Wat doen jullie pubers in het weekend?

03-10-2025 17:26 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Oudste dochter is 16, wil in het weekend graag chillen met vriendinnen en vindt het ook leuk om nieuwe mensen te leren kennen. Maar bij ons in de omgeving (buitenwijk van een van de grote steden) is werkelijk niets te beleven voor jongeren. Dochter gaat naar feestjes bij vriendinnen en incidenteel naar een schoolfeest, maar verder hangt ze op straat. Dat vind ik persoonlijk niet prettig, zeker nu het weer eerder donker wordt en slechter weer. Het zijn overigens redelijk brave pubers die geen overlast veroorzaken.

Maar ja, wat is het alternatief? Schuurfeesten en zuipketen zijn er niet in de stad, discotheken komen minderjarigen niet in en kroegen richten zich ook niet meer op pubers. Waar kunnen 16- en 17-jarigen nou een leuke avond hebben in een niet al te onveilige omgeving? Wij vinden het prima als ze thuis wat mensen uitnodigt, maar op je eigen kamer leer je geen nieuwe mensen kennen en ze heeft daar sinds kort wel echt interesse in.

Wat doen jullie tieners op vrijdag- en zaterdagavond?
hadea1 schreef:
03-10-2025 19:20
Mijn 16-jarige gaat uit in de stad, terwijl er een leeftijdscontrole is. Ik weet niet precies hoe hij dat regelt. Hij heeft een aantal 18-jarige vrienden, dat zal er iets mee te maken hebben. Ook bezoekt hij veel feestjes van mensen die niet per se zijn vrienden zijn. Wordt via sociale media geregeld. Net als de verkeringen overigens ;)

Daarvoor was het chillen bij vrienden thuis. Alleenstaande ouders zijn favoriet, die zijn lekker vaak weg 😉

Rond 14-15 hing hij in een parkeergarage of in de McDonalds.
Heb jij echt geen idee hoe ze dit regelen of steek je je kop in het zand? Misschien moet je toch eens vragen hoe hem dat lukt, want het lijkt me vreemd dat een 16 jarige altijd gewoon langs de leeftijdscontrole komt.
Dochter gaat sinds haar 15e uit, eerst met een fake id, later met id van zus die 18+ was. Haar vriendengroep gaat uit. Geen idee hoe de anderen dat doen. Zien er wel ouder uur, mijn dochter is wat kleiner dys altijd controle.
Iamback71 schreef:
04-10-2025 01:27
Heb jij echt geen idee hoe ze dit regelen of steek je je kop in het zand? Misschien moet je toch eens vragen hoe hem dat lukt, want het lijkt me vreemd dat een 16 jarige altijd gewoon langs de leeftijdscontrole komt.
Het is hier maar net wie er aan de deur staat. De ene beveiliger wel en de anderen niet. Er wordt niet gekeken naar leeftijd bij schenken alcohol. Alleen de restaurants en terrasjes letten op leeftijd.
Star⁴ schreef:
03-10-2025 18:15
Ik durf mijn handen voor in het vuur te steken dat mijn jongste en haar vrienden dit niet doen. Nou ja, lachen misschien.
Maar overlast? Nee.

Je hebt overlast en overlast maar een stuk of wat giebelende en lachende meisjes in het speeltuintje tegenover je huis is ook vervelend als jij al wil gaan slapen.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Charlotta schreef:
03-10-2025 22:37
De gemiddelde leeftijd waarop kinderen voor het eerst seks hebben is ook flink gestegen. Vast ook deels doordat uitgaan en nieuwe mensen ontmoeten een stuk minder gebeurt.
Sinds wanneer? Werd namelijk steeds later juist. Ruim 18 geloof ik inmiddels.
Verbena schreef:
04-10-2025 07:53
Je hebt overlast en overlast maar een stuk of wat giebelende en lachende meisjes in het speeltuintje tegenover je huis is ook vervelend als jij al wil gaan slapen.
Ja idee hoe laat jij naar bed gaat natuurlijk, maar ze zijn hier om normale (vind ik dan :P ) tijden binnen.
Star⁴ schreef:
04-10-2025 07:57
Ja idee hoe laat jij naar bed gaat natuurlijk, maar ze zijn hier om normale (vind ik dan :P ) tijden binnen.

Oh oké, dat scheelt natuurlijk ook wel. Van de zomer hier een groepje meiden schuintegenover en dat ging door tot na middernacht, want vakantie. Zij dan, wij niet. Voor ons om 6:00 uur de wekker.

Meerdere avonden per week. Zij kwamen dan thuis uit hun bijbaan en stonden dan bij de inrit naar de steeg nog even, heel lang na te kletsen.
Star⁴ schreef:
04-10-2025 07:56
Sinds wanneer? Werd namelijk steeds later juist. Ruim 18 geloof ik inmiddels.
Ja, dat zeg ik toch ook :-)
Verbena schreef:

Hier hangen ze gewoon in het (uitgaans)centrum hoor, niet in de buitenwijken. Dus drukte en lawaai is daar toch al, dan maken die tieners ook niet zoveel meer uit. (Dit is wel in Amsterdam trouwens)
Charlotta schreef:
04-10-2025 09:06
Hier hangen ze gewoon in het (uitgaans)centrum hoor, niet in de buitenwijken. Dus drukte en lawaai is daar toch al, dan maken die tieners ook niet zoveel meer uit. (Dit is wel in Amsterdam trouwens)

Dat scheelt inderdaad. Hier hangen jongeren ook wel in het park gelukkig.

Mijn opmerking was meer over mensen die denken dat hun kinderen geen overlast veroorzaken. Buiten praten met meerdere mensen geeft al snel meer geluid en kun je in huis maar al te goed horen. Is geen extreme overlast maar kan wel hinderlijk zijn.
Ik vind kletsende jongeren op straat echt niet erger dan barbecuende buren
Lila-Linda schreef:
04-10-2025 09:33
Ik vind kletsende jongeren op straat echt niet erger dan barbecuende buren

Nee dat zeker niet, want met wat drank op, gaat het volume altijd weer omhoog. Ik vind het allebei soms hinderlijk. En twee jongeren maken vaak alweer minder geluid dan een groepje.
Charlotta schreef:
04-10-2025 09:04
Ja, dat zeg ik toch ook :-)
Hoezo las ik nu weer gedaald? Goedemorgen :P
Mijn dochter heeft een grote groep vrienden, maar ze gaan nog niet 's avonds uit, soms geeft er iemand in het weekend een feestje, maar meestal ook nog niet echt tot laat in de avond.

Toen ik haar leeftijd had en in Den Haag woonde, kon je als tiener in het weekend naar de Tempel, officieel voor 18+ maar achteraf denk ik dat vrijwel iedereen die er op zaterdagavond rondliep jonger was en dat ze daar ook gewoon op mikten, in elk geval op de zaterdagavond. Als je zei dat je 18 was kreeg je een Tempelpasje en werd er nooit meer naar je leeftijd gevraagd. Het voelde daar heel veilig, de tram stopte voor de deur, de tent sloot om 2 uur en dan stonden er taxi's of we werden opgehaald.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Iamback71 schreef:
04-10-2025 01:27
Ik heb wel een idee, maar weet het niet precies. De ene keer is er een 16+ feest. De andere keer gebruikt hij een id van een 18-jarige vriend. Er zal wel eens een wat minder moeilijke portier tussen zitten. Ik denk een combinatie van wat andere na mij ook noemden. Ik dacht eerst dat hij in de stad rond ging zonder ergens naar binnen te kunnen, maar inmiddels begrijp ik dat hij meestal wel ergens naar binnen kan. Hoe hij dat precies voor elkaar krijgt, geen idee. Dat bedoelde ik.
Verbena schreef:
04-10-2025 08:49
Oh oké, dat scheelt natuurlijk ook wel. Van de zomer hier een groepje meiden schuintegenover en dat ging door tot na middernacht, want vakantie. Zij dan, wij niet. Voor ons om 6:00 uur de wekker.

Meerdere avonden per week. Zij kwamen dan thuis uit hun bijbaan en stonden dan bij de inrit naar de steeg nog even, heel lang na te kletsen.
Gevraagd of ze ergens anders willen gaan staan? Werkt hier bijna altijd prima.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Verbena schreef:
Precies dat

Geluidoverlast kun je ook geven zonder dat met opzet te doen.
Hier in de wijk hangen ze bij de speeltuin. En ja, dat hoor je
Frankly my dear, I don"t give a damn
hadea1 schreef:
04-10-2025 11:52
Ik heb wel een idee, maar weet het niet precies. De ene keer is er een 16+ feest. De andere keer gebruikt hij een id van een 18-jarige vriend. Er zal wel eens een wat minder moeilijke portier tussen zitten. Ik denk een combinatie van wat andere na mij ook noemden. Ik dacht eerst dat hij in de stad rond ging zonder ergens naar binnen te kunnen, maar inmiddels begrijp ik dat hij meestal wel ergens naar binnen kan. Hoe hij dat precies voor elkaar krijgt, geen idee. Dat bedoelde ik.
Is volgens mij strafbaar :-[

Wat bijzonder dat jij niet weet hoe of wat
calvijn1 schreef:
04-10-2025 11:56
Precies dat

Geluidoverlast kun je ook geven zonder dat met opzet te doen.
Hier in de wijk hangen ze bij de speeltuin. En ja, dat hoor je
Hier net als bij Charlotta niet in woonwijk, dus geen lachende meiden onder je slaapkamerraam.
Star⁴ schreef:
04-10-2025 12:02
Hier net als bij Charlotta niet in woonwijk, dus geen lachende meiden onder je slaapkamerraam.
Dat scheelt inderdaad.
calvijn1 schreef:
04-10-2025 11:58
Is volgens mij strafbaar :-[

Wat bijzonder dat jij niet weet hoe of wat
Sommige dingen wil ik niet weten.
Mijn 15-jarige is met haar hobby weg dit weekend. Op vrijdagavond is ze daar sowieso mee onder de pannen. Op zaterdagavond is ze thuis, kijkt tv als het haar zint, gamed terwijl ze kletst met haar vrienden die ook spelen. Soms gaat ze naar de bioscoop of naar een evenement in de buurt. Maar dan heeft ze vervoer nodig, een bus rijdt hier niet en op de fiets is alles te ver; nog even los van dat ik haar nog niet alleen in het donker wil laten gaan buiten het dorp.

De jeugd tot 12 is hier nog wel bezig te houden met het jeugdwerk. Met carnaval is er wat voor de jeugd tot 14. Maar tussen de 14-18 vallen ze eigenlijk overal buiten. Toch jammer dat het ze zo moeilijk gemaakt wordt. En een deel blijft braaf thuis, een ander deel gaat hangen en overlast geven of iets er tussen in. Ik denk dat hangen op straat onveiliger is als in een kroeg waar toch nog enige sociale controle is. Het drankverbod tot 18 creeërt een naar mijn idee ongewenst neveneffect.
Molly schreef:
03-10-2025 18:47
Over twee jaar is voor een puber niet echt 'binnenkort'. En ze hebben het thuis ook gezellig, maar zoals ik al zei, ze wil ook nieuwe mensen ontmoeten.
Gaat ze op een nieuwe sport of hobby?

Hier was ook vooral gezellig hangen bij vrienden, binnen of in de tuin. De normale verjaardagfeestjes, samen naar de bios, sport en feestjes van sportvereniging, schoolfeestjes, concerten, cultureelmuziekavonden, op (verwarmd) terras zitten met vrienden.

Maar niet buiten hangen. Is en te gevaarlijk maar ze mogen/mochten ( een is 18 en de ander is nu puber) dat ook echt niet van mij.
MrsDuck schreef:
04-10-2025 15:29

De jeugd tot 12 is hier nog wel bezig te houden met het jeugdwerk. Met carnaval is er wat voor de jeugd tot 14. Maar tussen de 14-18 vallen ze eigenlijk overal buiten. Toch jammer dat het ze zo moeilijk gemaakt wordt. En een deel blijft braaf thuis, een ander deel gaat hangen en overlast geven of iets er tussen in. Ik denk dat hangen op straat onveiliger is als in een kroeg waar toch nog enige sociale controle is. Het drankverbod tot 18 creeërt een naar mijn idee ongewenst neveneffect.
Eens. Ik sta achter het drankverbod, maar er is heel veel weggevallen voor deze leeftijdsgroep en daar is niets voor teruggekomen. Mijn 16-jarige wil erop uit in het weekend en dat snap ik volledig. Ik baal ervan dat er geen plek is waar ze veilig een beetje kan kletsen, lachen en flirten.

En ik snap dat het niet leuk is als er jongeren in de buurt van je huis rondhangen, maar wat moeten ze dan? Zo lang ze geen harde muziek draaien, hun troep opruimen en niemand lastigvallen zie ik daarin niet zo'n probleem.
Molly schreef:
04-10-2025 16:40
Eens. Ik sta achter het drankverbod, maar er is heel veel weggevallen voor deze leeftijdsgroep en daar is niets voor teruggekomen. Mijn 16-jarige wil erop uit in het weekend en dat snap ik volledig. Ik baal ervan dat er geen plek is waar ze veilig een beetje kan kletsen, lachen en flirten.

En ik snap dat het niet leuk is als er jongeren in de buurt van je huis rondhangen, maar wat moeten ze dan? Zo lang ze geen harde muziek draaien, hun troep opruimen en niemand lastigvallen zie ik daarin niet zo'n probleem.
Laat ze dat bij iemand thuis doen. Ik begrijp echt wel dat niet iedereen het fijn vindt om ze in huis te hebben maar vaak zijn ze met een groep en als je dan afwisselt dan komen ze eens zoveel weken bij je thuis. Dan geven ze jou overlast i.p.v. andere.
Voordeel van als ze regelmatig bij je over de vloer komen je ziet met wie ze omgaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven