Strategisch stemmen om de pvv te breken
zondag 21 september 2025 om 11:13
Zou jij op een andere partij dan je eerste keuze stemmen om te voorkomen dat de pvv het grootste wordt en de formatie sneller kan?
We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.
Als iedereen dat zou doen is er uiteraard minder kans dat jouw denkbeelden níet vertegenwoordigd worden, maar de kans is veel groter dat de PVV, die iedereen die er niet op stemt echt niet wil, te klein wordt om een stem in de formatie te krijgen.
Ik ben al jaren een VVD/D66 stemmer, maar ga nu PvdA/GL stemmen. Omdat dat de 2e partij is na de PVV, en zij elke stem nodig hebben om de grootste te worden. Niet omdat ik dat de beste partij vindt, maar wel de beste keuze.
In het huidige politieke klimaat, ook wereldwijd, kunnen we ons een lange formatie niet veroorloven, en we moeten de macht van uiterst rechts verbreken om te voorkomen dat Geert hetzelfde gaat doen als Trump, namelijk mensen aanzetten tot geweld en over gestolen verkiezingen gaan raaskallen.
Raar idee van mij, of een goede manier om te voorkomen dat de PVV de grootste wordt? Want dát zie ik als de grootste bedreiging van onze democratie.
We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.
Als iedereen dat zou doen is er uiteraard minder kans dat jouw denkbeelden níet vertegenwoordigd worden, maar de kans is veel groter dat de PVV, die iedereen die er niet op stemt echt niet wil, te klein wordt om een stem in de formatie te krijgen.
Ik ben al jaren een VVD/D66 stemmer, maar ga nu PvdA/GL stemmen. Omdat dat de 2e partij is na de PVV, en zij elke stem nodig hebben om de grootste te worden. Niet omdat ik dat de beste partij vindt, maar wel de beste keuze.
In het huidige politieke klimaat, ook wereldwijd, kunnen we ons een lange formatie niet veroorloven, en we moeten de macht van uiterst rechts verbreken om te voorkomen dat Geert hetzelfde gaat doen als Trump, namelijk mensen aanzetten tot geweld en over gestolen verkiezingen gaan raaskallen.
Raar idee van mij, of een goede manier om te voorkomen dat de PVV de grootste wordt? Want dát zie ik als de grootste bedreiging van onze democratie.
dinsdag 23 september 2025 om 15:55
Volgens mij is het oproepen tot geweld verboden.ladadieladieda schreef: ↑23-09-2025 09:16De pvv is best een vreemde eend in de bijt. Ze heeft geen leden bijvoorbeeld. Ook willen ze zaken veranderen waarbij de grondwet veranderd moet worden, dat is nogal wat. Ook roepen ze mensen op tot het plegen van geweld.
dinsdag 23 september 2025 om 16:48
Zou je dat kunnen toelichten?
Volgens mij functioneert het systeem vrij aardig. En ik heb niet het idee dat een flinke kiesdrempel de boel ineens weer bestuurbaar(der) zou maken.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
dinsdag 23 september 2025 om 21:20
Het systeem in Nederland functioneert in mijn ogen prima. Er roepen alleen veel mensen iets en praten elkaar na. Niemand is duidelijk bijna. Niemand spreekt zich uit. Iedere partij wil de zieltjes, koste wat kost. Man blijft maar denken hoe te stemmen en dan wonen we niet eens in Nederland, dus meer afstand.
Afkoelen heeft gewerkt
dinsdag 23 september 2025 om 21:56
Leg jij dan eens uit waarom mensen op de PVV stemmen als ze niet racistisch en radicaal/extreem-rechts zijn.... De tijd van proteststemmen is nu wel voorbij.Pioen00 schreef: ↑23-09-2025 15:54Probeer altijd te begrijpen wat de beweegredenen voor mensen zijn. Als je niet begrijpt wat dat van 20% van de Nederlanders is, dan heb je nog een lange weg te gaan.
Net zoals je moet begrijpen wat de stemmers op Denk, Volt, Partij voor de Dieren of Groen Links beweegt.
We hebben een politiek systeem in Nederland dat niet meer functioneert, een kiesdrempel van 5% of zo is minimaal nodig om het weer enigszins bestuurbaar te houden.
En een kiesdrempel kan niet volgens de grondwet. Volksvertegenwoordigers worden individueel gekozen. Dat van partijen is er ooit bij verzonnen, maar bestaat officieel niet. En mochten we een kiesdrempel van 5% krijgen dan krijgen nieuwe partijen nooit meer een kans. Als 1 persoon voldoende stemmen krijgt voor een zetel heeft die persoon daar gewoon recht op.
woensdag 24 september 2025 om 08:20
In landen als Engeland en de VS hebben ze een districtenstelsel, in veel andere landen een kiesdrempel. Dit zorgt dat een verkiezingsuitslag wat duidelijker wordt qua zetelverdeling. Nou hoeft zo'n winner takes all systeem van mij niet maar een 5% kiesdrempel zoals bijvoorbeeld in Duitsland zou voor Nederland al enorm helpen. Het zorgt dat al die kleine partijtjes niet meer in de kamers komen en hun zetels worden verdeeld over de rest die hiermee veel makkelijker coalities kunnen vormen. Echt niemand heeft wat aan vier, vijf of zes partijen in het kabinet. Je krijgt sowieso vlees nog vis-beleid en er is altijd wel crisis in één of twee van die partijen.
woensdag 24 september 2025 om 08:27
De tijd van proteststemmen is duidelijk nog niet voorbij als ik de peilingen mag geloven.Appletje schreef: ↑23-09-2025 21:56Leg jij dan eens uit waarom mensen op de PVV stemmen als ze niet racistisch en radicaal/extreem-rechts zijn.... De tijd van proteststemmen is nu wel voorbij.
En een kiesdrempel kan niet volgens de grondwet. Volksvertegenwoordigers worden individueel gekozen. Dat van partijen is er ooit bij verzonnen, maar bestaat officieel niet. En mochten we een kiesdrempel van 5% krijgen dan krijgen nieuwe partijen nooit meer een kans. Als 1 persoon voldoende stemmen krijgt voor een zetel heeft die persoon daar gewoon recht op.
De grondwet kan ook aangepast worden. De kleine(re) partijen voelen daar natuurlijk niks voor en helaas zijn dat er dat steeds meer.
woensdag 24 september 2025 om 08:37
Je zult het bijna niet geloven, maar ja.jorchugh_jor schreef: ↑23-09-2025 08:52Komen jouw collega’s ook voortdurend met plannetjes die niet mogen volgens de wet?
Ik heb collega's die vanalles doen wat niet mag.
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 24 september 2025 om 08:39
Nee, dat zeg ik toch nergens?
Ik zeg dat het niet uit maakt welke partij dat roept.
Ze moeten gewoon samenwerken.
Wat ik verwerpelijk vind is dat jij als aanname maakt dat ik pvv stemmer ben.
Voel me min of meer verplicht hierop te reageren. Ik ben pertinent geen pvv stemmer.
woensdag 24 september 2025 om 09:15
Het is allemaal marketing, hoe positioneer ik me als partij voor de verkiezingen.
Doordat bijvoorbeeld de vvd de pvv niet van te voren uitsloot de vorige keer, snoepte heel wat stemmen van de vvd af. Door nu weer een cordon sanitaire te vormen, gaan veel van die stemmen nu weer terug naar de vvd zo is hun strategie. Gl is geen concurrentie voor vvd dus hun uitsluiten van te voren is jezelf gewoon nog wat rechtser neerzetten.
Uiteindelijk zijn straks vvd, cda en gl toch echt veroordeeld tot elkaar denk ik.
woensdag 24 september 2025 om 09:39
Maar de rest die dan een coalitie moet proberen te vormen, dat zijn dan toch nog steeds dezelfde partijen? Die elkaar nu de tent uitruzien?Pioen00 schreef: ↑24-09-2025 08:20In landen als Engeland en de VS hebben ze een districtenstelsel, in veel andere landen een kiesdrempel. Dit zorgt dat een verkiezingsuitslag wat duidelijker wordt qua zetelverdeling. Nou hoeft zo'n winner takes all systeem van mij niet maar een 5% kiesdrempel zoals bijvoorbeeld in Duitsland zou voor Nederland al enorm helpen. Het zorgt dat al die kleine partijtjes niet meer in de kamers komen en hun zetels worden verdeeld over de rest die hiermee veel makkelijker coalities kunnen vormen. Echt niemand heeft wat aan vier, vijf of zes partijen in het kabinet. Je krijgt sowieso vlees nog vis-beleid en er is altijd wel crisis in één of twee van die partijen.
Ik heb niet het idee dat het dan echt makkelijker gaat worden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
woensdag 24 september 2025 om 10:01
Bij kiesdrempel 5% zou je nu dus alleen de PVV, PvdA/Groenlink, VVD,NSC en D66 in de tweede kamer hebben gehad. Hoe verdeel je al die stemmen van partijen die de kiesdrempel niet gehaald hebben? Toch 35 gekozen zetels (= 23%) die dan verloren gaan.
Ik ben je met je eens dat minder partijen in de tweede kamer wenselijk is, maar een kiesdrempel van 5% is daarvoor denk niet de oplossing. Eenmaal uit de kamer lijkt het mij voor een partij ook heel moeilijk om terug te keren.
Ik ben je met je eens dat minder partijen in de tweede kamer wenselijk is, maar een kiesdrempel van 5% is daarvoor denk niet de oplossing. Eenmaal uit de kamer lijkt het mij voor een partij ook heel moeilijk om terug te keren.
woensdag 24 september 2025 om 10:09
Zoals ze in andere landen ook doen. De partijen die de kiesdrempel hebben gehaald krijgen naar rato hun zetels.
Natuurlijk is het voor veel kleine partijtjes moeilijk om weer terug te keren maar dat is ook het hele idee achter een kiesdrempel.
woensdag 24 september 2025 om 10:11
Met een kiesdrempel heb je misschien nog maar twee partijen nodig voor een coalitie en dat werkt toch een stuk makkelijker dan 4 of meer.
woensdag 24 september 2025 om 10:23
Zoals ik bij meerderen hier lees heeft ook bij mij VVD afgedaan maar staat GL-PvdA te ver van me af, ook om er een strategische stem op uit te brengen.
D66 vind ik een goede agenda maar hoe realistisch is het allemaal echt?
Ik heb op zich wel vertrouwen in Bontenbal als premier, maar om nou op de christendemocraten te stemmen?
Ik zal echter ook niet op een splinterpartij stemmen en PVV zeker niet.
Ik heb op zich wel vertrouwen in Bontenbal als premier, maar om nou op de christendemocraten te stemmen?
woensdag 24 september 2025 om 11:53
Doel je ergens specifiek op? D66 heeft nu niet per se een historie van enorme luchtfietserij volgens mij.bijtie schreef: ↑24-09-2025 10:23Zoals ik bij meerderen hier lees heeft ook bij mij VVD afgedaan maar staat GL-PvdA te ver van me af, ook om er een strategische stem op uit te brengen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
woensdag 24 september 2025 om 12:04
Ik vind een kiesdrempel persoonlijk helemaal niets. Minder partijen in de tweede Kamer is misschien makkelijker voor het besturen, maar het maakt het moeilijker om echt een goede vertegenwoordiging van Nederland te krijgen. En dat laatste vind ik echt wel de hoofdtaak van onze tweede Kamer. Ik waardeer de bijdrage van kleine partijen in het debat erg omdat ze er met een andere kijk in vliegen, ookal deel ik die visie niet. Van SGP tot PvdD en van Denk tot JA21.
Het besturen hoort recht te doen aan iedereen, dus lijkt het me noodzakelijk dat we ruimte houden voor het geluid van kleinere fracties bij het controleren van ons bestuur en bij het opzetten van initiatieven. Sterker nog; een verlaging van de drempel voor een voorkeurszetel lijkt me ook een goed idee. Zo is er ook meer uitdaging van de partijlijn van grote partijen.
Ow en een verhoging van het aantal zetels graag; die is al tijden niet aangepast op het aantal inwoners van Nederland waardoor de werklast per vertegenwoordiger enorm verhoogd is.
Het besturen hoort recht te doen aan iedereen, dus lijkt het me noodzakelijk dat we ruimte houden voor het geluid van kleinere fracties bij het controleren van ons bestuur en bij het opzetten van initiatieven. Sterker nog; een verlaging van de drempel voor een voorkeurszetel lijkt me ook een goed idee. Zo is er ook meer uitdaging van de partijlijn van grote partijen.
Ow en een verhoging van het aantal zetels graag; die is al tijden niet aangepast op het aantal inwoners van Nederland waardoor de werklast per vertegenwoordiger enorm verhoogd is.
Look at the stars, look how they shine for you
woensdag 24 september 2025 om 12:08
Helemaal eens. Ik ben tegen een kiesdrempel, tegen een districtenstelsel waardoor de vertegenwoordiging verwatert en al helemaal tegen een gekozen premier of president met meer macht.Kleinezon schreef: ↑24-09-2025 12:04Ik vind een kiesdrempel persoonlijk helemaal niets. Minder partijen in de tweede Kamer is misschien makkelijker voor het besturen, maar het maakt het moeilijker om echt een goede vertegenwoordiging van Nederland te krijgen. En dat laatste vind ik echt wel de hoofdtaak van onze tweede Kamer. Ik waardeer de bijdrage van kleine partijen in het debat erg omdat ze er met een andere kijk in vliegen, ookal deel ik die visie niet. Van SGP tot PvdD en van Denk tot JA21.
woensdag 24 september 2025 om 12:35
Ik begrijp je redenatie en wat we nu hebben is ook niet slecht, het gaat denk ik niet om makkelijker regeren, maar überhaupt nog regeren.Kleinezon schreef: ↑24-09-2025 12:04Ik vind een kiesdrempel persoonlijk helemaal niets. Minder partijen in de tweede Kamer is misschien makkelijker voor het besturen, maar het maakt het moeilijker om echt een goede vertegenwoordiging van Nederland te krijgen. En dat laatste vind ik echt wel de hoofdtaak van onze tweede Kamer. Ik waardeer de bijdrage van kleine partijen in het debat erg omdat ze er met een andere kijk in vliegen, ookal deel ik die visie niet. Van SGP tot PvdD en van Denk tot JA21.
Ook mét een kiesdrempel krijg je nog een prima vertegenwoordiging van de kiezers, er vallen alleen wat kleintjes af die sowieso geen macht hadden.
Meer 2e kamerzetels lijkt logisch, alleen liggen zo veel verantwoordelijkheden niet meer in Nederland dat het misschien ook wel weer goed is zo.
Als we dan toch het onderwerp met leuke ideeën aan het bevuilen zijn; hef ook de 1e kamer en de provincies op.

Om toch nog wel bij het onderwerp te blijven: als je een bepaalde partij wil dwarsbomen kan je gewoon vaak het best op de grootste partij aan de andere kant van het politieke spectrum stemmen.
woensdag 24 september 2025 om 13:01
Als ik kijk naar de laatste verkiezingen, 23% van de zetels zijn terecht gekomen bij partijen die de kiesdrempel van 5% niet zouden halen. Veel stemmers zullen zich dus niet vertegenwoordigd voelen door de Tweede Kamer. Alle christelijke partijen zouden bij de laatste verkiezingen de drempel niet hebben gehaald, maar ook partijen als Denk en SP niet. Ik vind diversiteit juist belangrijk.Pioen00 schreef: ↑24-09-2025 12:35
Ook mét een kiesdrempel krijg je nog een prima vertegenwoordiging van de kiezers, er vallen alleen wat kleintjes af die sowieso geen macht hadden.
Meer 2e kamerzetels lijkt logisch, alleen liggen zo veel verantwoordelijkheden niet meer in Nederland dat het misschien ook wel weer goed is zo.
Als we dan toch het onderwerp met leuke ideeën aan het bevuilen zijn; hef ook de 1e kamer en de provincies op.![]()
Of een kiesdrempel regeren makkelijk maakt weet ik niet, ook in landen met kiesdrempel zijn alle kabinetten niet even stabiel. Misschien is het makkelijker om een minderheidskabinet te vormen. Ik zie ook wel voordelen van een kiesdrempel overigens.
woensdag 24 september 2025 om 21:06
De PVV is onderwerpeigenaar van het onderwerp migratie. En er is in Nederland best een grote groep die kiest voor eigen volk eerst las ik vandaag nog in de NRC.
" Vier op de tien Nederlanders vinden dat de belangen van mensen die in Nederland zijn geboren zwaarder moeten wegen dan die van anderen"
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/09/24/er ... d-a4907307
woensdag 24 september 2025 om 23:36
Ik vraag me af hoeveel Nederlanders vinden dat we iedereen die geen vier Nederlandse grootouders heeft desgewenst buiten moeten kunnen zetten. Denk dat je ze de kost niet wilt geven.Questy schreef: ↑24-09-2025 21:06De PVV is onderwerpeigenaar van het onderwerp migratie. En er is in Nederland best een grote groep die kiest voor eigen volk eerst las ik vandaag nog in de NRC.
" Vier op de tien Nederlanders vinden dat de belangen van mensen die in Nederland zijn geboren zwaarder moeten wegen dan die van anderen"
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/09/24/er ... d-a4907307
donderdag 25 september 2025 om 08:18
Nee.jorchugh_jor schreef: ↑24-09-2025 19:14Op hun werk? Dat lijkt me ontzettend balen. En je kunt daar niks mee, geen melding of klacht of…?
Dan gooi ik mijzelf voor de leeuwen.
donderdag 25 september 2025 om 14:33

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in