Betalen voor vriendje van nichtje?

zondag 21 september 2025 om 12:44

Ik heb zes nichtjes en twee neefjes waar ik vaak leuke dingen mee doe en dan ook betaal. Naar de bioscoop, musical, uitstapje naar een stad, eten en drinken en leuke cadeautjes. 
Nu heeft één nichtje, ze is 20 een vriendje die nu ook meegaat. Nu lijkt het de gewoonte dat ervan uitgegaan wordt dat ik ook voor hem betaal. Het ging laatst om een kaartje voor een festival. Ik wilde 4 kaartjes van ongeveer 60 euro kopen voor mezelf en 3 nichtjes en toen deelde het nichtje met vriendje mee: doe maar 5 kaartjes want X wil ook mee. Ik heb het toen gedaan maar op het festival bleek mijn nichtje en hij er ook helemaal vanuit te gaan dat ik ook de drankjes en het eten betaal zoals ik dat normaal voor mijn neefjes en nichtjes zou doen. Hij is overigens 19 jaar.
Ik had laatst grappige sleutelhangers uit New York en daar mocht alle neefjes en nichtjes één van uit kiezen. Dan had ik er zelf nog één over die eigenlijk voor mezelf was en die pakte mijn nichtje “die is leuk voor X”. Ik heb die sleutelhanger dan ook maar meegegeven.
Maar ik vraag me nu wel af …
Wat vinden jullie. Ook voor hem uitjes betalen omdat hij nu ook bij de familie hoort? Of een gesprek aangaan met nichtje/ met hem?
Moet ik bij bijvoorbeeld meenemen van souveniertjes ook rekening houden met vriendje en toekomstige vriendjes en vriendinnetjes?
                    Nu heeft één nichtje, ze is 20 een vriendje die nu ook meegaat. Nu lijkt het de gewoonte dat ervan uitgegaan wordt dat ik ook voor hem betaal. Het ging laatst om een kaartje voor een festival. Ik wilde 4 kaartjes van ongeveer 60 euro kopen voor mezelf en 3 nichtjes en toen deelde het nichtje met vriendje mee: doe maar 5 kaartjes want X wil ook mee. Ik heb het toen gedaan maar op het festival bleek mijn nichtje en hij er ook helemaal vanuit te gaan dat ik ook de drankjes en het eten betaal zoals ik dat normaal voor mijn neefjes en nichtjes zou doen. Hij is overigens 19 jaar.
Ik had laatst grappige sleutelhangers uit New York en daar mocht alle neefjes en nichtjes één van uit kiezen. Dan had ik er zelf nog één over die eigenlijk voor mezelf was en die pakte mijn nichtje “die is leuk voor X”. Ik heb die sleutelhanger dan ook maar meegegeven.
Maar ik vraag me nu wel af …
Wat vinden jullie. Ook voor hem uitjes betalen omdat hij nu ook bij de familie hoort? Of een gesprek aangaan met nichtje/ met hem?
Moet ik bij bijvoorbeeld meenemen van souveniertjes ook rekening houden met vriendje en toekomstige vriendjes en vriendinnetjes?
                                    Here I am - now what are your other two wishes...

donderdag 25 september 2025 om 11:11

Dit inderdaad, dat van die sleutelhanger als souvenir begrijp ik trouwens niet. Waarom zou dat zo leuk zijn voor dat vriendje? Ik heb een beetje zo'n idee dat er gewoon gezegd is dat het voor hem was terwijl ze misschien zelf nog niet kon kiezen of iets dergelijks anders.... als je op haar kamer zou kijken ligt het er vast nog. Ze is of gewoon een graaier (maar dan had je dat eerder gemerkt) of er speelt iets. Je kunt misschien ook met de nichtjes eens apart afspreken als je daar tijd voor hebt en zo kijken wat er in haar omgaat als je een op een aandacht hebt voor haar? Want inderdaad een beetje normale meid van 20 gedraagt zich niet zomaar zo.framboosje123 schreef: ↑23-09-2025 14:14Ik zou er eerst over nadenken of je wil dat de aanhang überhaupt steeds mee gaat, of dat je quality time wilt met je nichtjes/neefjes.
Mbt kaartje zou ik zelf niet betalen voor aanhang, 60 euro is een behoorlijk groot bedrag. Ik zou aangeven dat aanhang voor eigen kaartje kan betalen, maar als je ook de drankjes betaalt voor iedereen op het festival zou ik die dan wel voor iedereen betalen want gek als 1 iemand steeds voor zichzelf moet betalen.
                                    Lorem Ipsum 

donderdag 25 september 2025 om 12:42

Dit gedrag maakt je nichtje geen slecht mens, of onopgevoed of wat dan ook. Wat haar motieven zijn om zich zo te gedragen doet er niet toe, het gaat er wel om dat jij het niet prettig vindt. Daar moet je wat mee. 
In dit geval zou ik het gesprek met je nichtje zelf aangaan en haar laten weten wat je wel wil. Er zijn best wat opties:
Betalen voor alles en iedereen.
Vriendje niet mee.
Betalen voor drankjes van vriendje, maar niet voor kaartje. Of een percentage betalen...
Aan jou de keuze en dat doorgeven aan nichtje. Ook zou ik kijken of je het voor een bepaald bedrag wel zou willen, of dat het principe en de aanpak van je nichtje je niet aanstaan. In geval van dat laatste, kan je hier een (kleine) opvoedkundige taak op je nemen. Of niet natuurlijk.
                    In dit geval zou ik het gesprek met je nichtje zelf aangaan en haar laten weten wat je wel wil. Er zijn best wat opties:
Betalen voor alles en iedereen.
Vriendje niet mee.
Betalen voor drankjes van vriendje, maar niet voor kaartje. Of een percentage betalen...
Aan jou de keuze en dat doorgeven aan nichtje. Ook zou ik kijken of je het voor een bepaald bedrag wel zou willen, of dat het principe en de aanpak van je nichtje je niet aanstaan. In geval van dat laatste, kan je hier een (kleine) opvoedkundige taak op je nemen. Of niet natuurlijk.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in