Wie heeft de meeste rechten in de schoolvakanties?
maandag 29 september 2025 om 09:49
Oooo als dat financieel kan zou ik heerlijk met pensioen gaan. Jullie zijn dan nog jong en fit, kun je jarenlang mooie dingen doen
maandag 29 september 2025 om 09:51
Ik werk ook vaak over maar krijg er geen extra vakantieweken voor haha. In de gezondheidszorgthanx schreef: ↑29-09-2025 08:13Ik probeer dus al de hele tijd uit te leggen dat ze niet meer vakantie hebben. Ze werken elke week meer (vast in rooster, dus geen overwerk of thuiswerk) dan hun contract-uren. Daardoor is devakantie langer, maar hebben ze niet meer vrij.
(Als je begrijpt wat het verschil is)
maandag 29 september 2025 om 10:04
Je werkt in het onderwijs zó veel meer over dat je daar 7 weken vrij mee compenseert? Welnee. Je hebt in het onderwijs gewoon meer vrij dan de gemiddelde 5 weken. Lekker hoorthanx schreef: ↑29-09-2025 08:13Ik probeer dus al de hele tijd uit te leggen dat ze niet meer vakantie hebben. Ze werken elke week meer (vast in rooster, dus geen overwerk of thuiswerk) dan hun contract-uren. Daardoor is devakantie langer, maar hebben ze niet meer vrij.
(Als je begrijpt wat het verschil is)

maandag 29 september 2025 om 10:04
Wíl je het niet begrijpen of is dit gewoon echt te hoog gegrepen voor je?
Je kunt een 40-urige werkweek in 5x8 doen, maar ook in 4x10. Wil dat zeggen dat degene die 4x10 werkt maar een makkelijk baantje heeft, omdat hij veel meer vrije dagen heeft dan degene die 5x8 werkt?
Toevallig zijn al die losse dagen in het onderwijs geclusterd tot weken, maar de uren worden echt wel gemaakt. Dit zijn GEEN overuren, maar uren die op een ander moment gemaakt worden.
Die overuren die maak ik in de avonduren (of in mijn geval op mijn vrije part-time dagen) wel, als ik mijn lessen bedenk, leerlingbesprekingen voorbereid en rapporten schrijf. Daar gaat het hier niet over.
maandag 29 september 2025 om 10:12
Ik veel gevallen is dat wel makkelijker.moizer schreef: ↑29-09-2025 10:04Wíl je het niet begrijpen of is dit gewoon echt te hoog gegrepen voor je?
Je kunt een 40-urige werkweek in 5x8 doen, maar ook in 4x10. Wil dat zeggen dat degene die 4x10 werkt maar een makkelijk baantje heeft, omdat hij veel meer vrije dagen heeft dan degene die 5x8 werkt?
Toevallig zijn al die losse dagen in het onderwijs geclusterd tot weken, maar de uren worden echt wel gemaakt. Dit zijn GEEN overuren, maar uren die op een ander moment gemaakt worden.
Die overuren die maak ik in de avonduren (of in mijn geval op mijn vrije part-time dagen) wel, als ik mijn lessen bedenk, leerlingbesprekingen voorbereid en rapporten schrijf. Daar gaat het hier niet over.
Minder dagen met langere dagen betekent ook minder vaak reizen. Op jaarbasis scheelt dat nogal wat.
Lange dagen werken in ruil voor een langer weekend is ook niet bij alle werkgevers mogelijk.
Andersom gaat het hier op het forum weleens over mensen met zorgbanen (gehandicaptenzorg/thuiszorg) die per dag maar 6 uur kunnen werken. Die werken in 5 dagen 30 uur.
Volgens mij kan dat zwaarder zijn dan 4 fulltime dagen voor hetzelfde salaris.
maandag 29 september 2025 om 14:44
Er zijn ook genoeg banen waar je 40 uur uitbetaald wordt maar er 50 of 55 werkt zonder dat je er iets extra’s voor terugkrijgt. Dan werk je in een werkweek misschien net zoveel als jij en heb je ook maar 5 weken vrij.moizer schreef: ↑29-09-2025 10:04Wíl je het niet begrijpen of is dit gewoon echt te hoog gegrepen voor je?
Dat zijn wel vaak de goedbetaalde banen, dat weer wel. Zuidas en zo.
maandag 29 september 2025 om 16:52
En die mensen staan dus ook het hele jaar die 50/55 uur ingeroosterd, waarbij hun basistaak 50/55 uur omvat en het ook de bedoeling is dat ze er iedere week 50/55 uur zijn? (Waarbij het vervolgens regelmatig voorkomt dat ze tot de 60 uur gaan omdat er iets voorbij komt dat gedaan moet worden)Wombat schreef: ↑29-09-2025 14:44Er zijn ook genoeg banen waar je 40 uur uitbetaald wordt maar er 50 of 55 werkt zonder dat je er iets extra’s voor terugkrijgt. Dan werk je in een werkweek misschien net zoveel als jij en heb je ook maar 5 weken vrij.
moizer wijzigde dit bericht op 29-09-2025 22:42
0.53% gewijzigd
maandag 29 september 2025 om 19:04
Speciaal onderwijs hier, met een doelgroep waarbij meer kans is op jong overlijden dan gemiddeld. Dat gebeurt ook in vakanties dus daar maak ik dan wel tijd voor.thanx schreef: ↑29-09-2025 08:23Nu ligt het wel aan je doelgroep van hoeveel noodgevallen er zijn.
Ik wil niet bevooroordelen, maar mij lijkt een vwo 2 klas minder spectaculair dan b.v. een niveau 2 tegelzetten, vol jongens van 16,17, 18, 19, 20 die om de haverklap met justitie zitten, leerplicht, kamertraining, illigale praktijken, enkelbandjes, drugs, wapens, gestolen auto's enz.
Soms denk ik dat mojn man meer een maatschappelijk werker is.
En weigeren kan bijna niet, want hij wordt dan officieel uitgenodigd door leerplicht, door politie, door maatschappelijk werker enz.
Maar hey, ook mijn man is gemakkelijker geworden. Dat moet ook wel, want zowel school als de leerlingen kennen geen grens.
"After all this time?" "Always."
maandag 29 september 2025 om 19:06
Klopt, maar als mijn vriend dit soort weken maakt krijgt hij al die uren tijd voor tijd of betaald. Ik krijg de avonden, studiedagen op vrije dagen etc niet betaald en ook geen tijd voor tijd. Neemt niet weg dat het ontzettend luxe is dat ik de meeste vakanties met mijn kinderen vrij heb.Wombat schreef: ↑29-09-2025 09:04Niet meer vrij maar wel meer vakantie dus. Lange dagen in werkweken en in ruil daarvoor meer vakantie. Precies zoals in de reactie staat die je quote.
Er zijn ook banen waar je geacht wordt dat soort weken te maken zonder dat je meer vakantieweken hebt. Dus dat kan tussen alle nadelen nog steeds een relatief voordeel zijn van het onderwijs.
"After all this time?" "Always."
maandag 29 september 2025 om 19:44
Waarom zou dat niet kunnen? Op mijn werk is fulltime 38 uur. Je krijgt de keuze om elke week 40 uur te werken. Dan werk je dus standaard 2 uur 'extra' die je terug krijgt in de vorm van verlofuren. Het is bij ons geen 7 weken, maar wel 3. Je kunt er in theorie ook voor kiezen om gewoon 38 uur te werken, dan heb je 'maar' 5 weken vakantie. (En waarschijnlijk werk je alsnog over, dus ben je vooral een dief van je eigen vakantiedagen)
Ik ken ook iemand bij wie fulltime 36 uur is, maar waar iedereen 40 uur werkt. Die hebben allemaal standaard 51 'vakantie'dagen. Maar dus ook een lager maandsalaris dan iemand met hetzelfde uurloon waarbij fulltime 40 uur is.
On topic: door de werkzaamheden kan ik eigenlijk alleen rondom kerst en in de zomer hele weken vrij nemen. Gelukkig kan iedereen in die periodes wel tegelijk weg.
amaryllis wijzigde dit bericht op 29-09-2025 19:57
15.40% gewijzigd
maandag 29 september 2025 om 19:52
Soms wel ja. Als student heb ik wel eens een dagje meegelopen met strategy consultants. Die waren heel trots op hun 'afhaalmuur' op kantoor, waar je magnetronmaaltijden uit de muur kon trekken zodat je daar geen tijd aan kwijt was door naar de supermarkt te lopen. Ik haakte daarop af, maar een bekende is er wel gaan werken. Als ik die om 20u belde zat ze vaak nog op kantoor of anders moest ze na het eten nog wat afmaken.moizer schreef: ↑29-09-2025 16:52En die mensen staan dus ook het hele jaar die 50/55 uur ingeroosterd, waarbij hun basistaak 50/55 uur omvat en het ook de bedoeling is dat ze er iedere dag 50/55 uur zijn? (Waarbij het vervolgens regelmatig voorkomt dat ze tot de 60 uur gaan omdat er iets voorbij komt dat gedaan moet worden)
maandag 29 september 2025 om 20:59
Eeeeeh nee. Je jaaruren zijn gelijk aan iemand die elders voor de (semi)overheid werkt en 5 weken vrij heeft.
Je werkt dus niet over, je maakt gewoon je uren. Het is geen compenseren. Je jaaruren worden gewoon anders ingedeeld.
(Het is hier nu al vaak uitgelegd, waarom blijft dat zo moeilijk te snappen??)
maandag 29 september 2025 om 21:00
Dan krijg je er dus wel extra’s voor terug. Goed betaald worden. En voor ZuidAs banen wordt je vaak flink goed betaald en heb je maar 3 weken vakantie. Die je hard moet bevechten.Wombat schreef: ↑29-09-2025 14:44Er zijn ook genoeg banen waar je 40 uur uitbetaald wordt maar er 50 of 55 werkt zonder dat je er iets extra’s voor terugkrijgt. Dan werk je in een werkweek misschien net zoveel als jij en heb je ook maar 5 weken vrij.
Het zijn je eigen keuzes he?
maandag 29 september 2025 om 21:07
patchouli_ schreef: ↑29-09-2025 20:59Eeeeeh nee. Je jaaruren zijn gelijk aan iemand die elders voor de (semi)overheid werkt en 5 weken vrij heeft.
Je werkt dus niet over, je maakt gewoon je uren. Het is geen compenseren. Je jaaruren worden gewoon anders ingedeeld.
Omdat er over zeiken zo veel leuker is?
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
maandag 29 september 2025 om 21:09
Omdat het voor alle mensen uit het onderwijs die ik ken gewoon niet zo is. Je maakt niet standaard dagen van 8 - 18. Je werkt soms een paar avonden over, zoals bij het eerder genoemde kamp of informatie/ouderavonden, maar verder valt het allemaal nogal mee.patchouli_ schreef: ↑29-09-2025 20:59Eeeeeh nee. Je jaaruren zijn gelijk aan iemand die elders voor de (semi)overheid werkt en 5 weken vrij heeft.
maandag 29 september 2025 om 22:39
Zo strak is dat bij mij niet omschreven. Ik heb geen eindtijd en ga ook elke dag op een ander tijdstip naar huis. Bij ons ga je als het werk klaar is. Op contract is dat 16:30u. Maar er begint regelmatig nog een vergadering om 17u hahamoizer schreef: ↑29-09-2025 16:52En die mensen staan dus ook het hele jaar die 50/55 uur ingeroosterd, waarbij hun basistaak 50/55 uur omvat en het ook de bedoeling is dat ze er iedere dag 50/55 uur zijn? (Waarbij het vervolgens regelmatig voorkomt dat ze tot de 60 uur gaan omdat er iets voorbij komt dat gedaan moet worden)
maandag 29 september 2025 om 22:43
moizer schreef: ↑29-09-2025 10:04Wíl je het niet begrijpen of is dit gewoon echt te hoog gegrepen voor je?
Om heel eerlijk te zijn heb ik echt geen flauw idee wat je bedoelt
Wat ik hoor is dat je bijv een 40-urig contract hebt in het onderwijs met 12 weken “roostervrij” (zo zal ik t maar noemen dan). En dat je een deel van die 12 weken en kwijt bent aan werk. Naast reguliere overuren. Zoiets?
Ik zie niet waar dat nou anders is dan mijn baan in de gezondheidszorg. Behalve dat je meer flexibiliteit hebt om je tijd in te delen tijdens die 12 vrije weken.
Wat mij betreft gaat t daar ook helemaal niet om. Ik geloof best dat een baan in het onderwijs veel van je vraagt. Maar snap de hele discussie niet geloof ik
maandag 29 september 2025 om 22:45
Het gaat ook niet om 'overwerken' in de zin van buiten kantooruren werken, maar om (structureel) meer uren werken dan je contracturen in een bepaalde periode en daarvoor gecomponeerd worden.
38 uur per week is 4x 8u + 1x 6u (bijvoorbeeld). In plaats daarvan werk je dus 5x 8u. Past gewoon netjes tussen 9 en 5, maar is dus wel 2 uur per week 'teveel' die je terugkrijgt als extra verlofuren.
Plus wat April zegt: Mijn vrienden in het PO zijn in de zomervakantie wel 6 weken vrij van lesgeven, maar niet 6 weken vrij van werk. De eerste week zijn ze aan het afronden en de laatste week weer aan het voorbereiden. Dus van die 12 weken "vakantie" is een deel gewoon werktijd.
amaryllis wijzigde dit bericht op 29-09-2025 22:52
20.19% gewijzigd
maandag 29 september 2025 om 22:45
En daarnaast betaal je met je gezondheid. Al die nachtdiensten zijn niet goed voor je. Meer risico op overgewicht en hart en vaatziekten daardoorpatchouli_ schreef: ↑29-09-2025 21:00Dan krijg je er dus wel extra’s voor terug. Goed betaald worden. En voor ZuidAs banen wordt je vaak flink goed betaald en heb je maar 3 weken vakantie. Die je hard moet bevechten.
Het zijn je eigen keuzes he?
Maar idd eigen keuze. En terecht goed salaris. Net zoals werken in het onderwijs ook een keuze is

maandag 29 september 2025 om 23:12
Iemand moet de nachtdiensten werken toch? Het is een eigen keuze zeg jij, maar als niemand het doet, hoe zie jij dan voor je dat de maatschappij draaiende blijft? Dus helemaal eigen keuze is het niet natuurlijk.
dinsdag 30 september 2025 om 12:22
Jawel want het is een individuele keuze. Je kan namelijk kiezen voor een beroep dat geen nachtdiensten heeft. Buiten de gezondheidszorg

dinsdag 30 september 2025 om 13:06
Ja dat kan. Maar het werk 's nachts in de gezondheidszorg moet gedaan worden door iemand. En ik denk dat de meeste mensen een nachtdienst niet verkiezen boven een dagdienst, maar het moet gewoon gebeuren. Het hoort er bij, dus als je kiest voor werk in de zorg waarbij je ook nachtdiensten hebt, dan kies je er inderdaad voor, maar wel noodgedwongen.
woensdag 1 oktober 2025 om 08:50
Maar dan hoef je het niet te doen. Geacht of niet, wettelijk geen poot om op te staan.Wombat schreef: ↑29-09-2025 09:04Niet meer vrij maar wel meer vakantie dus. Lange dagen in werkweken en in ruil daarvoor meer vakantie. Precies zoals in de reactie staat die je quote.
Er zijn ook banen waar je geacht wordt dat soort weken te maken zonder dat je meer vakantieweken hebt. Dus dat kan tussen alle nadelen nog steeds een relatief voordeel zijn van het onderwijs.
Maar hey, van mij uit mogen ze ermee stoppen. En kan mijn man gewoon 5 weken vrij per jaar vrij opnemen wanneer hij wil. Laat de school gewoon doorlopen, werk met vervanging. Ook prima.
Verder denk ik dat ik mijn punt wel duidelijk heb gemaakt.
de wereld wacht om ontdekt te worden

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in