Rondreis Denemarken
maandag 13 oktober 2025 om 21:26
Wij willen in onze meivakantie een rondreis Denemarken doen. We hebben 3 weken en de planning ziet er vooralsnog zo uit;
1. Lübeck
2. Møns Klint
3. Kopenhagen
4. Odense (iets noordelijker wel aan zee)
5. Aarhus
6. Skagen
7. Rebild (voor het nationaal park)
8. Lemvig (autostranden)
10. Ribe
Dan kunnen we ivm de 3 weken nog wat schuiven met lengte van verblijf en/of eventueel wel overnachting op de heen-en terugweg.
We houden niet van pretparken, dus die slaan we over. Geen Legoland, ook al is het wellicht wel mooi, maar we willen meer stranden, natuur en beetje cultuur.
Zijn we wellicht een hoogtepunt vergeten?
En we gaan met de camper, iemand bekend met de campervoorzieningen en eventueel wild kamperen?
Alle suggesties zijn welkom!
1. Lübeck
2. Møns Klint
3. Kopenhagen
4. Odense (iets noordelijker wel aan zee)
5. Aarhus
6. Skagen
7. Rebild (voor het nationaal park)
8. Lemvig (autostranden)
10. Ribe
Dan kunnen we ivm de 3 weken nog wat schuiven met lengte van verblijf en/of eventueel wel overnachting op de heen-en terugweg.
We houden niet van pretparken, dus die slaan we over. Geen Legoland, ook al is het wellicht wel mooi, maar we willen meer stranden, natuur en beetje cultuur.
Zijn we wellicht een hoogtepunt vergeten?
En we gaan met de camper, iemand bekend met de campervoorzieningen en eventueel wild kamperen?
Alle suggesties zijn welkom!
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 14 oktober 2025 om 16:06
Ik ben er wel eens geweest maar in combinatie met mooiere landen zoals Noorwegen of Zweden. Het land zelf is niet heel bijzonder. Lijkt veel op Nederland en qua mooie natuur kan je beter doorrijden naar de buurlanden. Een weekend in de hoofdstad is al voldoende om alles te zien. Daarnaast is Denemarken echt enorm duur. Zeker qua eten. Boodschappen of een restaurant is echt de hoofdprijs. Zeker met een gezin. En dan heb je niets bijzonders. Ik zou dus heel veel eten meenemen of een gevulde portemonnee. Geen aanrader voor weken vakantie wat mij betreft. Zeker niet met herfstweer.
dinsdag 14 oktober 2025 om 17:13
Ik heb het echt heel anders beleefd! Wij hadden 4 dagen in Kopenhagen en nog steeds niet alles gezien. Sowieso ook 1 dag Tivoli gedaan, dus 3 volle dagen voor de rest van de stad. Echt 1 van de leukste steden waar we ooit geweest zijn. En het landschap vonden wij helemaal niet op Nederland lijken. Veel uitgestrekter, heuvelachtiger, prachtige kliffen, gezellige kleine dorpjes die er toch echt heel anders uit zien dan hier. En de inwoners zijn ook heel vriendelijk.evelien2010 schreef: ↑14-10-2025 16:06Ik ben er wel eens geweest maar in combinatie met mooiere landen zoals Noorwegen of Zweden. Het land zelf is niet heel bijzonder. Lijkt veel op Nederland en qua mooie natuur kan je beter doorrijden naar de buurlanden. Een weekend in de hoofdstad is al voldoende om alles te zien. Daarnaast is Denemarken echt enorm duur. Zeker qua eten. Boodschappen of een restaurant is echt de hoofdprijs. Zeker met een gezin. En dan heb je niets bijzonders. Ik zou dus heel veel eten meenemen of een gevulde portemonnee. Geen aanrader voor weken vakantie wat mij betreft. Zeker niet met herfstweer.
Qua prijzen scheelt het inmiddels niet eens zo heel veel meer met hier. Ik heb echt geen bergen eten mee genomen, gewoon lekker daar de supermarkt in en ze hebben zoveel lekkers! Uit eten was ook echt heerlijk en qua prijzen ook zo ongeveer gelijk met wat je hier tegenwoordig kwijt bent. We hebben ons echt 3 weken ontzettend goed vermaakt en willen heel graag terug. We zijn nog lang niet uitgekeken in Denemarken

dinsdag 14 oktober 2025 om 18:42
Jij bent echt de enige die ik altijd zo enthousiast hoor over Denemarken. De meeste mensen hebben het wel gezien na een keer.Irregular_Choice schreef: ↑14-10-2025 17:13Ik heb het echt heel anders beleefd! Wij hadden 4 dagen in Kopenhagen en nog steeds niet alles gezien. Sowieso ook 1 dag Tivoli gedaan, dus 3 volle dagen voor de rest van de stad. Echt 1 van de leukste steden waar we ooit geweest zijn. En het landschap vonden wij helemaal niet op Nederland lijken. Veel uitgestrekter, heuvelachtiger, prachtige kliffen, gezellige kleine dorpjes die er toch echt heel anders uit zien dan hier. En de inwoners zijn ook heel vriendelijk.
Qua prijzen scheelt het inmiddels niet eens zo heel veel meer met hier. Ik heb echt geen bergen eten mee genomen, gewoon lekker daar de supermarkt in en ze hebben zoveel lekkers! Uit eten was ook echt heerlijk en qua prijzen ook zo ongeveer gelijk met wat je hier tegenwoordig kwijt bent. We hebben ons echt 3 weken ontzettend goed vermaakt en willen heel graag terug. We zijn nog lang niet uitgekeken in Denemarken![]()
dinsdag 14 oktober 2025 om 18:46
Nou ja ik wil er graag een keer heen, het lijkt me een mooi land voor een vakantie. Of het voor herhaling is zullen we achter komen.
Nu zijn we geen restaurant gangers want we hebben de honden mee, en ik hou van plaatselijke supermarkten enzo, dat kneuterige van zelf koken in de camper, het onthaasten vooral.
Als het niks is, dan kan ik hem iig afstrepen. Haha.
Nu zijn we geen restaurant gangers want we hebben de honden mee, en ik hou van plaatselijke supermarkten enzo, dat kneuterige van zelf koken in de camper, het onthaasten vooral.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 14 oktober 2025 om 18:59
Denemarken is heel hondvriendelijk en op veel plekken mogen ze mee naar binnenMrsM schreef: ↑14-10-2025 18:46Nou ja ik wil er graag een keer heen, het lijkt me een mooi land voor een vakantie. Of het voor herhaling is zullen we achter komen.

Jullie gaan het vast leuk hebben! Enige jammere vind ik dat het weer net zo wisselend kan zijn als hier. Dus je weet eigenlijk nooit van tevoren of het goed weer gaat zijn of niet. Wij hebben echt geluk gehad toen met 3 weken mooi weer, maar afgelopen zomer was het een stuk minder.
dinsdag 14 oktober 2025 om 18:59
dinsdag 14 oktober 2025 om 19:26
Møns Klint is prachtig. Het hele eiland Møn trouwens
dinsdag 14 oktober 2025 om 20:03
Tweede enthousiasteling meldt zich!
Wij waren er in tweede helft augustus, scholen beginnen daar al voor half augustus weer. Op de campings zijn veel mensen met seizoensplaatsen en die zijn dat dan allemaal alweer aan het opruimen. Eerder waren wij er een keer in begin tot half juli en dat vonden wij gezelliger. Zijn de avonden ook nog iets langer en heel belangrijk minder vochtig.
Wij willen deze zomer waarschijnlijk weer, mits we vroeg vakantie hebben.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
dinsdag 14 oktober 2025 om 20:16
Het kamperen is er wel anders dan in bijvoorbeeld Frankrijk of Italië. In de avond zit iedereen in zijn (voor)tent. Kacheltje mee is aan te raden, evenals iets makkelijks warms om in naar het sanitair te lopen om te douchen.
Ook ideaal zijn de keukens op de grotere campings. Je neemt een kratje spullen mee en kookt en eet in de keuken. Bij onze tent was het vaak al erg fris om nog buiten te eten. Zelf wordt je koud maar ook je eten is snel afgekoeld.
De avonden in Frankrijk:
Borrelen tot 18:00/18:30 ondertussen of daarna koken en dan eten. Koffie/thee en een spelletje of lezen tot minstens 22:00 uur. Daarna douchen en nog heerlijk even voor de tent zitten. Als het afkoelt pas gaan slapen. Slapen tot je wakker wordt door de warmte.
Avonden in Denemarken:
Koken en eten tussen 17:30/19:00 uur. Voordat het afkoelde douchen en joggingpak aan. Koffie en thee in de tent. Lezen of spelletje met het kacheltje aan en soms een dekentje. Om 21:30 nog verder lezen in bed. Om 22:00 uur slapen. Slapen tot je wakker wordt van de kou.
Zouden graag de tent thuislaten en met camper gaan, maar geen geld voor camper.... (Nog niet)
Ook ideaal zijn de keukens op de grotere campings. Je neemt een kratje spullen mee en kookt en eet in de keuken. Bij onze tent was het vaak al erg fris om nog buiten te eten. Zelf wordt je koud maar ook je eten is snel afgekoeld.
De avonden in Frankrijk:
Borrelen tot 18:00/18:30 ondertussen of daarna koken en dan eten. Koffie/thee en een spelletje of lezen tot minstens 22:00 uur. Daarna douchen en nog heerlijk even voor de tent zitten. Als het afkoelt pas gaan slapen. Slapen tot je wakker wordt door de warmte.
Avonden in Denemarken:
Koken en eten tussen 17:30/19:00 uur. Voordat het afkoelde douchen en joggingpak aan. Koffie en thee in de tent. Lezen of spelletje met het kacheltje aan en soms een dekentje. Om 21:30 nog verder lezen in bed. Om 22:00 uur slapen. Slapen tot je wakker wordt van de kou.
Zouden graag de tent thuislaten en met camper gaan, maar geen geld voor camper.... (Nog niet)
dinsdag 14 oktober 2025 om 20:52
Onze avonden in de Vogezen waren echt heel anders. De hele dag al lange broek, om een uur of 6 ging er een 2e trui/vest aan. Eten liefst in de caravan, want koud. ‘S avonds met een kacheltje onder de tafel nog onder het luifel zitten met 6 man zodat we elkaar nog wat warm konden houden. Borrel erbij voor warmte aan de binnenkant. Daarna kacheltje in de caravan om die op te warmen voor we naar bed gingen om een uur of 11. Sokken en pyjama aan, want het was koud ‘s nachts. En de volgende ochtend weer een lange broek en trui aan. En dat was in augustus
wij hadden beter weer in Denemarken in de zomer hoor.
dinsdag 14 oktober 2025 om 20:57
Ik ben in de avond altijd erg moe als we met de camper weggaan... haha.
Maar ben ook om 6.30 er al uit, vroeg wandelen met de hondjes wanneer de meesten nog in diepe rust zijn. En de hele dag buiten zijn, wat bezoeken, luieren, prullen met de bbq.
In de avond nog een spelletje maar om 21.30/22.00 uur gaat bij mij het licht uit, dan stort ik echt in.
Als we in de winter met de camper weggaan is alles al binnen, als de zon schijnt overdag met dikke trui wel buiten zitten, boswandelingen met de honden, glühweintje erbij, maar dan is het met de kachel aan binnen heerlijk aangenaam en gezellig kneuterig. Beetje spelletje doen, tv kijken...
Ik vermaak me altijd heerlijk. Maar dat is vooral denk ik door het "onthaasten".
Maar ben ook om 6.30 er al uit, vroeg wandelen met de hondjes wanneer de meesten nog in diepe rust zijn. En de hele dag buiten zijn, wat bezoeken, luieren, prullen met de bbq.
In de avond nog een spelletje maar om 21.30/22.00 uur gaat bij mij het licht uit, dan stort ik echt in.
Als we in de winter met de camper weggaan is alles al binnen, als de zon schijnt overdag met dikke trui wel buiten zitten, boswandelingen met de honden, glühweintje erbij, maar dan is het met de kachel aan binnen heerlijk aangenaam en gezellig kneuterig. Beetje spelletje doen, tv kijken...
Ik vermaak me altijd heerlijk. Maar dat is vooral denk ik door het "onthaasten".
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 14 oktober 2025 om 21:55
Deden jullie je boodschappen bij de Meny of Føtex o.i.d? Ga gewoon naar een Lidl, net als de armoedzaaiers hier.evelien2010 schreef: ↑14-10-2025 16:06Boodschappen of een restaurant is echt de hoofdprijs. Zeker met een gezin. En dan heb je niets bijzonders. Ik zou dus heel veel eten meenemen of een gevulde portemonnee. Geen aanrader voor weken vakantie wat mij betreft. Zeker niet met herfstweer.

En voor wie écht De Hollander™ uit wil hangen:
https://www.tilbudsugen.dk/

Bewaar eventueel van te voren de woorden van de spullen die je hebben moet, bijv. "ost", "brød", "smør" of "Æg", in een notitieapp op je telefoon zodat je ze bij de hand hebt om in die zoekmachine te gooien.

dinsdag 14 oktober 2025 om 21:59
Ik ben meerdere keren in Denemarken geweest en ik vind het ook een prachtig land.
Heerlijk ruim en rustig en relaxt.
Mons klinkt is mooi en 'Cold Hawaii' aan de noordwestkust is ook prachtig.
De natuur is niet super ruig maar wel erg mooi vind ik.
We willen graag nog eens terug!
dinsdag 14 oktober 2025 om 22:05
MrsM schreef: ↑14-10-2025 20:57Ik ben in de avond altijd erg moe als we met de camper weggaan... haha.
Dat lijkt me echt het heerlijke van een camper. In de tent is het eigenlijk net zo koud als buiten.
dinsdag 14 oktober 2025 om 22:20
Denemarken vind ik ook heel leuk. Grote delen lijken inderdaad op Nederland maar dan wel weidser, minder verdozing in het landschap.
Deze zomer geweest en de prijzen vielen me mee tov wat ik verwachtte. Een koffietje ergens of uit eten gaan is in Nederland de laatste 2-3 jaar echt duur geworden, ik vond de prijzen vergelijkbaar met hier.
Alcohol was altijd wel duurder, maar dat heb ik niet gedronken dus niet op gelet.
Deze zomer geweest en de prijzen vielen me mee tov wat ik verwachtte. Een koffietje ergens of uit eten gaan is in Nederland de laatste 2-3 jaar echt duur geworden, ik vond de prijzen vergelijkbaar met hier.
Alcohol was altijd wel duurder, maar dat heb ik niet gedronken dus niet op gelet.
woensdag 15 oktober 2025 om 01:22
Mijn man en ik zijn afgelopen juli met onze 2 honden met de camper geweest en we vonden het heerlijk. De wegen zijn fijn om te rijden, we reden bewust geen snelweg en dan kom je op leuke plekjes. Denk bijvoorbeeld aan de Margriet route als je een voorbeeld wilt hebben.
Met de camper van 7 meter lang en 2 honden konden we overal terecht wat ons echt een gevoel van vrijheid gaf.
Het viel me op dat de campings in Denemarken goede voorzieningen hebben als je niet in je eigen kampeermiddel wilt/kunt koken/eten. Ook zag ik bij meerdere campings dat de voorzieningen er zijn om zelf gevangen vis schoon te maken en te bereiden, leuk als iemand van hengelsport houdt.
We reden nu Jutland rond, met de klok mee. In de toekomst gaan we zeker Denemarken verder verkennen.
Met de camper van 7 meter lang en 2 honden konden we overal terecht wat ons echt een gevoel van vrijheid gaf.
Het viel me op dat de campings in Denemarken goede voorzieningen hebben als je niet in je eigen kampeermiddel wilt/kunt koken/eten. Ook zag ik bij meerdere campings dat de voorzieningen er zijn om zelf gevangen vis schoon te maken en te bereiden, leuk als iemand van hengelsport houdt.
We reden nu Jutland rond, met de klok mee. In de toekomst gaan we zeker Denemarken verder verkennen.
woensdag 15 oktober 2025 om 14:58
Vroeger (als klein meisje) ben ik regelmatig in Denemarken geweest, later met ons eigen gezin en afgelopen jaar weer, met echtgenoot, hond en camper.
Met de camper hebben we op grote campings (ook Hillerod, prachtig inderdaad) gestaan, maar ook in een fantastische boomgaard. Vonden we het ergens fijn, dan bleven we een dag langer.
Ik hou van de kneuterigheid en van de lieve dorpjes met de leuke huisjes. Voor ons was het absoluut niet de laatste keer dat we er zijn geweest, wij komen er graag.
Prijzen van boodschappen vallen idd mee en zijn vergelijkbaar met hier (in Nederland is dat gewoon heel duur geworden). Het enige minpunt vind ik nog steeds dat ze hun eigen geld hebben. Als je dan ook nog eens naar Zweden gaat, heb je 3 verschillende soorten geld in je portemonnee.
Met de camper hebben we op grote campings (ook Hillerod, prachtig inderdaad) gestaan, maar ook in een fantastische boomgaard. Vonden we het ergens fijn, dan bleven we een dag langer.
Ik hou van de kneuterigheid en van de lieve dorpjes met de leuke huisjes. Voor ons was het absoluut niet de laatste keer dat we er zijn geweest, wij komen er graag.
Prijzen van boodschappen vallen idd mee en zijn vergelijkbaar met hier (in Nederland is dat gewoon heel duur geworden). Het enige minpunt vind ik nog steeds dat ze hun eigen geld hebben. Als je dan ook nog eens naar Zweden gaat, heb je 3 verschillende soorten geld in je portemonnee.
woensdag 15 oktober 2025 om 20:32
De meningen zijn verdeeld, lees ik
. Ik ben zelf half Deens en grotendeels in Denemarken opgegroeid, en eerlijk gezegd vind ik het best een saai land. Skagen is mooi op foto’s, maar in het echt vooral koud, winderig en leeg, met stranden die weinig spectaculairs bieden. Møns Klint is dan nog het meest indrukwekkend, maar na een paar uur wandelen heb je het wel gezien. Denemarken is verder vooral rustig en veilig (net als de mensen zelf
), maar verrassingen en avontuur moet je er niet verwachten. Ik zou zelf altijd naar Zweden of Noorwegen gaan als ik de keus had (of lekker in Nederland blijven, veel mooiere gebieden dan Denemarken)

woensdag 15 oktober 2025 om 21:12
sallie68 schreef: ↑15-10-2025 14:58Vroeger (als klein meisje) ben ik regelmatig in Denemarken geweest, later met ons eigen gezin en afgelopen jaar weer, met echtgenoot, hond en camper.
Dat is het hele fijne aan camperen. Ls je het gezien hebt, pak je in en ga je verder. Is het onverwachts toch leuker blijf je wat langer.
Ik plan altijd wel een globale reis, maar afgelopen zomer zijn we daar ook behoorlijk van afgeweken.
Maar bij een onbekende bestemming zoals nu Denemarken wil ik wel graag weten wat de "hoogtepunten" zijn zodat ik een houvast heb.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn