Hoe schoon of vies is normaal

22-09-2025 12:17 341 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet dat er geen eenduidig antwoord is op mijn vraag, maar ik vraag het me vaak af. Hoe schoon zou mijn huis 'moeten' zijn?

Directe aanleiding: er is momenteel een onderhoudsmonteur over de vloer voor de CV ketel. Dus het ketelhok opgeruimd om ruimte te maken, beneden en de gangen netjes, trappen afgestoft. Maar nu staat hij ineens in de badkamer :bonk:

Daar zitten dus de tandpastavlekken van vanmorgen (en het weekend) nog in de wasbak, en de tuinslang ligt nog in het bad van de laatste keer dat ik het buitenzwembad vulde. En daar schaam ik me dus heel erg voor.

Maar voor mezelf en mijn gezin dus niet, want ik had die slang al weken geleden op kunnen ruimen. Het is hier nooit een zwijnenstal, maar ook zeker niet altijd spic en span zoals bij mijn moeder vroeger.

Ik heb het idee dat het bij iedereen altijd heel netjes en georganiseerd is, maar ik vind dat mega moeilijk. Als het beneden netjes is moet je niet in de badkamer kijken, als ik net alle was weg heb moet het boven opgeruimd etc.
Kan bij jou een monteur of een gast iedere ruimte betreden zonder dat je je schaamt..? Kan een logée zo in bed springen, of moet je dan ook de logeerkamer opruimen en de badkamer soppen?
bijtie schreef:
28-09-2025 15:15
Ik weet niet of er een correlatie bestaat, maar ik bedoelde hoe verhoudt de hoeveelheid tijd die je besteedt aan poetsen zich tot de tijd die je aan een eventueel seksleven besteedt.

Omdat ik beiden weinig doe is het enigszins in verhouding, maar ik ben onderaan de streep meer met poetsen bezig dan met seks.

Liever zou ik omgekeerd zien, meer seks/intimiteit dan huishoudelijke taken.
Ik zou niet weten waarom seks en schoonmaken verband met elkaar zouden moeten houden.
Geen motto
emanina schreef:
28-09-2025 21:59
Ik zou niet weten waarom seks en schoonmaken verband met elkaar zouden moeten houden.
Ik ook totaal niet.
emanina schreef:

Als ruilmiddel? Jij niet stofzuigen, jij geen seks!

Mijn huis is dus altijd prima gezogen! :yes:
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
emanina schreef:

Als je een hulp in het huishouden hebt, gaat je man dan naar de hoeren?
Wat heeft dit topic een gekke wending gekregen…

De bedden worden hier minimaal een keer per week verschoond. Ik vind dat dus een rotklus. Mijn man doet het meestal.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik kwam deze pleit voor een rommelig leven toevallig tegen.

https://archive.is/2025.09.28-082441/ht ... ~b07980c6/
Doen jullie pubers niets ? Die kunnen toch prima meehelpen? Zelf hun stink sport was doen ? Badkamer ? Stofzuigen ?

Ik ben geen poetsvrouw ..
Baggal schreef:
29-09-2025 10:29
Nogal :P Van hoevaak poets jij naar hoevaak naai jij :yes:
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
bijtje had het over seks/intimiteit. Ik denk dat je het dus wat ruimer mag zien dan alleen poetsen of neuken.

Ik vond haar opmerking helemaal zo gek nog niet.
Ik verkoos bijvoorbeeld gisteren de badkamer soppen en de was wegwerken, boven een lekkere strandwandeling met partner. En s'avonds had ik daar eigenlijk spijt van.

Ik denk dat bijtje doelde op prioriteiten stellen.
Baggal schreef:
29-09-2025 10:29

De bedden worden hier minimaal een keer per week verschoond. Ik vind dat dus een rotklus. Mijn man doet het meestal.

Tja, als je sekst in bed, moet dat vaak verschoond. Toch? :rofl:
poldervrouw schreef:
29-09-2025 11:02
Doen jullie pubers niets ? Die kunnen toch prima meehelpen? Zelf hun stink sport was doen ? Badkamer ? Stofzuigen ?

Die moesten hun eigen kamers bijhouden verder niks. Soms even tafeldekken/afruimen. De vaatwasser maar nooit iets structureels.
poldervrouw schreef:
29-09-2025 11:02

Mijn zoon is 19, geen puber meer dus. Maar hij houdt zijn kamer bij, doet met enige regelmaat boodschappen, loopt eens met de hond en kookt af en toe. En we hebben geen vaatwasser, dus hij helpt elke dag met de afwas .
Hallodaar schreef:
29-09-2025 12:12
bijtje had het over seks/intimiteit. Ik denk dat je het dus wat ruimer mag zien dan alleen poetsen of neuken.

Ik vond haar opmerking helemaal zo gek nog niet.
Ik verkoos bijvoorbeeld gisteren de badkamer soppen en de was wegwerken, boven een lekkere strandwandeling met partner. En s'avonds had ik daar eigenlijk spijt van.

Ik denk dat bijtje doelde op prioriteiten stellen.
Ja precies. Dat is bij mij wel een patroon, hoe meer ik druk ga doen met huishouden, hoe minder ontspanning en plezier (en seks, wat daaruit voortvloeit). Waarbij het druk zijn met huishouden vaak een teken is dat ik moeilijk kan ontspannen en dan maar druk blijf doen.

Daar moest ik aan denken toen ik dit topic las, hoe zouden anderen dat hebben.
Mijn dochter is 17 en helpt gewoon mee: eigen kamer opruimen (soms moet ik het zeggen), af en toe het huis stofzuigen, soms de badkamer schoonmaken nadat ze in bad is geweest. Heeeel soms lapt ze de ramen omdat ze daar zin in heeft.

Wel heb ik haar wel geleerd (dat kan bij een kind wat makkelijker dan bij een volwassene) dat ze alles netjes moet achterlaten. Zoals geen remsporen, geen haren in het putje, geen tandpasta resten, geen kookresten, gelijk afwassen.
Gaat niet altijd goed maar 9 van de 10 keer wel en daar ben ik blij mee.
bijtie schreef:
29-09-2025 18:00
Ja precies. Dat is bij mij wel een patroon, hoe meer ik druk ga doen met huishouden, hoe minder ontspanning en plezier (en seks, wat daaruit voortvloeit). Waarbij het druk zijn met huishouden vaak een teken is dat ik moeilijk kan ontspannen en dan maar druk blijf doen.

Voor mij is dat eigenlijk ook de reden dat ik het huishouden gewoon in één keer doe op mijn vrije dag. Elke maandagochtend zet ik muziek op en knal ik door het huis. Dan doordeweeks doen we wel de was en maken we schoon wat nodig is, maar alles wat kan wachten dat wacht gewoon tot maandag. Soms zijn er weken dat het niet lukt op maandag, bijvoorbeeld omdat de opvang dicht is, en dat geeft mij dan direct veel stress, omdat ik dat dan 's avonds moet doen en dan gaat het ten koste van de tijd met mijn vriend of tijd voor mezelf. Vooral omdat ik dan de hele tijd in mijn hoofd bezig ben met wat er nog gedaan moet worden.
bijtie schreef:
29-09-2025 18:00

Dan had ik je inderdaad goed begrepen en ik heb dat ook hoor!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven