Lotgenotengroep depressie

28-09-2025 16:03 10 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou graag van dit topic een lotgenotengroep depressie willen maken.

Dat we elkaar ondersteunen om de dag door te komen en elkaar er door heen te slepen.

Zelf terugval in depressie. Geprobeerd om antidepressiva te verhogen, maar is niet gelukt. Te veel bijwerkingen. Binnenkort overleg met psychiater hoe nu verder. Merk ook dat ik weer moeite heb om iedere dag naar buiten te gaan en sowieso te bewegen. Zou het liefst vaak op bed liggen. Alles lijkt ook uitzichtloos en hopeloos.
Verschrikkelijk, ik gun het mijn ergste vijand niet.
Hier is volgens mij al een ander topic voor of je kan Depressie Connect proberen als je meer actieve lotgenoten zoekt
Wotah schreef:
28-09-2025 16:20
Hier is volgens mij al een ander topic voor of je kan Depressie Connect proberen als je meer actieve lotgenoten zoekt
Er was een aantal jaren geleden een heel goed lopend topic dat alleen gericht was op depressie. Ik denk dat dit ook wel weer kan gaan lopen.

TO, ik wil wel meeschrijven hoor. Heb regelmatig last van depressies, de ene keer mild, de andere keer ernstig. Momenteel ben ik stabiel. Heb je een soort van dagritme? Hoe is de hulpverlening?
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
Over een paar dagen heb ik 2e gesprek met psychiater.

Moet structuur weer terugkrijgen ja, maar voel me te verlamd om wat te doen.
Heb normaal dysthymie, maar nu ernstige depressie
Fantasy,ik heb toen veel steun gehad in het depressie topic maar ook de herkenning en begrip van anderen, heeft mij echt goed gedaan!

Ik heb weken dat ik er iets beter mee kan omgaan, omdat het dan om milde klachten gaat. En er zijn periodes dat mijn gedachten weer te donker zijn, dan word ik met een onbestemd gevoel wakker en totaal geen energie.

Leergierig, misschien is structuur terugkrijgen op dit moment te hoog gegrepen. Wacht het gesprek met psychiater af, dat kost je waarschijnlijk al veel energie. Sterkte!

Ik schrijf zeker mee.
marcha01 wijzigde dit bericht op 29-09-2025 08:50
Reden: Toevoeging
16.53% gewijzigd
Hoi Leergierig en anderen, wat kan het vreselijk zijn hè depressie. Ik gun het ook mijn ergste vijand niet.

Ik was lange tijd stabiel (circa 5 jaar) en na een terugval in stress/piekeren/angst ben ik nu mijn medicatie aan het ophogen. Het voelt nu nog erger dan voorheen, ik wordt er echt moedeloos en somber van. Ben pas 6 dagen bezig maar wat zou ik de tijd graag vooruit spoelen (of terug, naar die stabiele periode). Ik heb eerder op deze hogere dosis gezeten dus weet dat het kan gaan helpen. Maar die bijwerkingen, dat hopeloze, bah.

Wat ik vooral vervelend vind is dat je de hele dag bezig bent met hoe het gaat. Is dit herkenbaar? Dan voelt het opeens ietsje lichter, daar wordt ik dan zo onzeker van dat het vanzelf weer niet meer gaat. Vandaag vooral veel huilbuien, spanning en een zwaar/hopeloos gevoel. Ik zou het graag willen accepteren en gewoon doorgaan met wat je wilt doen, maar soms lijkt dat onmogelijk.

Ik probeer toch ook structuur aan te houden. Maar je hebt een soort 'basis' (jezelf aankleden, eten, verzorgen etc.) en alles wat verder nog kan of moet -> wandelen, werken, kinderen verzorgen, huishouden etc.

's avonds gaat het bij mij meestal iets beter. Alsof ik dan niks meer hoef en minder pieker. Werk lukt nog een beetje, ik kan vanuit huis werken. De kinderen daar helpt mijn man nu bij. We hebben net afgesproken dat hij komende dagen vrij neemt. Het helpt mij wel iets om niet alleen te zijn. Ik hoop vooral dat de ophoging mij hier weer uit gaat trekken en dat dit even die erge fase is waar je doorheen moet. Makkelijk gezegd dan gedaan.

Goed dat je hulp hebt. Het is al knap om hulp te vragen en goed om het 2e gesprek met de psychiater af te wachten. Houd vooral moed en weet dat er weer betere periodes gaan komen.
Bedankt voor de reacties.

Ja, ‘‘s avonds gaat het bij mij ook beter. Misschien omdat dan de dag weer bijna om is. @Starshine 42, sterkte met het ophogen! Raar hè dat ophogen van dezelfde medicatie ook bijwerkingen geeft.
leergierig wijzigde dit bericht op 29-09-2025 18:13
Reden: Aanvulling
17.62% gewijzigd
Ik heb het gisteren het boek ‘Naar omstandigheden nogal slecht’ van Inger Boxsem gelezen. Gaat over haar ervaringen met burn-out en depressie.
De psychologen, bedrijfsarts etc.

Zo veel herkenning.
Leergierig schreef:
29-09-2025 18:09
Bedankt voor de reacties.

Ja, ‘‘s avonds gaat het bij mij ook beter. Misschien omdat dan de dag weer bijna om is. @Starshine 42, sterkte met het ophogen! Raar hè dat ophogen van dezelfde medicatie ook bijwerkingen geeft.
Dank Leergierig! Ik dacht dat ik nu wel wist hoe om te gaan met deze klachten en verhoging, maar blijkbaar niet want het overvalt me enorm. Zeker raar dat ophogen voelt alsof je weer helemaal opnieuw begint met alle bijwerkingen.

Klinkt als een interessant boek. Knap dat je je er in ieder geval toe kunt zetten om te lezen. Veel sterkte ook voor jou!
Hoi meiden, ik ben nu pas weer online. Ik hoop dat jullie goed kunnen slapen vannacht.

Ik ga trouwens geen mensen quoten, dus ik doe het even zo.

@Leergierig, dysthymie is toch chronische depressie? En dan af en toe schiet je nog verder naar beneden? Je hebt trouwens een "normale" dagschommeling; moeite met opstaan, 's avonds voel je je beter. En succes bij de psych morgen!

@Marcha, wat leuk dat we elkaar nog kennen van het depressietopic. Klote he, dat het steeds weer terugkomt. Wat doe jij als je donkere gedachten krijgt? Gewoon maar doorgaan?

@Starshine, die bijwerkingen zijn idd zo klote, vooral omdat de somberte nog dieper wordt. Wat fijn dat je steun hebt van je man. Dat scheelt echt een slok op een borrel, dat hij er voor je is. En ja, de medicatie gaat helpen. Je hebt het eerder meegemaakt.
Verder zeg je "Wat ik vooral vervelend vind is dat je de hele dag bezig bent met hoe het gaat. Is dit herkenbaar? Dan voelt het opeens ietsje lichter, daar wordt ik dan zo onzeker van dat het vanzelf weer niet meer gaat." Ik herken dat wel. Met elk upje dacht ik "yes, die depressie is op z'n retour", terwijl het dan een paar uur later weer zo slecht ging. Dus op een gegeven moment geloofde ik er gewoon niet meer in, werd heel erg op mijn hoede en bleef mijn gevoel maar onderzoeken. Heel vreemd.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven