Omgang met zus

24-09-2025 14:23 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zus en ik (25 en 27) zijn altijd erg close geweest, al zijn er erg verschillend. We gaan samen op vakantie, kennen elkaars vrienden goed en appen dagelijks.

Zij is vrij temperamentvol/dominant en benadrukt nog steeds graag de 'grote zus' rol. Er is veel liefde, maar ze is helaas vaak in een negatieve stemming en kan dat dan flink op mij (en onze ouders) afreageren. Bij haar eigen vrienden doet ze dat minder, wat tot op zekere hoogte logisch is want bij je familie voel je je natuurlijk vertrouwd. Ik vind het echter lastig waar ik de grens moet trekken in wat ik pik.

Laatst in een restaurant zei ik iets wat opgevat zou kunnen worden als milde kritiek. Ze viel toen uit, noemde me hypocriet en schold me tenslotte uit voor debiel.

De situatie: Voor een gezamenlijke afspraak hadden we beide kort onze agenda's gecheckt op onze telefoons. Daarna bleef zij als enige op haar telefoon zitten en vroeg ik of ze die weg kon doen (tweede keer tijdens het etentje) en dan ergens anders dan op tafel in het restaurant omdat ik dat er ongezellig uit vond zien. Haar reactie was dus dat ik hypocriet was omdat ik daarvoor ook die van mij gebruikt had.

Het gaat altijd zo, ze voelt zich ontzettend aangevallen en er komt een jij-bak. Ze mag het uiteraard met mij oneens zijn, niet naar mij willen luisteren of mij soms irritant/hypocriet/schijnheilig vinden. Maar stemverheffing en zeker schelden vind ik geen normale omgang, we zijn geen tieners meer. Dit kwetst mij echt, en als zij verder gaat alsof er niets gebeurt is kan ik dat lastig loslaten. Niemand in mijn eigen omgeving communiceert verder op deze manier, maar volgens haar hoort bijv. schreeuwen er soms bij en ben ik gevoelig.

Iets later, toen ze weer rustig was, gaf ik nog aan dat ik het onnodig had gevonden en dat ik niet naar een gezellig etentje kom om uitgescholden te worden voor debiel. Ze zei sorry en toen ik vroeg of ze dat niet meer wil doen zei ze dat ze dat zal proberen. We hebben dit al veel vaker besproken overigens en het gaat ongetwijfeld vaker gebeuren. Ik vind het bizar dat haar dit soort dingen (schelden is niet ok) nog steeds uit moet leggen. Op een gegeven moment vind ik het eigen verantwoordelijkheid om aan deze woedeproblemen te werken.

Ik begrijp dat de hele situatie en dynamiek nu niet duidelijk is, maar ben benieuwd hoe anderen zijn in hun omgang met broers/zussen. Vinden jullie dat af en toe uitvallen erbij hoort? Of dat schelden ook bij familie onacceptabel is?

Ik denk erover na om aan te geven dat ik minder tijd met haar wil doorbrengen als dit niet stopt, maar dat voelt ook wel erg rigoureus...
appelflap123 wijzigde dit bericht op 24-09-2025 15:09
8.60% gewijzigd
Ik vind niet dat je elkaar hoef te bestoken met milde(?) kritiek, doe je dat wel, dan heeft dat consequenties en bij je zus lijken die consequenties steviger te zijn dan jij graag zou zien. Maar waarom vind jij dat jij kritiek mag leveren?

Voor mij hoort schelden, uitvallen enz in geen enkele relatie, dus ook niet in de relatie met mijn familie.
Zou één van mijn familieleden dat wél doen dan gaan we in gesprek. Ik ga er dan namelijk vanuit dat diegene zich heel erg naar, ongezien en onbemind voelt en daar wil ik graag over praten.

Als het uitvallen en schelden blijft las ik zelf een time out in. Van een jaar of 10 ofzo.
.
Schreeuwen en schelden is stom. Maar ik ben wel benieuwd naar die milde kritiek. Vind het eufemistisch voelen.
Si abra la puerta hay lobos.
Snap ik, zo neutraal mogelijke situatieschets:

Voor een gezamenlijke afspraak hadden we beide kort onze agenda's gecheckt op onze telefoons. Daarna bleef zij als enige op haar telefoon zitten en vroeg ik of ze die weg kon doen (tweede keer tijdens het etentje) en dan ergens anders dan op tafel in het restaurant omdat ik dat er ongezellig uit vond zien. Haar reactie was dus dat ik hypocriet was omdat ik daarvoor ook die van mij gebruikt had.

@roos Er zit idd veel pijn. We kunnen steeds beter praten over gevoelens en ik weet waardoor zij zich naar voelt. Los van dat ik er voor haar wil zijn vind ik dit soort heftige persoonlijke aanvallen lastig mee om te gaan en doet dat mij ook weer pijn. Ik heb verder geen kritiek op keuzes die zij maakt of hoe zij is, ik ben juist enorm trots en blij met haar (los van dit).
appelflap123 wijzigde dit bericht op 24-09-2025 15:04
2.52% gewijzigd
Af en toe een een ruzietje moet kunnen. Zoals in elke relatie. Maar dan wel op een volwassen manier. Je mag best boos zijn op elkaar, maar dan kom je er later op terug en praat je erover en los je het op. En schreeuwen en tieren? Uhm, nee. Dat nooit. En al helemaal niet in een openbare gelegenheid.

En die milde kritiek? Sja, ben ook benieuwd naar wat je dan zei. Al kan ik weinig opmerkingen bedenken die zo’n extreme reactie zou rechtvaardigen:.:
Schreeuwen is nooit nodig, maar iemand "milde kritiek" geven tijdens een etentje klinkt voor mij ook niet bepaald wenselijk.
"Op een gegeven moment vind ik het eigen verantwoordelijkheid om aan deze woedeproblemen te werken."

"ik ben juist enorm trots ".

Jij bent de jongere zus toch?
Ik ben zelf de oudere zus in onze familie en zou echt helemaal kriegel worden van dit soort uitspraken.
Waarom zou jij trots moeten zijn? En wat heb jij te maken met haar woedeproblematiek en de evt oplossing? Jij hoeft alleen maar je grenzen aan te geven en dat is al.
.
Rooss4.0 schreef:
24-09-2025 15:10
"Op een gegeven moment vind ik het eigen verantwoordelijkheid om aan deze woedeproblemen te werken."

Ik ben zelf de oudere zus in onze familie en zou echt helemaal kriegel worden van dit soort uitspraken.
Waarom zou jij trots moeten zijn? En wat heb jij te maken met haar woedeproblematiek en de evt oplossing? Jij hoeft alleen maar je grenzen aan te geven en dat is al.
Dit. Ik heb je geloept TO omdat ik je naam dacht te herkennen; ze is je zus, geen onderzoeksproject.

Schelden en schreeuwen hoort er wat mij betreft niet bij trouwens.
Rooss4.0 schreef:
24-09-2025 15:10

Lijkt me wel dat ze er iets mee te maken heeft, want ze heeft er last van.

Je hebt er al meerdere keren over gehad met haar, maar ze gaat er mee door. Tja, net als bij een kind zou ik eerst waarschuwen; 'Als je nog een keer tegen me schreeuwt of me uitscheld ben ik voorlopig klaar met jou.' En doet ze het dan nog een keer zou ik voorlopig het contact laten voor wat het is. Voor hoe lang zie je dan wel.
Je zus mag best vinden dat jij niks te zeggen hebt over haar telefoongebruik. Maar dat kan ze ook op een normale manier brengen. Geen ruzie waard. En al helemaal geen geschreeuw. Maar misschien halen jullie gewoon niet het beste in elkaar naar boven. Je schrijft over veel liefde enzo maar in je berichten lees ik vooral irritatie. Je hoeft je zus niet leuk te vinden he puur omdat ze familie is?
Appelflap123 schreef:
24-09-2025 14:59

Voor een gezamenlijke afspraak hadden we beide kort onze agenda's gecheckt op onze telefoons. Daarna bleef zij als enige op haar telefoon zitten en vroeg ik of ze die weg kon doen (tweede keer tijdens het etentje) en dan ergens anders dan op tafel in het restaurant omdat ik dat er ongezellig uit vond zien. Haar reactie was dus dat ik hypocriet was omdat ik daarvoor ook die van mij gebruikt had.

@roos Er zit idd veel pijn. We kunnen steeds beter praten over gevoelens en ik weet waardoor zij zich naar voelt. Los van dat ik er voor haar wil zijn vind ik dit soort heftige persoonlijke aanvallen lastig mee om te gaan en doet dat mij ook weer pijn. Ik heb verder geen kritiek op keuzes die zij maakt of hoe zij is, ik ben juist enorm trots en blij met haar (los van dit).
Ik zou ook zwaar geïrriteerd raken. Ze is een volwassen vrouw en je bent haar moeder niet.
Jillian69 schreef:
24-09-2025 15:20
Tja, net als bij een kind zou ik eerst waarschuwen; 'Als je nog een keer tegen me schreeuwt of me uitscheld ben ik voorlopig klaar met jou.' En doet ze het dan nog een keer zou ik voorlopig het contact laten voor wat het is.
Oeh ja, en dan vooral met exact die woorden. Ruzie gegarandeerd.
Nee, hoort er niet bij en in mijn omgeving gaan we niet zo met elkaar om.

Je mag best duidelijk een grens aangeven, en als ze het blijft doen, contact minderen. Of consequent opstappen tot ze weer normaal doet. Vaak valt het kwartje wel.

Je schrijft ook dat ze dit tegen je ouders doet. Best heftig. Maar kennelijk komt ze er mee weg.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Appelflap123 schreef:
24-09-2025 14:59

maar waarom bepaal jij de grens van hoe Jullie omgaan met telefoons?
Die opmerking over haar telefoon, ik zou dan ook denken: je bent mijn moeder niet.
En ergens is het ook wel hypocriet, aangezien je zelf kort daarvoor ook op je telefoon zat. Alleen jij legde hem eerder weg. Maar jij bepaalt niet voor haar hoe lang ze op haar telefoon mag. En al helemaal niet of ze hem op tafel legt of niet. Schelden is uiteraard niet oké, maar wij weten niet op welke toon je die milde kritiek hebt geuit.
Waarschijnlijk is het gewoon een wisselwerking, misschien kun je die kritiek achterwege laten? Jij hoeft haar niet meer op te voeden.
Als je je niet meer prettig voelt in de interactie met je zus sta je sowieso helemaal in je recht als je wat minder tijd met haar wil doorbrengen.
Dat schelden, dat is wel een naar trekje hoor, niet acceptabel maar ze heeft wel haar excuses aangeboden en heeft gezegd dat ze zal proberen niet meer te doen. Een verbale boksbal zijn, daar pas je voor neem ik aan.
Gewoon maar eens kijken of haar attitude ook daadwerkelijk verandert?
Die opmerking had je niet moeten maken, maar haar reactie is overdreven. Zeker in een restaurant.

Is zijn gewoon zo of zou ze zich ongehoord of onbegrepen voelen? Kan het zijn dat zij vindt dat jij het altijd maar goed doet bij iedereen en zij vindt dat haar tekort wordt gedaan?

Het is jullie gezinsdynamiek. Als je daar in zit is het heel moeilijk om kritisch te kijken wat er nu binnen jullie gezin gebeurd. Die gezinsdynamiek kan je zus als heel vervelend ervaren.

Echt praten zonder verwijten, en vooral luisteren, kan mogelijk effect hebben.
apppie schreef:
24-09-2025 15:28
Ik zou ook zwaar geïrriteerd raken. Ze is een volwassen vrouw en je bent haar moeder niet.
Dit! Ik had ook telkens die neiging bij mijn zus en begreep maar niet waarom ze daarna zo uitviel en echt boos werd. Tot we een goed gesprek hadden en ik begreep dat ze mijn opmerkingen zag als commentaar zoals een moeder zou kunnen doen. Ben nu aan het afleren om haar niet te bemoederen en haar te laten zijn wie ze is en rare uitvallen die ik niet begreep zijn er bijna nooit meer.

Omgekeerd bleef zij met dingen zitten die ik had gezegd en vond ik haar overgevoelig. Na uitleg snap ik waarom maar dat gaat nog wel eens mis want voel mezelf niet snel gekwetst door woorden. Dat probeert ze nu te accepteren door te denken: ik weet wie het zegt.

Werkt bij ons. Relatie is nu stukken beter en we kunnen om terugval in de dingen hierboven nu gewoon lachen.
Lila-Linda schreef:
24-09-2025 15:39
maar waarom bepaal jij de grens van hoe Jullie omgaan met telefoons?
Als ik het goed begrijp zaten ze met z’n 2 in dat restaurant? Dan zou ik er ook wat over zeggen.

Aan de andere kant, als ze daar in groep waren zou ik er wat van denken maar niet van zeggen. Ze is volwassen. Als zij zich asociaal wil gedragen is dat aan haar.
Soms kun je beter gewoon accepteren dat je te verschillend bent. En lukt dat niet, dan het contact maar minderen. Als jullie vaak ruzie of discussies hebben en in elkaars irritatiezone zitten, dan is afstand nemen wel een goed idee.
Hebben jullie samen een moeilijke jeugd doorgemaakt? Dan is soms de band heel sterk maar de pijn ook heel heftig. Jullie klinken intens met elkaar verweven. Soms is een beetje afstand dan fijn voor allebei.
Het is zoals het is
Attraverso schreef:
24-09-2025 15:46
Als ik het goed begrijp zaten ze met z’n 2 in dat restaurant? Dan zou ik er ook wat over zeggen.

Aan de andere kant, als ze daar in groep waren zou ik er wat van denken maar niet van zeggen. Ze is volwassen. Als zij zich asociaal wil gedragen is dat aan haar.
Want? jij bepaalt dat 1 minuut wel geoorloofd is, maar 2 minuten is asociaal?
TO zat zelf ook op haar telefoon, zus alleen iets langer. Als TO mijn zus was, had ik mijn telefoon juist op tafel laten liggen ipv in mijn tas te stoppen.
Attraverso schreef:
24-09-2025 15:46

als je samen in een restaurant zit, beiden de telefoon gebruikt (vaker dan 1x)
en ik leg mijn telefoon weg, dan vind ik het best raar om (omdat ik klaar ben) te eisen dat de ander ook de telefoon weglegt
Mijn telefoontijd is toch niet leidend?
Lila-Linda schreef:
24-09-2025 15:58
als je samen in een restaurant zit, beiden de telefoon gebruikt (vaker dan 1x)
en ik leg mijn telefoon weg, dan vind ik het best raar om (omdat ik klaar ben) te eisen dat de ander ook de telefoon weglegt
Mijn telefoontijd is toch niet leidend?
Nee ok, maar als je met z'n tweeen uit bent, is het toch niet zo raar om te zeggen dat je het niet gezellig vindt?
Moet kunnen zonder belerend te zijn of te flippen lijkt me.
Star⁴ schreef:
24-09-2025 16:01
Nee ok, maar als je met z'n tweeen uit bent, is het toch niet zo raar om te zeggen dat je het niet gezellig vindt?
Moet kunnen zonder belerend te zijn of te flippen lijkt me.
eens hoor
maar doe het dan beiden niet.
Of, als ik zelf mijn telefoon pak, dan benoem ik direct: sorry, ik moet echt even kijken of X geappt heeft, maar daarna ben ik er volledig voor je

Communiceren is best handig, ook voor zusjes

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven