Bijkomende kosten elektrische auto

vrijdag 10 oktober 2025 om 19:49

Ik heb elektrische leaseauto gereden, rijdt soepel, stil en krachtig. Maar ik ben weg bij die werkgever en dus nu op zoek naar een nieuwe auto, zal ik elektrisch gaan of niet? Omdat ik lease reed, inclusief ‘tankpas’, heb ik geen idee wat een elektrische auto me particulier gaat kosten. Wie wil zijn kosten delen?
                    - Wat kostte een laadpaal op je oprit aanschaf + aansluiten en heb je dan maandelijks nog iets qua energiecontract of gaat dat mee in je reguliere energiecontract?

- Hoe betaal je het opladen? Ik had een dongel in de lease, lijkt me particulier ook?

- Wat kost opladen voor een volle ‘tank’ en hoeveel km rijd je daar dan mee met jouw auto?

- Onderhoudskosten aan een elektrische auto? (Ik vraag me sowieso af hoe lang elektrisch auto’s mee gaan, zouden die ook gerust 200.000/300.000 km op de teller krijgen of is die batterij na 150.000 op?)

- Wegenbelasting en verzekering, lijkt me ongeveer hetzelfde als een benzine auto? Ligt natuurlijk aan het type/grootte van de auto

zaterdag 11 oktober 2025 om 09:10

apiejapie schreef: ↑11-10-2025 07:44Toch zijn opstartkosten van 0,35€ nu ook niet heel veel. Vergelijkbaar met 1 kWh. Weet jij of je bijvoorbeeld 34 of 35 kWh laadt aan de paal voor een volle accu? Denk dat je meer winst behaalt uit kijken naar welke laadpal je gaat dan de opstartkosten te gaan vermijden.
Twee laadpalen in onze wijk: ene kost €0,37 wat een vrij gangbare prijs is, andere kost €1,20. Echt absurd. Dan vallen de opstartkosten in het niet bij een laadsessie.
Lees even mijn eerdere post anders
Ik laad én vaak én zonder opstartkosten én bij een paal voor €0,37 per kwh
Ik laad 2x, soms 3x per week en als ik de verkeerde pas zou gebruiken (bv anwb met €0,69 extra per sessie ipv Vattenfall) dan is dat op jaarbasis zo €70 tot €100
Dus ja. Dat vind ik wel de moeite om even bij na te denken
                                    beedifferent wijzigde dit bericht op 11-10-2025 09:19

14.92% gewijzigd

zaterdag 11 oktober 2025 om 09:32

Dit TO en nog een aanvulling: tot vorig jaar was de wegenbelasting gratis en nu is het gehalveerd bij ons.Pinaco schreef: ↑10-10-2025 19:59Laadpaal hebben wij zelf geïnstalleerd. Aanschaf was €300-€400. Zit geen abonnement oid achter. Gaat mee in het energiecontract.
Voor laden op locatie heb ik een pasje van ANWB aangevraagd. Daar betaal je opstartkosten (€0,35?) + prijs per kWh.
Thuis kost een volle batterij €0,26 x 33 kWh en daar rijden we 200-220 km mee. Kan ook goedkoper, als de zon schijnt (want zonnepanelen).
We hebben de auto nu een jaar, nog geen onderhoudskosten gehad. Dealer gaf aan dat de batterij misschien een keer vervangen moet worden maar dat de auto dan veel langer dan 200/300.000 mee zou moeten gaan. Eerder richting 500.000 of meer.

zaterdag 11 oktober 2025 om 10:26

Maar de luxe van een eigen laadpaal moet je niet onderschatten. Iedere dag wegrijden met genoeg energie in de accu is heel lekker kan ik uit ervaring zeggen. En ik heb de laadpaal zelf betaald terwijl ik met de laadpas van mijn werkgever overal (voor mij) gratis kan laden.Superuser2023 schreef: ↑11-10-2025 09:14De ANWB heeft op haar website een handige tool staan waarmee je autokosten kan berekenen.
Voor een paal aan huis ben je zo 1500 euro kwijt. Daar kan je heel veel kwh’s van laden aan een openbare laadpaal.

zaterdag 11 oktober 2025 om 10:52

.Vakantievrouw schreef: ↑11-10-2025 09:32tot vorig jaar was de wegenbelasting gratis en nu is het gehalveerd bij ons.
Gelukkig is de helft van gratis nog steeds gratis
                                    Niet geschoten is altijd mis

zaterdag 11 oktober 2025 om 11:07

Laden verschilt per paal, per regio, soms per straat. Dus zoek de goedkoopste uit. Laden op eigen terrein is eigenlijk alleen lonend als je laadpalen in de buurt heel duur zijn of als jijzelf hele goedkope stroom hebt, bijv. door zonnepanelen. Installatie kost ongeveer 2000 euro maar ook heel erg afhankelijke van waar het kastje moet komen. Ik ken mensen die openbaar laden omdat hun eigen stroom zo duur is. Dus dan is zo’n kastje zinloos. En soms kan het ook niet omdat je geen eigen oprit hebt. Voor het openbaar laden gebruik je pasjes of een app. Alles kan.

zaterdag 11 oktober 2025 om 11:09

Ik rijd hem privé, laadpaal niet mogelijk aan huis, maar ik struikel over de laadpalen op loopafstand van mijn huis.Appletje schreef: ↑11-10-2025 10:26Maar de luxe van een eigen laadpaal moet je niet onderschatten. Iedere dag wegrijden met genoeg energie in de accu is heel lekker kan ik uit ervaring zeggen. En ik heb de laadpaal zelf betaald terwijl ik met de laadpas van mijn werkgever overal (voor mij) gratis kan laden.
In het verleden ook een tankpas gehad van werkgever en keek ik niet op die 10ct per liter extra bij Shell langs de snelweg. Toen ik het zelf moest gaan betalen reed ik wel ‘om’ voor de Tinq.
Kortom, mi maakt het veel uit of je privé elektrisch gaat rijden of zakelijk met een laadpas. Totaal niet te vergelijken.

zaterdag 11 oktober 2025 om 11:22

Ik rij elektrisch vanuit groen oogpunt. 
Qua kosten is het onzeker of het elektrisch rijden 'uit' kan vanwege de toename in wegenbelasting. Elektrische auto's zijn zwaarder.
Ik rij een kleine elektrische auto (B-segment). Ik zit met kwart-tarief op een kleine €20,00 aan wegenbelasting. Dat wordt dan in de toekomst x4.
Hiervoor reed ik hybride (ook kleine auto, B-segment). De onderhoudskosten zijn vergelijkbaar. De beurten zijn bij de elektrische auto goedkoper, maar frequenter. Met mijn nieuwe hybride auto had ik, los van de beurten, geen onderhoudskosten. Dat verwacht ik van mijn nieuwe e-auto ook niet.
                    Qua kosten is het onzeker of het elektrisch rijden 'uit' kan vanwege de toename in wegenbelasting. Elektrische auto's zijn zwaarder.
Ik rij een kleine elektrische auto (B-segment). Ik zit met kwart-tarief op een kleine €20,00 aan wegenbelasting. Dat wordt dan in de toekomst x4.
Hiervoor reed ik hybride (ook kleine auto, B-segment). De onderhoudskosten zijn vergelijkbaar. De beurten zijn bij de elektrische auto goedkoper, maar frequenter. Met mijn nieuwe hybride auto had ik, los van de beurten, geen onderhoudskosten. Dat verwacht ik van mijn nieuwe e-auto ook niet.

zaterdag 11 oktober 2025 om 11:32

Ieder zijn meug maar PHEV (plug-in hybride) zou ik persoonlijk nooit aan beginnen. Het zijn zware en vrij complexe auto's met een dubbele aandrijving. Dit zorgt in 2026 waarschijnlijk voor een hoge motorrijtuigenbelasting, en nu al voor hogere verzekeringspremies. De kans is ook groot dat de deze auto's (heel) hard gaan afschrijven, omdat er straks veel aanbod is, van ex lease auto's, maar uit de particuliere markt weinig vraag. Door de meer complexe techniek is de kans op (hele) dure reparaties ook groter. Verder;vivapimpelmees schreef: ↑10-10-2025 20:53Wij rijden een plug-in hybride. Een bevriende elektricien heeft een speciaal stopcontact aangelegd bij onze oprit dus geen kosten voor een oplaadpaal. En wij laden eigenlijk alleen maar op als de zon schijnt.
De kilometers die je elektrisch kunt rijden zijn verwaarloosbaar maar ondertussen heb je dus wel twee aandrijflijnen te onderhouden. Je bent niet echt zuiniger dan met een benzine-auto variant. Sterker nog, als je accu leeg is dan ben je zelfs onzuiniger omdat je dat hele accu-pakket moet meeslepen....
Als ik nu in de markt zou zijn zou ik persoonlijk een EV (volledig elektrisch) kopen. Het rijdt beter, onderhoud is lager en mede daardoor is de TCO is gewoonweg lager.. En zo duur zijn ze niet meer... En ze zitten veel simpeler in elkaar dan een PHEV (of ICE (benzine/diesel))... En als je een beetje accupakket neemt hoef je maar 1 keer per week te laden (als je niet teveel rijdt).. Die PHEV sta je twee keer per dag te laden...
Maar er valt ook genoeg te zeggen voor een ouderwetse ICE. Tanken is bijvoorbeeld gewoon echt wel makkelijker met een ICE... En je kan overal terecht voor onderhoud... Alleen, als je nu een ICE koopt moet je er rekening mee houden dat je er geen euro meer voor krijgt over een jaar of 5-8....
Helaas heb ik geen oprit (wel panelen) dus een paal lukt niet.. Maar ik kan op het werken laden tegen 30ct.. En zoveel rij ik niet.. Dus dat zou allicht goedkoper zijn dan benzine..
Ik verwacht overigens niet dat een EV goedkoper gaat zijn dan een ICE in de toekomst. Want het blijft een melkkoe. Jezelf vervoeren blijft een dure business...

zaterdag 11 oktober 2025 om 16:21

Vakantievrouw schreef: ↑11-10-2025 16:02Je betaald dus de helft van het normale tarief per dit jaar. Dus niet gratis.
Eigenlijk een kwart.
Er is alleen dit jaar nog 75% korting op de wegenbelasting.

zaterdag 11 oktober 2025 om 17:38

Het zal weer eens niet, weer iets wat wegbezuinigd wordtBeeDifferent schreef: ↑11-10-2025 16:21Eigenlijk een kwart.
Er is alleen dit jaar nog 75% korting op de wegenbelasting.

zaterdag 11 oktober 2025 om 17:40

Ja mooi shit.
Maar als electrisch rijder is dit nieuw voor je?

zaterdag 11 oktober 2025 om 18:17

To, ik rijd al 6 jaar een tweedehands elektrische auto. Ik laad bij huis gewoon op 220 Volt op, met mijn 24 KW accu zit ie in 8 uur vol. 
Daarnaast zijn onderhoudskosten vrij laag, gemiddeld 350 euro per jaar met uitschieters naar 500 euro als ik 4 nieuwe banden nodig heb.
Ik heb geen flauw idee wat het mij kost om bij huis op te laden, maar met zonnepanelen is mijn maandbedrag ca 45 euro. Nou rijd ik ook vrij weinig kilometers.
Ik heb zelf 3 laadpassen. Één van Shell voor overal beschikbaar. Één van Maingau voor snelladen en nog één van Vattenfall voor laden bij de McDonalds.
                    Daarnaast zijn onderhoudskosten vrij laag, gemiddeld 350 euro per jaar met uitschieters naar 500 euro als ik 4 nieuwe banden nodig heb.
Ik heb geen flauw idee wat het mij kost om bij huis op te laden, maar met zonnepanelen is mijn maandbedrag ca 45 euro. Nou rijd ik ook vrij weinig kilometers.
Ik heb zelf 3 laadpassen. Één van Shell voor overal beschikbaar. Één van Maingau voor snelladen en nog één van Vattenfall voor laden bij de McDonalds.

zondag 12 oktober 2025 om 16:42

Wij hebben hybride en een anwb pas. Hebben een stopcontact en een dynamisch energiecontract. We hebben overwogen zonnepanelen te plaatsen en een paal te laten plaatsen maar met ons dynamische contract kunnen we nu ook regelmatig gratis laden of krijgen we op zonnige dagen geld toe. We laten het dus nog even zo. Maar elektrisch rijden is al zoveel goedkoper dan op benzine. Onze auto laadt ook zelf op door remmen. In de stad rijden is dus enorm voordelig. Daardoor alleen al zijn we veel minder geld kwijt dan bij onze vorige auto.
Volledig elektrisch is voor ons niet haalbaar. Gaan er regelmatig mee op vakantie en opladen onderweg is best een dingetje. Ook zijn niet overal goede laadpalen. Ik zou niet afhankelijk van een laadpaal willen zijn.
                    Volledig elektrisch is voor ons niet haalbaar. Gaan er regelmatig mee op vakantie en opladen onderweg is best een dingetje. Ook zijn niet overal goede laadpalen. Ik zou niet afhankelijk van een laadpaal willen zijn.

zondag 12 oktober 2025 om 17:50

Hangt er toch helemaal vanaf hoe je hem gebruikt? Deze wordt 50 weken per jaar alleen voor kleine afstanden gebruikt. En als ie wel voor langere afstanden wordt gebruikt kan je makkelijk tanken.Mbree schreef: ↑11-10-2025 11:32Ieder zijn meug maar PHEV (plug-in hybride) zou ik persoonlijk nooit aan beginnen. Het zijn zware en vrij complexe auto's met een dubbele aandrijving. Dit zorgt in 2026 waarschijnlijk voor een hoge motorrijtuigenbelasting, en nu al voor hogere verzekeringspremies. De kans is ook groot dat de deze auto's (heel) hard gaan afschrijven, omdat er straks veel aanbod is, van ex lease auto's, maar uit de particuliere markt weinig vraag. Door de meer complexe techniek is de kans op (hele) dure reparaties ook groter. Verder;
De kilometers die je elektrisch kunt rijden zijn verwaarloosbaar maar ondertussen heb je dus wel twee aandrijflijnen te onderhouden. Je bent niet echt zuiniger dan met een benzine-auto variant. Sterker nog, als je accu leeg is dan ben je zelfs onzuiniger omdat je dat hele accu-pakket moet meeslepen....
Als ik nu in de markt zou zijn zou ik persoonlijk een EV (volledig elektrisch) kopen. Het rijdt beter, onderhoud is lager en mede daardoor is de TCO is gewoonweg lager.. En zo duur zijn ze niet meer... En ze zitten veel simpeler in elkaar dan een PHEV (of ICE (benzine/diesel))... En als je een beetje accupakket neemt hoef je maar 1 keer per week te laden (als je niet teveel rijdt).. Die PHEV sta je twee keer per dag te laden...
Maar er valt ook genoeg te zeggen voor een ouderwetse ICE. Tanken is bijvoorbeeld gewoon echt wel makkelijker met een ICE... En je kan overal terecht voor onderhoud... Alleen, als je nu een ICE koopt moet je er rekening mee houden dat je er geen euro meer voor krijgt over een jaar of 5-8....
Helaas heb ik geen oprit (wel panelen) dus een paal lukt niet.. Maar ik kan op het werken laden tegen 30ct.. En zoveel rij ik niet.. Dus dat zou allicht goedkoper zijn dan benzine..
Ik verwacht overigens niet dat een EV goedkoper gaat zijn dan een ICE in de toekomst. Want het blijft een melkkoe. Jezelf vervoeren blijft een dure business...

zondag 12 oktober 2025 om 18:02

Was te verwachten, maar wist het nog niet.BeeDifferent schreef: ↑11-10-2025 17:40Ja mooi shit.
Maar als electrisch rijder is dit nieuw voor je?

zondag 12 oktober 2025 om 19:15

Maar op zich wel logisch dat subsidies tijdelijk zijn. Die waren immers bedoeld om de markt te stimuleren, dat hoeft nu eigenlijk niet meer. Ieder merk heeft elektrische auto's en het is behoorlijk mainstream aan het worden. Daarnaast is het ook niet nieuw, het is al aangekondigd toen de korting werd ingevoerd en de verhoging is al een keer vertraagd.

zondag 12 oktober 2025 om 19:19

Dat mag jij vinden. Ik vind het niet logisch en ik baal hier dus even van, want voor mij was het nieuwe info. De meeste elektrische auto’s zijn zwaarder dan benzine auto’s en daardoor tegen het normale tarief duurder.Appletje schreef: ↑12-10-2025 19:15Maar op zich wel logisch dat subsidies tijdelijk zijn. Die waren immers bedoeld om de markt te stimuleren, dat hoeft nu eigenlijk niet meer. Ieder merk heeft elektrische auto's en het is behoorlijk mainstream aan het worden. Daarnaast is het ook niet nieuw, het is al aangekondigd toen de korting werd ingevoerd en de verhoging is al een keer vertraagd.

zondag 12 oktober 2025 om 19:19

Prive vs. laadpas is toch niet specifiek voor elektrisch rijden? Brandstofauto's hebben dezelfde voor- en nadelen als het om kosten gaat.Superuser2023 schreef: ↑11-10-2025 11:09Ik rijd hem privé, laadpaal niet mogelijk aan huis, maar ik struikel over de laadpalen op loopafstand van mijn huis.
In het verleden ook een tankpas gehad van werkgever en keek ik niet op die 10ct per liter extra bij Shell langs de snelweg. Toen ik het zelf moest gaan betalen reed ik wel ‘om’ voor de Tinq.
Kortom, mi maakt het veel uit of je privé elektrisch gaat rijden of zakelijk met een laadpas. Totaal niet te vergelijken.

zondag 12 oktober 2025 om 22:20

Het maakt veel verschil of je thuis kunt opladen, of via een openbare paal. Ik laad thuis, via een stopcontact in de schuur (dus geen speciale laadpaal) en daarvoor betaal ik met een dynamisch contract rond de 20 cent per kwh (als ik de belastingen meereken en dus geen rekening houdend met zonnepanelen). Ik gebruik ongeveer 16 kwh per 100 kilometer. 
Daar kan geen benzine tegen op.
Heel af en toe (bij een reis meer dan 400 km) moet ik bijladen bij een openbare paal, dat is meteen een stuk duurder.
Oh, en het rijdt inderdaad erg fijn. Zoveel rust, en ik mis het tanken ook totaaaal niet.
                    Daar kan geen benzine tegen op.
Heel af en toe (bij een reis meer dan 400 km) moet ik bijladen bij een openbare paal, dat is meteen een stuk duurder.
Oh, en het rijdt inderdaad erg fijn. Zoveel rust, en ik mis het tanken ook totaaaal niet.
                                    cellardoor wijzigde dit bericht op 12-10-2025 22:21

8.28% gewijzigd

maandag 13 oktober 2025 om 08:53

Klopt! Maar wel belangrijk voor TO om te beseffen dat een zakelijk elektrisch rijder in een totaal andere positie zit qua bijkomende kosten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in