Nieuwe gewoonten aanleren

vrijdag 3 oktober 2025 om 08:05

Een nieuwe gewoonte aanleren: het duurt schijnbaar gemiddeld 66 dagen volgens AI. 
Ik denk dat als je al wat ouder bent het nog wel eens langer zou kunnen duren afhankelijk van de verandering.
Ik wil graag wat nieuwe gewoonten aanleren en ik denk dat met wat maatjes dit beter gaat dan alleen!
Heb je ook iets waarvan je denkt ik wil dit anders, maar lukt het maar niet om het jezelf aan te wennen? Dit kan werkelijk van alles zijn!
Schrijf mee en hopelijk kunnen we elkaar een beetje bij de les houden

Ik denk dat als je al wat ouder bent het nog wel eens langer zou kunnen duren afhankelijk van de verandering.
Ik wil graag wat nieuwe gewoonten aanleren en ik denk dat met wat maatjes dit beter gaat dan alleen!
Heb je ook iets waarvan je denkt ik wil dit anders, maar lukt het maar niet om het jezelf aan te wennen? Dit kan werkelijk van alles zijn!
Schrijf mee en hopelijk kunnen we elkaar een beetje bij de les houden
                                    Hier kom ik nog op terug

vrijdag 3 oktober 2025 om 11:20

Een half jaar geleden heb ik meldingen in mijn agenda gezet voor de doordeweekse dagen: om 22:00 uur "moet" ik tanden poetsen en om 22:30 uur "moet" ik naar bed.Ditishet25 schreef: ↑03-10-2025 10:33Ik wil eerder naar bed waardoor ik er ook makkelijker op tijd uit kom in de ochtend maar het zit er zo ingesleten.
Als straks de klok terug is gaat het een stuk beter. Ik denk dat ik het voor nu iedere 3 dagen een kwartier ja opschuiven.
Voor mij werkt dat heel goed omdat ik er op die manier op geattendeerd word hoe laat het is en lig ik op tijd in bed. Voor mijn routine heeft dat veel goed gedaan met als resultaat dat ik beter en lang genoeg slaap. (En uiteraard meer energie heb.)
Verder lees ik hier graag mee omdat ik meerdere slechte gewoontes heb waar ik vanaf wil. Ik maak bijvoorbeeld makkelijk en ongemerkt troep. Dat heb ik niet van huis uit meegekregen maar ergens gebeurt dat bij mij vanzelf. Dan zie ik op een dag ineens dat het weer een zooitje is en vraag ik mij weer eens af hoe ik het zover heb kunnen laten komen.

vrijdag 3 oktober 2025 om 11:35

Al vaker geprobeerd met een wekker maar die zet ik gewoon uit en denk jaaa ga zo. Misschien moet ik zorgen dat de stroom uitvalt om 23u.Nogevendit schreef: ↑03-10-2025 11:20Een half jaar geleden heb ik meldingen in mijn agenda gezet voor de doordeweekse dagen: om 22:00 uur "moet" ik tanden poetsen en om 22:30 uur "moet" ik naar bed.
Voor mij werkt dat heel goed omdat ik er op die manier op geattendeerd word hoe laat het is en lig ik op tijd in bed. Voor mijn routine heeft dat veel goed gedaan met als resultaat dat ik beter en lang genoeg slaap. (En uiteraard meer energie heb.)
Verder lees ik hier graag mee omdat ik meerdere slechte gewoontes heb waar ik vanaf wil. Ik maak bijvoorbeeld makkelijk en ongemerkt troep. Dat heb ik niet van huis uit meegekregen maar ergens gebeurt dat bij mij vanzelf. Dan zie ik op een dag ineens dat het weer een zooitje is en vraag ik mij weer eens af hoe ik het zover heb kunnen laten komen.
Als mijn vriend er is lukt t wel want die zegt gewoon kom we gaan.
Rommel probeer ik gelijk op te ruimen maar het mag van mezelf ook wel eens blijven liggen tot mijn vrije dag. Dan ga ik van achter naar voren en ruim alle losse spullen op.
                                    Terug van weggeweest

vrijdag 3 oktober 2025 om 11:55

Dan is het ook een kwestie, hoe graag wil je het echt?Ditishet25 schreef: ↑03-10-2025 11:35Al vaker geprobeerd met een wekker maar die zet ik gewoon uit en denk jaaa ga zo. Misschien moet ik zorgen dat de stroom uitvalt om 23u.
Als mijn vriend er is lukt t wel want die zegt gewoon kom we gaan.
Of vooral korte termijn bevrediging: nog één aflevering. Maar goed, misschien moet je echt een timer zetten, dat de tv vanaf 23 u geen stroom meer krijgt.
Wat betreft mediteren, ik heb er over nagedacht en ik denk dat het beste moment voor mij is 'na het opruimen van de keuken'. Dit tijdstip kan per avond verschillen, maar de gemene deler is wel dat daarna vaak de tijd voor mezelf start. Dat is misschien beter dan gelijk uit werk, wanneer je soms hongerig bent of nog een beetje druk in je hoofd met de dag en wat er die avond nog moet.
En de avonden dat ik weg moet doe ik het gewoon niet. Het hoeft ook niet gelijk elke dag, om te beginnen ben ik al blij als ik het 3x per week doe.
Vind het wel leuk dat dit topic me doet denken aan mijn routines en gewoontes, en wat ik daarin wil veranderen.
Ik heb ook jarenlang altijd mijn uitgaven keurig bijgehouden in een kasboekje, en daar is afgelopen jaar ook de klad in gekomen, terwijl ik dat eigenlijk wel weer wil. Helemaal met de huidige kosten merk ik dat veel minder spaar en regelmatig aan het einde van de maand weer wat terug moet boeken. Dan is het fijn om te weten waar het geld naar toe gaat, en waar ik op kan besparen, dus die gewoonte wil ik ook weer op gaan pakken.

vrijdag 3 oktober 2025 om 12:03

Ik heb ooit de gewoonte aangeleerd om een glas water te drinken na elk toiletbezoek. 'Na iedere plas een glas'. Je staat toch je handen te wassen dus dat glas is zo gepakt. Er staat standaard een waterglas naast de keukenkraan. Dan heb je in ieder geval al een oplossing op de dagen dat je thuis bent. De gewoonte is er dan zo ingesleten, dat je automatisch naar je waterfles op zoek gaat als je buitenshuis naar het toilet gaat.Laylamum schreef: ↑03-10-2025 09:46
Nu de volgende gewoonte: meer water drinken. Ik heb mezelf al zo'n mooie fles gekocht waar de totale liter wordt opgedeeld in de uren over de ochtend (en nog een keer voor de middag, maar ik merk nog vaak dat de fles staat waar ik niet ben. Zeker op dagen waar ik veel beweeg van werkplek, dan even boodschappen doen, even een was wisselen, nog even wat mails doen en daarna even in de tuin (en dan staat mn fles nog op zolder op mn bureau)
Iemand goeie ideeen? Tips?
                                    Ik vind hier dingen van.

vrijdag 3 oktober 2025 om 12:29

Mij heeft het geholpen. Ik ben noodgedwongen begonnen met het thuisbezorgen van boodschappen wegens ziekte maar ben het blijven doen. En ik heb sinds anderhalf jaar 3 x per week maaltijden van Hello Fresh. Dat heeft enorm geholpen qua gezond eten plus het gemak dat het recept meegeleverd wordt zodat iemand anders het koken kan overnemen als dat nodig is.

vrijdag 3 oktober 2025 om 13:50

Ik werk beneden aan de eettafel. Op thuiswerkdagen zit ik dus meestal met mijn ontbijt al achter mijn laptop. Daarna een koffie of twee, rustig aan opstarten. Rond 11 uur ga ik dan eens douchen.
Op kantoordagen moet ik mezelf echt geweld aandoen. 06.50 de wekker, uiterlijk 07.20 sleep ik mezelf naar de douche, snel ontbijten en dan de deur uit. Van de week had ik te lang gesnoozd dus moest ik in de auto ontbijten.
Ik zie er eigenlijk het nut niet van in om op thuiswerkdagen om 8 uur gepoetst en gekleed achter mijn laptop te zitten.
                    Op kantoordagen moet ik mezelf echt geweld aandoen. 06.50 de wekker, uiterlijk 07.20 sleep ik mezelf naar de douche, snel ontbijten en dan de deur uit. Van de week had ik te lang gesnoozd dus moest ik in de auto ontbijten.
Ik zie er eigenlijk het nut niet van in om op thuiswerkdagen om 8 uur gepoetst en gekleed achter mijn laptop te zitten.

vrijdag 3 oktober 2025 om 16:55

Ik wilde deze ook noemen!care_ schreef: ↑03-10-2025 09:35Ik kan het boek van Atomic Habits wel aanraden, dat gaat helemaal over hoe je gewoontes kan aanleren.
De strekking is inderdaad begin klein, dus bijv leg eerst alleen je kleren klaar.
Koppel het aan een bestaande gewoonte, bijv. je legt vanaf nu je kleren klaar na het tanden poetsen.
Maak het zichtbaar, dus hang ergens een post it op of iets anders visueel dat je herinnert aan dat je dit wilt. Als je de 'waarom' zichtbaar kan maken nog beter!
En volgens mij ook maak het leuk, dus bijv. ga douchen met een muziekje of een podcast, of koop een hele lekkere douchegel, of iets wat voor jou werkt.
Heeft mij veel geholpen om nieuwe gewoontes aan te leren. Maak het duidelijk, satisfying, makkelijk en aanlokkelijk om te doen. De zin "iets imperfects consistent doen is beter dat iets perfects nooit doen" (of iets in die strekking, het is een poos geleden dat ik het boek was is wel mijn mantra geworden. Beter consistent elke week een half uurtje sporten dan 1x in de 3 maanden een volledig perfecte zware workout met proteine shake in de hand. Dat half uurtje sporten wat je elke week braaf doet kan je namelijk uitbreiden met, jawel, een nieuwe atomic habit. Een half uurtje sporten + naar de sportschool lopen in plaats van met de auto bijvoorbeeld. Of 45 minuten sporten.
De tips waren zoiets als:
1. Maak je verandering klein. Hoe kleiner de stap, hoe makkelijker je het aan leert. Dus niet: Draai een was, maak je bed op, ruim je kleding op en stof de slaapkamer elke dag. Maar begin klein: Maak alleen je bed op elke dag. Net zo lang tot dat dat een gewoonte is. Daarna kan je verder uitbouwen.
2. Link twee gewoontes aan elkaar. Wil je elke dag je bed opmaken, dan is het lastiger om dat vanuit het niets te gaan doen. Het is makkelijker om het te linken aan iets anders, zoals aankleden. Na het aankleden bed opmaken is makkelijker aan te leren.
3. Maak het makkelijk. Bed opmaken is kut als je 100 kussentjes en plaidjes hebt. Wil je dat je het netjes elke dag doet, maak het jezelf dan makkelijk. Dus geen 100 kussentjes en plaidjes op je bed, gewoon dekbed netjes en klaar.
Met bijvoorbeeld wassen wil ik een goed ritme hebben zodat ik geen kleding mis en mijn mand niet uitpuilt. Dus ik maak mijn taakjes klein: Mijn eerste taakje is alleen kleding uit de wasmand uitzoeken (of maak het makkelijker: Koop losse manden per wassoort). Daarna heb ik 3 of 4 hoopjes was op de grond. Dat is obvious: Een hoopje was op de grond is een duidelijke to do. Ik link dan meestal taakje 2: Hoopje in was aan dit eerste taakje, maar dat hoeft niet altijd. Ik gooi het eerste hoopje de wasmachine in, leg het 2e hoopje ernaast. Als het 1e hoopje klaar is vouw ik het meteen weg. Zo is het satisfying: Niet van vies hoopje naar schoop hoopje maar meteen van vies hoopje naar opgeruimd in de kast, dus er is een hoopje minder. Ik link het aan iets anders: Na het aankleden hoopjes maken.

vrijdag 3 oktober 2025 om 17:02

Ik zie twee challenges. Probeer je die tegelijk te doen? Ik zou er met 1 beginnen. Ik weet niet hoe lang die challenge duurt. Als hij 1 uur elke ochtend duurt, begin dan eens met 15 minuten elke ochtend. Dan is de stap kleiner om te beginnen. En als 15 minuten elke dag lukt, ga naar 30 minuten, etcetera.Graze schreef: ↑03-10-2025 10:38Mij lukt het ook niet echt... Zo probeer ik meer te sporten en doe soms een challenge van 30 dagen die dan prima lukt maar dan komt de klad erin of er gebeurd halverwege iets waardoor ik een pauze in moet lassen en dan is het lastig om weer op te pakken. Ben nu al weken bezig met een 14 dagen challenge van growingannanas op Youtube en de 30 dagen ochtend challenge van Yoga with Kassandra lukt me ook nog niet structureel.
Zo ook met vroeger naar bed gaan, dan is er toch weer een moment dat ik een aflevering van een serie af wil kijken of dat die zo spannend eindigt dat ik de volgende aflevering ook wil zien.

vrijdag 3 oktober 2025 om 17:10

En wat water betreft: Ik check 3x per dag of ik genoeg gedronken heb. In de ochtend 2 of 3 glazen, vóór het avond eten 2 glazen, in de avond 1 of 2 glazen. Kunnen ook mokken thee of beker melk zijn trouwens. Bij de lunch check ik of ik mijn "ochtend" drinken heb gehad, zo nee, dan at ik wat ik mis. Bij het avond eten check ik of ik mijn "middag drinken" heb gehad. Zo nee, dan at ik wat ik mis. En na het tandenpoetsen check ik of ik mijn "avond drinken" heb gehad. Zo nee, dan at ik nog een glas.
De ochtend tijdens werkdagen vind ik makkelijk. Ik heb een pot thee naast me staan op het bureau, zodat ik op mijn luie reet bij kan vullen (gezonder zou zijn op staan en naar de keuken lopen, maar dan drink ik dus niks, dus dan maar zo). In de pot thee passen 2 mokken thee en ik zet er altijd 1 losse bij om meteen te drinken, dus die moet gewoon op voor ik op sta om te gaan lunchen. Dan bij de lunch een beker melk. En dan ergens in de middag nog een glas water. Die vergeet ik 75% van de tijd (nu ook weer bedenk ik me) dus sta ik meestal te atten tijdens het koken. Dan bij het eten een glas water, en dan in de avond neem ik 50% van de tijd een mok thee en 50% van de tijd at ik even een glas aan de wasbak na het poetsen (ik eet vaak pas tussen 19.00 en 21.00 en van een grote mok thee na 22.00 moet ik plassen in de nacht).
Niet dat ik zo goed ben met gewoontes hoor. Mijn gewoonte om elke dag iets buiten te doen verdwijnt als sneeuw voor de zon (of eerder: Ugli voor het donker) zodra de zomer over is en het vroeg donker wordt. En sporten hou ik soms maanden braaf vol, maar komt er eenmaal de klad in doe ik het maanden niet meer. Nu weer begonnen sinds begin zomer, ik hoop het nu vol te houden. Op tijd naar bed gaan vind ik ook lastig, maar is makkelijker geworden sinds ik om 0.00 het licht uit laat gaan. Ik ben bang in het donker dus regelmatig ren ik gillend de woonkamer uit rond 23.55-23.59.
                    De ochtend tijdens werkdagen vind ik makkelijk. Ik heb een pot thee naast me staan op het bureau, zodat ik op mijn luie reet bij kan vullen (gezonder zou zijn op staan en naar de keuken lopen, maar dan drink ik dus niks, dus dan maar zo). In de pot thee passen 2 mokken thee en ik zet er altijd 1 losse bij om meteen te drinken, dus die moet gewoon op voor ik op sta om te gaan lunchen. Dan bij de lunch een beker melk. En dan ergens in de middag nog een glas water. Die vergeet ik 75% van de tijd (nu ook weer bedenk ik me) dus sta ik meestal te atten tijdens het koken. Dan bij het eten een glas water, en dan in de avond neem ik 50% van de tijd een mok thee en 50% van de tijd at ik even een glas aan de wasbak na het poetsen (ik eet vaak pas tussen 19.00 en 21.00 en van een grote mok thee na 22.00 moet ik plassen in de nacht).
Niet dat ik zo goed ben met gewoontes hoor. Mijn gewoonte om elke dag iets buiten te doen verdwijnt als sneeuw voor de zon (of eerder: Ugli voor het donker) zodra de zomer over is en het vroeg donker wordt. En sporten hou ik soms maanden braaf vol, maar komt er eenmaal de klad in doe ik het maanden niet meer. Nu weer begonnen sinds begin zomer, ik hoop het nu vol te houden. Op tijd naar bed gaan vind ik ook lastig, maar is makkelijker geworden sinds ik om 0.00 het licht uit laat gaan. Ik ben bang in het donker dus regelmatig ren ik gillend de woonkamer uit rond 23.55-23.59.
                                    ugli wijzigde dit bericht op 03-10-2025 17:11

0.31% gewijzigd

vrijdag 3 oktober 2025 om 17:11

Ja dat klopt wel. Ik zit dan gewoon zo lekker dat ik voor het gemak even vergeet hoe verrot ik mij s morgens dan voel.care_ schreef: ↑03-10-2025 11:55Dan is het ook een kwestie, hoe graag wil je het echt?Denk je genoeg aan de lange termijn: genoeg slaap, uitgerust, morgen fit.
Of vooral korte termijn bevrediging: nog één aflevering. Maar goed, misschien moet je echt een timer zetten, dat de tv vanaf 23 u geen stroom meer krijgt.![]()
                                    Terug van weggeweest

vrijdag 3 oktober 2025 om 17:56

Nee dat voelt voor mij niet fris genoeg.
Je hebt gelijk hoor. Ik ga het niet heel vaak doen vermoed ik
Tegen de lente maar weer eens opnieuw bepalen.

vrijdag 3 oktober 2025 om 18:00

Ik laat ook altijd bezorgen en hoef dan eigenlijk niet meer langs de supermarkt. Heel veel spul wat houdbaar is in je voorraadkast zetten.
En als je bij alles wat je kookt een extra grote portie maakt, kun je wat invriezen?

vrijdag 3 oktober 2025 om 18:02

vrijdag 3 oktober 2025 om 18:05

vrijdag 3 oktober 2025 om 18:10

vrijdag 3 oktober 2025 om 18:17

Op tijd naar bed gaan is mij nooit gelukt, ik ben en blijf een avondmens en géén ochtendmens, ook niet als ik op tijd naar bed ga en uitgerust opsta. Ik heb ‘s morgens gewoon lang nodig om op te starten. 
Andere gewoontes heb ik er wel doorheen gekregen: altijd een flesje water meenemen, elke dag 10.000 stappen zetten, nooit overdag chocola of snoep kopen; als ik ‘s avonds echt een craving heb, loop ik alsnog naar de AH (zit om de hoek), altijd een gezonde lunch in huis hebben om te voorkomen dat ik tosti’s ga maken, en ik heb een paar jaar koud gedoucht maar daar ben ik mee gestopt omdat ik eigenlijk niet snapte waarom ik het deed

Nu nog op tijd naar bed…
                    Andere gewoontes heb ik er wel doorheen gekregen: altijd een flesje water meenemen, elke dag 10.000 stappen zetten, nooit overdag chocola of snoep kopen; als ik ‘s avonds echt een craving heb, loop ik alsnog naar de AH (zit om de hoek), altijd een gezonde lunch in huis hebben om te voorkomen dat ik tosti’s ga maken, en ik heb een paar jaar koud gedoucht maar daar ben ik mee gestopt omdat ik eigenlijk niet snapte waarom ik het deed
Nu nog op tijd naar bed…
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in