Gezondheid alle pijlers

Waarom word mijn lichaamshaar ineens langer?

29-09-2025 22:56 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 44 en vermoed redelijk perimenopauzaal. Echter nu heb ik weer iets nieuws dat ik me totaal niet kan plaatsen. Enkele weken geleden viel me op dat de donshaartjes op mijn bovenarmen ineens een stuk langer leken. Ok, verder niet veel aandacht aan geschonken. Gisteren onder de douche had ik ineens knopen en klitten in mijn schaamhaar, ook dit leek langer. Ik had trouwens ook een pluk uitgevallen schaamhaar aan mijn bovenbeen tijdens het douchen. Vanochtend zag ik dat ook het haar op mijn benen (ik kan vanwege medische aandoening niet scheren of anderszins ontharen) langer lijkt, het hing gewoon bijna.

Is dit normaal? Herkent iemand dit? Ik vind het namelijk erg vervelend om straks als een soort cousin It door het leven te moeten.
Ik zit net in de menopauze (sinds vorige week haha) en bij mij verdwijnt juist het lichaamshaar. Nog even geduld zou ik dus bijna zeggen.
Ikbenhetzozat. Het lijkt me heel vervelend wat je beschrijft. Nee, ik herken dit niet, maar zou het geen bijwerking van de medicijnen kunnen zijn? Ms gebruik je die medicijnen al langer, maar soms treedt pas later een bijwerking op. Ik weet het niet hoor, maar dit is het eerste waar ik aan dacht.
Sorry, je schrijft niet direct iets over medicijnen. Wel over een medische aandoening. Ik nam te snel aan dat je medicijnen zou gebruiken. Wellicht dus helemaal niet aan de orde.
Met welke aandoening kun je op geen enkele manier je beenhaar bijhouden?
apppie schreef:
29-09-2025 23:48
Wat maakt dat uit?
apppie schreef:
29-09-2025 23:48
Ik draag steunkousen tot aan de lies, drukklasse 3 en dat zit erg strak. Stoppels is dus niet wat je wil want dat zorgt voor irritatie. Daarnaast heb ik eczeem en trek scheren en ontharingscreme heel slecht. Bij de aandoening waarvoor ik de steunkousen moet dragen is harsen of waxen niet toegestaan ivm infectiegevaar. Om datzelfde infectiegevaar word scheren ook afgeraden.
Anna285 schreef:
29-09-2025 23:47
Sorry, je schrijft niet direct iets over medicijnen. Wel over een medische aandoening. Ik nam te snel aan dat je medicijnen zou gebruiken. Wellicht dus helemaal niet aan de orde.
Klopt, ik gebruik inderdaad geen medicatie dus dat kat geen veroorzaker zijn. Ik lees op internet wel dat je door hormonen haar kan krijgen op plekken waar je dat eerder niet had maar niet direct over het langer worden van haren.
Kan het door de steunkousen komen?
Mijn vriend vertelde mij laatst een verhaal over zijn arm die hij vroeger in het gips heeft gehad en op die plek was zijn armhaar dikker en langer geworden en dat is altijd zo gebleven, ik weet niet precies wat de reden was. Misschien de juiste omstandigheden qua warmte en vocht voor die haren?
Zomaar een gok, maar zou niet verklaren wat er met je schaamhaar gebeurd.
Maar wellicht iets hormonaals? Sommige vrouwen krijgen ook wel eens wat extra haargroei in hun gezicht bijvoorbeeld rond de overgang.
Ik draag steunkousen klasse 2 en heb ook het idee dat mijn beenharen langer worden. Ik scheer ook amper, wegens irritatie en ingroeien van haren met de steunkousen.
Ik heb dit niet eerder gehoord, misschien door de kousen dan idd?
Is laten laseren een optie?
ikbenhetzozat schreef:
30-09-2025 02:24
Ik draag steunkousen tot aan de lies, drukklasse 3 en dat zit erg strak. Stoppels is dus niet wat je wil want dat zorgt voor irritatie. Daarnaast heb ik eczeem en trek scheren en ontharingscreme heel slecht. Bij de aandoening waarvoor ik de steunkousen moet dragen is harsen of waxen niet toegestaan ivm infectiegevaar. Om datzelfde infectiegevaar word scheren ook afgeraden.
Misschien gewoon een ladyshave gebruiken? Dan is het in elk geval kort :)
Ik herken het van een vroegere kennis van mij. Zij had ook ineens veel meer last van haargroei toen ze in de overgang kwam. Heel vervelend.
azura wijzigde dit bericht op 30-09-2025 15:26
Reden: aanvulling.
11.20% gewijzigd
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
KamilleT schreef:
29-09-2025 23:39
Ik zit net in de menopauze (sinds vorige week haha) en bij mij verdwijnt juist het lichaamshaar. Nog even geduld zou ik dus bijna zeggen.
Hoe weet je zo zeker dat je sinds vorige week in de menopauze zit? (Gewoon nieuwsgierig).

Topic, vervelend. Misschien idd hormonen, steunkousen combinatie. Zou je behandeld arts hier iets in kunnen betekenen voor je?
It is
what it is.
Accept it
and move on!
apppie schreef:
30-09-2025 07:43
Misschien gewoon een ladyshave gebruiken? Dan is het in elk geval kort :)
Met een ladyshave kun je ook last van ingegroeide haartjes krijgen.
azura wijzigde dit bericht op 01-10-2025 00:14
26.80% gewijzigd
Als je niet kan/mag scheren kun je het schaamhaar toch wel kort houden met een tondeuse ? Dan gaat het niet ingroeien . Klitten en knopen lijkt me erg onprettig .
Jaa vooral kin haartjes …
Maar TO, zoals ik al schreef kan het door de menopauze komen.
Yildizlar2 schreef:
30-09-2025 08:53
Als je niet kan/mag scheren kun je het schaamhaar toch wel kort houden met een tondeuse ? Dan gaat het niet ingroeien . Klitten en knopen lijkt me erg onprettig .
of je schaamhaar wassen met crèmespoeling
Lookie schreef:
30-09-2025 08:37
Hoe weet je zo zeker dat je sinds vorige week in de menopauze zit? (Gewoon nieuwsgierig).

Topic, vervelend. Misschien idd hormonen, steunkousen combinatie. Zou je behandeld arts hier iets in kunnen betekenen voor je?
De menopauze is begonnen als je een heel jaar geen menstruatie hebt gehad.
Ja voor mij is het herkenbaar. Ik ben 47 en sinds dit jaar is al mijn lichaamshaar langer en meer. Ook het haar op mijn hoofd. Sommige elastieken kan ik niet meer gebruiken want ik heb al een enorme bos haar van mezelf. Het klit wel erg ook. Dat baby haar op mijn voorhoofd groeit ineens en ik heb af en toe hele lange haren op mijn armen. Mijn benen scheer ik dus dat weet ik niet, maar mijn schaamhaar is wel langer als ik lui ben met scheren inderdaad. Ik heb het een poosje geleden opgezocht en dit kan inderdaad van de overgang zijn. De een heeft juist last van haaruitval en de andere juist van haargroei. Die crèmespoeling lijkt me een hele goede tip! En scheren van je benen is natuurlijk niet nodig, zeker niet in combinatie met die steunkousen. Ik durf zelf niet maar ik vind het eigenlijk zo’n onzin dat we dat allemaal doen. Alsof het iets ‘vies’ is ofzo.
Of knippen kan ook. Ik zou het ook niet op vlechtjes-lengte willen hebben eigenlijk.
Azura schreef:
30-09-2025 08:39
Met een ladyshave kun je ook last van ingegroeide haartjes krijgen. Op advies van de huisarts scheer ik mijn bikinilijn niet meer. Ook niet met ontharingscrème of ladyshave. Mijn huid gaat direct irriteren en krijg steenpuisten.
Niet als je hem niet op de kortste stand zet natuurlijk, want als je haar nog een paar mm lang is kan het niet ingroeien. En het is nog altijd beter dan zo'n hele vacht.
Dubbel
apppie schreef:
30-09-2025 10:03
Niet als je hem niet op de kortste stand zet natuurlijk, want als je haar nog een paar mm lang is kan het niet ingroeien. En het is nog altijd beter dan zo'n hele vacht.
Het lijkt me dat je dan altijd stoppels hebt en dus ook altijd irritatie. Ik vind tenminste niets erger dan korte haartjes. Alles weg = ok, lange haren jeuken ook niet, maar die stoppels brrr.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven