Simpel beleggen
maandag 6 oktober 2025 om 13:09
Hoi,
Ik heb totaal geen verstand van beleggen,
ik zou het wel willen maar dan wel gewoon iedere maand een klein bedrag (helaas niet zo vermogend om veel te doen) automatisch naar een beleggings rekening en niet zelf hoeven te kopen of verkopen.
is dat er ook voor lage bedragen (voor nu 50/75 euro per maand)
waar hebben jullie goede ervaringen mee ?
Ik heb totaal geen verstand van beleggen,
ik zou het wel willen maar dan wel gewoon iedere maand een klein bedrag (helaas niet zo vermogend om veel te doen) automatisch naar een beleggings rekening en niet zelf hoeven te kopen of verkopen.
is dat er ook voor lage bedragen (voor nu 50/75 euro per maand)
waar hebben jullie goede ervaringen mee ?
maandag 6 oktober 2025 om 13:22
Ja hoor, dat kan bijv. bij BrandNewDay. Je stort gewoon geld (bijv. via een automatische overschrijving naar je brand new day beleggingsrekening rekeningnummer) en dan doen zij alles voor je. En dat kan ook gewoon met lage bedragen. Er is ook geen minimum inleg om te starten.
Ik ben zelf ook bij BND. Heel tevreden over.
Ik ben zelf ook bij BND. Heel tevreden over.
Gewoon _melon met login problemen
maandag 6 oktober 2025 om 13:35
Blij met dit topic, want heel toevallig heb ik vanochtend na heel lang twijfelen voor al mijn beleggingen verkoopopdrachten gegeven. Ik heb een klein portefeuilletje, een jaar of 15 geleden mee begonnen en destijds best vaak goede winsten behaald, waarmee ik bijvoorbeeld een weekje vakantie financierde zonder er zogezegd financieel iets van te merken. Maar de laatste jaren zitten mijn aandelen in mineur, vrijwel alles staat op verlies en daar is al heel lang geen verandering meer in. Een bedrijf in zonne-energie waar ik het meeste in had belegd, is failliet gegaan en mijn portefeuille aldaar is nog 1 cent waard. (die aandelen kon ik echter niet verkopen dus ik moet de beleggingsrekening blijkbaar ook nog aanhouden, bij Rabo, daar wil ik eigenlijk ook van af want ben helemaal geen fan van die bank, ooit eens een beleggingsrekening geopend daar omdat mijn man er bankierde en we er later een en/of-rekening bij openden voor het gemak, bladiebla)
Ik wil wel blijven beleggen maar meer op de manier zoals jij TO dat wilt, dus ik volg graag.
Ik wil wel blijven beleggen maar meer op de manier zoals jij TO dat wilt, dus ik volg graag.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 6 oktober 2025 om 13:42
sneeuwvrouw schreef: ↑06-10-2025 13:27ik volg even.. via de ing heb je een beleggingsrekening, maar toch voelt dat niet goed ofzo. Je hebt ook mensen die beleggen in crypto, maar ook daar heb ik zelf echt 0 verstand van...
Waarom voelt het niet goed?
Ik beleg bij mijn eigen bank in een mixfonds. Ik kon kiezen of ik veel risico (meer rendement, maar groter risico op verlies) of weinig risico (minder rendement, maar minder risico op verlies) wilde nemen en zij beleggen voor mij. Ik heb er zelf te weinig verstand van om zelf te gaan beleggen.
maandag 6 oktober 2025 om 14:01
Ik doe dat bij zowel Triodos als ASN. Die hebben verschillende fondsen waar je voor elk bedrag kunt inleggen. Je kunt zelf kiezen hoeveel risico je wilt lopen, maar het spreiden over zoveel bedrijven verlaagt sowieso het risico al.
Ik kies ook voor de strategie van een maandelijks vast bedrag inleggen en me niet laten afleiden door koersschommelingen. Over de lange termijn is dat een prima strategie. Zo'n maandbedrag kan heel goed €50 zijn, net wat je zelf wilt.
Ik kies zelf ervoor om dat bij Triodos en ASN te doen omdat zij ook kijken naar verantwoorde bedrijven, maatschappelijk en wat milieu betreft. Mochten mijn beleggingen minder waard worden dan is mijn geld toch nog enigszins goed besteed. Maar vooralsnog gaat het prima hoor.
Ik kies ook voor de strategie van een maandelijks vast bedrag inleggen en me niet laten afleiden door koersschommelingen. Over de lange termijn is dat een prima strategie. Zo'n maandbedrag kan heel goed €50 zijn, net wat je zelf wilt.
Ik kies zelf ervoor om dat bij Triodos en ASN te doen omdat zij ook kijken naar verantwoorde bedrijven, maatschappelijk en wat milieu betreft. Mochten mijn beleggingen minder waard worden dan is mijn geld toch nog enigszins goed besteed. Maar vooralsnog gaat het prima hoor.
maandag 6 oktober 2025 om 14:15
Beleggen is toch vooral een vorm van "sparen" waarbij je kapitaal groeit door het gemiddelde? Als jij al je winst opneemt en vervolgens een tegenslag hebt (wat heel logisch is dat het een keer gebeurt), dan is de uitkomst logischerwijs dat je kapitaal krimpt. Dat ligt dan niet aan die aandelen, maar aan degene die de winsten niet verder belegt om een later risico op te kunnen vangen.Yella78 schreef: ↑06-10-2025 13:35Blij met dit topic, want heel toevallig heb ik vanochtend na heel lang twijfelen voor al mijn beleggingen verkoopopdrachten gegeven. Ik heb een klein portefeuilletje, een jaar of 15 geleden mee begonnen en destijds best vaak goede winsten behaald, waarmee ik bijvoorbeeld een weekje vakantie financierde zonder er zogezegd financieel iets van te merken. Maar de laatste jaren zitten mijn aandelen in mineur, vrijwel alles staat op verlies en daar is al heel lang geen verandering meer in. Een bedrijf in zonne-energie waar ik het meeste in had belegd, is failliet gegaan en mijn portefeuille aldaar is nog 1 cent waard. (die aandelen kon ik echter niet verkopen dus ik moet de beleggingsrekening blijkbaar ook nog aanhouden, bij Rabo, daar wil ik eigenlijk ook van af want ben helemaal geen fan van die bank, ooit eens een beleggingsrekening geopend daar omdat mijn man er bankierde en we er later een en/of-rekening bij openden voor het gemak, bladiebla)
Hier pas een jaartje geleden begonnen, heb inmiddels een aardig bedrag in de plus, voldoende voor een luxe vakantie. Maar als ik nu die vakantie neem, dan heb ik minder als pensioenkapitaal, en daar heb ik het voor weggezet.
maandag 6 oktober 2025 om 14:21
maandag 6 oktober 2025 om 15:22
maandag 6 oktober 2025 om 15:26
Ja, het duurt iets langer dan van een spaarrekening maar het is vrij simpel. Het wordt de volgende werkdag of die erna verkocht en dan staat het vlot op je betaalrekening. In de app een kleine handeling.Zonnetje80 schreef: ↑06-10-2025 14:31eventueel tussentijds opnamen gaat ook makkelijk ?
dat is niet mijn doel maar je weet nooit
maandag 6 oktober 2025 om 15:30
Wat je met je dividend dan wel koerswinst doet moet je helemaal zelf weten, het is geen must om ermee te sparen.Irma_3110 schreef: ↑06-10-2025 14:15Beleggen is toch vooral een vorm van "sparen" waarbij je kapitaal groeit door het gemiddelde? Als jij al je winst opneemt en vervolgens een tegenslag hebt (wat heel logisch is dat het een keer gebeurt), dan is de uitkomst logischerwijs dat je kapitaal krimpt. Dat ligt dan niet aan die aandelen, maar aan degene die de winsten niet verder belegt om een later risico op te kunnen vangen.
Hier pas een jaartje geleden begonnen, heb inmiddels een aardig bedrag in de plus, voldoende voor een luxe vakantie. Maar als ik nu die vakantie neem, dan heb ik minder als pensioenkapitaal, en daar heb ik het voor weggezet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 6 oktober 2025 om 16:35
maandag 6 oktober 2025 om 16:45
Die hebben de mogelijkheid tot het openen van een beleggersrekening. Daar kun je hulp bij krijgen wat te kopen. Uitdaging is natuurlijk dit te laten staan en te renderen, maar je kan je aandelen ook gewoon verkopen als je geld nodig hebt. Ik heb aandelen met dividend, dus dat krijg ik af en toe gestort.
Verder beleg ik in ETF's via DeGiro. Dit zijn algemene verzamelfondsen, een soort mandje van diverse aandelen. Daar kun je eigenlijk bijna niet op verliezen, er zit altijd wel wat bij dat winst maakt. Lees er eens wat over of luister een podcast, bv jong beleggen. Dan weet je wat meer wat er te koop is op dit gebied en waar je voorkeur naar uitgaat.
maandag 6 oktober 2025 om 17:11
Begin eens met de boeken & websites te lezen van
- Blondjes beleggen beter
- de hangmatbeleggers
Zij leggen op een duidelijke manier uit hoe je zelf kan beleggen in ETF's. Wat je risico's zijn, hoe je spreiding kan zijn, wat je kan verwachten etc. Ze leggen beide de nadruk op; kies je fondsen, ETF's en beleg daarin periodiek en laat dit ook minimaal 5-10 jaar met rust. Niet meer naar kijken, niet veranderen, etc.
Je kan dit heel makkelijk zelf doen. Is een stuk goedkoper dan via een bank of professioneel beleggersbedrijf. Hun fondsen doen het op een langjarig gemiddelde slechter dan de standaard grote ETF's of indexfondsen. En zelf doen is ook een stuk goedkoper.
- Blondjes beleggen beter
- de hangmatbeleggers
Zij leggen op een duidelijke manier uit hoe je zelf kan beleggen in ETF's. Wat je risico's zijn, hoe je spreiding kan zijn, wat je kan verwachten etc. Ze leggen beide de nadruk op; kies je fondsen, ETF's en beleg daarin periodiek en laat dit ook minimaal 5-10 jaar met rust. Niet meer naar kijken, niet veranderen, etc.
Je kan dit heel makkelijk zelf doen. Is een stuk goedkoper dan via een bank of professioneel beleggersbedrijf. Hun fondsen doen het op een langjarig gemiddelde slechter dan de standaard grote ETF's of indexfondsen. En zelf doen is ook een stuk goedkoper.
maandag 6 oktober 2025 om 18:31
Hoe werkt dit? Beleggen zij dan voor je en hoef je er zelf niet meer naar te kijken? En kun je zelf aangeven waar je je geld wel of niet in belegd wil zien?oploskoffie12 schreef: ↑06-10-2025 18:06ik ben vandaag begonnen met beleggen bij de rabobank. Ik was lid geworden van een groep die advies geeft. Een laag bedrag 375 om mee te beginnen. Leuke hobby erbij, ben benieuwd hoelang ik het leuk vind.
maandag 6 oktober 2025 om 18:38
Ik zou even kijken bij Meesman en Brand New Day. Allebei doen ze aan indexbeleggen daar, dat wil zeggen dat je een potje met aandelen van duizenden bedrijven koopt. Bij Meesman zijn mijn rendementen hoger overigens, al maakt het niet heel veel uit. Bij BND doe ik aan pensioenbeleggen, dus dat laat ik staan tot ijn 68ste. Bij Meesman bouw ik een pot op om ooit te gebruiken om een ander huis mee te kopen (of om de hypotheek van mijn huidige huis deels mee af te lossen). Ik beleg nu 5 jaar en heb nog nooit wat opgenomen, en ben ook van plan dat de komende 5 jaar niet te doen. Zo maken schommelingen in de markt ook minder uit.
maandag 6 oktober 2025 om 18:50
Als je laat beleggen voor je, kun je niet exact kiezen wat je wel of niet wilt natuurlijk. Dan moet je het zelf doen. De meeste banken/beleggingsfondsen hebben wel ofwel een beleid qua bv beleggen in wapens/fossiele brandstoffen, of ze hebben een optie met en zonder deze dingen. Dus in brede zin kun je vaak wel een beetje kiezen.Sterrenstof74 schreef: ↑06-10-2025 18:31Hoe werkt dit? Beleggen zij dan voor je en hoef je er zelf niet meer naar te kijken? En kun je zelf aangeven waar je je geld wel of niet in belegd wil zien?
Maar je moet wel bereid zijn om ze hun ding te laten doen, het is inderdaad vaak een mix van honderden verschillende aandelen. Dat kopen ze voor heel veel mensen tegelijk in, daar kunnen ze geen rekening houden met dat Piet geen Amerikaanse bedrijven wil, en Truus geen electronica of pharma of zo en Kees een hekel heeft aan een specifiek bedrijf.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in