Wil ik een kind?

22-09-2025 17:57 205 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hee! Ik heb een dilemma en ik kreeg van een vriendin dit forum getipt.

Ik ben 31 en ben getrouwd. Je ziet het niet aan me want ik ben vrij sociaal en een warm enthousiast persoon maar ik ben 6 jaar geleden afgekeurd te werken omdat ik een psychose kreeg na heel veel jaren aan stress. De diagnose ging van bipolair naar ‘je bent gewoon kwetsbaar’.
Ik heb heel m’n leven gedaan wat anderen willen dus ben niet sterk in: wat wil ik nou?

Ik ben dus echt met alles een twijfelkont: waar wil ik wonen (voordat ik echt settelde met m’n man duurde ook wel 7 jaar).

En nu beginnen bijna al mn vriendinnen baby’s te werpen (met liefde te ontvangen ook natuurlijk). En na jaren denken dat het niet bij me paste door m’n kwetsbaarheid.

Komt opeens de gedachte: Wat als het wel voor mij is?

Ik ben al jaren stabiel, maar heb wel moeite met op gang komen. Ik vind veel dingen zwaar; de was, het huishouden, bootschappen. Ik ervaar alles sterker en meer en groter en ben enorm gevoelig en ook niet goed in het managen van m’n emoties (kleine dingen kunnen me enorm raken) Waar ik bang voor ben is dat een kind en baby me alleen maar triggert in me onzeker en niet vaardig voelen.

Of overdenk ik dit te veel?
Komt er een soort oer ‘weten’ omhoog als je een kind krijgt waardoor dingen wel loslopen. Want ik geloof ook heel sterk dat liefde en aandacht het belangrijkst is; en laat ik daar nu enorm veel van hebben.

Ah en tot slot m’n man is zo stabiel als het maar kan. Alleen is het enige wat hij zegt: ‘jij moet het bepalen’ en ‘het komt wel goed’. Beide voelen niet echt geruststellend. En we wonen groot en landelijk, stabiel plekje.

Mijn vraag is dus: hoe groot moet ik het maken, 1 kindje (we willen er dan ook maar 1 en geen tweede).

Je mag alles zeggen; van mensen met een psychose moeten zich niet voort planten tot ga er voor.
Maar wees vooral eerlijk.

Liefs,
Lotte
Solomio schreef:
24-09-2025 17:31
Uit onderzoek blijkt dat dat allemaal reuze meevalt.
De horrorverhalen worden massaal gedeeld, maar het overgrote deel van de gezinnen komt gewoon prima door die puberteit.
Interessant, welk onderzoek is dit?
Heeft Lotte nu genoeg reacties voor haar werkstuk, denken jullie?
granny71 schreef:
28-09-2025 10:53
En het geeft ook gelijk aan dat het heel onverstandig is als ze een kind zou nemen.
Een kind zal ook niet altijd heel aardig en beleefd zijn of weken wachten op een antwoord/ontbijt/schone broek enz
Want als je niet meer reageert op een door jou geopend topic, zegt dat iets over hoe lang je je toekomstige kind zonder eten/met een smerige broek laat zitten? Doe niet zo raar.

Juist door dit soort reacties begrijp ik wel dat een TO weinig zin heeft om nog te reageren, en anders dan bij een kind heeft ze richting ons nul verplichtingen of verantwoordelijkheden.
Ik denk alleen maar van: wat als het kind ernstig gehandicapt blijkt te zijn? Of wat als het kind ernstige gedragsproblemen heeft? Of een huilbaby is?

En jij krijgt een terugval ofzo?
Is dan de basis sterk genoeg, hoe is het netwerk om jullie heen? Hoe staat je man daarin?
Cochise schreef:
01-10-2025 23:56
Heeft Lotte nu genoeg reacties voor haar werkstuk, denken jullie?
Ja waar blijft de terugkoppeling over het cijfer? :popcorn:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven