf toen had uitgeschreven. (En alles had betrekking op mij en niet op hem als persoon)
Cheshire-cat schreef:
22-09-2025 07:40
Ja herkenbaar helaas. De relatie duurt inmiddels 2 jaar en ik hoor nauwelijks nog iets. Ik heb er veel verdriet van, maar kennelijk ben ik niet belangrijk. Als ik bel, word ik niet teruggebeld en als ik geluk heb hoor ik uren/dagen later iets.

Ik vind het zeer egoïstisch gedrag en het ligt niet aan de partner. Dit komt puur vanuit haar.
Vervelend om te lezen :(

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven