darmvriendelijk eten tegen een opgeblazen gevoel

12-10-2025 13:34 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik sport nu zo´n 3-4 jaar consequent 4-5x per week en heb al redelijk wat spieren opgebouwd en ook wat kilootjes verloren. Na een stressvolle periode waarin ik minder heb gesport voor mijn gevoel wat spieren kwijtgeraakt (met name bij mn billen) en dit probeer ik er nu weer aan te trainen. Ik voel me nu best tevreden. Voor mij is hoe mijn lichaam eruit ziet en hoe ik me voel belangrijker dan het cijfer op de weegschaal, maar ik vermeld het wel even voor het beeld: ongeveer 67 kilo bij 170cm. Alleen dat opgeblazen gevoel ging nooit echt weg. Nu lees ik de laatste tijd veel over darmvriendelijk eten en hoe dat zou moeten helpen tegen dat gevoel van 'bloated' zijn. Ik at voorheen veel eiwitrepen en proteine poeder. Dat laat ik nu staan en eet bijv (volle) kwark, een goed stuk vlees, zalm, kipfilet etc. om toch genoeg proteine binnen te krijgen. Ik drink vrijwel nooit frisdrank, alleen water en thee zonder suiker. Ik probeer ook om minder toegevoegde suikers te eten, maar bijv honing te gebruiken of een dadel met pindakaas en chocolade te eten als ik een zoete craving heb.

Zijn er mensen die zich ook elke dag bloated voelen/voelden en die tips hebben of recepjes willen delen?
Ikheb het soms een paar dagen, mij helpt pro-biotica
Dat kan ook gewoon Activia zijn ofzo
Ik kijk vaak op https://blijebuikrecepten.nl/ voor inspiratie.
Sinds ik (nagenoeg) gestopt ben met het eten van varkens- en rundvlees en minder vet eet gaat het een heel stuk beter.
Sinds kort gebruik Psylliumvezels door mijn yoghurt, dit help bij mij aardig.
Lijnzaad (gebroken) door de yoghurt helpt bij mij.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb wat consulten bij een diëtist gehad ivm darmklachten. Daar zijn we samen gaan uitzoeken waar het vandaag kwam. Ik at bijvoorbeeld vrijwel dagelijks avocado en dat bleek bij mij een trigger. Net als mango.
Probeer eens een week iets weg te laten uit je voeding wat je regelmatig eet. Ik merkte dan snel genoeg of ik er op reageerde.
ik lees van alles over eiwitten maar niets over vezels?
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Lila-Linda schreef:
12-10-2025 13:37
Ikheb het soms een paar dagen, mij helpt pro-biotica
Dat kan ook gewoon Activia zijn ofzo
Ik zie soms bij fitness influencers dat ze probiotica pillen nemen... Heb je daar ervaring mee?
badmuts111 schreef:
12-10-2025 13:47
Sinds ik (nagenoeg) gestopt ben met het eten van varkens- en rundvlees en minder vet eet gaat het een heel stuk beter.
Bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken
Maleficent schreef:
12-10-2025 13:59
Lijnzaad (gebroken) door de yoghurt helpt bij mij.
Toevallig heb ik dit gisteren gekocht en ben van plan om het door mijn kwark of havermout te doen. Hopelijk helpt het.
VGM1980 schreef:
12-10-2025 15:02
ik lees van alles over eiwitten maar niets over vezels?
Ik denk wel dat ik genoeg vezels binnenkrijg. Ik eet elke dag een klein handje vol noten, soms chiapudding of havermout, een banaantje per dag, en sowieso genoeg groenten
Wat helpt verschilt echt heel erg per persoon. Bij mij helpt het om zo min mogelijk suikers te eten. En suikers zijn suikers, honing en dadels zijn dat net zo goed.
Vezels at ik altijd al voldoende, dus weet niet of het erger zou zijn als ik die minder at.
Ik zou minder vlees eten, daar krijgen veel mensen ook een bloated gevoel van.
Dus 1 stuk fruit maar?

Ik zou ook inzetten op meer vezels, lijnzaad of chiazaad in yoghurt. Yoghurt zit vol goede bacteriën en helpt zo je darmen beschermen.
Wat kiwi of blauwe bessen er in nog?
Lorem Ipsum
Bij mij werd het een stuk minder na het starten van mijn dieet omdat ik intolerant ben voor gluten en lactose en melkeiwit. Daarna ging het grotendeels weg.
Nu zeg ik niet dat dat bij jou is maar ik zou wel eens naar je voeding kijken.
Genoeg waterdrinken helpt ook (voor de maaltijd) verder idd ook chiazaad ( eerst weken niet droog toevoegen aan yoghurt en gelijk eten, dit veroorzaakt verstoppingen) en gebroken lijnzaad toegevoegd voor de vezels.
Wat bij mij ook verstopping en ook bloating veroorzaakt zijn zoetstoffen. Als ik die teveel binnenkrijg is het ellende.
Verder zorg ik dat ik genoeg vezels binnenkrijg ( dus zo min mogelijk smoothies maar weer gewoon hele stukken fruit) groentes,

Het verteren van koolhydraten kan door de gisting ook last geven.
Misschien kan je eens een dagboekje bijhouden met wat je eet/ drinkt en wanneer je precies last hebt.
Waar ik mee op moet gaan letten is wit brood,sojabonen en mais. Heb pds en krijg er een opgeblazen gevoel,verstopping of diaree van. Verder flexitarisch eetpatroon en zorg voor voldoende goede vezels. Sport zelf ook 5 keer per week.
Je pense donc je suis
badmuts111 schreef:
12-10-2025 13:47
Ik eet zelf ook weinig varkensvlees en beperkt rundvlees,meestal kip,maar ook vaak vegetarisch en af en toe vegan.
Je pense donc je suis
prinses30 schreef:
12-10-2025 14:17
Ik heb wat consulten bij een diëtist gehad ivm darmklachten. Daar zijn we samen gaan uitzoeken waar het vandaag kwam. Ik at bijvoorbeeld vrijwel dagelijks avocado en dat bleek bij mij een trigger. Net als mango.
Probeer eens een week iets weg te laten uit je voeding wat je regelmatig eet. Ik merkte dan snel genoeg of ik er op reageerde.
Ik denk dat het bij iedereen anders is. Bij mij zijn groene sojabonen en mais een enorme trigger,mango en avocado dan weer niet. Soms is stres ook een trigger en dat probeer ik zoveel mogelijk te beperken.
Je pense donc je suis
anoniempjexxx3 schreef:
12-10-2025 18:15
Ik denk wel dat ik genoeg vezels binnenkrijg. Ik eet elke dag een klein handje vol noten, soms chiapudding of havermout, een banaantje per dag, en sowieso genoeg groenten
Dit klinkt juist als vrij weinig.. Hoeveel g vezels per dag gemiddeld dan?
Bij mij bleek het juist de kip én het ei te zijn. Zo is het dus voor iedereen verschillend. En ook pindakaas wat ik nou juist ontzettend graag en veel at.
Het is inderdaad voor iedereen verschillend. Ik kwam er vanaf dankzij een voedingsadvies van mijn dietist.
Bij mij zijn triggers peer, aubergine, kool en linzen.
Maar ik ben er pas echt vanaf gekomen toen ik (zo veel mogelijk) onbewerkt en suiker/zoetstofvrij ging eten.
Als ik ineens meer vezelrijk voedsel eet dan gebruikelijk heb ik er ook last van. Zoals bonen, linzen etc. Dat schijnt wel minder te worden naarmate je consequent meer vezels eet heb ik gelezen. Soms heb ik er ook last van als ik te snel na het eten ga sporten.
prinses30 schreef:
12-10-2025 14:17
Precies wat ik wou zeggen.
Bij mij helpt kefir en gefermenteerde dingen voor een rustigere buik. Ik reageer vooral op stress, bewerkt eten (geen idee wat precies) en hormonen. Voor/in mn menstruatie lijkt ik soms wel zwanger. Ben nu bezig om weer terug te gaan naar onbewerkt. Weinig suiker, koekjes/chips/kant en klaar en richt me vooral om veel groente, vezels en ook minder vaak eten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven