Vooroordeel gelovige mensen

woensdag 15 oktober 2025 om 18:37

Zelf ben ik niet gelovig opgevoed (wel gedoopt door mijn katholieke ouders die dat alleen deden als knieval voor hun gelovige ouders) dus eigenlijk heb ik weinig ervaring met religie. Het staat ver van me af en hoewel ik vind dat iedereen lekker moet leven zoals hij of zij dat wil, merk ik bij mezelf een soort onbegrip voor gelovigen. Ik kan me er niet in verplaatsen, vind het een beetje dom, achterhaald, niet meer van deze tijd. Maar het is dus wel een vooroordeel en misschien ten onrechte. 
Op Instagram volg ik veel fitness-influencers, gewoon leuk en om wat inspiratie op te doen voor mijn eigen trainingen. Vanochtend keek ik naar een filmpje van een (leuke, aardige) vrouw die op een loopband stond om haar dagelijkse cardio te doen, en opeens zoemde ze in en werd duidelijk wat ze tijdens het lopen aan het lezen was: de bijbel. Ik wilde haar eigenlijk meteen ontvolgen, zo’n domper vond ik het.
Ik heb het toch maar niet gedaan, vond het een beetje beschamend dat ik blijkbaar zo over mensen oordeel, de beste vrouw doet niemand kwaad en put waarschijnlijk troost uit de bijbel maar nu vraag ik me dus af: ben ik de enige die moeite heeft met religieuze mensen?
                    Op Instagram volg ik veel fitness-influencers, gewoon leuk en om wat inspiratie op te doen voor mijn eigen trainingen. Vanochtend keek ik naar een filmpje van een (leuke, aardige) vrouw die op een loopband stond om haar dagelijkse cardio te doen, en opeens zoemde ze in en werd duidelijk wat ze tijdens het lopen aan het lezen was: de bijbel. Ik wilde haar eigenlijk meteen ontvolgen, zo’n domper vond ik het.
Ik heb het toch maar niet gedaan, vond het een beetje beschamend dat ik blijkbaar zo over mensen oordeel, de beste vrouw doet niemand kwaad en put waarschijnlijk troost uit de bijbel maar nu vraag ik me dus af: ben ik de enige die moeite heeft met religieuze mensen?

donderdag 16 oktober 2025 om 08:56

Hoezo te intelligent?Duufje schreef: ↑16-10-2025 08:49Religie ligt aan de basis van veel te veel ellende in de wereld. Ik kan dat maar moeilijk verenigen met iets moois.
Ik roep ook altijd dat ik te intelligent ben om te kunnen geloven.
Maar ik ben wel gelovig opgevoed en kom uit een gelovige omgeving. Ik ben daar zeker niet slechter van geworden en ik hou niet minder van de mensen om me heen die wel geloven. En vice versa gelukkig.
Dus ik heb geen enkele moeite met mensen die wel geloven, ik hoop dat ze daar veel steun aan hebben. Maar ze moeten niet proberen mij van hun gelijk te overtuigen. Leef en laat leven.

donderdag 16 oktober 2025 om 09:11

Ik ben gelovig opgevoed en woon ook in een streek met veel gelovige mensen. Ik heb er niet echt een vooroordeel over als mensen het niet enorm uitdragen of opdringen. Ik vind het ook wel leuk om erover te sparren met sommige gelovige mensen, als dat gaat met respect voor beide partijen.  Iedereen heeft recht op zijn eigen geloof/mening. Vind ik.

Stressed is just desserts spelled backwards

donderdag 16 oktober 2025 om 09:13

donderdag 16 oktober 2025 om 09:22

Dank je. Zoals ik het lees gaat dit onderzoek vooral over deelname aan religeuze activiteiten/ verbondenheid aan kerkgemeenschappen ed, wat volgens mij kan losstaan van geloof/geloven. Dan zou het kunnen zijn dat hoger opgeleiden zich minder snel verbinden aan een groep/kerk/gemeenschap? Maar ik ben er te weinig in thuis (in die 'taal'), misschien is dat voor veel mensen hetzelfde of een detail. Of neem ik het te letterlijk.Amaryllis schreef: ↑16-10-2025 08:48"De religieuze binding neemt af met het onderwijsniveau. In 2022 rekent 52 procent van degenen die alleen basisonderwijs hebben afgerond zich tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwing. Van de universitair geschoolden is dat 33 procent."
Bron: CBS
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/stati ... epage=true

donderdag 16 oktober 2025 om 09:24

In Nederland. En wereldwijd?Amaryllis schreef: ↑16-10-2025 08:48"De religieuze binding neemt af met het onderwijsniveau. In 2022 rekent 52 procent van degenen die alleen basisonderwijs hebben afgerond zich tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwing. Van de universitair geschoolden is dat 33 procent."
Bron: CBS
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/stati ... epage=true

donderdag 16 oktober 2025 om 09:28

Een deel van het onderzoek wel. Deze quote gaat echter over gelovig zijn in het algemeen (of je jezelf tot een bepaalde religie regent).Renske schreef: ↑16-10-2025 09:22Dank je. Zoals ik het lees gaat dit onderzoek vooral over deelname aan religeuze activiteiten/ verbondenheid aan kerkgemeenschappen ed, wat volgens mij kan losstaan van geloof/geloven. Dan zou het kunnen zijn dat hoger opgeleiden zich minder snel verbinden aan een groep/kerk/gemeenschap? Maar ik ben er te weinig in thuis (in die 'taal'), misschien is dat voor veel mensen hetzelfde of een detail. Of neem ik het te letterlijk.

donderdag 16 oktober 2025 om 09:30

De aangehaalde voorbeelden gingen over Nederland, dus daar reageerde ik op. Wereldwijd weet ik niet en ik heb geen zin het nu uit te zoeken. Als je oprecht benieuwd bent zou ik zeggen: die eens gek en pak Google erbij.
Al verwacht ik dat er geen wereldwijde cijfers zijn. Niet in elk land wordt hier onderzoek naar gedaan en als het wel gebeurt zijn de cijfers lastig te vergelijken. Je zal dan dus per land moeten opzoeken welke informatie er is en die vergelijken.
De trent hogere opleiding = minder religieus lijkt me echter goed verklaarbaar. Gemiddeld* genomen zijn universitair geschoolden beter in elkaar bevragen, open staan voor een ander perspectief en (grote hoeveelheden) informatie verwerken en kritisch bekijken. Dat is logisch, daar worden ze in getraind. Er is nu eenmaal geen sluitend bewijs dat er een God is. Dat is ook niet het idee van geloven trouwens, maar maakt denk ik wel dat je als hoger geschoolde vaker in aanraking komt met andere wereldbeelden én daar wellicht meer voor open staat door je achtergrond.
* Toch maar even de disclaimer dat dit dus niet wil zeggen dat alle universitair geschoolden of alle MBOers hetzelfde zijn.
                                    amaryllis wijzigde dit bericht op 16-10-2025 09:37

Reden: Speculeren over mogelijke verklaring

Reden: Speculeren over mogelijke verklaring
  59.35% gewijzigd

donderdag 16 oktober 2025 om 09:31

donderdag 16 oktober 2025 om 09:33

Ik had haar ook ontvolgt, kan echt niets met mensen die geloven in god, welke god dan ook.
En ik weet dat als mensen opgevoed worden in een geloof ze gewoon ook tot bepaalde leeftijd niet beter kunnen weten. Of dat de omgeving ze daar houden als ze wel een volgroeid brein hebben. Maar er komt een leeftijd waarbij men echt beter kan weten.
En gezien er echt geen bekende religie is die LTBQI+ echt accepteert en/of vrouwen als volwaardige gelijkwaardige mensen ziet, wil ik daar geen bal mee te maken hebben.
En ze gaan ook geen enkel extra klikje of viewtje van me krijgen.
                    En ik weet dat als mensen opgevoed worden in een geloof ze gewoon ook tot bepaalde leeftijd niet beter kunnen weten. Of dat de omgeving ze daar houden als ze wel een volgroeid brein hebben. Maar er komt een leeftijd waarbij men echt beter kan weten.
En gezien er echt geen bekende religie is die LTBQI+ echt accepteert en/of vrouwen als volwaardige gelijkwaardige mensen ziet, wil ik daar geen bal mee te maken hebben.
En ze gaan ook geen enkel extra klikje of viewtje van me krijgen.
                                    missnuada wijzigde dit bericht op 16-10-2025 09:38

57.49% gewijzigd

donderdag 16 oktober 2025 om 09:37

Mee eens, religie is sowieso in de loop van eeuwen ontstaan, en bijvoorbeeld de bijbel is opgeschreven in een tijd die sowieso niet bepaald vrouwvriendelijk was. Volgens mij weerspiegelt het meer die tijdsgeest dan dat het actief bedacht is om vrouwen te onderdrukken. Als je leest over de positie van vrouwen in het Griekse of Romeinse rijk was dat niet veel beter (bv https://www.nationalgeographic.nl/gesc ... mancipeerd en https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrouwen_ ... riekenlandMrsM schreef: ↑15-10-2025 21:40Is dat zo? Dat het geloof is bedacht om mensen te onderwerpen? Of is het juist om mensen steun te geven in de dingen die gebeuren te verklaren? Waarom worden mensen ziek en gaan dood? Waarom gebeuren er rampen zoals droogte en overstromingen? De mens wist toen niks, alleen dat het gebeurde.
En iets wat gebeurd zonder een vorm van verklaring kan beangstigend zijn.
Natuurlijk is er in de loop der jaren veel misbruik gemaakt van het geloof voornamelijk door mannen, maar dat het in beginsel is bedacht om mensen, en vooral vrouwen, te onderwerpen daar geloof ik niet zo in.
Al is de parallel met de aartsengel Michaël en de gevallen engel Lucifer met de mensheid, wel te maken. Aan de ene kant volledige onderwerping aan God met aan de andere kant de zoek naar kennis en autonomie.

donderdag 16 oktober 2025 om 09:42

Dan nog kan er een correlatie of causaal verband zijn tussen opleiding en geloven. Of het wenselijk is dat vrouwen/meisjes geen opleiding krijgen is een andere, zeer terechte vraag.

donderdag 16 oktober 2025 om 09:43

Onder Nederlandse christenen denk ik dat het tamelijk uitzonderlijk is dat vrouwen minder kansen hiervoor krijgen dan mannen. Ongeveer net zoveel als onder Nederlandse atheïsten.
Overigens denk ik dat in beide groepen ideeën over de rol van vrouwen en mannen wel meespeelt in studiekeuzes.

donderdag 16 oktober 2025 om 09:45

donderdag 16 oktober 2025 om 09:46

Ja klopt, je hebt gelijk, ik bedoelde intelligentieniveau (wat bij vrouwen dan nog minder tot uiting komt in opleidingsniveau). En ook het begrip intelligentie (iq,) is discutabel natuurlijk.

donderdag 16 oktober 2025 om 09:50

Het gaat niet alleen over christenen. En ook daar heb je nog steeds gemeenschappen waarin vrouwen een achtergestelde positie hebben (vanuit mijn standpunt bezien).__appelbloesem__ schreef: ↑16-10-2025 09:43Onder Nederlandse christenen denk ik dat het tamelijk uitzonderlijk is dat vrouwen minder kansen hiervoor krijgen dan mannen. Ongeveer net zoveel als onder Nederlandse atheïsten.
Overigens denk ik dat in beide groepen ideeën over de rol van vrouwen en mannen wel meespeelt in studiekeuzes.

donderdag 16 oktober 2025 om 09:50

Dit vind ik ook een belangrijk punt: er zijn heel veel religieuze stromingen. Niet alleen christenen/moslims/joden, maar ook heel andere geloven als boeddhisme of Hindoeïsme. Als je geloof dat er 'meer' is, hoe weet je dan wie er gelijk heeft? Alleen al die verscheidenheid aan religies maakt dat voor mij de optie van 1 almachtige, liefhebbende God niet geloofwaardig is. Als anderen dat wel willen geloven moeten ze dat zelf weten, maar als ze nooit nagedacht hebben over die vraag dan vind ik dat wel apart. Overigens hebben de meeste (voormalig) Christenen die ik ken wel een periode van twijfel gehad, waarbij een deel besloot niet meer te geloven en een ander deel juist vol overgave koos voor 'niet weten maar wel geloven'.MissNuada schreef: ↑16-10-2025 09:33Ik had haar ook ontvolgt, kan echt niets met mensen die geloven in god, welke god dan ook.

donderdag 16 oktober 2025 om 09:53

"maar dat het in beginsel is bedacht om mensen, en vooral vrouwen, te onderwerpen daar geloof ik niet zo in." Nee, daar geloof ik ook niet in. Al hangt dit wel af van de religie. Het jodendom is bijvoorbeeld zeker niet negatief tegenover vrouwen. In het Oude Testament staan veel verhalen over sterke vrouwen. In het Nieuwe Testament heeft Jezus sterke vriendschappen met vrouwen, ook als andere mannen hen afwijzen, of als zij hun lichaam verkopen. Het zijn vrouwen die als eerste ontdekken dat hij niet meer in zijn graf ligt en de mannen moeten overtuigen. Kortom: bij de eerste christenen hadden de vrouwen een belangrijke rol. 
Het gaat een beetje mis bij Paulus, die zowel een joodse als Romeins/Griekse achtergrond had, hij heeft veel Bijbelboeken geschreven over Jezus. En over de eerste christelijke gemeenschappen. Zijn brieven aan de gemeenten worden helaas nog steeds gebruikt om de rol van vrouwen kleiner te maken in de kerk. Hij was zelf overigens een verstokte vrijgezel

Dat is sowieso het probleem met de bijbel, er zijn zoveel boeken in het gehele geschrift (66 protestant/73 katholiek) de een geschreven als poëzie, de ander als geschiedschrijving etcetc. Door de eeuwen heen is gebleken dat mensen hier graag uit vissen wat zij belangrijk vinden, of in hun straatje past. En dat het makkelijk kan zijn om hier een overtuigend verhaal omheen te bouwen, terwijl het rammelt.
                    Het gaat een beetje mis bij Paulus, die zowel een joodse als Romeins/Griekse achtergrond had, hij heeft veel Bijbelboeken geschreven over Jezus. En over de eerste christelijke gemeenschappen. Zijn brieven aan de gemeenten worden helaas nog steeds gebruikt om de rol van vrouwen kleiner te maken in de kerk. Hij was zelf overigens een verstokte vrijgezel
Dat is sowieso het probleem met de bijbel, er zijn zoveel boeken in het gehele geschrift (66 protestant/73 katholiek) de een geschreven als poëzie, de ander als geschiedschrijving etcetc. Door de eeuwen heen is gebleken dat mensen hier graag uit vissen wat zij belangrijk vinden, of in hun straatje past. En dat het makkelijk kan zijn om hier een overtuigend verhaal omheen te bouwen, terwijl het rammelt.

donderdag 16 oktober 2025 om 09:56

Antitheïsten (want regelmatig vinden religiehaters boeddhisme ofzo dan wel weer acceptabel, gebaseerd op vibes) hebben vaak beeld van religie dat opvallend veel overeenkomsten heeft met dat van religieuze fanatiekelingen: één juiste versie, waarin alles zwart-wit is en er scherp onderscheid is tussen de kleine groep goeden en de grote groep kwaden.Rabarbara schreef: ↑15-10-2025 19:35Neerkijken op alle gelovige mensen, zonder enig blijk te geven van kennis van de honderden nuances die er in al die verschillende religies voorkomen is niet de flex die mensen hier vaak denken dat het is.
Op het vivaforum maken mensen vaak een vrij bijzondere karikatuur van religie, waar ze dan voor het gemak al hun vooroordelen bij gebruiken en vervolgens spreken zij schande van precies die karikatuur.
Er zijn extremistische religieuze mensen. Vast ook best veel. Maar het merendeel van de Nederlandse huis-tuin-en-keukenchristenen staat niet de ganse dag Hallelujah te roepen.
                                    This is an unacceptable timeline

donderdag 16 oktober 2025 om 09:56

Zeker, ik ken zeer hoog opgeleide mensen die heel naïef of wereldvreemd zijn. Toch zit er in NL wel een verband tussen intelligentie en opleidingsniveau. Tuurlijk gaat het niet altijd goed, met kinderen die een te laag advies krijgen, 'gewoon VMBO' moeten doen van hun ouders of juist gepusht worden om minimaal havo te doen om de familie te pleasen. Andersom is het wel zo: over het algemeen heb je een bovengemiddeld IQ nodig om een universitaire studie af te kunnen ronden.

donderdag 16 oktober 2025 om 10:00

Het basisprincipe van het geloof, namelijk het hiernamaals, vind ik een mooi verzinsel maar ik denk niet: gelovigen weten blijkbaar iets wat ik (nog) niet weet. Hoe groot acht jij de kans dat er een hiernamaals is? Het is ons lot dat we doodgaan, ik snap dat dat moeilijk te verkroppen is, maar ik vrees dat we ons er met de kennis van nu gewoon bij moeten neerleggen.jorchugh_jor schreef: ↑16-10-2025 07:03Ik zit nog eens na te denken over die domheid. Ik denk aan een paar vrienden van mij. Een scheikundige, een chirurg, een academisch docent, een bioloog en iemand die in diens eigen, onbegrijpelijke vak tot de top van Nederland behoort. Zij zijn, respectievelijk: drie protestanten, een katholiek en een hindoe.
Deze mensen hebben aantoonbaar een hoger IQ en een betere wetenschappelijke opleiding dan ik. (En ik zit zelf al niet in de middenmoot)
Het zou toch logisch zijn als ik dacht: deze mensen zijn slimmer dan ik en ze zijn actief gelovig. Blijkbaar weten zij iets wat ik (nog) niet weet?
In plaats van: ik lees wel eens een weekendbijlage in de krant dus ik baseer me op wetenschap, dat hoort in mijn hoofd niet bij geloof, dus ik ben slim?

donderdag 16 oktober 2025 om 10:04

ik geef de mensheid nog geen 2000 jaar meer, of ben ik nu heel negatief?ikbenhetzozat schreef: ↑15-10-2025 21:22Ik mag toch hopen dat onze technieken tegen die tijd (over 5 miljard jaar) wat verder zijn dan nu en dat ruimtereizen dan normaler is geworden dan nu.

donderdag 16 oktober 2025 om 10:04

Hier ben ik oprecht jaloers op, het lijkt mij heel fijn om dat allemaal te ervaren. Ook de samenhorigheid die men met andere gelovigen/kerkgenoten etc ervaart lijkt mij hartstikke mooi en fijn.Mwrosa schreef: ↑15-10-2025 22:06Het geloof geeft mij diepgang, , hoop, rust, houvast, kracht, troost.
Op momenten dat er mooie dingen gebeuren maar ook verdrietige.
Als je dat niet hebt lijkt mij dat heel oppervlakkig, want wat is dan de zin van het leven? Waar is dan je bestaan op gebaseerd, wat maakt het dan eigenlijk uit wat je hier op aarde aan het doen bent. Dat zijn zomaar vragen wat vragen die dan in mij opkomen.
Maar ik veroordeel niemand, ik zal nooit maar dan ook nooit mijn geloof aan een ander opdringen. Sterker nog, ik wordt altijd wat ongemakkelijk als men er zo specifiek naar vraagt omdat ik het moeilijk vind er zulke specifieke woorden aan te geven. Het is voor mij meer een gevoel, van niet alleen zijn en onvoorwaardelijke liefde, dat geeft mij troost in alle ellende hier op aarde.
En aan de andere kant heb ik ook vragen en twijfels waar ik geen antwoord op weet. Dat ik me afvraag: hoe kan het toch? Maar daarom is het natuurlijk ook een geloof, en geen wetenschap..
Maar ik ben niet gelovig opgegroeid en heb vragen over hetgeen wat in de bijbel staat. Ik geloof niet en dat vind ik eigenlijk best wel jammer. Maar ik weet ook niet hoe ik moet geloven als ik het gewoon niet voel. Ik heb het echt geprobeerd maar het lukt gewoon niet op een of andere manier. Iemand anders gaf dat hier ook al aan dat het wellicht veel moeilijker is om te geloven als je er niet mee bent opgegroeid.
Maar maakt dat mij/mijn leven dan (of anderen die niet geloven) dan oppervlakkig? Ik proberen ook te leven naar de 10 geboden zeg maar. Ik doe vrijwilligerswerk, biedt graag een luisterend oor en probeer oprecht andere mensen te helpen etc.
Maar ik geloof dus niet, omdat ik niet geloof … hoe ik het ook probeer. Ik vind het een eng idee dat ik volgens veel gelovigen dus in de hel terecht zou komen terwijl ik zeker wel een goed mens ben/probeer te zijn. En gelovigen die ‘slechte’ dingen doen die kunnen dat opbiechten en vergeving vragen en dan mogen zij wel naar de hemel?
Dat strookt niet in mijn hoofd, dat zou toch niet de bedoeling van een geloof moeten/kunnen zijn?

donderdag 16 oktober 2025 om 10:07

Over geloven in het algemeen, ik ben sterk gelovig (evangelisch) opgevoed en wist als kind 100% zeker dat God bestond. Ik ervoer dat bijna fysiek, heb gebeden met klasgenootjes, droeg mijn geloof heel actief uit toen ik tiener was. Rond die tijd kwam heel langzaam een verandering, vanwege de stelligheid waarmee dingen werden uitgedragen in de kerk. Geen seks voor het huwelijk was het belangrijkste punt voor mij, was mijn verlangen slecht? Was ik slecht?
Ik werd steeds meer een meer filosofisch gelovige, omdat ik moeite begon te krijgen met de manier waarop het geloof beleeft en beleden werd. Ik ging mijn rotsvaste ideeën bevragen. Wat als punt A niet waar was, zou ik dan nog steeds geloven? Zo heb ik langzaam heilige huisjes gesloopt. Ook vanuit het idee dat ik het eigenlijk gewoon niet weet, en niet kan weten. Of een God bestaat, of er een schepping is, een leven na de dood enzovoorts.
Ineens begon ik moeite te krijgen met de manier waarop (vooral het christelijke geloof) 'verkocht' wordt. Het gaat eigenlijk allemaal om de beloning, de hemel. Dat vind ik nu eigenlijk een zwaktebod, dus je hebt dat nodig om kunnen geloven? Als er geen hemel of hel zou zijn, zou je dan nog in God geloven? Al die regeltjes die je voor jezelf bedacht hebt, hebben die dan nog zin/waarde? Stel het gaat gewoon over NU, over wie je bent op dit moment, wat je betekent voor je medemensen (ook in het heel kleine) is het geloof in God daar dat persé bij nodig?
Vanuit die filosofie ben ik gaan accepteren dat ik het gewoon niet weet. Dat er grote vraagtekens zijn, en dat dat gewoon ok is. Misschien wel helemaal prima eigenlijk, want er is ook schoonheid in het mysterie. Ik geloof dus ook niet meer in het microgeloof 'alles gebeurt met een reden', 'het is geen toeval dat we elkaar vandaag tegen zijn gekomen' enzo. Ik heb het concept toeval omarmt, wat dat is eigenlijk bijzonder genoeg. Het gegeven dat dingen soms in positieve of negatieve zin op een bepaalde manier gebeuren, alles ineens samenkomt, zonder dat we dat kunnen verklaren.
                    Ik werd steeds meer een meer filosofisch gelovige, omdat ik moeite begon te krijgen met de manier waarop het geloof beleeft en beleden werd. Ik ging mijn rotsvaste ideeën bevragen. Wat als punt A niet waar was, zou ik dan nog steeds geloven? Zo heb ik langzaam heilige huisjes gesloopt. Ook vanuit het idee dat ik het eigenlijk gewoon niet weet, en niet kan weten. Of een God bestaat, of er een schepping is, een leven na de dood enzovoorts.
Ineens begon ik moeite te krijgen met de manier waarop (vooral het christelijke geloof) 'verkocht' wordt. Het gaat eigenlijk allemaal om de beloning, de hemel. Dat vind ik nu eigenlijk een zwaktebod, dus je hebt dat nodig om kunnen geloven? Als er geen hemel of hel zou zijn, zou je dan nog in God geloven? Al die regeltjes die je voor jezelf bedacht hebt, hebben die dan nog zin/waarde? Stel het gaat gewoon over NU, over wie je bent op dit moment, wat je betekent voor je medemensen (ook in het heel kleine) is het geloof in God daar dat persé bij nodig?
Vanuit die filosofie ben ik gaan accepteren dat ik het gewoon niet weet. Dat er grote vraagtekens zijn, en dat dat gewoon ok is. Misschien wel helemaal prima eigenlijk, want er is ook schoonheid in het mysterie. Ik geloof dus ook niet meer in het microgeloof 'alles gebeurt met een reden', 'het is geen toeval dat we elkaar vandaag tegen zijn gekomen' enzo. Ik heb het concept toeval omarmt, wat dat is eigenlijk bijzonder genoeg. Het gegeven dat dingen soms in positieve of negatieve zin op een bepaalde manier gebeuren, alles ineens samenkomt, zonder dat we dat kunnen verklaren.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in