Ik kan mijn koopwoning niet meer betalen

zaterdag 11 oktober 2025 om 16:55

Ik ben helaas chronisch ziek waardoor ik nu 70% van mijn inkomen uitbetaald krijg. Helaas ziet het er niet naar uit dat ik op mijn huidige inkomensniveau kan herstellen. 
Nu heb ik een koopappartement en betaal ik van mijn spaarrekening de 300 euro die ik te kort kom. Maar de spaarrekening is natuurlijk ook een keer leeg.
Daarnaast past mijn woonsituatie ook niet meer bij mijn gezondheid door het ontbreken van een lift. En is mijn woning ook te groot om zelf schoon te maken. Ik ben momenteel heel erg hard op zoek naar een huurwoning/appartement. Maar de verwachting is dat ik deze niet binnen een half jaar kan vinden omdat ik onvoldoende inschrijftijd heb.
Ik heb overwogen om tijdelijk een kamer te verhuren maar hier zitten haken en ogen aan. Zijn er andere opties om de tijd dat ik in mijn woning kan blijven te verlengen naar bijvoorbeeld nog twee jaar? Een nieuw huis/appartement kopen is geen optie.
                    Nu heb ik een koopappartement en betaal ik van mijn spaarrekening de 300 euro die ik te kort kom. Maar de spaarrekening is natuurlijk ook een keer leeg.
Daarnaast past mijn woonsituatie ook niet meer bij mijn gezondheid door het ontbreken van een lift. En is mijn woning ook te groot om zelf schoon te maken. Ik ben momenteel heel erg hard op zoek naar een huurwoning/appartement. Maar de verwachting is dat ik deze niet binnen een half jaar kan vinden omdat ik onvoldoende inschrijftijd heb.
Ik heb overwogen om tijdelijk een kamer te verhuren maar hier zitten haken en ogen aan. Zijn er andere opties om de tijd dat ik in mijn woning kan blijven te verlengen naar bijvoorbeeld nog twee jaar? Een nieuw huis/appartement kopen is geen optie.

zondag 12 oktober 2025 om 09:22

Oh, ik denk dat praten met de hypotheekverstrekker zéker een goed idee is, dat bedoelde ik niet.Selune schreef: ↑12-10-2025 09:01Dan nog is rentemiddeling vaak wel mogelijk. De rente voor 10 jaar vast ligt nu rond de 3,5% daarmee zou je wellicht een goede lastenverlaging kunnen krijgen en ook met een deel van de hypotheek aflossingsvrij wellicht. Of dat mogelijk is en hoe weet alleen de hypotheekverstrekker, maar het kan het mogelijk maken om vanuit een iets meer comfortabele positie verder te kijken. Als TO niet meer iedere maand op haar spaargeld hoeft in te teren voor de vaste lasten is er meer tijd om te beslissen hoe nu verder. Je wilt in een situatie als deze niet ook nog in de schulden komen.
Maar de stelligheid waarmee werd beweerd dat hypotheken na verloop van tijd en aflossing eigenlijk stiekem áltijd goedkoper kunnen, maar de bank je dat gewoon niet vertelt, is veel te kort door de bocht. Voor heel veel hypotheken gaat dat helemaal niet op, en bv de mijne past het wel degelijk uit zichzelf aan. Dus zo vanzelfsprekend als het gebracht werd, is het niet.

zondag 12 oktober 2025 om 09:28

Oh zo, nee dat ben ik met je eens. Soms blijkt er gewoon meer mogelijk. Hypotheekverstrekkers hebben er ook niets aan als ze niet meer betaald kunnen worden.nausicaa schreef: ↑12-10-2025 09:22Oh, ik denk dat praten met de hypotheekverstrekker zéker een goed idee is, dat bedoelde ik niet.
Maar de stelligheid waarmee werd beweerd dat hypotheken na verloop van tijd en aflossing eigenlijk stiekem áltijd goedkoper kunnen, maar de bank je dat gewoon niet vertelt, is veel te kort door de bocht. Voor heel veel hypotheken gaat dat helemaal niet op, en bv de mijne past het wel degelijk uit zichzelf aan. Dus zo vanzelfsprekend als het gebracht werd, is het niet.
                                    Forever is a hell of a long time.

zondag 12 oktober 2025 om 09:33

We kunnen het wel hebben over rentemiddeling maar TO moet uit dit huis weg want ze kan op sommige dagen niet traplopen. Dus als er geen zicht is op verbetering van haar gezondheid zal ze toch moeten verhuizen?
TO: ik heb geen idee waar je woont maar je huidige huis was heel goedkoop dus vast niet in de randstad. Bestaan er in jouw woonplaats nog kleinere appartementen op de begane grond of in complexen met lift? Die ongeveer hetzelfde kosten als jouw huidige huis zou opbrengen?
Ik zou in dat geval toch proberen in te zetten op verhuizen en proberen meer gunstige hypotheekvoorwaarden te krijgen bij verhuizing, bv een deel aflossingsvrij en/of een lagere rente. Heb je al eens met een adviseur gepraat?
                    TO: ik heb geen idee waar je woont maar je huidige huis was heel goedkoop dus vast niet in de randstad. Bestaan er in jouw woonplaats nog kleinere appartementen op de begane grond of in complexen met lift? Die ongeveer hetzelfde kosten als jouw huidige huis zou opbrengen?
Ik zou in dat geval toch proberen in te zetten op verhuizen en proberen meer gunstige hypotheekvoorwaarden te krijgen bij verhuizing, bv een deel aflossingsvrij en/of een lagere rente. Heb je al eens met een adviseur gepraat?

zondag 12 oktober 2025 om 09:35

Hypotheek met NHG
Het afsluiten van een hypotheek met NHG, biedt ook extra zekerheid. Je kunt dan een beroep doen op de woonlastenfaciliteit; een aanvullende lening waaruit dan tijdelijk een deel van je woonlasten wordt betaald. Als je de hypotheek niet zelf meer kunt betalen en je woning moet gedwongen worden verkocht, dan wordt onder voorwaarden de restschuld door NHG aan de geldverstrekker betaald
                    Het afsluiten van een hypotheek met NHG, biedt ook extra zekerheid. Je kunt dan een beroep doen op de woonlastenfaciliteit; een aanvullende lening waaruit dan tijdelijk een deel van je woonlasten wordt betaald. Als je de hypotheek niet zelf meer kunt betalen en je woning moet gedwongen worden verkocht, dan wordt onder voorwaarden de restschuld door NHG aan de geldverstrekker betaald
                                    Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zondag 12 oktober 2025 om 09:39

https://www.ikbenfrits.nl/hypotheek/alg ... r-betalen/Het is beter om zo vroeg mogelijk te vertellen aan je bank dat je betaalproblemen verwacht. Je geeft de bank zo de mogelijkheid om met je mee te denken. Dit is vaker een betere optie dan herinneringen of aanmaningen af te wachten. Leg je bank uit waarom je je hypotheek niet meer kunt betalen en hoe je de verwachting voor de toekomst ziet. Misschien wil de bank je wel uitstel van betaling geven. Een andere oplossing waar de bank mee kan komen, is het pauzeren van je hypotheekrente. In dat geval betaal je tijdelijk geen rente meer over je hypotheek, maar wel je aflossing. Zo krijg jij weer wat ruimte om je financiële situatie op orde te krijgen.
                                    Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zondag 12 oktober 2025 om 14:00

Ah ok, en dan heb ik zelf ook nog eens NHG...Pianissimo schreef: ↑11-10-2025 20:17Nee, er kan ook naar oplossingen worden gekeken in samenwerking met de hypotheekverstrekker.
Dank voor de aanvulling.

zondag 12 oktober 2025 om 14:12

Pittige situatie!anoniem_pje_x schreef: ↑12-10-2025 00:09Bedankt voor alle reacties.
Rente is afgesloten in een minder gunstig tijdperk. Heb wel NHG garantie. Maar die extra verzekering is er niet. Het is destijds in 2 tellen ter sprake gekomen maar niet benadrukt hoe belangrijk het is.
Ik woon in een wat ouder gebouw waar ze de laatste jaren veel onderhoud aan het doen zijn.
Wat ik nu heel moeilijk vind is dat ik niet weet of ik ga herstellen. Als dit aan mij ligt dan natuurlijk wel. Maar m’n lichaam gaat dat minder goed af.
Ik wil niet perse sociale naar sociale huurwoning verhuizen omdat ik dan misschien toeslagen krijg. Maar het lijkt mij de simpelste manier om aan een woning te komen en ook zijn de bijbehorende service kosten vaak lager dan dat ik kwijt ben aan VVE. Ook zijn dat vaak woningen waarbij er eerder een lift aanwezig is dan een klein appartement.
Qua kosten heb ik al heel wat weggestreept en houd ik een kasboek bij. M’n auto wil ik echt pas op het allerlaatste wegdoen als het echt niet meer anders gaat. Op dit moment is de auto de enige optie voor mij om nog de deur uit te kunnen voor boodschappen, werk, sociale activiteiten en medische afspraken. Ik ben niet in staat om meer dan 100-200 meter te lopen op goede dagen. Op slechte dagen kan ik sowieso m’n huis niet uit ivm de trappen.
Voor zorg toeslag verdien ik dan een paar tientjes te veel voor dit jaar. Misschien is dat in 2026 dan net er binnen.
Staat er een mywheels/Greenwheels/snappcar oid in de buurt? Als je verder weinig rijdt is dat een snelle besparing.
Als herstel mogelijk is zou ik zo lang mogelijk je huis aanhouden. Sowieso is verhuizen een belasting en je wilt op gemakkie iets passends zoeken in welke staat je ook eindigt. Traplopen is bij herstel ook nog een goede training.
Verder eens met de rest; op naar de hypotheekadviseur. Opties voor de woonlasten; de woonlastenfaciliteit van de nhg, rentemiddeling of een deel aflossingsvrij maken.
Sterkte
                                    Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
                                                                                And everything you do; Yeah, they were all yellow

zondag 12 oktober 2025 om 14:13

Traplift vanuit de WMO? Afhankelijk van de woonlaag natuurlijk.Charlotta schreef: ↑12-10-2025 09:33We kunnen het wel hebben over rentemiddeling maar TO moet uit dit huis weg want ze kan op sommige dagen niet traplopen. Dus als er geen zicht is op verbetering van haar gezondheid zal ze toch moeten verhuizen?

zondag 12 oktober 2025 om 14:23

JeetjeTO, wat heftig zeg. 
Is ruilen (onderlinge verkoop)met iemand op de begane grond nog een optie?
Heb je iemand in de familie/kennissenkring die kan inwonen? Die kan mogelijk ook helpen met schoonmaken en/of bezit een auto.
Zou fijn zijn als je nu wat tijd kan kopen en wat meer tijd om langere termijn scenarios uit te zoeken.
Naast huurauto, is auto delen met iemand een optie? Zoveel mensen die auto weinig gebruiken. Weleens aan een biro gedacht? Hoe lang zijn de afstanden die je moet afleggen?
Heb je veel contacten in je complex? Ik breng af en toe een buuf naar het ziekenhuis of zet een container aan de straat. Zijn nog steeds veel mensen die daar niet beroerd voor zijn.
Sommige gemeenten hebben woonconsulenten die kunnen adviseren.
                    Is ruilen (onderlinge verkoop)met iemand op de begane grond nog een optie?
Heb je iemand in de familie/kennissenkring die kan inwonen? Die kan mogelijk ook helpen met schoonmaken en/of bezit een auto.
Zou fijn zijn als je nu wat tijd kan kopen en wat meer tijd om langere termijn scenarios uit te zoeken.
Naast huurauto, is auto delen met iemand een optie? Zoveel mensen die auto weinig gebruiken. Weleens aan een biro gedacht? Hoe lang zijn de afstanden die je moet afleggen?
Heb je veel contacten in je complex? Ik breng af en toe een buuf naar het ziekenhuis of zet een container aan de straat. Zijn nog steeds veel mensen die daar niet beroerd voor zijn.
Sommige gemeenten hebben woonconsulenten die kunnen adviseren.
                                    poespas wijzigde dit bericht op 12-10-2025 14:26

5.06% gewijzigd

zondag 12 oktober 2025 om 14:25

Haar auto lijkt de enige mogelijkheid om nog weg te kunnen op goede dagen. Bij Greenwheels betaal je per kwartier en per kilometer. Voor mij zou de lol vergaan om de deur uit te gaan. Snap dat het geld bespaard.Kleinezon schreef: ↑12-10-2025 14:12Pittige situatie!
Staat er een mywheels/Greenwheels/snappcar oid in de buurt? Als je verder weinig rijdt is dat een snelle besparing.
Als herstel mogelijk is zou ik zo lang mogelijk je huis aanhouden. Sowieso is verhuizen een belasting en je wilt op gemakkie iets passends zoeken in welke staat je ook eindigt. Traplopen is bij herstel ook nog een goede training.
Verder eens met de rest; op naar de hypotheekadviseur. Opties voor de woonlasten; de woonlastenfaciliteit van de nhg, rentemiddeling of een deel aflossingsvrij maken.
Sterkte
Wat een ontzettend rottige situatie, TO.
                                    She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody. 

zondag 12 oktober 2025 om 14:55

De afstanden die ik het meest afleg zijn 60 km naar het ziekenhuis en rond de 40 km naar vrienden/familie. Daarnaast natuurlijk nog naar de supermarkt, drogist en apotheek. 
De dichtbijzijnde bushalte zit op 600 meter. En vanaf daar kan ik met de bus alle kanten op maar wel overstappen. Als het echt moet kan ik dat doen maar het is niet realistisch om bijvoorbeeld maandelijks een afspraak met het ov te doen omdat ik heel erg prikkelgevoelig ben geworden.
Zo’n deel auto zit ook niet binnen een straal van 500 meter. En daarnaast heb ik een hele kleine sociale kring. M’n onderburen koken heel af en toe een extra portie voor mij en als ik vraag of ze wat boodschappen willen brengen doen ze dat met alle liefde. Maar ik wil anderen niet structureel gaan belasten met wat kleine taken.
                    De dichtbijzijnde bushalte zit op 600 meter. En vanaf daar kan ik met de bus alle kanten op maar wel overstappen. Als het echt moet kan ik dat doen maar het is niet realistisch om bijvoorbeeld maandelijks een afspraak met het ov te doen omdat ik heel erg prikkelgevoelig ben geworden.
Zo’n deel auto zit ook niet binnen een straal van 500 meter. En daarnaast heb ik een hele kleine sociale kring. M’n onderburen koken heel af en toe een extra portie voor mij en als ik vraag of ze wat boodschappen willen brengen doen ze dat met alle liefde. Maar ik wil anderen niet structureel gaan belasten met wat kleine taken.

zondag 12 oktober 2025 om 19:40

Misschien kan je in aanmerking komen voor een taxivergoeding via de zorgverzekeraar. Je hebt dan een verklaring nodig van arts/behandelaar. Je kan ook via de gemeente (Wmo) vervoer krijgen. Het is allebei niet gratis, maar wel stukken goedkoper dan een eigen auto.anoniem_pje_x schreef: ↑12-10-2025 14:55De afstanden die ik het meest afleg zijn 60 km naar het ziekenhuis en rond de 40 km naar vrienden/familie. Daarnaast natuurlijk nog naar de supermarkt, drogist en apotheek.

zondag 12 oktober 2025 om 20:19

Stel stel je doet de auto weg….
Het rode kruis bied in vele gemeente goedkope/gratis taxi ritten naar ziekenhuizen.
Taxi Vervoer vanuit de WMO kan je op indicatie aanvragen.
Landelijke/regionale taxivervoer valys kan je ook bij de gemeente aanvragen.
Neem een (elektrische) scooter voor boodschapjes dichtbij ipv de auto.
Vraag bij het wijkteam wat voor mogelijkheden er nog meer zijn in jouw gemeente.
                    Het rode kruis bied in vele gemeente goedkope/gratis taxi ritten naar ziekenhuizen.
Vraag bij het wijkteam wat voor mogelijkheden er nog meer zijn in jouw gemeente.

zondag 12 oktober 2025 om 20:40

Maar die zijn niet voor vervoer naar het werk.
Valys is maar voor een paar keer per jaar en de Regiotaxi alleen voor de directe omgeving (de regio).
                                    Don’t let anyone ruin your day. It’s your day. 
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

zondag 12 oktober 2025 om 21:09

Dat zou een besparing van 80 euro per maand op de vaste lasten van de auto zijn. Wegenbelasting en verzekering. Afschrijving, onderhoud en benzine zijn daarvan uitgesloten.MEFunny schreef: ↑12-10-2025 20:19Stel stel je doet de auto weg….
Maar ik krijg de scooter niet zelfstandig binnen en buiten. De berging zit op 6 traptreden lager dan de ingang van het portiek. En buiten laten staan is geen optie omdat ik dan zeker weet dat die gestolen word. Mijn fiets die ik overigens dit jaar nog niet heb gebruikt staat ook op die verdieping en die krijg ik er ook niet meer uit.
Vanuit de WMO heb ik al hulp in de huishouding met veel moeite gekregen. Maar bijvoorbeeld de vraag naar een trippelstoel op advies van een ergotherapeut is afgewezen. Dus ik weet niet hoe makkelijk ze met taxi en valys aanvragen omgaan.
Een tijdje terug wou ik naar een winkelcentrum omdat ik echt dingen nodig had. Vlak bij is een openbaar parkeerterrein maar die was helemaal vol. Omdat ik niet van en naar de parkeergarage kan lopen ben ik omgekeerd en naar huis gereden.

zondag 12 oktober 2025 om 21:24

maandag 13 oktober 2025 om 07:17

Heb je hierbij hulp van iemand (professioneel) die met je meekijkt welke wegen je kunt bewandelen? Want het klinkt een beetje alsof je het allemaal in je eentje doet en daarbij ook niet zo goed weet wat de opties en mogelijkheden zijn. Er is vast wel een of ander loket bij de gemeente waar ze iemand aan je kunnen koppelen, stel ik me zo voor. Lijkt me dat de financiële kant dan ook kan worden meegenomen. Want dit allemaal alleen uitvinden is geen doen en zoals je leven nu is ingericht, lijkt het me eerlijk gezegd ook geen doen.

maandag 13 oktober 2025 om 09:33

Je kan sowieso een afspraak maken met de gemeente mbt hulp in huis en eventuele hulpmiddelen.
Ik heb echt best veel hulp gekregen van ze, ik kan ook niet veel lopen en OV is geen optie omdat lichamelijk echt niet te doen is qua pijn en ik ben ook heel snel overprikkeld en ik heb gewoon een partner.
Ik heb een wmo hulp qua schoonmaken, rolstoel te leen voor aantal jaar, invalideparkeerkaart en ook even hulp gehad met op orde stellen van dingen in huis, ondersteuning voor admin en geschil met ziekenhuis, dame hielp met van alles. Ik was er na een maand of2 wel klaar mee maar ze kunnen je jaren ondersteunen.
En mochten er meer aanpassingen nodig zijn, zoals bankje in badkamer maken of een traplift dan kan ik ze contacteren en ligt er al een flink medische geschiedenis bij hen.
En dan daarnaast zou ik zelf contact opnemen met de hypotheekverstrekker, wat ik al eerder aangaf ze hebben liever dat je geen schulden krijgt dan dat ze heel traject moeten op gaan zetten om je huis onder je vandaan te gaan verkopen.
                    Ik heb echt best veel hulp gekregen van ze, ik kan ook niet veel lopen en OV is geen optie omdat lichamelijk echt niet te doen is qua pijn en ik ben ook heel snel overprikkeld en ik heb gewoon een partner.
Ik heb een wmo hulp qua schoonmaken, rolstoel te leen voor aantal jaar, invalideparkeerkaart en ook even hulp gehad met op orde stellen van dingen in huis, ondersteuning voor admin en geschil met ziekenhuis, dame hielp met van alles. Ik was er na een maand of2 wel klaar mee maar ze kunnen je jaren ondersteunen.
En mochten er meer aanpassingen nodig zijn, zoals bankje in badkamer maken of een traplift dan kan ik ze contacteren en ligt er al een flink medische geschiedenis bij hen.
En dan daarnaast zou ik zelf contact opnemen met de hypotheekverstrekker, wat ik al eerder aangaf ze hebben liever dat je geen schulden krijgt dan dat ze heel traject moeten op gaan zetten om je huis onder je vandaan te gaan verkopen.
                                    missnuada wijzigde dit bericht op 13-10-2025 10:02

Reden: MOSTERD!

Reden: MOSTERD!
  0.34% gewijzigd

maandag 13 oktober 2025 om 09:34

€940 per maand voor een totale schuld van €335.000 klinkt bij niet bepaald extreem hoog in de oren, heb jij echt een zoveel betere deal? Ik betaal meer voor een lagere schuld en heel laag rentepercentage dus ik vraag me eerder af hoe je zo'n laag maandbedrag voor elkaar krijgt!
Het is vooral een enorme restschuld, die je zeker in deze tijden niet zo makkelijk oploopt. Maar dat heeft ongetwijfeld een goede reden waar je nu niets meer aan doet.
Sowieso is met de bank gaan praten wel een goed idee. Daar zou ik toch wel mee beginnen. Al is het maar om tijdelijk meer lucht te krijgen terwijl je doorzoekt naar een structurelere oplossing. Waar je nu zit klinkt los van de financiering niet erg geschikt.

maandag 13 oktober 2025 om 09:43

Wombat schreef: ↑13-10-2025 09:34€940 per maand voor een totale schuld van €335.000 klinkt bij niet bepaald extreem hoog in de oren, heb jij echt een zoveel betere deal? Ik betaal meer voor een lagere schuld en heel laag rentepercentage dus ik vraag me eerder af hoe je zo'n laag maandbedrag voor elkaar krijgt!
Het is vooral een enorme restschuld, die je zeker in deze tijden niet zo makkelijk oploopt. Maar dat heeft ongetwijfeld een goede reden waar je nu niets meer aan doet.
Sowieso is met de bank gaan praten wel een goed idee. Daar zou ik toch wel mee beginnen. Al is het maar om tijdelijk meer lucht te krijgen terwijl je doorzoekt naar een structurelere oplossing. Waar je nu zit klinkt los van de financiering niet erg geschikt.
TO zegt eerder:
Er is nog een rest schuld van 145k en betaal 940 in de maand aflossing en rente.
Voor 145k is 940 in de maand wel echt een hoog bedrag hoor.

maandag 13 oktober 2025 om 09:55

Waarom is de aanvraag afgewezen? Wat zegt de ergotherapeut van die afwijzing? Geen vragen om hier te beantwoorden, maar wel belangrijk om voor jezelf helder te hebben. Is er een mogelijkheid om je aanvraag beter te onderbouwen, of heb je er gewoon geen recht op?anoniem_pje_x schreef: ↑12-10-2025 21:09Vanuit de WMO heb ik al hulp in de huishouding met veel moeite gekregen. Maar bijvoorbeeld de vraag naar een trippelstoel op advies van een ergotherapeut is afgewezen. Dus ik weet niet hoe makkelijk ze met taxi en valys aanvragen omgaan.
Voor je mobiliteit en de trap kun je ook bij de WMO terecht, al snap ik dat je dat een moeilijke weg vindt gezien je eerdere ervaring. Neem eens contact op met de clientondersteuningsorganisatie van jouw gemeente. Daar zitten mensen die onafhankelijk van de gemeente met je mee denken en je op het goede pad kunnen helpen. https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/cl ... ersteuning
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in