Simpel beleggen
maandag 6 oktober 2025 om 13:09
Hoi,
Ik heb totaal geen verstand van beleggen,
ik zou het wel willen maar dan wel gewoon iedere maand een klein bedrag (helaas niet zo vermogend om veel te doen) automatisch naar een beleggings rekening en niet zelf hoeven te kopen of verkopen.
is dat er ook voor lage bedragen (voor nu 50/75 euro per maand)
waar hebben jullie goede ervaringen mee ?
Ik heb totaal geen verstand van beleggen,
ik zou het wel willen maar dan wel gewoon iedere maand een klein bedrag (helaas niet zo vermogend om veel te doen) automatisch naar een beleggings rekening en niet zelf hoeven te kopen of verkopen.
is dat er ook voor lage bedragen (voor nu 50/75 euro per maand)
waar hebben jullie goede ervaringen mee ?
maandag 6 oktober 2025 om 18:53
Bevraag je heel goed naar de kosten.Zonnetje80 schreef: ↑06-10-2025 14:31eventueel tussentijds opnamen gaat ook makkelijk ?
dat is niet mijn doel maar je weet nooit
Zijn er jaarlijkse kosten, instapkosten, uitstapkosten?
Probeer die kosten laag te houden.
maandag 6 oktober 2025 om 20:04
ik heb een beleggingsrekening geopend en zelf aandelen gekocht.Sterrenstof74 schreef: ↑06-10-2025 18:31Hoe werkt dit? Beleggen zij dan voor je en hoef je er zelf niet meer naar te kijken? En kun je zelf aangeven waar je je geld wel of niet in belegd wil zien?
maandag 6 oktober 2025 om 22:31
Natuurlijk moet je niet piepen, je weet dat je risico loopt. Het bedrijf waar ik het meeste in had gestoken was een paar jaar lang heel volatiel, de koers schommelde enorm. Zodra hij weer laag stond, kocht ik aandelen bij en vaak schoot de koers dan weer omhoog. Toen had ik moeten verkopen natuurlijk, maar ja, achteraf kijk je een koe in de kont. Helaas is het bedrijf uiteindelijk dus failliet gegaan en ben ik mijn geld kwijt, so be it, je hoort mij niet piepen hoor.
Maar ik heb er zelf te weinig verstand van dus ik wil nu liever weer ergens in een fonds of zo, dus ik volg hier graag mee. (overigens schijnt het zo te zijn dat een gorilla die men jaarlijks de koersen laat voorspellen, het altijd nog beter heeft gedaan dan de fondsbeheerders)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 8 oktober 2025 om 00:23
Dit hangt toch echt af van je strategie en doelstellingen.Irma_3110 schreef: ↑06-10-2025 14:15Beleggen is toch vooral een vorm van "sparen" waarbij je kapitaal groeit door het gemiddelde? Als jij al je winst opneemt en vervolgens een tegenslag hebt (wat heel logisch is dat het een keer gebeurt), dan is de uitkomst logischerwijs dat je kapitaal krimpt. Dat ligt dan niet aan die aandelen, maar aan degene die de winsten niet verder belegt om een later risico op te kunnen vangen.
Hier pas een jaartje geleden begonnen, heb inmiddels een aardig bedrag in de plus, voldoende voor een luxe vakantie. Maar als ik nu die vakantie neem, dan heb ik minder als pensioenkapitaal, en daar heb ik het voor weggezet.
Dat beleggen een soort sparen is niet per definitie waar.
Het hoeft ook niet je doelstelling te zijn om winsten te beleggen om risico's op te kunnen vangen. Je kunt je ook niet altijd tegen risico's indekken door je winsten weer te beleggen. Dat zou mooi zijn. Dat betekent dat beleggen dan risicovrij wordt. En dat is het niet.
Ik probeer risico's te remmen door te spreiden. Zoals de meeste mensen doen. En ik laat winsten staan om zo nog grotere rendementen te halen.
Maar het laten staan van winst is wel een extra risico. Winsten laten uitkeren kan ook een strategie zijn. Juist om risico's te verminderen.
woensdag 8 oktober 2025 om 09:13

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in