Geld & Recht alle pijlers

Bijkomende kosten elektrische auto

10-10-2025 19:49 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb elektrische leaseauto gereden, rijdt soepel, stil en krachtig. Maar ik ben weg bij die werkgever en dus nu op zoek naar een nieuwe auto, zal ik elektrisch gaan of niet? Omdat ik lease reed, inclusief ‘tankpas’, heb ik geen idee wat een elektrische auto me particulier gaat kosten. Wie wil zijn kosten delen?
  • Wat kostte een laadpaal op je oprit aanschaf + aansluiten en heb je dan maandelijks nog iets qua energiecontract of gaat dat mee in je reguliere energiecontract?
  • Hoe betaal je het opladen? Ik had een dongel in de lease, lijkt me particulier ook?
  • Wat kost opladen voor een volle ‘tank’ en hoeveel km rijd je daar dan mee met jouw auto?
  • Onderhoudskosten aan een elektrische auto? (Ik vraag me sowieso af hoe lang elektrisch auto’s mee gaan, zouden die ook gerust 200.000/300.000 km op de teller krijgen of is die batterij na 150.000 op?)
  • Wegenbelasting en verzekering, lijkt me ongeveer hetzelfde als een benzine auto? Ligt natuurlijk aan het type/grootte van de auto
Hoor graag jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mocht je voor PHEV gaan, kies er dan wel een die minimaal 120 km elektrisch kan rijden op een accu.
Ik had een Outlander (heerlijke wagen overigens) die nieuw 60 km elektrisch zou moeten kunnen rijden maar op een gegeven moment kon ik in de winter nog geen 30 km elektrisch rijden. Dat is echt niet leuk meer en na elk ritje moet hij aan de laadpaal.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren Quote
Vakantievrouw schreef:
12-10-2025 19:19
Dat mag jij vinden. Ik vind het niet logisch en ik baal hier dus even van, want voor mij was het nieuwe info. De meeste elektrische auto’s zijn zwaarder dan benzine auto’s en daardoor tegen het normale tarief duurder.
Het is ook best een forse verhoging in 1 keer. Van 75% korting naar 30% in 2026.
Dus ipv 25% betaal je 70%, dus bijna 3 keer zoveel. En elektrische auto's zijn inderdaad zwaarder, dus je betaalt bijna hetzelfde als bij benzine auto's. Vanaf 2023 vervalt de korting in zijn geheel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees niks over de afschrijving. Die ligt bij elektrische auto's hoger dan bij benzine auto's. Dat moet je wel meenemen in de vergelijking.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je een laadpaal wilt, moet je wel even je elektra aansluiting checken. Als je nog steeds 1-fase hebt, en je moet naar 3-fasen, dan mag je op de wachtlijst. En die is lang. Plus dat kost ook weer een flinke duit (verschilt per netbeheerder).

Je kijkt hiervoor niet op je afrekening, maar je moet even bij je netbeheerder checken wat voor aansluiting je hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
12-10-2025 17:50
Hangt er toch helemaal vanaf hoe je hem gebruikt? Deze wordt 50 weken per jaar alleen voor kleine afstanden gebruikt. En als ie wel voor langere afstanden wordt gebruikt kan je makkelijk tanken.
Qua laden en ook kunnen tanken is het inderdaad makkelijk. Alle andere nadelen houden gewoon stand. Als je bijna alleen maar korte afstanden rijdt ben je veel beter uit met EV. Een PHEV is uitgevonden om ook op benzine te rijden, juist voor de mensen die de kortere range van een EV als dagelijks nadeel zien. Wat mij betreft heeft zo’n ding bijna alleen maar nadelen.

Maar wat ik zei; ieder zijn meug…
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
13-10-2025 10:29
Ik lees niks over de afschrijving. Die ligt bij elektrische auto's hoger dan bij benzine auto's. Dat moet je wel meenemen in de vergelijking.
Ach, elke auto schrijft af. Dat EV sneller zou afschrijven dan ICE is vooral bangmakerij. Over een paar jaar mogen er geen ICE auto’s verkocht worden en mag je ook veel minder zones in. Dat zal ook iets doen met de waarde.

Ik heb niet de illusie dat 1 van de 2 waardevast gaat zijn.. Maar als ik moet gokken dan zet ik mijn geld op een EV als iets meer waardevast. Wie wil er straks (bijv 2032) nog een ICE als de benzine 4 euro kost?

Wel zijn EVs vooralsnog een slag duurder dus de afschrijving in absolute zin is groter.

Verder zijn autohandelaren gewoon oneerlijk; kom je met een EV als inruil zeggen ze; niemand wil zo’n ding. En kom je met een ICE zeggen ze hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren Quote
CellarDoor schreef:
12-10-2025 22:20
Het maakt veel verschil of je thuis kunt opladen, of via een openbare paal. Ik laad thuis, via een stopcontact in de schuur (dus geen speciale laadpaal) en daarvoor betaal ik met een dynamisch contract rond de 20 cent per kwh (als ik de belastingen meereken en dus geen rekening houdend met zonnepanelen). Ik gebruik ongeveer 16 kwh per 100 kilometer.
Daar kan geen benzine tegen op.

Heel af en toe (bij een reis meer dan 400 km) moet ik bijladen bij een openbare paal, dat is meteen een stuk duurder.

Oh, en het rijdt inderdaad erg fijn. Zoveel rust, en ik mis het tanken ook totaaaal niet.
Uiteraard maakt dat verschil. Tanken op de snelweg is ook duurder.

Als je thuis en overdag kunt laden en je hebt PV met overschot dan ben je spekkoper en gaat de case al snel naar EV. Maar ook zonder thuisladen kan een EV voordeliger zijn dan ICE, zeker als je alles meerekent.
mbree wijzigde dit bericht op 13-10-2025 20:01
0.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
EV
ICE
PHEV
PV

:?:

Ik zal vast de enige zijn maar ik weet echt niet wat die afkortingen betekenen. En ja, ik kan prima googelen maar ik vind zo'n tekst dan al zo onleesbaar dat ik het gewoon laat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat heb ik al in een eerdere post in dit zelfde topic aangegeven (behalve toegegeven PV maar die is best gemeengoed). Dus ik nam aan dat het duidelijk was.

Maar bij deze ;

EV is volledig elektrisch
PHEV is plug-in hybride (dus elektrisch en benzine)
ICE is volledig benzine (of diesel/gas)
PV is zonnepanelen
mbree wijzigde dit bericht op 13-10-2025 20:05
36.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Tik het gewoon in een zin volledig. Dan begrijpen mensen die er geen studie van gemaakt hebben het tenminste ook.

Het leest gewoon voor geen meter als ik er een spiekbriefje naast moet hebben om per zin drie Engelse afkortingen te vertalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mbree schreef:
13-10-2025 20:02
(behalve toegegeven PV maar die is best gemeengoed)

Nou ik heb ze maar nog nooit ergens gehoord dat PV blijkbaar de gewone schrijftaal is als het over zonnepanelen gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mbree schreef:
13-10-2025 19:56
Wel zijn EVs vooralsnog een slag duurder dus de afschrijving in absolute zin is groter.
Mwah, weet niet of je daar gelijk in hebt. Als je van plan bent om de auto op te rijden zou je met een EV wel eens een stuk voordeliger uit kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je hem oprijdt is afschrijving niet super relevant inderdaad. Maar dat argument gaat ook voor een benzine-auto op natuurlijk. Als je gewoon accepteert dat een benzine auto in 2035 niks meer waar is dan is het ook niet erg als je er nu een koopt van pakweg 3-4 jaar oud… En die zijn nog altijd goedkoper dan een EV…

Linksom of rechtsom , mobiliteit kost (veel) geld
Alle reacties Link kopieren Quote
Mbree schreef:
13-10-2025 20:01
Uiteraard maakt dat verschil. Tanken op de snelweg is ook duurder.

Behalve als je op gas rijdt. Gek genoeg tank ik meestal langs de snelweg het goedkoopste. In dorpen/steden is gas over het algemeen duurder. Waarom dat zo is weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben sinds een paar maanden een electrische auto (EV). Onze vorige auto was nog maar 4 jaar oud en toch kozen we voor electrisch omdat we een flinke overcapaciteit hebben van onze zonnepanelen. En met het oog op de afschaffing van de saldering leek ons een EV een goede optie. Je betaalt geen dure benzine meer en benut de capaciteit van je panelen meer (minder terugleveren). Onze auto is ook voorbereid voor bidirectioneel laden. (Mocht dat in Nederland mogen en kunnen in 2030 tenminste en anders hebben we pech.)

Onze situatie nu is dat we de afgelopen maanden (juni tm oktober) onder de streep nog steeds per saldo hebben teruggeleverd (volgens salderingsregeling). Op dit moment komt het omslagpunt voor ons. (We hebben 44 panelen en rijden ca. 300 km per week. Dat is een batterijlading, dus wekelijks sowieso 1x laden.)
En sinds kort hebben we een dynamisch contract, waar we ieder moment vanaf kunnen. Al bevalt het nu nog prima. We doen aan slim laden en zo krijgen we soms zelfs geld terug voor het laden, als we de panelen uit hadden.

Wanneer we op vakantie gaan dan laden we vaak nog ergens bij. Soms in een stad of bij een pretpark (ca. 35 ct p. Kw), maar meestal bij Fastned (ik meen 65 ct). Bij een normale openbare laadpaal is de laadsnelheid vaak erg langzaam als je voor een 35ct paal kiest. Dus met 4 uurtjes in de stad hebben we dan nog maar max. 20% geladen. Bij Fastned hebben we in 20 minuten een volle batterij. (Van 20% naar 80%)

Onze laadpaal was trouwens ook 1500 euro (en we hadden al 3 fases vanwege de panelen). Een familielid betaalde hetzelfde bedrag en had ook al 3 fase. We hebben een wallbox paal.

Wij kozen dus voor electrisch, maar als we geen overcapaciteit hadden gehad hadden we daarmee gewacht. En zonder panelen, met alleen openbaar laden, zouden we het voorlopig niet gedaan hebben. EV's zijn gewoon erg duur in de aanschaf en met de verhoging van de wegenbelasting nog minder interessant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mbree schreef:
13-10-2025 19:56
Ach, elke auto schrijft af. Dat EV sneller zou afschrijven dan ICE is vooral bangmakerij. Over een paar jaar mogen er geen ICE auto’s verkocht worden en mag je ook veel minder zones in. Dat zal ook iets doen met de waarde.

Ik heb niet de illusie dat 1 van de 2 waardevast gaat zijn.. Maar als ik moet gokken dan zet ik mijn geld op een EV als iets meer waardevast. Wie wil er straks (bijv 2032) nog een ICE als de benzine 4 euro kost?

Wel zijn EVs vooralsnog een slag duurder dus de afschrijving in absolute zin is groter.

Verder zijn autohandelaren gewoon oneerlijk; kom je met een EV als inruil zeggen ze; niemand wil zo’n ding. En kom je met een ICE zeggen ze hetzelfde.
Dat is geen bangmakerij. Dat heeft te maken met technologische ontwikkelingen.
Bij elektrische auto’s gaan die harder dan bij andere auto’s.
En op rijden, gaan ze allebei even lang mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nanouk schreef:
12-10-2025 16:42
Wij hebben hybride en een anwb pas. Hebben een stopcontact en een dynamisch energiecontract. We hebben overwogen zonnepanelen te plaatsen en een paal te laten plaatsen maar met ons dynamische contract kunnen we nu ook regelmatig gratis laden of krijgen we op zonnige dagen geld toe. We laten het dus nog even zo. Maar elektrisch rijden is al zoveel goedkoper dan op benzine. Onze auto laadt ook zelf op door remmen. In de stad rijden is dus enorm voordelig. Daardoor alleen al zijn we veel minder geld kwijt dan bij onze vorige auto.
Volledig elektrisch is voor ons niet haalbaar. Gaan er regelmatig mee op vakantie en opladen onderweg is best een dingetje. Ook zijn niet overal goede laadpalen. Ik zou niet afhankelijk van een laadpaal willen zijn.
Nee hoor, onderweg laden is helemaal niet zo moeilijk. Zoek een goede routeplanner, zoals ABRP. Laat die uitrekenen waar en hoe lang je moet opladen. Het enige vervelende is als alle 4 de laadpalen al bezet zijn, dat komt tegenwoordig vaker voor. Dan moet je zo 20/30 minuten wachten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven