Werk & Studie alle pijlers

Aanspreekvorm docenten

04-10-2025 21:31 139 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk in het onderwijs (middelbare school, bovenbouw). Al een aantal jaar werk ik met plezier op de school waar ik nu werk.

Ik laat het vaak aan leerlingen over wat zij gebruiken als aanspreekvorm voor mij. Hoewel de meesten gewoon 'meneer (achternaam)' zeggen, zijn er een paar leerlingen die mij bij de voornaam aanspreken. Persoonlijk vind ik de voornaam dus echt geen probleem, mits de basis respect is. Dit geef ik aan het begin van het jaar ook altijd aan en refereer daar vaak naar terug. Persoonlijk heb ik nog nooit last of moeite in mijn werk ervaren, omdat leerlingen mij bij de voornaam noemen. Wel benoem ik dat niet alle collega's dat even leuk vinden en dus altijd goed moeten opletten hoe ze elke docent aanspreken. Zo wordt ik bij de voornaam genoemd, net als de conciërges en collega's van verzuim- en het zorgteam.

Nou kwam er laatst een collega naar mij toe die het ECHT NIET vind kunnen dat ik mij bij de voornaam laat noemen. Het zou het werk van mijn collega's moeilijker maken. De autoriteit van de docent ondermijnen en de hiërarchie tussen docent en leerling. Tot slot was het sluitende argument dat wij het "zo nu eenmaal doen hier op school" (en tussen neus en lippen door: "Als dat niet bevalt ga je maar naar een andere school"). Nou weet ik dat dit niet de enige collega is die hier zo over denkt en dat sommige collega's in alle lagen (docenten, en enkele teamleiders) ook denken zoals mijn collega doet. Nou weet ik natuurlijk niet hoe alle collega's denken en weet ik van een aantal collega's ook dat zij de achternaam gebruiken, maar niet boos worden als de voornaam zou worden gebruikt (mits respectvol).

Ik heb hier over nagedacht waarom ik de voornaam geen probleem vind en kom zelf met de volgende argumenten:
- Respect komt niet uit een titel of aanspreekvorm, maar uit houding en gedrag.
- Het verkleint inderdaad de afstand, maar bevordert daarmee (denk ik) een open en toegankelijke sfeer. Ik ben voor mijn gevoel zo makkelijk(er) benaderbaar voor leerlingen. (Leerlingen komen ook vaak naar mij toe voor een praatje)
- Tijdens de studies (HBO, universiteit) spraken wij onze docenten ook bij de voornaam aan, maar voor ons gevoel waren zij nog steeds 'de docent', geen vriendjes.
- Ik heb op een school gewerkt waarin het heel normaal was dat docenten zowel bij de voor- als achternaam werden aangesproken en heb daar ervaren dat dit zonder problemen werkt.
- In Scandinavische landen wordt ook de voornaam gebruikt en is hier heel normaal. Waarom zou dat in Nederland dan niet kunnen.

Bij ons op school is hier verder geen schoolbeleid over... dat heb ik wel even uitgezocht natuurlijk. En dat zou van mij persoonlijk ook niet hoeven.

Ik vraag mij af... hoe denken jullie hier over? Voor- of achternaam, en waarom?
Severus_Snape schreef:
07-10-2025 08:07
Mwoah dat vind ik dan ook weer niet, bij ons is er ook een verschil in aanspreekvorm. Maar goed, doe wat je moet doen. Bij ons zijn de collega’s die meenden het anders te moeten doen dan de schoolcultuur zeker benaderbaar voor leerlingen maar uiteindelijk zijn dit niet de collega’s die lang blijven werken. En nee, dat heeft niks te maken met collega’s die zeggen dan moet je maar ergens ander gaan werken, maar uiteindelijk gaat het je tegenwerken, juist vanuit de leerlingen, dat jij je niet aan de schoolcultuur conformeert.
Ja, herkenbaar. Bij nieuwe collega's is ingaan tegen schoolafspraak X bijna altijd een symptoom en wordt er dan ook makkelijker omgegaan met andere schoolregels, waardoor de nieuwe collega niet kan en mag blijven op de school.
Si abra la puerta hay lobos.
Bij ons begon alles met u. vanaf de 4de/5de klas gingen sommige docenten ook wel naar je/voornaam. dat heeft nooit iets met respect gedaan. sterker nog, uiteindelijk zijn het die docenten waar ik erg warme herinneringen aan heb en bij die mensen was geen enkele twijfel over wie de baas was.

één van de 2 is ooit nog tot beste docent van de stad uitgeroepen en we hebben hier best wat middelbare scholen.

als school geen vast beleid heeft dan denk ik dat de docent het zelf mag bepalen. wel een leuk onderwerp voor een bijeenkomst van jullie school!
En doooooor!
Teral97 schreef:
07-10-2025 00:18
... Niks tegen een schoolbrede (on)geschreven regel, maar dan moet deze wel voor alle personeelsleden gelden.
Heb je dit al eens in je team besproken?
Ik kan me nog een soort visie hierachter voorstellen namelijk.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
07-10-2025 11:24
Heb je dit al eens in je team besproken?
Ik kan me nog een soort visie hierachter voorstellen namelijk.
Het is een paar jaar geleden wel eens besproken in het team. Gevolg was dat er collega's waren die aangaven dat "het echt niet kan" en dat er collega's waren die het probleem niet zagen. De schoolleiding heeft hier verder nooit wat mee gedaan.
Teral97 schreef:
06-10-2025 17:10
Dank je! Dit was dus ook mijn punt naar de collega! Het is niet dat ik tegen een regel ben. Alleen als die er wel zou komen, moet die voor iedereen gelden!
Voor iedereen is in jouw geval alleen de docenten en niet het ondersteunend personeel. Hoeveel docenten op jouw school kiezen ervoor om bewust aangesproken te worden met de voornaam?
Safrat schreef:
07-10-2025 18:43
Voor iedereen is in jouw geval alleen de docenten en niet het ondersteunend personeel. Hoeveel docenten op jouw school kiezen ervoor om bewust aangesproken te worden met de voornaam?
Geen idee, we zijn met zoveel... :).

Misschien wel even duidelijk dat ik er niet voor "kies". Ik zeg nooit "zeg maar (voornaam)". Ik stel mij aan de start van het jaar voor met voor- + achternaam. Alleen ik doe er niet moeilijk om als leerlingen mij bij de voornaam noemen. Dit gebeurt meestal pas wat later in het jaar als de band wat is opgebouwd. Dan is er eentje die het "probeert". Dan geef ik wel aan dat ik het niet erg vind, maar dat ze moeten oppassen dat niet alle docenten dit leuk vinden. Dan is het vervolgens aan hun of ze mij bij de voornaam blijven noemen of de achternaam aan blijven houden.

Ik weet dat er wel andere collega's zijn op onze school die er zo over denken. Geen idee hoeveel dat er zijn en hoeveel er dan uiteindelijk ook bij de voornaam genoemd worden.
Teral97 schreef:
07-10-2025 19:01

Misschien wel even duidelijk dat ik er niet voor "kies". Ik zeg nooit "zeg maar (voornaam)". Ik stel mij aan de start van het jaar voor met voor- + achternaam. Alleen ik doe er niet moeilijk om als leerlingen mij bij de voornaam noemen. Dit gebeurt meestal pas wat later in het jaar als de band wat is opgebouwd. Dan is er eentje die het "probeert". Dan geef ik wel aan dat ik het niet erg vind, maar dat ze moeten oppassen dat niet alle docenten dit leuk vinden. Dan is het vervolgens aan hun of ze mij bij de voornaam blijven noemen of de achternaam aan blijven houden.

Ik weet dat er wel andere collega's zijn op onze school die er zo over denken. Geen idee hoeveel dat er zijn en hoeveel er dan uiteindelijk ook bij de voornaam genoemd worden.
O blech!

Bespreek het gewoon nog eens in je team, stem er over en klaar.
Ruin it yourself.
Teral97 schreef:
07-10-2025 19:01

Ken je überhaupt een collega die met de voornaam aangesproken wordt? Tot nu toe heb je het alleen gehad over collega's die met de achternaam aangesproken willen worden en collega's die met de achternaam aangesproken worden, maar er geen probleem van maken als de voornaam per ongeluk zou worden gebruikt.

Ik vind namelijk niet dat dit wijst op 'we rommelen allemaal maar wat aan'. Ik denk dat er wel een ongeschreven regel is, maar dat jij je daar niet aanhoudt omdat het niet zwart op wit staat.

Ik zou het vetgedrukte niet tegen leerlingen zeggen. Zij weten dat natuurlijk al, maar door het nog eens te benoemen zet je jezelf op een bepaalde plek ten koste van andere docenten.
Safrat schreef:
07-10-2025 19:23
Ken je überhaupt een collega die met de voornaam aangesproken wordt? Tot nu toe heb je het alleen gehad over collega's die met de achternaam aangesproken willen worden en collega's die met de achternaam aangesproken worden, maar er geen probleem van maken als de voornaam per ongeluk zou worden gebruikt.

Ik vind namelijk niet dat dit wijst op 'we rommelen allemaal maar wat aan'. Ik denk dat er wel een ongeschreven regel is, maar dat jij je daar niet aanhoudt omdat het niet zwart op wit staat.

Ik zou het vetgedrukte niet tegen leerlingen zeggen. Zij weten dat natuurlijk al, maar door het nog eens te benoemen zet je jezelf op een bepaalde plek ten koste van andere docenten.
Ja! Uit het vet gedrukte blijkt toch al dat ze heel goed weet dat het tegen de regels is.
Teral97 schreef:
07-10-2025 00:18
Hmm. Ik snap wel wat je zegt, en zet mij zeker tot nadenken. Ik denk alleen wel dat we hierin verschillen van mening. Er is hier niets over vastgelegd. En als zorgteam, conciërges en onderwijsassistenten wel met voornaam aangesproken kunnen worden, waarom de docent dan niet?
Nogmaals... Niks tegen een schoolbrede (on)geschreven regel, maar dan moet deze wel voor alle personeelsleden gelden.
Wellicht is daar een goede reden voor. Ik kan me zo voorstellen dat een zorg team echt iets anders is dan een docent en datzelfde geldt voor een conciërge. Die hebben ook een andere relatie met de leerlingen.
Ik heb het hier met een collega over gehad. Ik vroeg wat zij vond, en hoe zij dit aanpakt. Zij zei het volgende: "Niet moeilijk over doen. Leerlingen spreken mij aan met mijn achternaam. Voornaam vind ik ook niet erg, mits met respect en als er een relatie is opgebouwd. Niet gelijk aan de start van het schooljaar als ik leerlingen nog niet ken. Ja, "de school" zal hier misschien anders over denken. Ik vraag dan aan leerlingen om mij alleen bij de voornaam te noemen in het lokaal. In het bijzijn van collega's is het dan gewoon de achternaam, omdat ik weet dat sommige collega's hier boos om kunnen worden. Leerlingen snappen dondersgoed hoe ze verschillende docenten kunnen aanspreken. Zo kan jij dat ook gewoon doen, toch?"
Teral97 schreef:
07-10-2025 21:09
Ik heb het hier met een collega over gehad. Ik vroeg wat zij vond, en hoe zij dit aanpakt. Zij zei het volgende: "Niet moeilijk over doen. Leerlingen spreken mij aan met mijn achternaam. Voornaam vind ik ook niet erg, mits met respect en als er een relatie is opgebouwd. Niet gelijk aan de start van het schooljaar als ik leerlingen nog niet ken. Ja, "de school" zal hier misschien anders over denken. Ik vraag dan aan leerlingen om mij alleen bij de voornaam te noemen in het lokaal. In het bijzijn van collega's is het dan gewoon de achternaam, omdat ik weet dat sommige collega's hier boos om kunnen worden. Leerlingen snappen dondersgoed hoe ze verschillende docenten kunnen aanspreken. Zo kan jij dat ook gewoon doen, toch?"
Je maakt ze dus verantwoordelijk vroor jouw probleem. Ga gewoon het gesprek aan. Waar ben je nou zo bang voor?
Ruin it yourself.
Teral97 schreef:
07-10-2025 21:09
Huh? Nee, dat is natuurlijk helemaal niet oké. Jij houdt je niet aan een schoolregel en je vraagt aan leerlingen om daar in mee te doen, maar niet in het bijzijn van een collega. Dat is ondermijnend. Kan echt niet.
Ik zie geen voordelen in het gebruik van voornaam. Ik denk ook dat je beter af bent met bewaken van de afstand. Je bent al benaderbaar door leeftijd en waarschijnlijk ook houding.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven