Egelhuisje
zondag 5 oktober 2025 om 23:26
Op social media stuit ik op een reclame van natuurmonumenten over het plaatsen van een egelhuisje.
Nu zit ik te denken: heeft dat in mijn tuin zin?
Situatie: nieuwbouwhuis in een grote nieuwbouwwijk. In de wijk is weinig groen en veel bewoners hebben gekozen voor een onderhoudsvrije tuin. Mijn tuin bestaat uit twee grote diepe verhoogde borders met allerlei beplanting. Geen idee wat voor maar ik zei tegen degene die het kwam maken dat ik graag veel groenblijvers in de borders wil.
Nu zit ik te denken: heeft dat in mijn tuin zin?
Situatie: nieuwbouwhuis in een grote nieuwbouwwijk. In de wijk is weinig groen en veel bewoners hebben gekozen voor een onderhoudsvrije tuin. Mijn tuin bestaat uit twee grote diepe verhoogde borders met allerlei beplanting. Geen idee wat voor maar ik zei tegen degene die het kwam maken dat ik graag veel groenblijvers in de borders wil.
dinsdag 7 oktober 2025 om 19:52
Irregular_Choice schreef: ↑07-10-2025 06:56Als dat het criterium is, had ik hier het egelhuis ook niet neer hoeven zetten. Ik heb nog nooit een egel in de tuin gezien. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn.
Tja, TO's tuin klinkt niet als een plek waar een egel rondscharrelt of uberhaupt kan komen, vandaar de vraag.
Such fun!1
dinsdag 7 oktober 2025 om 20:06
Je kunt kijken of je hem anders neer kunt zetten. Met de ingang beschut uit het zicht en zo.thanx schreef: ↑07-10-2025 08:23Hier scharrelt een egel in onze tuin.
En er zijn veel struiken, kan onder de draad het bos in enz. Vorig jaar had hij jonkirs. Zó leuk!
Dus wij een officieel egelhuisje gehaald. Beetje hooi erin, bakje water....
Maar geen egel die erin wil!
Het ding staat leeg.
Ik denk dat hij liever wil scharrelen door de bladeren.
Ik laat het huisje staan, je weet maar nooit.
dinsdag 7 oktober 2025 om 20:57
Dat klopt, heb ook niet het idee dat de tuin heel egel-vriendelijk is nee

dinsdag 7 oktober 2025 om 22:00
Het advies is om niet te voeren op een plek waar je zou willen dat ze kunnen slapen. Dus niet voeren in een slaaphuisje, maar op een aparte plek. Voer trekt concurrenten, rivalen en andere dieren aan. Daar zou ik ook niet gaan slapen.thanx schreef: ↑07-10-2025 08:23Hier scharrelt een egel in onze tuin.
En er zijn veel struiken, kan onder de draad het bos in enz. Vorig jaar had hij jonkirs. Zó leuk!
Dus wij een officieel egelhuisje gehaald. Beetje hooi erin, bakje water....
Maar geen egel die erin wil!
Het ding staat leeg.
Ik denk dat hij liever wil scharrelen door de bladeren.
Ik laat het huisje staan, je weet maar nooit.

woensdag 8 oktober 2025 om 08:21
Ik voer ook niet. Er is in onze bosrijke omgeving genoeg te vinden.
Bakje water staat er altijd, paar meter vandaan, de vogeltjes gebruiken het ook.
Het huisje staat beschut, ingang uit de wind.
Maar ik denk dat de egeltjes het fijner vinden onder de bladeren e.d.
En anders kunnen ze altijd nog naar het huisje.
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 8 oktober 2025 om 08:23
Een neonbord waar op staat "kamer te huur" ?Irregular_Choice schreef: ↑07-10-2025 20:57Dat klopt, heb ook niet het idee dat de tuin heel egel-vriendelijk is neevandaar ook dat ik ons huisje in de voortuin heb gezet. Onze tuin heeft rondom schuttingen, dus een egel kan er niet in. Heb wel zo’n doorgang gekocht, wilde die er in zagen. Maar toen zag ik de voortuin en leek dat me een betere plek
ik wil nog een wildcamera ophangen eigenlijk, zodat ik ook kan zien of er echt een egel in zit weer. Zag er 2 weken terug wel 1 over straat wandelen weer, maar hij liep de verkeerde kant op. Heb hem geroepen en gewezen waar hij moest zijn voor een huisje, maar dat leek weinig indruk te maken
![]()
de wereld wacht om ontdekt te worden

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in