Alcoholgebruik binnen een relatie

26-09-2025 14:22 350 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben benieuwd hoe dit voor iedereen is.
Mijn partner en ik drinken thuis nauwelijks alcohol, hooguit met een jaarwisseling ofzo. En we zijn mid-life, beide fulltime werkend, groot gezin van nog allemaal thuiswonende kinderen, dus het is ook niet zo dat we wekelijks in de kroeg zijn te vinden. De meeste weken is ons alcoholgebruik 0,0.

Maar soms heb je een feestje. Dat kan vanalles zijn: de plaatselijke kermis, een stapavond, een bruiloft van vrienden, de 80e verjaardag van ome Cor in het buurthuis. Bij dit soort gelegenheden drinken we wel alcohol. Waar ik het na een glas of 3 a 4 voor gezien houd, drinkt mijn partner dan minstens 20 alcoholische consumpties. En ik zie om hem heen dat dit bij veel mannen "normaal" wordt gevonden, ze drinken allemaal in hetzelfde tempo, waar de dames rustiger aan doen of zelfs nuchter blijven. Het is altijd zo geweest (wij zijn al heel lang samen).
Maar de laatste jaren merk ik dat de alcohol steeds beroerder valt bij hem. Een echte kater waardoor de volgende dag leuke plannen in het water vallen. 's Nachts ontelbaar keren naar de wc en vreselijk snurken, en daarmee het hele gezin wakker houden. Of echt dronken zijn, kotsen, de deur niet van het slot krijgen (en dan voor de deur in slaap vallen als ik er niet bij ben); dat zijn gelukkig excessen maar ik heb er een aantal meegemaakt.
Ik vind het eigenlijk steeds minder leuk, zou willen dat hij niet dronk (of in ieder geval maat hield; maar dat lijkt onmogelijk) en soms schaam ik me, als het gaat om familiefeestjes/waar de kinderen bij zijn. Ik merk dat het zelfs mijn plezier in die feestjes een beetje verpest. En ook dat ik stiekem had verwacht dat het alcoholgebruik vanzelf zou minderen met de toenemende leeftijd; voor mij is dronkenschap echt iets voor pubers en na een paar keer mijn hoofd te stoten, is dat mij nooit meer gebeurd.

Hoe kijken jullie hiernaar? Heeft hij een alcoholprobleem, dat hij geen maat kan houden, of ben ik een oude zeur aan het worden? Combi van beide misschien? En hoe ga je er dan mee om zodat deze gezamenlijke feestjes voor iedereen leuk blijven?
Niet meer meegaan. Drinken, prima, zelf weten, maar dat soort sneu gedrag hoef ik geen getuige van te zijn.
Geen tips, maar 20 :O :O :O alcoholische consumpties, hoe doet ie dat? Dat krijgt een normaal mens toch niet weg?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Totaal gênant idd. Ik zou niet meegaan, me echt doodschamen. Lekker voorbeeld ook voor de kinderen o_o

Oh en zou denkt mijn mannelijke partner er ook over trouwens. En beide houden we echt wel van een feestje...
Ik zou dat echt afschuwelijk vinden. Heel sneu gedrag, je mag meer verstand verwachten van iemand op leeftijd.
tonkje schreef:
26-09-2025 14:30
Geen tips, maar 20 :O :O :O alcoholische consumpties, hoe doet ie dat? Dat krijgt een normaal mens toch niet weg?
Ik zelf in ieder geval niet nee. Dus ik beschouw het ook echt als extreem. Maar tegelijkertijd zie ik dat hij niet de enige is die dit doet, die mannen doen het allemaal en rennen om het hardst naar de tap.
Oh en trouwens, ook naar kinderen toe compleet onverantwoord mbt voorbeeld geven aangaande je gezondheid en veiligheid.
Heb je er al met hem over gepraat?

En ik denk niet dat dit valt onder een alcohol probleem, aangezien het maar een paar keer per jaar gebeurt.

Hij heeft blijkbaar geen rem meer na een paar drankjes.
20 glazen is gewoon absurd veel. Idd pubergedrag (terwijl het ook voor een 18-jarige absurd veel is natuurlijk). Dat dat écht als uitzondering ooit een keer gebeurt (als in eens in de paar jaar of zo) is nog tot daar aan toe, maar dit klinkt alsof het eigenlijk best vaak voorkomt (de 80-jarige verjaardag van ome Cor klinkt niet als een once in a lifetime iets, haha).

Dat stom vinden is echt geen zeurgedrag. Heb je het er wel eens over gehad en gezegd dat je het vervelend vindt? Ik zou vooral willen weten wat er precies leuk is aan zoveel drinken en of het niet een tandje minder kan (en zo nee waarom niet).
Hoe vaak gebeurt dit?

ls het 1 of 2 keer per jaar? Dat zou ik er niet zo'n punt van maken. Ik kan er zelf ook wel wat van (en zou over een hele dag ook wel 20 consumpties kunnen drinken) maar stomdronken niet meer weten wat ik doe heb ik gelukkig niet meer. Maar kan nog wel eens moeten kotsen als ik in bed lig.

Als het zo heel af en toe eens gebeurt zou het voor mij niet zoveel uitmaken. De volgende dag lekker je eigen plan trekken en hem in z'n sop laten koken.
I wanna live my life with the volume full!
Wat zegt je man wanneer je dit op een rustig moment bespreekt? Heeft hij echt het besef wat grote hoeveel alcohol met hem doet?

Wat is zijn verklaring dat hij zoveel drinkt? Om er bij te horen, bodemdrift, mateloosheid, lekker, etc

Wees eerlijk en zeg wat jij er van vindt. Welk voorbeeld hij aan zijn kinderen geeft. Wat het met zijn gezondheid doet. Hoe anderen hem zien. etc etc

Geef je grenzen aan. Dat je niet met zo'n partner gezien wilt worden.

Vraag wat hij nodig heeft om minder te drinken / te stoppen. Hoe jij hem kan steunen mocht hij daar open voor staan.

Succes
Een echte kater waardoor de volgende dag leuke plannen in het water vallen. 's Nachts ontelbaar keren naar de wc en vreselijk snurken, en daarmee het hele gezin wakker houden. Of echt dronken zijn, kotsen, de deur niet van het slot krijgen (en dan voor de deur in slaap vallen als ik er niet bij ben); dat zijn gelukkig excessen maar ik heb er een aantal meegemaakt.

Ik zou ook echt niet willen dat mijn man zich zo zou laten gaan met zo achterlijk veel drinken maar ik begrijp dat er zoiets is als eigen keuze, dus buiten erover praten zou ik weten dat ik er geen zeggenschap over heb. Waar ik wel zeggenschap over heb is wat ik hierboven dikgedrukt heb: wat een vreselijk asociaal gedrag, dat zou ik écht niet accepteren, dat is ver voorbij mijn grenzen.

Wil je je laveloos zuipen? Jammer maar dat moet dan maar, maar dan slaap je niet thuis want je kunt je duidelijk niet gedragen. En het kan alleen als we de volgende dag geen gezamenlijke plannen hebben want je kunt het duidelijk niet meer aan.

Dus harde grenzen stellen want dit is echt niet okee. Uiteraard eerst gewoon praten, hopelijk komen jullie er op een normale manier uit dat dit ver over grenzen gaat.

Ik vind het eigenlijk steeds minder leuk, zou willen dat hij niet dronk (of in ieder geval maat hield; maar dat lijkt onmogelijk) en soms schaam ik me, als het gaat om familiefeestjes/waar de kinderen bij zijn. Ik merk dat het zelfs mijn plezier in die feestjes een beetje verpest. En ook dat ik stiekem had verwacht dat het alcoholgebruik vanzelf zou minderen met de toenemende leeftijd; voor mij is dronkenschap echt iets voor pubers en na een paar keer mijn hoofd te stoten, is dat mij nooit meer gebeurd.

Eerder heb je het over de gevolgen na het feestje maar hier heb je het over je schamen op het feestje. Gedraagt je man zich dan ook al vreselijk (kan bijna niet anders met zoveel drank, maar je benoemde het niet)? Want ja, ook naar de kinderen vind ik het een heel slecht voorbeeld dus daar mag je ook prima het gesprek over aangaan. Maar: waarom op dat gebied nu pas, nu hij last van katers heeft en niet de afgelopen jaren toen jullie kinderen er ook gewoon bij waren en hij ook altijd al zoveel dronk? Ben benieuwd wat daar voor jou veranderd is.
Wat vindt hij er zelf van de volgende dag ?
Frizz schreef:
26-09-2025 14:34
Oh en trouwens, ook naar kinderen toe compleet onverantwoord mbt voorbeeld geven aangaande je gezondheid en veiligheid.

Vind ik ook, daarom ben ik dus ook benieuwd waarom dat voor TO nu pas speelt.
Ik zou dit absoluut niet tof vinden van mijn partner. Ik drink zelf ook graag (en best veel) maar laatste keer dat ik moest kotsen is echt tientallen jaren geleden en stomdronken ben ik ook niet.

Kan uiteraard een keer gebeuren... soms valt het ook verkeerd (door vermoeidheid, stress, etc). Maar meerdere keren per jaar zou ik niet oké vinden.
Eidde schreef:
26-09-2025 14:39
Hoe vaak gebeurt dit?

ls het 1 of 2 keer per jaar? Dat zou ik er niet zo'n punt van maken. Ik kan er zelf ook wel wat van (en zou over een hele dag ook wel 20 consumpties kunnen drinken) maar stomdronken niet meer weten wat ik doe heb ik gelukkig niet meer. Maar kan nog wel eens moeten kotsen als ik in bed lig.

Als het zo heel af en toe eens gebeurt zou het voor mij niet zoveel uitmaken. De volgende dag lekker je eigen plan trekken en hem in z'n sop laten koken.
Dankjewel voor je openheid. Ligt er dan ook iemand naast jou, als je moet kotsen? Zo ja wat vindt die ervan?
aurora79 schreef:
26-09-2025 14:45
Ik zou dit absoluut niet tof vinden van mijn partner. Ik drink zelf ook graag (en best veel) maar laatste keer dat ik moest kotsen is echt tientallen jaren geleden en stomdronken ben ik ook niet.

Kan uiteraard een keer gebeuren... soms valt het ook verkeerd (door vermoeidheid, stress, etc). Maar meerdere keren per jaar zou ik niet oké vinden.
Voor de duidelijkheid; het is niet zo dat hij een paar keer per jaar moet kotsen/zijn huis niet meer kan vinden. Dat gaat over 1 incident per jaar gemiddeld.
Maar "gewoon" (te) veel drinken is eigenlijk bij elk feestje waar gedronken kan worden.
Wij houden wel van een drankje en ook op feestjes bestellen we wel een biertje en wijntje, maar echt bezopen zijn is toch echt voor het laatst in de studententijd geweest. Hooguit dat een van ons (meestal man) de volgende ochtend verzucht niet topfit te zijn en wat hoofdpijn te hebben (maximaal 1x per jaar) maar daar merken de kinderen niks van.

Ik vind het wel klinken dat je man een probleemdrinker is. Zodra hij begint, gaat hij tot het gaatje en lijkt hij geen rem meer te hebben. Heb je daar wel eens met hem over gesproken? Wat zegt hij er zelf van? Het moet toch voor hem ook niet prettig zijn om met een giga kater wakker te worden? (Buiten het feit dat het behoorlijk sneu en gênant is, maar meestal voel je dat als de bezopene zelf niet, alleen de mensen die om je heen staan)
Star⁴ schreef:
26-09-2025 14:25
Niet meer meegaan. Drinken, prima, zelf weten, maar dat soort sneu gedrag hoef ik geen getuige van te zijn.
Hij is thuis niet ineens nuchter, ze heeft vooral last van hem als feestje klaar is.
Dus zal weinig uitmaken qua klachten uit de OP.
S-Groot schreef:
26-09-2025 14:41

Eerder heb je het over de gevolgen na het feestje maar hier heb je het over je schamen op het feestje. Gedraagt je man zich dan ook al vreselijk (kan bijna niet anders met zoveel drank, maar je benoemde het niet)? Want ja, ook naar de kinderen vind ik het een heel slecht voorbeeld dus daar mag je ook prima het gesprek over aangaan. Maar: waarom op dat gebied nu pas, nu hij last van katers heeft en niet de afgelopen jaren toen jullie kinderen er ook gewoon bij waren en hij ook altijd al zoveel dronk? Ben benieuwd wat daar voor jou veranderd is.
Hij is dan zichtbaar/hoorbaar dronken, dubbele tong, "lollig" en idd een slecht voorbeeld voor de kinderen. Waarom nu pas: het is niet "nu pas", want eerder vond ik het ook al vreselijk. Maar het is pas een paar jaar dat de kinderen ook meegaan naar dit soort avondfeestjes, eerder bleven die dan thuis/bij oppas. Toen was het ook al wel eens zo dat ik me schaamde t.o.v. de oppas.
Voor de rest: natuurlijk hebben we er al vaak over gepraat. Meestal na een incident ben ik echt boos (ik wil echt niet dat de kinderen hem in zijn eigen kots aantreffen…), heb hem ook weleens weggestuurd. Hij heeft dan altijd spijt en drinkt dan een hele periode helemaal niets, zo heeft hij zelfs wel eens een jaar niets gedronken en dan is er geen probleem.
Maar hij vindt die feestjes echt helemaal niets aan zonder alcohol (en dat snap ik ook heel goed… vind ik zelf ook niet) dus na verloop van tijd wil hij toch graag weer wat drinken.

En dan heeft hij dus geen rem. Ik vind dat ook problematisch. Maar tegelijkertijd hebben heeeeel veel mensen daar dus last van? Voor de duidelijkheid; van zijn vrienden is er niemand die minder of langzamer drinkt. En dat is niet overdreven. Het tempo gaat gewoon gelijk op. Ook tijdens een buurtfeest o.i.d. zie ik dat mijn partner niet anders doet dan de anderen; ze drinken allemaal heel rap en er zijn er ook altijd meerdere die de volgende dag over een kater klagen.
Ik vind het trouwens ook erg gênant dat het op familiefeestjes etc gebeurt. Een jaarlijks dorpsfeest of bruiloft van vrienden waarbij je je een keer per ongeluk niet in de hand hebt, is tot daar aan toe (hoewel straalbezopen me echt een stap te ver is) maar bij de verjaardag van de buurman of tante Truus is 6 biertjes wel genoeg
Wat zijn dat dan voor feestjes die niet leuk zijn zonder alcohol? En als je er dan toch heen moet dan ga je toch gewoon na 1-2 uurtjes weer naar huis?

Ik vind dat echt een slap excuus.
Evenals het feit dat al z’n vrienden het doen. Hij is toch geen 16 meer dat hij bang is er niet meer bij te horen als hij tussendoor spa drinkt? En dat ene jaar kon hij blijkbaar ook prima zonder.
MissNuada schreef:
26-09-2025 14:57
Hij is thuis niet ineens nuchter, ze heeft vooral last van hem als feestje klaar is.
Dus zal weinig uitmaken qua klachten uit de OP.
Ook weer zo. Ik dacht ook te lezen op het feest zelf. Hoef ik dan ook niet bij te zijn. Dom gedrag die lallende mensen.
Nietveelmaargenoeg schreef:
26-09-2025 14:57
Hij is dan zichtbaar/hoorbaar dronken, dubbele tong, "lollig" en idd een slecht voorbeeld voor de kinderen. Waarom nu pas: het is niet "nu pas", want eerder vond ik het ook al vreselijk. Maar het is pas een paar jaar dat de kinderen ook meegaan naar dit soort avondfeestjes, eerder bleven die dan thuis/bij oppas. Toen was het ook al wel eens zo dat ik me schaamde t.o.v. de oppas.
Nietveelmaargenoeg schreef:
26-09-2025 15:01
Voor de rest: natuurlijk hebben we er al vaak over gepraat. Meestal na een incident ben ik echt boos (ik wil echt niet dat de kinderen hem in zijn eigen kots aantreffen…), heb hem ook weleens weggestuurd. Hij heeft dan altijd spijt en drinkt dan een hele periode helemaal niets, zo heeft hij zelfs wel eens een jaar niets gedronken en dan is er geen probleem.
Maar hij vindt die feestjes echt helemaal niets aan zonder alcohol (en dat snap ik ook heel goed… vind ik zelf ook niet) dus na verloop van tijd wil hij toch graag weer wat drinken.

En dan heeft hij dus geen rem. Ik vind dat ook problematisch. Maar tegelijkertijd hebben heeeeel veel mensen daar dus last van? Voor de duidelijkheid; van zijn vrienden is er niemand die minder of langzamer drinkt. En dat is niet overdreven. Het tempo gaat gewoon gelijk op. Ook tijdens een buurtfeest o.i.d. zie ik dat mijn partner niet anders doet dan de anderen; ze drinken allemaal heel rap en er zijn er ook altijd meerdere die de volgende dag over een kater klagen.

Wil hij wel naar die feestjes? Hoe nodig móet hij naar die feestjes? Kan hij ook thuis blijven of slechts een uur gaan?

En: hoe belangrijk vind jij het? Want wat ik al zei, je kunt ook afspreken dat hij elders slaapt hè als hij zoveel gedronken heeft dat iedereen in huis (of in elk geval jij) er de hele nacht last van heeft.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven