Mode & Beauty alle pijlers

Doorgaan met gellak of niet?

01-10-2025 14:43 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben gevoelig voor kalknagels (voeten). Heb me al eens eerder laten behandelen (PACT) en ook zelf wat gerommeld met daktarin en nu vanmorgen bij een medisch pedicure alle (mogelijk) besmette nagels laten laseren. Het is nooit heel erg maar ook omdat ik het niet zo ver laat komen.

Op mijn handen draag ik ook gellak maar daar heb ik nog nooit problemen mee gehad (klopt af). Dat laat ik doen door een professional.

Mijn voeten doe ik zelf en ik gebruik de spullen van Pink Gellac. De pedicure heeft me geadviseerd om alle lakjes die ik voor mijn teennagels gebruikt heb weg te gooien. Dus dat ga ik doen. Ik heb al mijn nagelknippers en metalen vijlen uitgekookt, alles wat ik niet kan uitkoken weggegooid en m'n sokken op 60 graden gewassen. Voor mijn schoenen adviseert ze een ozon schoenendroger. Die heb ik gekocht voor 25 euro bij Bol.

Maar ga ik dan nieuwe gellakjes kopen? Alles nieuw kopen is best prijzig. Bovendien vraag ik me af of ik dan niet binnen no time weer een kalknagel krijg. Moet ik bijvoorbeeld niet een gewone ademende nagellak kopen?

Wat is jullie ervaring?
Nou ik zou het wel weten https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... e-gevolgen
Pimpelmeesje87 schreef:
01-10-2025 14:46
Nou ik zou het wel weten https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... e-gevolgen
Ik ook:

Pink Gellac, grootste speler in gelnagellak op de Nederlandse markt, liet aan Kassa weten dat het grootste deel van hun assortiment bestaat uit producten die HEMA-vrij zijn. De stof HEMA zit daar dus niet in. Op haar website schrijft Pink Gellac dat zij voor HEMA-vrije producten om “te zorgen dat je ook bij langdurig gebruik geen allergische reactie krijgt.”
Kalknagels of schimmelnagels blijven als je ze niet goed behandeld steeds terugkomen. Ik heb jaren geleden via de huisarts pillen gekregen die echt wel troep waren maar dat was het enige wat hielp. Daarna nooit meer een schimmelnagel gehad. Mijn advies ga naar de huisarts en laat je daar behandelen blijf niet aanrommelen met allerlei dure dingen die niet helpen.
https://www.thuisarts.nl/schimmelnagels ... mmelnagels
Bovenstaande links zijn interessant, maar hebben weinig met schimmelnagels te maken.

Mijn eerste gedachte was dat je dan elke keer je gellak weg kan gooien omdat het kwastje weer besmet is. Daarnaast lees ik overal dat je beter geen gellak kan gebruiken. Dus zou ik het niet doen.

Het is niet aanbevolen om gewone gellak op een kalknagel aan te brengen, omdat dit de infectie kan verergeren door het af te sluiten. Wel zijn er speciale zuurstofdoorlatende nagellakken en «pedicure gels» te koop die de nagel kunnen camoufleren en de behandeling ondersteunen, vaak in combinatie met een schimmelwerend middel. Voor een succesvolle behandeling is het belangrijk om de nagels te laten ademen en professioneel advies in te winnen bij een pedicure of arts.
Hecamel schreef:
01-10-2025 15:43
Bovenstaande links zijn interessant, maar hebben weinig met schimmelnagels te maken.

Mijn eerste gedachte was dat je dan elke keer je gellak weg kan gooien omdat het kwastje weer besmet is. Daarnaast lees ik overal dat je beter geen gellak kan gebruiken. Dus zou ik het niet doen.

Het is niet aanbevolen om gewone gellak op een kalknagel aan te brengen, omdat dit de infectie kan verergeren door het af te sluiten. Wel zijn er speciale zuurstofdoorlatende nagellakken en «pedicure gels» te koop die de nagel kunnen camoufleren en de behandeling ondersteunen, vaak in combinatie met een schimmelwerend middel. Voor een succesvolle behandeling is het belangrijk om de nagels te laten ademen en professioneel advies in te winnen bij een pedicure of arts.
Ja dat denk ik ook. En bij het onderste verhaal (de quote) denk ik ook dat je op moet passen, want ook al vind je een goede nagellak die matcht met schimmelnagels, dan zou je nog elke keer een nieuw potje moeten kopen om herbesmetting te voorkomen. Tenzij de inhoud zo schimmelwerend is dat het zichzelf als het ware ontsmet.
Ik ben van plan er pas weer iets op te doen als de schimmelnagels uitgegroeid zijn want ik ben het wel met jullie eens dat ik dan elk potje weer besmet.

De schimmelinfectie is gelukkig nog niet heel erg en de pedicure denkt dat het met een paar maanden uitgegroeid is. De laser doodt volgens haar de schimmels. Ik heb nu een behandeling gehad, m'n schoenen zijn behandeld en ik moet dan 4 weken met een antischimmelcreme smeren. Dan over 4 weken nog een keer met de laser en volgens haar ben ik dan schimmelvrij.

Ze adviseert dus wel te wachten met nagellak tot alles uitgegroeid is. Dus dat advies ga ik volgen.
Star⁴ schreef:
01-10-2025 14:50
Ik ook:

Pink Gellac, grootste speler in gelnagellak op de Nederlandse markt, liet aan Kassa weten dat het grootste deel van hun assortiment bestaat uit producten die HEMA-vrij zijn. De stof HEMA zit daar dus niet in. Op haar website schrijft Pink Gellac dat zij voor HEMA-vrije producten om “te zorgen dat je ook bij langdurig gebruik geen allergische reactie krijgt.”
Voor de volledigheid:

"Is dit dan een veilig alternatief? Helaas niet. Kassa legt dit voor aan professor Rustemeyer. Die legt uit dat er in dit geval geen HEMA in het product zit maar een ander acrylaat, en dat je ook voor dat acrylaat allergisch kunt worden met dezelfde grote gevolgen van dien. Nadat Kassa dit aan Pink Gellac voorlegde werd deze zin van de website verwijderd. Pink Gellac stelt dat zij echter nooit klachten hebben gehad van een allergische reactie op hun HEMA-vrije producten. Pink Gellac zegt verder: “Uiteraard geldt voor al onze producten dat de gebruikersinstructies gevolgd moeten worden. Zo adviseren we altijd te voorkomen dat de gellak de huid raakt en te kiezen voor de lamp die van hetzelfde merk is als de lak die je gebruikt voor optimale uitharding.” De volledige reactie lees je hier (in pdf)."

De gellak mag de huid niet raken, dat is natuurlijk behoorlijk onmogelijk.
Ik zou me hier niet aan wagen.
.
Volgens onderzoeken helpt laserbehandeling bijna niet.

Er bestaan ook andere behandelingen tegen schimmelnagels. Bijvoorbeeld:

lichttherapie: behandelingen met een speciale lamp
laserbehandeling: behandelingen met een sterke lichtstraal
Er is onderzoek gedaan om te kijken of deze behandelingen helpen. Ze helpen niet goed.
Ze zijn ook duur en je moet ze zelf betalen.

Je huisarts raadt deze behandelingen daarom niet aan.
Ik kom hier nu even aanzetten met een bericht in de categorie "mijn opa rookte iedere dag een pakje sigaretten en is 95 geworden", maar ik heb één kalknagel (teen) en gebruik mijn nagellakken, knippers e.d. voor al mijn tenen. Ik doe ook niet aan speciale wastechnieken ofzo. Geen enkele andere nagel is besmet geraakt en de kalknagel zelf is langzaam aan het herstellen, zonder dat ik er verder iets speciaals mee doe en zonder herbesmetting. Dus ja, ik weet, het is besmettelijk enzo, maar misschien loopt het ook zo'n vaart weer niet altijd. (Ik ga natuurlijk niet naar een nagelsalon enzo, maar thuis doe ik dus echt niet wat officieel allemaal voorgeschreven wordt)
Star⁴ schreef:
01-10-2025 14:50
Ik ook:

Edit, mosterd!
Maar ook voor andere acrylaten (die Pink Gellac dus gebruikt) kun je allergisch worden.
Gaat het nou over allergie tegen bepaalde nagellakken (door HEMA) of het herpesmetten van nagellak als je een schimmelnagel hebt?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven