Is dit normaal gedrag?
zondag 21 september 2025 om 14:11
Ik durf het bijna niet te schrijven want vind het nogal genant.
Maar onze zoon van 6jr rijdt regelmatig op zijn knuffel. Dit doet hij al jaren af en toe maar de laatste maanden wordt het steeds meer. Hij krijgt er sinds kort ook echt blosjes bij.
Wanneer we hem vragen waarom hij dit doet, heeft hij aan dat hij het fijn vindt.
Is dit normaal gedrag? Moeten we hier iets mee?
Maar onze zoon van 6jr rijdt regelmatig op zijn knuffel. Dit doet hij al jaren af en toe maar de laatste maanden wordt het steeds meer. Hij krijgt er sinds kort ook echt blosjes bij.
Wanneer we hem vragen waarom hij dit doet, heeft hij aan dat hij het fijn vindt.
Is dit normaal gedrag? Moeten we hier iets mee?
zondag 21 september 2025 om 21:23
Hij denkt ook dat baby’s bij de bloemkool liggen enzo?Klavertje-x schreef: ↑21-09-2025 21:13Nee eigenlijk nooit. Is dat gebruikelijk op deze leeftijd, en welke onderwerpen bespreek je dan?
Op zijn school is er eigenlijk ook (nog) geen aandacht aan besteed, ik dacht dat dit echt pas over een paar jaar aan bod komt.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
Ik bedoel dat mannen het weten omdat ze het hoogstwaarschijnlijk vroeger zelf ook deden op die leeftijd.Klavertje-x schreef: ↑21-09-2025 21:16Ja mijn exman (zijn vader) weet ervan. Maar ook hij is niet op de hoogte van hem daar voorlichting in geven oid
Boeken over de ontwikkeling van kinderen.Klavertje-x schreef: ↑21-09-2025 21:18Heb je/hebben jullie tips in interessante waardevolle boeken, waar oa zulke zaken in besproken worden?
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 21 september 2025 om 21:26
Ook meisjes doen dit. En niet alle. Net als niet alle jongetjes dit doen. Maar abnormaal om het wel te doen is het zeker niet.vivapimpelmees schreef: ↑21-09-2025 21:23Ik bedoel dat mannen het weten omdat ze het hoogstwaarschijnlijk vroeger zelf ook deden op die leeftijd.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 21 september 2025 om 21:27
Nee zowel mijn exman als partner geven aan dit vroeger niet gedaan te hebben (of herinneren het zich niet meer).vivapimpelmees schreef: ↑21-09-2025 21:23Ik bedoel dat mannen het weten omdat ze het hoogstwaarschijnlijk vroeger zelf ook deden op die leeftijd.
zondag 21 september 2025 om 21:28
Nee de enige vraag die hij stelde was: waar komt de baby eigenlijk uit naar buiten?
En uiteraard interesse in bewegingen van de baby enzovoorts. Maar niets over hoe babys ontstaan etc
zondag 21 september 2025 om 21:57
https://www.nji.nl/ouders
Hier vindt je veel instap informatie met de minimale dingen die als ouder wel handig zijn om te weten.
En nee, we krijgen geen cursus hoe je je kind op moet voeden.
Maar het is wel handig dat je, als je zelf geen clou hebt wat normaal is, je op zoek gaat naar informatie.
Ga je inlezen over de (seksuele) ontwikkeling van schoolkinderen.
Seksuele voorlichting is meer dan alleen hoe je baby's maakt en waar ze uit komen.
Daarnaast wil je je gaan inlezen in de verandering die je kind komende 6 jaar door gaat maken, en je kind hier op voorbereiden.
Het is sneu voor een kind als het voor het eerst een natte droom heeft en geen idee heeft wat dat is, of zich zorgen moet maken over haargroei, overstaande stem etc.
Of, meer van deze leeftijd, als jij er niet van op de hoogte bent dat doktertje spelen prima past bij de ontwikkelingsfase van je kind, maar toch niet wenselijk is.
Leer wat grensoverschrijdend gedrag is bij jonge kinderen, hoe je ze kan sturen zodat ze niet het gevoel krijgen dat ze iets verschrikkelijks willen, en leren hoe en in welke omstandigheden het helemaal prima is om wel aan hun behoeften te voldoen.
Hier vindt je veel instap informatie met de minimale dingen die als ouder wel handig zijn om te weten.
En nee, we krijgen geen cursus hoe je je kind op moet voeden.
Maar het is wel handig dat je, als je zelf geen clou hebt wat normaal is, je op zoek gaat naar informatie.
Ga je inlezen over de (seksuele) ontwikkeling van schoolkinderen.
Seksuele voorlichting is meer dan alleen hoe je baby's maakt en waar ze uit komen.
Daarnaast wil je je gaan inlezen in de verandering die je kind komende 6 jaar door gaat maken, en je kind hier op voorbereiden.
Het is sneu voor een kind als het voor het eerst een natte droom heeft en geen idee heeft wat dat is, of zich zorgen moet maken over haargroei, overstaande stem etc.
Of, meer van deze leeftijd, als jij er niet van op de hoogte bent dat doktertje spelen prima past bij de ontwikkelingsfase van je kind, maar toch niet wenselijk is.
Leer wat grensoverschrijdend gedrag is bij jonge kinderen, hoe je ze kan sturen zodat ze niet het gevoel krijgen dat ze iets verschrikkelijks willen, en leren hoe en in welke omstandigheden het helemaal prima is om wel aan hun behoeften te voldoen.
zondag 21 september 2025 om 22:02
Bijvoorbeeld dat je niet zomaar andere kinderen mag knuffelen/kusjes geven als ze dat niet willen. Sommige peuters hangen bij meteen bij iedereen om de nek en dat vindt niet iedereen prettig. Dus wij leren ze dat ze het eerst moeten vragen en dat ze het mogen aangeven als ze zelf iets niet willen. Ze moeten bezoek bijvoorbeeld wel gedag zeggen, maar hoeven niet te zoenen of knuffelen als ze liever uitzwaaien of een hand geven. Daarmee leggen we (hopelijk) de basis om later seksuele grenzen ook goed aan te kunnen geven en respecteren.Klavertje-x schreef: ↑21-09-2025 21:13Nee eigenlijk nooit. Is dat gebruikelijk op deze leeftijd, en welke onderwerpen bespreek je dan?
Op zijn school is er eigenlijk ook (nog) geen aandacht aan besteed, ik dacht dat dit echt pas over een paar jaar aan bod komt.
Dat je een ander niet aanraakt op bijvoorbeeld de billen of bij de piemel/vulva. Dat je er wel zelf wel aan mag zitten (maar niet de hele tijd en niet overal), maar een ander dus sowieso niet. Plus dat ze het ons moeten vertellen als een (on)bekende dat wel doet.
Lichamelijke verschillen tussen jongens/mannen en meisjes/vrouwen (piemel, vulva, borsten, etc). Volgens onze oudste hebben meisjes staartjes en jongens niet, dus dan vragen we daar op door en komen zo spelenderwijs tot de conclusie dat jongens best een staartje kunnen hebben.
Geen heel zware gesprekken waar we speciaal voor gingen zitten ofzo, maar gewoon uitleg als de situatie er aanleiding toe geeft. Allemaal nog heel onschuldig dus (i.t.t. waar sommigen aan denken bij seksuele voorlichting voor peuters en kleuters), maar wél iets wat ik belangrijk vind om van jongs af aan mee te geven. Zowel aan jongens als meisjes trouwens.
amaryllis wijzigde dit bericht op 21-09-2025 22:10
16.01% gewijzigd
zondag 21 september 2025 om 22:18
Dat je het je afvraagt niet. Als je het zelf als kind niet gedaan hebt en je (eventuele) partner ook niet, dan snap ik wel dat je denkt "huh". Maar ik, en volgens mij ook andere reageerders, zijn verbaasd dat TO het dus kennelijk ok vindt dat hij dit in (haar) gezelschap doet en zich pas na een paar jaar afvraagt of ze er iets mee moet in de opvoeding.toulouse_74 schreef: ↑21-09-2025 22:08Ik heb 2 pubers, maar ik heb ze op die leeftijd nooit sexueel op een knuffel zien rijden, ook vriendjes/vriendinnetjes niet.
Zo raar vind ik het niet, dat TO zich afvraagt of het normaal is.
Zo ingewikkeld is het namelijk niet om het op te zoeken of er per ongeluk informatie over te vinden. Even googlen op "kind rijdt op knuffel" geeft al snel antwoord op de vraag of het normaal is. Ook staat het in veel boekjes en apps over de ontwikkeling van kleine kinderen. Bijvoorbeeld in de Groeigids-app van het consultatiebureau komt het met 3,5 jaar al aan bod in de berichten die je elke zoveel maanden krijgt over de ontwikkeling van je kind: "Veel kinderen rond deze leeftijd friemelen regelmatig aan hun geslachtsdelen. Soms omdat ze jeuk hebben, maar ook omdat het een fijn gevoel kan geven. Friemelt jouw kind vaak aan zijn of haar kruis? Praat er dan over met je peuter. Zeg dat je begrijpt dat het prettig voelt, maar dat je dit niet doet als er andere mensen bij zijn. Leg hem uit dat hij dit beter in zijn kamer kan doen."
amaryllis wijzigde dit bericht op 21-09-2025 22:22
8.07% gewijzigd
zondag 21 september 2025 om 22:21
Nee ik heb het ook nooit gelezen en/of gehoord… ik voel me echt dom na dit topictoulouse_74 schreef: ↑21-09-2025 22:08Ik heb 2 pubers, maar ik heb ze op die leeftijd nooit sexueel op een knuffel zien rijden, ook vriendjes/vriendinnetjes niet.
Zo raar vind ik het niet, dat TO zich afvraagt of het normaal is.
zondag 21 september 2025 om 22:22
Ik vraag me dit af omdat het steeds meer wordt. Eerder was t eens in de maand een keer. Dat vond ik niet gek en dat dat in mijn bijzijn was ook niet.Amaryllis schreef: ↑21-09-2025 22:18Dat je het je afvraagt misschien niet. Als je het zelf als kind niet gedaan hebt en je (eventuele) partner ook niet, dan snap ik dat je eerst denkt "huh". Maar ik, en volgens mij ook andere reageerders, zijn verbaasd dat TO het dus kennelijk ok vindt dat hij dit in (haar) gezelschap doet en zich pas na een paar jaar afvraagt of ze er iets mee moet in de opvoeding.
Zo ingewikkeld is het namelijk niet om het op te zoeken of er per ongeluk informatie over te vinden. Even googlen op "kind rijdt op knuffel" geeft al snel antwoord op de vraag of het normaal is. Ook staat het in veel boekjes en apps over de ontwikkeling van kleine kinderen. Bijvoorbeeld in de Groeigids-app van het consultatiebureau komt het met 3,5 jaar al aan bod in de berichten die je elke zoveel maanden krijgt over de ontwikkeling van je kind: "Veel kinderen rond deze leeftijd friemelen regelmatig aan hun geslachtsdelen. Soms omdat ze jeuk hebben, maar ook omdat het een fijn gevoel kan geven. Friemelt jouw kind vaak aan zijn of haar kruis? Praat er dan over met je peuter. Zeg dat je begrijpt dat het prettig voelt, maar dat je dit niet doet als er andere mensen bij zijn. Leg hem uit dat hij dit beter in zijn kamer kan doen."
maandag 22 september 2025 om 00:26
Ik vind de reacties ook wat fel en onnodig maar ik heb TO niet geloept, wellicht geven eerdere topics aanleiding tot deze reacties.
Mijn dochter deed/doet dit ook al vanaf dat ze een jaar of 2 is denk ik, inmiddels ouder dan jouw zoon. Heel normaal gedrag, het voelt immers prettig. Zij weet al sinds ze 2 is dat je zelf aan je eigen vulva mag komen, maar dat dit iets is wat van jou is, dus dat je dat niet doet waar anderen bij zijn. Zij deed dit vaak voor het in slaap vallen, en daarbij ervaarde ze denk ik ook soms een soort orgasme. Let wel, dit heeft voor haar helemaal niets met seks of seksuele gevoelens te maken. Het is gewoon puur een fysieke reactie waarbij ze merkt dat ze dat een fijn gevoel vindt. Heel normaal. Maar net zo normaal om dit direct duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is met anderen erbij, ook niet met je moeder.
Er kwamen al goede reacties voorbij met hoe voorlichting en seksuele ontwikkeling op deze leeftijd eruit ziet. Lees je hier vooral verder op in. Er is echt veel informatie te vinden, begin bijv bij het CJG.
Voor ons is vanaf dat de kinderen kunnen praten de onderbroekenregel ongeveer stap 1 in voorlichting. Alleen jij zelf, en papa en mama, en de dokter als dat nodig is, mag wat in je onderbroek zit aanraken. Want dat is van jou. En jij gaat dus ook niet dat gebied bij een ander aanraken, ook niet bij je broertjes of zusjes. En als iemand het toch doet, vertel je het aan papa of mama. Ook als diegene zegt dat je het niet mag vertellen, papa en mama zullen nooit boos op je worden als je dat vertelt.
Kleine toevoeging hierbij: inmiddels is het natuurlijk papa en mama ook niet meer, behalve als het nodig is, denk aan teek verwijderen, helpen met wassen als er iets aan de hand is, kijken als iets pijn doet, weet ik veel. Uitzonderlijke situaties. Maar toen ze het aanleerden was het nog wel met papa en mama erbij want helpen met billen vegen etc.
En verder wat genoemd is, verschillen tussen jongens en meisjes zijn als het goed is wel bekend op deze leeftijd, en je lijf is van jou, grenzen aangeven in lichamelijk contact (kus/knuffel van familielid wil je dat wel of niet, hoe geef je dat aan?) en ook hoe herken je grenzen bij een ander, hoe vraag je of je iemand een knuffel mag geven. Als iemand nee zegt, accepteer je dat, etc.
En echt, je hebt een zoon in deze tijd, begin NU! Eigenlijk al 6 jaar geleden, maar ga nu heel hard aan de slag hiermee. Dit legt de basis voor de seksuele ontwikkeling die later komt. Leer hem grenzen aangeven en grenzen van een ander respecteren, vanaf nu. Dit is waarom mensen zeggen ‘voed je zonen op!’
Mijn dochter deed/doet dit ook al vanaf dat ze een jaar of 2 is denk ik, inmiddels ouder dan jouw zoon. Heel normaal gedrag, het voelt immers prettig. Zij weet al sinds ze 2 is dat je zelf aan je eigen vulva mag komen, maar dat dit iets is wat van jou is, dus dat je dat niet doet waar anderen bij zijn. Zij deed dit vaak voor het in slaap vallen, en daarbij ervaarde ze denk ik ook soms een soort orgasme. Let wel, dit heeft voor haar helemaal niets met seks of seksuele gevoelens te maken. Het is gewoon puur een fysieke reactie waarbij ze merkt dat ze dat een fijn gevoel vindt. Heel normaal. Maar net zo normaal om dit direct duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is met anderen erbij, ook niet met je moeder.
Er kwamen al goede reacties voorbij met hoe voorlichting en seksuele ontwikkeling op deze leeftijd eruit ziet. Lees je hier vooral verder op in. Er is echt veel informatie te vinden, begin bijv bij het CJG.
Voor ons is vanaf dat de kinderen kunnen praten de onderbroekenregel ongeveer stap 1 in voorlichting. Alleen jij zelf, en papa en mama, en de dokter als dat nodig is, mag wat in je onderbroek zit aanraken. Want dat is van jou. En jij gaat dus ook niet dat gebied bij een ander aanraken, ook niet bij je broertjes of zusjes. En als iemand het toch doet, vertel je het aan papa of mama. Ook als diegene zegt dat je het niet mag vertellen, papa en mama zullen nooit boos op je worden als je dat vertelt.
Kleine toevoeging hierbij: inmiddels is het natuurlijk papa en mama ook niet meer, behalve als het nodig is, denk aan teek verwijderen, helpen met wassen als er iets aan de hand is, kijken als iets pijn doet, weet ik veel. Uitzonderlijke situaties. Maar toen ze het aanleerden was het nog wel met papa en mama erbij want helpen met billen vegen etc.
En verder wat genoemd is, verschillen tussen jongens en meisjes zijn als het goed is wel bekend op deze leeftijd, en je lijf is van jou, grenzen aangeven in lichamelijk contact (kus/knuffel van familielid wil je dat wel of niet, hoe geef je dat aan?) en ook hoe herken je grenzen bij een ander, hoe vraag je of je iemand een knuffel mag geven. Als iemand nee zegt, accepteer je dat, etc.
En echt, je hebt een zoon in deze tijd, begin NU! Eigenlijk al 6 jaar geleden, maar ga nu heel hard aan de slag hiermee. Dit legt de basis voor de seksuele ontwikkeling die later komt. Leer hem grenzen aangeven en grenzen van een ander respecteren, vanaf nu. Dit is waarom mensen zeggen ‘voed je zonen op!’
maandag 22 september 2025 om 01:49
Klavertje-x schreef: ↑21-09-2025 21:16Hoe moet ik dat weten? Niemand vertelt me/ons er iets over (ook vader is er niet van op de hoogte). Het is ook niet zo dat wij als ouders daar voorlichting over krijgen.
Doe eens gek en lees eens een boek…
maandag 22 september 2025 om 07:53
Denk dat het ook komt doordat TO er zelf kennelijk wat van vindt, maar op geen enkel moment in de afgelopen jaren de moeite heeft genomen er even iets over op te zoeken. Terwijl je nou niet de diepste krochten van internet in hoeft om er iets over te vinden. En dan volgt er ook nog een soort verontwaardigd: "niemand vertelt ons iets". Ja hallo, je brengt kinderen groot, voedt ze op, 9 van de 10 dingen word je niet verteld en vogel je zelf toch uit?
meisje85 wijzigde dit bericht op 22-09-2025 09:26
0.08% gewijzigd
maandag 22 september 2025 om 08:02
ik vind de vraag ook niet gek want ik kende het ook niet.Klavertje-x schreef: ↑21-09-2025 22:21Nee ik heb het ook nooit gelezen en/of gehoord… ik voel me echt dom na dit topicmaar fijn om te lezen dat jij het dus geen gekke vraag vindt.
verschil tussen jou en mij is dat ik geen kinderen heb en jij met de vraag komt als het kind het al jaren doet en dát vind ik wel gek.
En doooooor!
maandag 22 september 2025 om 08:23
maandag 22 september 2025 om 09:21
Ja dat is een goed punt. Toen mijn dochter het voor het eerst deed, had ik het al gelijk gegoogled.meisje85 schreef: ↑22-09-2025 07:53Denk dat het ook komt doordat TO er zelf kennelijk wat van vindt, maar op geen enkel moment in de afgelopen jaren de moeite heeft genomen er even iets over op te zoeken. Terwijl je nou niet de diepste krochten van internet in hoeft om er iets over te vinden. En dan volgt er ook nog een soort verontwaardigd: "niemand vertelt ons iets". Ja hallo, je brengt kinderen groot, voedt ze op, 9 van de 10 dingen wordt je niet verteld en vogel je zelf toch uit?
Ik vermoed dat TO zelf moeite heeft met praten over dingen die met seksualiteit te maken hebben, dat ze dat zelf al snel ongemakkelijk vindt. Ontzettend jammer, want erover praten is juist mega belangrijk voor een gezonde seksuele ontwikkeling. Maar goed, wellicht opent dit topic haar ogen een beetje en gaat ze zich inlezen en opener praten met haar kind.
maandag 22 september 2025 om 09:35
To, als ouder zul je nog wel vaker en meer voorbereid moeten zijn op dingen die je niet verteld worden. Jij bent de ouder en het is DUS (samen met de vader) jouw taak om je te verdiepen in het gedrag van je kind en ook al vooruit te kijken naar wat komen gaat. Het is aan JULLIE om informatie bij elkaar te zoeken. En gelukkig staat veel informatie makkelijk te vinden op bijv. websites voor ouders. Maar ook de bibliotheek en het internet biedt een scala aan informatie.
Als het gaat om voed je zonen op, is het erg belangrijk om gedrag en gewenst en ongewenst gedrag al jong bespreekbaar te maken. Nog voordat er seksualiteit bij komt kijken. Grenzen aangeven en grenzen respecteren van anderen is iets dat niet alleen bij seksualiteit geoefend wordt, maar in alle omstandigheden. Dus ook jij die als ouder een grens stelt aan je kind zijn rijdende gedrag is een voorbeeld hoe hij leert dat mensen grenzen stellen en hoe hij hiermee om kan gaan. Daar zal hij later als volwassen man alleen maar de vruchten van kunnen plukken.
Maar dan moet je wel iets actiever de rol gaan oppakken van je verdiepen in de ontwikkeling van kinderen en hoe je met (ongewenste) zaken omgaat. Die zullen nog wel vaker op je pad komen.
Als het gaat om voed je zonen op, is het erg belangrijk om gedrag en gewenst en ongewenst gedrag al jong bespreekbaar te maken. Nog voordat er seksualiteit bij komt kijken. Grenzen aangeven en grenzen respecteren van anderen is iets dat niet alleen bij seksualiteit geoefend wordt, maar in alle omstandigheden. Dus ook jij die als ouder een grens stelt aan je kind zijn rijdende gedrag is een voorbeeld hoe hij leert dat mensen grenzen stellen en hoe hij hiermee om kan gaan. Daar zal hij later als volwassen man alleen maar de vruchten van kunnen plukken.
Maar dan moet je wel iets actiever de rol gaan oppakken van je verdiepen in de ontwikkeling van kinderen en hoe je met (ongewenste) zaken omgaat. Die zullen nog wel vaker op je pad komen.
maandag 22 september 2025 om 09:52
Ik heb geen kinderen en die komen er ook niet, maar ik verbaas me erover dat ik regelmatig meer kennis heb over de ontwikkeling van kinderen dan ouders zelf. En dan geen niche ding of vergezocht feitje dat ik toevallig onthouden heb, maar vrij basale kennis over de ontwikkeling van kinderen.
Als je één boek had gelezen over de ontwikkeling van jonge kinderen had je al geweten dat dit onderdeel kan zijn van de seksuele ontwikkeling van kinderen. En dat dat iets heel anders is dan seksualiteit bij volwassenen en dat je er dus ook niet met die blik naar moet kijken.
Avocadeau heeft al een linkje geplaatst en als je daar doorklikt kun je bij verschillende interessante brochures komen van bijvoorbeeld Rutgers: https://aanbod.rutgers.nl/product/relat ... ot-6-jaar/ (gratis te downloaden!)
maandag 22 september 2025 om 09:56
Ik heb destijds dat een aantal keren gegoogled en kwam toen tegen dat het normaal is. Dus dáárom dat ik er niets mee heb gedaan omdat ik het voor hem ook geen ''ding'' wil maken, gezien het dus normaal is.
Maar ómdat het dus meer wordt de laatste weken, ben ik me opnieuw af gaan vragen of dit wel oke is..
Ook praten wij gewoon met hem erover dat jongens en meisjes andere geslachtsdelen hebben; zo zegt hij dat jongens een pielemuis hebben en meisjes (zoals mama) niet (ja wij sluiten ons niet op in de badkamer als we naakt zijn, we zien elkaar dan gewoon. Zo ging dat vroeger bij mezelf ook thuis (totdat we pubers waren en dat niet meer wilden).
Zoon geeft me nog altijd een kusje als hij gaat slapen of naar school gaat. Maar hij weet ook dat dit niet hoeft als hij dit niet wilt.
Dus nee, het is niet dat ik totaal onwetend ben... ik schrik wel van bepaalde reacties hier, waardoor ik het gevoel heb steken te laten vallen.
Maar ómdat het dus meer wordt de laatste weken, ben ik me opnieuw af gaan vragen of dit wel oke is..
Ook praten wij gewoon met hem erover dat jongens en meisjes andere geslachtsdelen hebben; zo zegt hij dat jongens een pielemuis hebben en meisjes (zoals mama) niet (ja wij sluiten ons niet op in de badkamer als we naakt zijn, we zien elkaar dan gewoon. Zo ging dat vroeger bij mezelf ook thuis (totdat we pubers waren en dat niet meer wilden).
Zoon geeft me nog altijd een kusje als hij gaat slapen of naar school gaat. Maar hij weet ook dat dit niet hoeft als hij dit niet wilt.
Dus nee, het is niet dat ik totaal onwetend ben... ik schrik wel van bepaalde reacties hier, waardoor ik het gevoel heb steken te laten vallen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in