Wat kan ik wel nog eten?

dinsdag 7 oktober 2025 om 08:48

Nouja, dit had bij gezondheid gekund. Of bij afvallen. Maar ik verwacht bij de pijler eten toch wat sneller een paar recepten en die heb ik nodig.
Sinds Covid had ik altijd al het idee dat ik nooit meer de oude ben geworden. Of het daaraan ligt zal ik nooit weten, maar vorig jaar is de ziekte Hashimoto vastgesteld (een auto immuun ziekte waardoor mijn schildklier is verschrompeld, er zitten wat cysten op en hij werkt dus niet meer). Deze ziekte kan ontstaan door een trauma, zoals een ongeluk, heftige bevalling of een pittige griep.
Nu is afgelopen week opnieuw mijn bloed getest.
Uitslag: leverwaarden zijn niet goed, nierwaarden zijn niet goed, suikerwaarde is niet goed, cholesterol is niet goed, en er was nog iets.
Plus een veel te hoge bloeddruk, gecombineerd met een lage hartslag (hoort bij Hashimoto).
Advies: minder vlees, geen koolhydraten, geen (toegevoegde) suiker, geen vet, geen zout.
Eh....
Waarbij we dus komen bij mijn vraag: wat kan ik nog eten? En meer nog: hoe maak ik daar iets lekkers van wat ook nog lang genoeg lekker blijft om mee te nemen als lunch. Ik bedoel: ijsbergsla met wat appel erdoorheen vind ik lekker, maar dat moet je eigenlijk gewoon meteen eten.
Los daarvan vind ik salades eigenlijk in de winter wat minder, ik eet liever boerenkoolstamppot. Maar ja, die is toch het lekkerst met aardappelen, spekjes en roomboter

Ik heb mijn koffie en brood in de ochtend al vervangen door een glas water.
Om half elf eet ik een potje vruchtenyoghurt en drink ik een kop koffie. Wel met suiker en melk overigens.
Om één uur een bakje magere yoghurt waar ik nu een schep maaltijdvervanger in doe. Dit is in de plaats van mijn boterhammen en kom soep.
Om drie uur nog een keer koffie. Voorheen met nog een potje yoghurt maar dat laat ik nu achterwege.
Gisteravond een stukje zalm met een handje pasta. Voor vanavond staat zalm met broccoli op het menu.
Dit is prima voor een poosje, maar gezond is het niet en dit ga ik ook echt niet volhouden tot mijn negentigste.
Wie oh wie heeft voor mij recepten waar ook mijn man nog blij van wordt?
Want om het nog makkelijker te maken: die heeft een maagontsteking en zou dus minder vet moeten eten en vooral: niet pittig en gekruid.
Kortom: hellup.
                    Sinds Covid had ik altijd al het idee dat ik nooit meer de oude ben geworden. Of het daaraan ligt zal ik nooit weten, maar vorig jaar is de ziekte Hashimoto vastgesteld (een auto immuun ziekte waardoor mijn schildklier is verschrompeld, er zitten wat cysten op en hij werkt dus niet meer). Deze ziekte kan ontstaan door een trauma, zoals een ongeluk, heftige bevalling of een pittige griep.
Nu is afgelopen week opnieuw mijn bloed getest.
Uitslag: leverwaarden zijn niet goed, nierwaarden zijn niet goed, suikerwaarde is niet goed, cholesterol is niet goed, en er was nog iets.
Plus een veel te hoge bloeddruk, gecombineerd met een lage hartslag (hoort bij Hashimoto).
Advies: minder vlees, geen koolhydraten, geen (toegevoegde) suiker, geen vet, geen zout.
Eh....
Waarbij we dus komen bij mijn vraag: wat kan ik nog eten? En meer nog: hoe maak ik daar iets lekkers van wat ook nog lang genoeg lekker blijft om mee te nemen als lunch. Ik bedoel: ijsbergsla met wat appel erdoorheen vind ik lekker, maar dat moet je eigenlijk gewoon meteen eten.
Los daarvan vind ik salades eigenlijk in de winter wat minder, ik eet liever boerenkoolstamppot. Maar ja, die is toch het lekkerst met aardappelen, spekjes en roomboter
Ik heb mijn koffie en brood in de ochtend al vervangen door een glas water.
Om half elf eet ik een potje vruchtenyoghurt en drink ik een kop koffie. Wel met suiker en melk overigens.
Om één uur een bakje magere yoghurt waar ik nu een schep maaltijdvervanger in doe. Dit is in de plaats van mijn boterhammen en kom soep.
Om drie uur nog een keer koffie. Voorheen met nog een potje yoghurt maar dat laat ik nu achterwege.
Gisteravond een stukje zalm met een handje pasta. Voor vanavond staat zalm met broccoli op het menu.
Dit is prima voor een poosje, maar gezond is het niet en dit ga ik ook echt niet volhouden tot mijn negentigste.
Wie oh wie heeft voor mij recepten waar ook mijn man nog blij van wordt?
Want om het nog makkelijker te maken: die heeft een maagontsteking en zou dus minder vet moeten eten en vooral: niet pittig en gekruid.
Kortom: hellup.

dinsdag 7 oktober 2025 om 08:55

Ik zou zeker een diëtiste bezoeken! Heeft het ziekenhuis geen verdere tips of brochure gegeven waar het eea in staat? 
ChatGPT zou je waarschijnlijk ook nog kunnen proberen.
De hoeveelheid eten die je benoemd die je nu eet lijkt me extreem weinig (klein bakje magere yoghurt, geen brood, sla met een appel, en als diner wat vis en broccoli. Je hebt ook voedingsstoffen nodig om jezelf prettig in je lijf te voelen. Dit klinkt meer als een crash dieet wat niet gezond is en zeker niet vol te houden op lange termijn
                    ChatGPT zou je waarschijnlijk ook nog kunnen proberen.
De hoeveelheid eten die je benoemd die je nu eet lijkt me extreem weinig (klein bakje magere yoghurt, geen brood, sla met een appel, en als diner wat vis en broccoli. Je hebt ook voedingsstoffen nodig om jezelf prettig in je lijf te voelen. Dit klinkt meer als een crash dieet wat niet gezond is en zeker niet vol te houden op lange termijn

dinsdag 7 oktober 2025 om 08:57

Kijk eens op de website van www.voedingleeft.nl. Daar kan je veel tips vinden. Ze bieden ook programma's aan.

dinsdag 7 oktober 2025 om 08:58

dinsdag 7 oktober 2025 om 09:05

Ja, ik dacht ook al, dan sla je dus gewoon je ontbijt over. En voor de rest van de dag eet je ook niet veel meer zoals ik het lees. Diëtist bellen dus! Is je dat niet aangeraden door de arts?
                                    huismuis

dinsdag 7 oktober 2025 om 09:12

De huisarts had eigenlijk als enige advies: lichte kost, minimaal vier weken, dan opnieuw bloed prikken. En meer drinken. Dus richting de drie liter. Ik heb in mijn lijstje de thee enzo niet meegenomen.
Ik at voorheen ook al niet spectaculair veel, een niet-werkende schildklier zorgt voor overgewicht. Ik ben medisch gezien dan ook zo'n 15 kilo te zwaar.
De adviezen die daarbij horen is koolhydraatarm en glutenvrij. En dan nog lukt het de meesten niet om kilo's kwijt te raken.

Kijk, dat koekjes, snoep en chocola niet kan, dat is duidelijk. Maar een pannekoek bijvoorbeeld, is meel, melk en een eitje. Dus dat zou eigenlijk moeten kunnen.
En dat is dus wat ik zoek: recepten binnen de grenzen waarmee ik 'gewoon' kan eten.
                    Ik at voorheen ook al niet spectaculair veel, een niet-werkende schildklier zorgt voor overgewicht. Ik ben medisch gezien dan ook zo'n 15 kilo te zwaar.
De adviezen die daarbij horen is koolhydraatarm en glutenvrij. En dan nog lukt het de meesten niet om kilo's kwijt te raken.
Kijk, dat koekjes, snoep en chocola niet kan, dat is duidelijk. Maar een pannekoek bijvoorbeeld, is meel, melk en een eitje. Dus dat zou eigenlijk moeten kunnen.
En dat is dus wat ik zoek: recepten binnen de grenzen waarmee ik 'gewoon' kan eten.

dinsdag 7 oktober 2025 om 09:37

Ik snap ook niet waarom je ineens niks meer eet ´s ochtends en ´s middags het houdt bij een bakje yoghurt (de vruchtenyoghurt zou ik sowieso vervangen door yoghurt met vers fruit)
Ontbijt: roerei met tomaat met een kop koffie/thee.
Banaan/ei "pannenkoek"
Lunch: zelfgemaakte soep (geen idee waarom je die ineens laat vallen) met een sneedje koolhydraatarm brood/cracker.
Salade met peulvruchten/tonijn/kip. Stukje vis/kip met groenten.
En ik zou ook een diëtist bezoeken.
Banaan/ei "pannenkoek"
Lunch: zelfgemaakte soep (geen idee waarom je die ineens laat vallen) met een sneedje koolhydraatarm brood/cracker.

dinsdag 7 oktober 2025 om 09:51

Ik eet op mijn werk en de soep uit de kantine is weliswaar super, maar bevat veel zout. Dus vandaar dat ik die laat vallen.Nova schreef: ↑07-10-2025 09:37Ik snap ook niet waarom je ineens niks meer eet ´s ochtends en ´s middags het houdt bij een bakje yoghurt (de vruchtenyoghurt zou ik sowieso vervangen door yoghurt met vers fruit)
Banaan/ei "pannenkoek"
En ik had mijn huisarts al eerder eens gevraagd hoe hij dacht dat ik kilo's kwijt kan raken. Dat was namelijk zijn eerste opmerking bij het constateren van de te hoge bloeddruk: minder zout eten en zorgen dat je afvalt. Toen ik aangaf dat ik alleen maar ontbijt omdat dat moet (dat leerde ik ooit bij een diëtiste) was zijn antwoord: je moet niks.
Dus vandaar dat ik dat eruit heb gegooid, ik vond in de ochtend eten toch al niks.
Dat dit niet gezond is weet ik ook wel. Ik vraag niet voor niks om ideeën. Ik maak nou eenmaal het liefst goulash (zout), ouderwets aardappelen/vlees/groenten (koolhydraten) en ik eet graag brood met vleeswaren (zout) of kaas.
Dus ja, ik eet graag soep. Iemand een zoutarm recept?
Koolhydraatarm brood had ik nog niet aan gedacht, dat kan ik wel halen.

dinsdag 7 oktober 2025 om 10:17

Toptip. Vet is een kwestie van de vettere dingen eruit laten. Ik vond al een recept "wrap met rosbief", wat aangevuld wordt met pesto/mayo, dat kan ik wel aanpassen, of simpelweg halveren. Met alles wat daar verder nog in zit is dat een prima en complete maaltijd.
Dus met deze tip kan ik goed verder, dankjewel.

dinsdag 7 oktober 2025 om 10:26

Ik zou toch echt naar een diëtist gaan. Dat je er nu voor kiest om maaltijden maar helemaal over te slaan of te vervangen door zo'n beetje niks, is inderdaad geen gezonde keuze (en bijvoorbeeld ook bepaald niet handig voor je suikerwaarden want die zullen alleen maar meer gaan schommelen) en misschien ook wel ingegeven door het feit dat je eigenlijk ook wil afvallen? Er zijn namelijk echt wel genoeg opties te bedenken die wel zouden kunnen, maar als ik dit lees, lijkt het me raadzamer om een diëtist te zoeken zodat je ook kan horen wat überhaupt een normaal voedingspatroon is. En je noemt als voorbeeld pannenkoeken, maar in bloem zitten nu juist flink wat koolhydraten. Kortom: diëtist, die je goed kan voorlichten.

dinsdag 7 oktober 2025 om 10:31

je hebt bouillonblokjes met minder tot geen zout. je hebt natriumarm zout. daar zou je naar kunnen kijken voor je soep. 
de vruchtenyoghurt die je eet is denk ik kant en klaar? dan is dat een bonk suiker/zoetstoffen. snij die appel zelf door magere naturel yoghurt bijvoorbeeld.
ik heb altijd bevroren frambozen in de vriezer liggen. elke dag doe ik er een paar onderin mijn yoghurtbeker en tegen de lunch is dat allemaal ontdooit en als ik dan roer heb ik roze yoghurt met stukjes framboos.
in plaats van boter kun je ook varianten van philadelphia gebruiken. geen idee waar je woont, maar ik gebruik deze altijd. die hebben ze bij mijn supermarkt in meerdere smaken: https://www.exquisa.de/produkte/frischk ... ine-natur/
op een volkoren wrap met beleg onder de 200kcal/100gr en sla. makkelijk mee te nemen.
kijk uit met beleg, want in vleesbeleg zit bijvoorbeeld vaak stiekem best wat suiker
rauwkost om te knagen. ik heb altijd wortel, komkommer, paprika in stukken mee in wisselende samenstelling.
verder lijkt een diëtiste mij ook een goed idee omdat je zoveel beperkingen hebt.
                    de vruchtenyoghurt die je eet is denk ik kant en klaar? dan is dat een bonk suiker/zoetstoffen. snij die appel zelf door magere naturel yoghurt bijvoorbeeld.
ik heb altijd bevroren frambozen in de vriezer liggen. elke dag doe ik er een paar onderin mijn yoghurtbeker en tegen de lunch is dat allemaal ontdooit en als ik dan roer heb ik roze yoghurt met stukjes framboos.
in plaats van boter kun je ook varianten van philadelphia gebruiken. geen idee waar je woont, maar ik gebruik deze altijd. die hebben ze bij mijn supermarkt in meerdere smaken: https://www.exquisa.de/produkte/frischk ... ine-natur/
op een volkoren wrap met beleg onder de 200kcal/100gr en sla. makkelijk mee te nemen.
kijk uit met beleg, want in vleesbeleg zit bijvoorbeeld vaak stiekem best wat suiker
rauwkost om te knagen. ik heb altijd wortel, komkommer, paprika in stukken mee in wisselende samenstelling.
verder lijkt een diëtiste mij ook een goed idee omdat je zoveel beperkingen hebt.
                                    En doooooor!

dinsdag 7 oktober 2025 om 10:38

https://schildklier.nl/tips/leven-met/v ... n-voeding/
En ga op zoek naar een dietist die ervaring en kennis heeft van je schildklieraandoening.
                    En ga op zoek naar een dietist die ervaring en kennis heeft van je schildklieraandoening.

dinsdag 7 oktober 2025 om 10:43

Ik denk dat je hier meer aan hebt dan rondom tips op een forum.poohtjesschrijft schreef: ↑07-10-2025 10:38https://schildklier.nl/tips/leven-met/v ... n-voeding/
Een diëtist kan je helpen samenstellen op jouw wensen.
                                    Don’t let anyone ruin your day. It’s your day. 
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

dinsdag 7 oktober 2025 om 10:48

Jaren geleden ben ik eens bij een diëtiste geweest omdat ik veel galaanvallen had.
We hebben toen samen doorgenomen wat ik op een dag at en daar heeft zij alternatieven voor gegeven.
Ik heb daar veel aan gehad.
Veel mensen denken bij 'diëtiste' aan afvaltips maar je kunt ook met heel andere voedingsvragen geholpen worden.
                    We hebben toen samen doorgenomen wat ik op een dag at en daar heeft zij alternatieven voor gegeven.
Ik heb daar veel aan gehad.
Veel mensen denken bij 'diëtiste' aan afvaltips maar je kunt ook met heel andere voedingsvragen geholpen worden.

dinsdag 7 oktober 2025 om 11:10

Dit lijkt me iets waar je beter echt goede hulp over kan inwinnen dan wat recepten.
Zelfs met hulp kan het knap lastig zijn allemaal, je moet toch elke dag aan je voedingsstoffen komen en dan zou je ook nog gezond moeten afvallen.
Sterkte in ieder geval!

dinsdag 7 oktober 2025 om 11:19

Ik vind het een vreemd advies. Je hebt bepaalde voedingstoffen gewoon nodig. Is het niet koolhydraatarm, geen ongezonde vetten, zoutarm etc? 
Rosbief kan je volgens mij ook niet eten, want dat is bewerkt rood vlees met zout en verzadigde vetten.
Ik zou ook naar een diëtiste gaan als je aan pannenkoeken denkt en rosbief.
                    Rosbief kan je volgens mij ook niet eten, want dat is bewerkt rood vlees met zout en verzadigde vetten.

dinsdag 7 oktober 2025 om 11:40

Je kunt in ieder geval googlen op koolhydraatarme recepten, daar zijn er veel van. 
En dan kijken of er bij een recept nog dingen zitten die je óók niet mag hebben, maar die je misschien kunt vervangen door iets anders.
En uiteraard naar een diëtist, al weet ik uit mijn omgeving dat het moeilijk is om iemand te vinden die met alle wensen/eisen rekening weet te houden.
                    En dan kijken of er bij een recept nog dingen zitten die je óók niet mag hebben, maar die je misschien kunt vervangen door iets anders.
En uiteraard naar een diëtist, al weet ik uit mijn omgeving dat het moeilijk is om iemand te vinden die met alle wensen/eisen rekening weet te houden.
                                    Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

dinsdag 7 oktober 2025 om 11:47

meisje85 schreef: ↑07-10-2025 10:26Ik zou toch echt naar een diëtist gaan. Dat je er nu voor kiest om maaltijden maar helemaal over te slaan of te vervangen door zo'n beetje niks, is inderdaad geen gezonde keuze (en bijvoorbeeld ook bepaald niet handig voor je suikerwaarden want die zullen alleen maar meer gaan schommelen) en misschien ook wel ingegeven door het feit dat je eigenlijk ook wil afvallen? Er zijn namelijk echt wel genoeg opties te bedenken die wel zouden kunnen, maar als ik dit lees, lijkt het me raadzamer om een diëtist te zoeken zodat je ook kan horen wat überhaupt een normaal voedingspatroon is. En je noemt als voorbeeld pannenkoeken, maar in bloem zitten nu juist flink wat koolhydraten. Kortom: diëtist, die je goed kan voorlichten.
Sjips...
Wil ik afvallen? Ja en nee.
Eigenlijk ben ik tevreden met mezelf. Ja, ik ben te zwaar, maar dat zit niet in de weg. Ik heb een prima gevulde kast met kleren, het beperkt me ook niet (ik kan nog steeds mijn eigen teennagels knippen en lakken), ik zwem 2x per week en dat doe ik voor de beweging en conditie, niet voor mijn gewicht. Daarnaast vind men mij over het algemeen niet te zwaar. Dat is vooral een kwestie van lengte, een goede verdeling, daar heb ik mazzel mee, en een kritische blik als ik kleding koop. En ik ben 53 en in de overgang, ik hoef niet zo nodig terug naar maat 40.
Aan de andere kant wil ik wel graag nog een poosje mee. Ik zit niet te wachten op diabetes en als het daarom nodig is om een paar kilo kwijt te raken, dan vind ik dat ook prima. Ik weet alleen even niet hóe.
En het enige dat mijn huisarts kon verzinnen was: minder vet, minder koolhydraten, minder vlees, suiker eruit.
Binnen mijn eigen voedingspatroon past dat niet, dus ik ben op zoek naar alternatieven.
Wat ik tot nu toe deed was vrij ouderwets. 's ochtends brood en koffie, op het werk tussendoor een grote bak thee, tijdens de elf-uur-pauze yoghurt en koffie, als lunch brood met soep en jus d'orange (ivm blaasontstekingen), 's middags meestal weer yoghurt en koffie en 's avonds avondeten, met cola zero. Dus wel regelmatig en qua caloriën zat ik rond de 2300. Er is hooguit 4x per jaar gebak op het werk en dat neem ik dan ook.
1x per week frietjes (uit de airfryer, zonder zout), dat dan wel. En in het weekend regelmatig een loempiaatje op de markt. Die zijn weliswaar vegetarisch maar gaan wel in het vet. Van room word ik misselijk, dus je ziet mij ook niet met roomijs en slagroomtaart.
Dus als brood, aardappelen, rijst en meel niet meer zomaar kunnen, valt voor mij gewoon veel weg. En daar zoek ik dus alternatieven voor.

dinsdag 7 oktober 2025 om 11:53

Safrat schreef: ↑07-10-2025 11:19Ik vind het een vreemd advies. Je hebt bepaalde voedingstoffen gewoon nodig. Is het niet koolhydraatarm, geen ongezonde vetten, zoutarm etc?
Dat is een bijkomend probleem. Ik heb jarenlang in een slagerij gewerkt. Rosbief is, in mijn optiek, een mooi groot stuk vlees dat zonder enige toevoeging de oven ingaat, daar een paar uurtjes moet garen en that's it. Dat past prima in een zoutarm dieet, bevat weinig vet en wordt dun gesneden, dus je krijgt dan heel wat minder vlees binnen dan met een biefstuk.
Maar er is de afgelopen jaren nogal wat veranderd. Gekookte ham was destijds maximaal een week houdbaar en werd ook groen, tegenwoordig kun je het rustig vier weken bewaren.

dinsdag 7 oktober 2025 om 11:54

Mijn goulash bestaat voor 80% uit groente en wordt aangevuld met kruiden, kip en bouillon, dat maakt het zout. Dus ik wil jouw recept wel graag hebben ja.groenebroek schreef: ↑07-10-2025 11:14Is bij de Goulash alleen zout een probleem?
Ik heb wel een recept zonder zout.
Wij eten op basis van medische grond al jaren zoveel mogelijk zoutloos.
                                    ceylon2 wijzigde dit bericht op 07-10-2025 12:00

0.66% gewijzigd
                                Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in