Ik kan mijn koopwoning niet meer betalen

zaterdag 11 oktober 2025 om 16:55

Ik ben helaas chronisch ziek waardoor ik nu 70% van mijn inkomen uitbetaald krijg. Helaas ziet het er niet naar uit dat ik op mijn huidige inkomensniveau kan herstellen. 
Nu heb ik een koopappartement en betaal ik van mijn spaarrekening de 300 euro die ik te kort kom. Maar de spaarrekening is natuurlijk ook een keer leeg.
Daarnaast past mijn woonsituatie ook niet meer bij mijn gezondheid door het ontbreken van een lift. En is mijn woning ook te groot om zelf schoon te maken. Ik ben momenteel heel erg hard op zoek naar een huurwoning/appartement. Maar de verwachting is dat ik deze niet binnen een half jaar kan vinden omdat ik onvoldoende inschrijftijd heb.
Ik heb overwogen om tijdelijk een kamer te verhuren maar hier zitten haken en ogen aan. Zijn er andere opties om de tijd dat ik in mijn woning kan blijven te verlengen naar bijvoorbeeld nog twee jaar? Een nieuw huis/appartement kopen is geen optie.
                    Nu heb ik een koopappartement en betaal ik van mijn spaarrekening de 300 euro die ik te kort kom. Maar de spaarrekening is natuurlijk ook een keer leeg.
Daarnaast past mijn woonsituatie ook niet meer bij mijn gezondheid door het ontbreken van een lift. En is mijn woning ook te groot om zelf schoon te maken. Ik ben momenteel heel erg hard op zoek naar een huurwoning/appartement. Maar de verwachting is dat ik deze niet binnen een half jaar kan vinden omdat ik onvoldoende inschrijftijd heb.
Ik heb overwogen om tijdelijk een kamer te verhuren maar hier zitten haken en ogen aan. Zijn er andere opties om de tijd dat ik in mijn woning kan blijven te verlengen naar bijvoorbeeld nog twee jaar? Een nieuw huis/appartement kopen is geen optie.

maandag 13 oktober 2025 om 18:05

maandag 13 oktober 2025 om 18:39

maandag 13 oktober 2025 om 18:40

En ook dat kost allemaal weer geld. En een plek voor de deur ook, hier zo’n 500 euro.
                                    Don’t let anyone ruin your day. It’s your day. 
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

maandag 13 oktober 2025 om 18:47

Als het een annuïteitenhypotheek is, blijft het bruto bedrag constant gedurende de looptijd en is gebaseerd op het oorspronkelijke bedrag. Het rente deel daalt omdat je aflost, en de het aflossingsdeel wordt iedere maand groter. Netto gaan de maandlasten langzaam omhoog om de renteaftrek minder wordt omdat je steeds minder rente betaalt. Mogelijk heeft TO ook nog eens minder HRA doordat haar inkomen lager is geworden. TO zou misschien wel de hypotheek kunnen oversluiten op basis van de huidige schuld maar dat hangt helemaal van de voorwaarden af en de resterende rentevaste periode.Charlotta schreef: ↑13-10-2025 11:29Maar de restschuld is toch gewoon je hypotheek? De oorspronkelijke hypotheek was misschien hoger, maar nu heeft ze al wat afgelost sinds ze er woont, en dus is de hypotheek nog 145k.
Wat versta jij dan onder restschuld?
Edit: Het zou handig zijn als TO haar rentepercentage zou willen posten. Ik vermoed dat ze echt veel aflost elke maand EN dat haar rente heel hoog is. Want als ik even google dan zie ik maandlasten van nog geen 700 euro bruto voor een annuitaire hypotheek van 145000 (netto nog veel minder) dus ze betaalt gewoon echt teveel. Ik hoop dat ze snel naar de bank gaat voor overleg.

maandag 13 oktober 2025 om 18:53

maandag 13 oktober 2025 om 19:44

Dan heb je geluk gehad want het gaat om het aantal jaren dat je in een sociale huurwoning van dezelfde corporatie woont.Taskmaster schreef: ↑13-10-2025 15:53Het staat er niet heel duidelijk. Maar het is toch echt zo. Op de site van Entree staat bijvoorbeeld:
"Ik ben doorstromer of herstarter. Wat is mijn registratiedatum?
Uw registratiedatum, ook wel meettijd genoemd, is uw woonduur. Dit is de datum sinds wanneer u volgens het bevolkingsregister op het huidige adres woont. Deze datum mag niet liggen vóór uw achttiende verjaardag. De woonduur moet u opgeven bij uw inschrijving. Controleer vooraf bij de gemeente of de datum die u wilt opgeven ook klopt."
En in mijn eigen account van Entree zie ik ook dat ik zes jaar geleden daar ben 'ingeschreven', maar mijn registratiedatum / meettijd start 20 jaar geleden, toen ik mijn huis kocht.

maandag 13 oktober 2025 om 19:45

Ik ben ook benieuwd naar hoe zeker je inkomen is. Heb je nu ziektewet of ben je volledig afgekeurd? Of is er nog een kans dat je nog verder terugvalt in inkomen? 
Ik snap dat je die auto belangrijk vindt maar in de prioriteiten gaat een huis voor. Je zal niet op korte termijn een andere woning vinden en je kan niet verder interen op je spaargeld, dan moet je dus kosten besparen.
                    Ik snap dat je die auto belangrijk vindt maar in de prioriteiten gaat een huis voor. Je zal niet op korte termijn een andere woning vinden en je kan niet verder interen op je spaargeld, dan moet je dus kosten besparen.

maandag 13 oktober 2025 om 20:18

Zo was dat hier in de gemeente ook hoor, dat het om je huidige adres gaat. Woonde je onzelfstandig (dus bij ouders of in een studentenhuis) telden alle jaren vanaf je 18e.
Geen idee of het nog zo is, maar 15 jaar geleden wel.

maandag 13 oktober 2025 om 20:31

Maar als 145k is wat er nog openstaat van de 190k, dan heeft ze in 2,5 jaar al bijna een kwart van de hypotheek afgelost, ruim dubbel zo snel als het moet. Dat is ook een manier om aan hoge maandlasten te komen. Waarom zo snel en dan zo gebukt gaan onder de maandlasten, dat hoeft dan toch helemaal niet?KamilleT schreef: ↑13-10-2025 18:53Ik heb het zo begrepen dat ze van haar 190.000 aankoop momenteel nog 145k lening open heeft staan en daar 940 euro voor betaalt. Dat is vrij hoog.
Ook voor 335k is 940 niet het bedrag, dan is het juist aan de lage kant als je ook nog aflost.
Ik gok dus dat het echt 145k is.

maandag 13 oktober 2025 om 20:34

maandag 13 oktober 2025 om 20:37

Wombat schreef: ↑13-10-2025 20:31Maar als 145k is wat er nog openstaat van de 190k, dan heeft ze in 2,5 jaar al bijna een kwart van de hypotheek afgelost, ruim dubbel zo snel als het moet. Dat is ook een manier om aan hoge maandlasten te komen. Waarom zo snel en dan zo gebukt gaan onder de maandlasten, dat hoeft dan toch helemaal niet?
TO heeft niet genoemd hoe hoog de hypotheek was waar ze mee startte, dus we weten niet of ze zoveel afgelost heeft. Maar het blijft vrij vaag met die hoge hypotheeklasten per maand.

maandag 13 oktober 2025 om 22:00

Sorry, deze link legt uit wat een doorstroomer is en niet dat je de tijd dat je in een koopwoning hebt, mee kan tellen als inschrijfduur.Taskmaster schreef: ↑13-10-2025 20:34Nee hoor.
https://www.entree.nu/hoe-werkt-het/ins ... orstromer/

maandag 13 oktober 2025 om 22:34

maandag 13 oktober 2025 om 22:56

25k aflossen in 2,5 jaar is echt best rap. Als dit lineair is, dan heeft ze de hypotheek in 17 jaar helemaal afgelost.
Jammer dat TO niet meer reageert, want ik denk echt dat hier de grootste winst in zit. Ze hoeft helemaal niet te verhuizen, ze moet haar hypotheek aanpassen. Ik zou het zeer onverstandig vinden als iemand die de kans heeft om op deze manier vermogen op zou bouwen (en op een gegeven moment 'gratis' kan wonen) zou verhuizen naar een sociale huurwoning waar ze tot haar dood voor gaat dokken.

dinsdag 14 oktober 2025 om 07:47

https://www.entree.nu/hoe-werkt-het/reg ... atiedatum/
Maar blijf vooral de ongelovige Thomas uithangen. Ik ben klaar met linkjes plakken.

woensdag 15 oktober 2025 om 17:21

Ik had deze stroom aan reacties even niet zien aankomen. Ik zit helaas even in een slechtere fase waardoor ik niet veel online ben. 
Concreet:
- Tussen de 1 en 2 jaar ziek, in dienst bij werkgever.
- Inkomsten zijn ook nog onzeker
- Hypotheek met 4,4% rente
- Lineare hypotheek
- Er staat nog 145K open. Er zijn geen eerdere hypotheek schulden en dit is mijn eerste koopwoning. Hiervoor jarenlang particulier gehuurd.
- Maandbedrag hypotheek inmiddels 910 euro rente en aflossing (bruto)
- VVE 350 euro in de maand
Ik heb contact met de bank gehad en mijn hypotheek kan aangepast worden maar dat betekent wel dat er weer een bedrag van zo'n 600 euro gerekend gaat worden aan advieskosten en het nog onduidelijk is hoeveel besparing er mogelijk is.
Ik woon in een woning van 105m2 op een vierde verdieping zonder lift. De trappen zijn van die halve betonnen trappen van 6 of 7 treden waarna er of een soort overloop volgt of een woonlaag. De mogelijkheden voor een traplift zie ik somber in mede omdat die niet in 1x door kan lopen. Ik ben vorige week donderdag voor het laatst buiten geweest omdat ik op dit moment niet zoveel kan lopen. Ik kijk huurwoningen tot een oppervlak van ongeveer 60m2 die ook wat centraler gelegen zijn qua voorzieningen zoals bushaltes. Deze woningen zijn in huur vaak maximaal 600-700 euro per maand bij de woningbouwvereniging en daarbij vallen de enorme kosten van een VVE weg.
De ergotherapeut komt binnenkort opnieuw langs om te kijken wat ik nodig heb want een van de dingen wat mij nu niet goed lukt is bijvoorbeeld tandenpoetsen door de pijn in mijn lichaam. Ook is koken iets wat even niet lukt en na de zoveelste magnetron maaltijd of portie uit de diepvries opwarmen ben je dat ook wel zat.
Hoe ik in het herstel traject sta, mentaal heel erg gemotiveerd. Spoor 2 is ook ingezet en wil ook echt kijken naar wat er wel mogelijk is. Ik heb een beroep waar ik veel met mijn handen werk en veel moet staan en lopen. Als dat niet meer mogelijk is hoop ik iets anders te vinden waar mijn kwaliteiten goed uit komen. Maar lichamelijk verwacht ik dat elk beroep nadelen gaan hebben en vraag ik mij af of ik duurzaam kan herstellen. Mijn ziekte komt met golven en naarmate het kouder word word het voor mij een stuk lastiger. Ook pak ik heel veel virussen en andere infecties op. Zo ben ik nu herstellende van een virale longontsteking.
Ik lig momenteel 20 uur per dag volledig plat, hiervan slaap ik ongeveer 14 uur. In de andere uren probeer ik voorzichtig dingen uit te zoeken en op een rijtje te krijgen. En ben ik bezig met een traject met een spoor 2 coach. Aan de ene kant hoop ik gewoon dat er iets gevonden word wat bij mij past en wat ik vol kan houden. Aan de andere kant zou ik er ook genoegen mee nemen om richting een WIA keuring te gaan. Duidelijkheid te krijgen rondom inkomen en werkbare belasting.
                    Concreet:
- Tussen de 1 en 2 jaar ziek, in dienst bij werkgever.
- Inkomsten zijn ook nog onzeker
- Hypotheek met 4,4% rente
- Lineare hypotheek
- Er staat nog 145K open. Er zijn geen eerdere hypotheek schulden en dit is mijn eerste koopwoning. Hiervoor jarenlang particulier gehuurd.
- Maandbedrag hypotheek inmiddels 910 euro rente en aflossing (bruto)
- VVE 350 euro in de maand
Ik heb contact met de bank gehad en mijn hypotheek kan aangepast worden maar dat betekent wel dat er weer een bedrag van zo'n 600 euro gerekend gaat worden aan advieskosten en het nog onduidelijk is hoeveel besparing er mogelijk is.
Ik woon in een woning van 105m2 op een vierde verdieping zonder lift. De trappen zijn van die halve betonnen trappen van 6 of 7 treden waarna er of een soort overloop volgt of een woonlaag. De mogelijkheden voor een traplift zie ik somber in mede omdat die niet in 1x door kan lopen. Ik ben vorige week donderdag voor het laatst buiten geweest omdat ik op dit moment niet zoveel kan lopen. Ik kijk huurwoningen tot een oppervlak van ongeveer 60m2 die ook wat centraler gelegen zijn qua voorzieningen zoals bushaltes. Deze woningen zijn in huur vaak maximaal 600-700 euro per maand bij de woningbouwvereniging en daarbij vallen de enorme kosten van een VVE weg.
De ergotherapeut komt binnenkort opnieuw langs om te kijken wat ik nodig heb want een van de dingen wat mij nu niet goed lukt is bijvoorbeeld tandenpoetsen door de pijn in mijn lichaam. Ook is koken iets wat even niet lukt en na de zoveelste magnetron maaltijd of portie uit de diepvries opwarmen ben je dat ook wel zat.
Hoe ik in het herstel traject sta, mentaal heel erg gemotiveerd. Spoor 2 is ook ingezet en wil ook echt kijken naar wat er wel mogelijk is. Ik heb een beroep waar ik veel met mijn handen werk en veel moet staan en lopen. Als dat niet meer mogelijk is hoop ik iets anders te vinden waar mijn kwaliteiten goed uit komen. Maar lichamelijk verwacht ik dat elk beroep nadelen gaan hebben en vraag ik mij af of ik duurzaam kan herstellen. Mijn ziekte komt met golven en naarmate het kouder word word het voor mij een stuk lastiger. Ook pak ik heel veel virussen en andere infecties op. Zo ben ik nu herstellende van een virale longontsteking.
Ik lig momenteel 20 uur per dag volledig plat, hiervan slaap ik ongeveer 14 uur. In de andere uren probeer ik voorzichtig dingen uit te zoeken en op een rijtje te krijgen. En ben ik bezig met een traject met een spoor 2 coach. Aan de ene kant hoop ik gewoon dat er iets gevonden word wat bij mij past en wat ik vol kan houden. Aan de andere kant zou ik er ook genoegen mee nemen om richting een WIA keuring te gaan. Duidelijkheid te krijgen rondom inkomen en werkbare belasting.

woensdag 15 oktober 2025 om 17:43

klinkt inderdaad dat het lastig is om in he huidige woning te blijven wonen.
Vermoedelijk kan de bank je hypotheek wel splitsen in een aflossingsvrije en een annuïteiten/ lineaire hypotheek om zo de maandlasten te drukken. Alleen heb je over die aflossingsvrije dan geen aftrek meer. Hangt dan van de rente af of dat gaat helpen.
                    Vermoedelijk kan de bank je hypotheek wel splitsen in een aflossingsvrije en een annuïteiten/ lineaire hypotheek om zo de maandlasten te drukken. Alleen heb je over die aflossingsvrije dan geen aftrek meer. Hangt dan van de rente af of dat gaat helpen.
                                    vlierbesje wijzigde dit bericht op 15-10-2025 20:18

Reden: aanvulling

Reden: aanvulling
  1.69% gewijzigd

zaterdag 18 oktober 2025 om 15:49

Het is een verstikkende situatie. Als je wel de advieskosten betaald, hoef je dan vervolgens (voorlopig) niet meer van je spaargeld te leven? 
20 uur per dag plat liggen lijkt niet tot iets dat je tzt een fulltime baan kan hebben, zelfs niet als die aan huis zou zijn.
En wat ontzettend heftig dat je lichaam zo snel achteruit is gegaan. Ik wens je veel sterkte

20 uur per dag plat liggen lijkt niet tot iets dat je tzt een fulltime baan kan hebben, zelfs niet als die aan huis zou zijn.
En wat ontzettend heftig dat je lichaam zo snel achteruit is gegaan. Ik wens je veel sterkte
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in