Vooroordeel gelovige mensen

15-10-2025 18:37 430 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf ben ik niet gelovig opgevoed (wel gedoopt door mijn katholieke ouders die dat alleen deden als knieval voor hun gelovige ouders) dus eigenlijk heb ik weinig ervaring met religie. Het staat ver van me af en hoewel ik vind dat iedereen lekker moet leven zoals hij of zij dat wil, merk ik bij mezelf een soort onbegrip voor gelovigen. Ik kan me er niet in verplaatsen, vind het een beetje dom, achterhaald, niet meer van deze tijd. Maar het is dus wel een vooroordeel en misschien ten onrechte.

Op Instagram volg ik veel fitness-influencers, gewoon leuk en om wat inspiratie op te doen voor mijn eigen trainingen. Vanochtend keek ik naar een filmpje van een (leuke, aardige) vrouw die op een loopband stond om haar dagelijkse cardio te doen, en opeens zoemde ze in en werd duidelijk wat ze tijdens het lopen aan het lezen was: de bijbel. Ik wilde haar eigenlijk meteen ontvolgen, zo’n domper vond ik het.

Ik heb het toch maar niet gedaan, vond het een beetje beschamend dat ik blijkbaar zo over mensen oordeel, de beste vrouw doet niemand kwaad en put waarschijnlijk troost uit de bijbel maar nu vraag ik me dus af: ben ik de enige die moeite heeft met religieuze mensen?
Ginevra schreef:
16-10-2025 15:32
Ik vind het nog sterker wat Stephen Fry op zeker moment zegt, in een interview als men vraagt wat hij zou zeggen als hij God ontmoette:"I’d say, bone cancer in children? What’s that about? How dare you? How dare you create a world to which there is such misery that is not our fault? "

Punt is dat met die nazi's, je altijd nog kunt zeggen:"Dat doen de mensen nou eenmaal, dat doet God niet. God heeft de mensen vrije wil gegeven en als ze rottigheid uithalen en hij houdt dat tegen hebben ze geen vrije wil meer"

Dat is dan ook ongeveer het argument wat veel gelovigen aanvoeren. Maar botkanker bij kinderen, of parasieten die hun ogen van binnenuit opvreten, dat doen de mensen niet zelf. Als God de wereld heeft geschapen zoals hij is, en alles bestuurt, dan heeft hij ook iets te maken met dit soort leed, waar de mens zelf niet verantwoordelijk voor is.

En dat is het voornaamste probleem dat ik met het standaard Godsbeeld heb, dat God alles bestuurt.
O ja, heel goed inderdaad! Daar valt toch echt heel weinig tegenin te brengen, maar toch weten gelovigen (in het bijzonder de Katholieken :) ) het altijd zo te draaien dat er uitzonderingen zijn, en raadsels, en dat van God nou ook weer niet verwacht kan worden dat Hij álles in de hand heeft etcetera, maar dan vraag ik me toch af: waarom dan geloven?

Misschien is het geloof - tegenwoordig, want vroeger was geloven minder een keuze dan nu - toch vooral een hang naar iets mystieks, een vorm van spiritualiteit die een lange traditie heeft?
Rooss4.0 schreef:
16-10-2025 13:05
Mijn ooit pinkstergemeente vriendin leerde vanuit haar kerk dat mensen die voor god en Jezus kozen (Jezus als het pad naar god) in de hemel kwamen. De rest kwam in de hel.
Zo kon een veroordeelde seriemoordenaar in de hemel komen als hij voor god en Jezus koos. En ik als goed maar niet gelovig mens kwam in de hel. Dat vond ze wel verdrietig maar ja......
maar is Hij niet rechtvaardig? Ik heb er geen verstand van maar dat hoor ik altijd. Dan moet ik nog eens bij Hem navragen wat zijn definitie van rechtvaardig is.
Ik vind het inderdaad niet heel rechtvaardig als ik in de hel terecht zou komen. Maar goed, ik geloof daar ook niet in.
Ik geloof in een dodenrijk. En misschien ook wel in een soort hemel op een bepaalde manier. Maar dat heeft niet zoveel met god en Jezus te maken.
.
tyche schreef:
16-10-2025 10:47
En met al die levenservaring ben je nooit een gelovige tegen het lijf gelopen die je vooroordeel kon ontkrachten?

Diverse protestantse stromingen, de remonstranten, quakers of een deel van de methodisten bijvoorbeeld; een deel van de Anglicaanse kerken, zoals de Episcopaalse kerk; verschillende stromingen binnen het neo-paganisme; liberaal jodendom. Vast nog veel meer waar ik niet zo in thuis ben.
Verder heb je binnen georganiseerde religies die een conservatiever standpunt uitdragen alsnog bewegingen die pleiten voor acceptatie en gelijkheid op dit vlak, bijvoorbeeld in Nederland katholieke geestelijken die expliciet strijden voor een plek voor lbgt+ mensen in de kerk, vrouwen in het ambt, zegening van alle huwelijken.

Waarmee ik niet wil ontkennen dat er een groot probleem is met religie en gender/seksualiteit. Dat is absoluut aan de hand, en het is terecht dat als religieuze mensen of organisaties hierin een standpunt hebben dat tegen mensenrechten ingaat, dat ze daarop worden bekritiseerd. Het is alleen zo zonde dat als die kritiek van binnenuit komt en er daadwerkelijk een tegengeluid bestaat, mensen dat niet (willen/kunnen) zien omdat ze alles wat religieus is over één kam scheren.

Het is dus zonde om gelijk af te haken als je merkt dat iemand gelovig is.
Je weet dan eigenlijk nog niets van ze.
En het speelt juist de extremistische religieuzen in de kaart als iedereen bij religie aan hún versie van geloof denkt.
Nee, want er is geen religie die iedereen van de LTBQI+ echt verwelkomd en vrouwen als geheel gelijkwaardige wezens ziet. Die is er niet.
Jij noemt er ook geen.

Daarnaast haalde iemand anders ook al aan, als er goden bestaan, zijn allemaal incompetente wezens ipv een almachtige.
MissNuada schreef:
16-10-2025 16:57
Nee, want er is geen religie die iedereen van de LTBQI+ echt verwelkomd en vrouwen als geheel gelijkwaardige wezens ziet. Die is er niet.
Jij noemt er ook geen.

Daarnaast haalde iemand anders ook al aan, als er goden bestaan, zijn allemaal incompetente wezens ipv een almachtige.
Ik noem er meerdere.
Of vind jij een denominatie geen religie, voldoet het pas als het héle christendom exact hetzelfde denkt ergens over?
Dan heb ik nieuws: het christendom is het er ook niet over eens wie of wat God is. Of Jezus. Dat is juist het probleem van generalisaties over religie: je mist er een heleboel diversiteit en nuance mee, maar dat is niet omdat het er niet is.

Wat het punt over goden ermee te maken heeft ontgaat me. Of is dat een losse reden om religieuze mensen te veroordelen, dat je denkt dat ze in een slecht of incompetent opperwezen geloven?
This is an unacceptable timeline
tyche schreef:
16-10-2025 17:10
Ik noem er meerdere.
Of vind jij een denominatie geen religie, voldoet het pas als het héle christendom exact hetzelfde denkt ergens over?
Dan heb ik nieuws: het christendom is het er ook niet over eens wie of wat God is. Of Jezus. Dat is juist het probleem van generalisaties over religie: je mist er een heleboel diversiteit en nuance mee, maar dat is niet omdat het er niet is.

Wat het punt over goden ermee te maken heeft ontgaat me. Of is dat een losse reden om religieuze mensen te veroordelen, dat je denkt dat ze in een slecht of incompetent opperwezen geloven?
Er zijn stromingen, ben zeer van bewust ja, duh.
Maar zelfs dan zie ik er geen die echt alle mensen als gelijken zien en behandelen. Is gewoon niet waar.
Daarnaast zijn er voor mij een bulk redenen, naast incompetentie en de uitsluiting, waardoor ik mensen die binnen een religie opereren en leven niet zo heel hoog heb zitten. Ben niet perfect en ik geloof net in 1 god minder dan de gelovige mens, die gemiddeld in 2000 andere goden niet geloven.
MissNuada schreef:
Jij noemt er ook geen.

Even voor mijn beeld, want de remonstranten werden al genoemd. Zie https://www.remonstranten.nl/wiki/remon ... ohuwelijk/ Maar wat is jouw ervaring met de remonstranten dan, als jij vindt dat zij ook niet van de gelijke rechten zijn? Ik ken de remonstranten zelf amper, dus ik leer graag iets bij hierover.
Na zevenhonderd jaren
MissNuada schreef:
16-10-2025 17:17
Maar zelfs dan zie ik er geen die echt alle mensen als gelijken zien en behandelen. Is gewoon niet waar.
Daarnaast zijn er voor mij een bulk redenen, naast incompetentie en de uitsluiting, waardoor ik mensen die binnen een religie opereren en leven niet zo heel hoog heb zitten. Ben niet perfect en ik geloof net in 1 god minder dan de gelovige mens, die gemiddeld in 2000 andere goden niet geloven.
Waar baseer je dit op?
This is an unacceptable timeline
-
doddieweer wijzigde dit bericht op 16-10-2025 18:03
0.00% gewijzigd
Precies. Iedereen staat vrij om godsdienstige teksten naar eigen inzicht, interpretatie, te invullen. Daar is in beginsel geen kerk, moskee, synagoge of tempel inclusief voorganger voor nodig.
Afkoelen heeft gewerkt
Claire45 schreef:
16-10-2025 15:47
O ja, heel goed inderdaad! Daar valt toch echt heel weinig tegenin te brengen, maar toch weten gelovigen (in het bijzonder de Katholieken :) ) het altijd zo te draaien dat er uitzonderingen zijn, en raadsels, en dat van God nou ook weer niet verwacht kan worden dat Hij álles in de hand heeft etcetera, maar dan vraag ik me toch af: waarom dan geloven?

Misschien is het geloof - tegenwoordig, want vroeger was geloven minder een keuze dan nu - toch vooral een hang naar iets mystieks, een vorm van spiritualiteit die een lange traditie heeft?
Ook hier weer: een nauw beeld van geloof gebruiken en daar dan tegen redeneren.
Ik vind het ook gewoon aanmatigend.
Si abra la puerta hay lobos.
MissNuada schreef:
16-10-2025 17:17
Jezus geeft in leer de gelijkheid wel degelijk aan. Dat Maria Magdalena in bijbel niet de rol kreeg die zij had komt door de dogma’s van de kerk. Als je er op zoekt blijkt ze wel degelijk een zeer belangrijke rol te hebben gehad.
Dus in die zin snap ik je wat religie ervan maakte klopt voor groot deel met jouw beeld. Ga je zelf goed lezen en begrijpen dan kun je niet anders concluderen dat God wel degelijk ieder als gelijke ziet.
En wij mensen maken de aarde verrot. Botkanker bij kinderen kijk eens naar de voedsel industrie, onze zend masten enz. We kunnen hem mooi maken maar ook vernietigen.
Een Tijn die nagels lakt, zo oneerlijk van God? Of liet Tijn ons zien dat je zelfs als je ziek bent aan andere zieken kun denken. Hij maakte op ons indruk omdat hij zelf zo ziek was.
Veel gelovigen denken ook anders over leven en dood. Is het leven maar een fractie van het bewustzijn.
doddieweer wijzigde dit bericht op 16-10-2025 18:17
19.11% gewijzigd
MissNuada schreef:
Jij noemt er ook geen.

Het vrijzinnig protestantisme doet dit zeker. Remonstranten en Quakers ook. Mijn eerder genoemde dominee sloot haar diensten af met 'de Eeuwige, die niet loslaat het werk dat Haar hand begon.' In onze kerk was God een vrouw, dus. En soms ook een man, moet ik er eerlijk bij zeggen.
Goh, ik wist dat niet van de remonstrantse broederschap. Ontzettend jammer dat niet alle gelovigen in Nederland zich hierbij aansluiten!
Paradise schreef:
16-10-2025 14:48
Maar goed, beetje vreemde discussie.

Je zegt van mensen in een dictatuur of autocratie toch ook niet dat ze minder de neiging hebben zelf politieke partijen op te richten?

Alsof het aan die mensen ligt.
Het ligt er wel aan dat de protestanten veel meer de nadruk leggen op je eigen geweten en op zelf de bijbel lezen. Dat is per definitie minder hierarchisch. De katholieken konden de bijbel vroeger niet zelf lezen, de vertaling was een verboden boek.
Bamoja schreef:
16-10-2025 18:17
Goh, ik wist dat niet van de remonstrantse broederschap. Ontzettend jammer dat niet alle gelovigen in Nederland zich hierbij aansluiten!
Waarom zouden ze dat doen? Ook niet iedereen stemt op GroenLinks. Mensen hebben een eigen mening. En een eigen geloofsovertuiging.
@Claire45: De theorie van christenen is dat de zondeval de aarde voor altijd 'ziek' heeft gemaakt. Dood, ziekte, lijden, dat is allemaal in de wereld gekomen doordat de mens tegen God koos. Dus ook ziekte bij kinderen. Dat komt niet meer goed, maar door te geloven in Jezus als zoon van God kun je ná je dood wel bij God in het paradijs zijn.
Het idee is dat God puur liefde/goedheid is. Hij kan geen zonde verdragen. Daarom moest Jezus sterven om alle zonden van de wereld te dragen. Wie in hem gelooft, wordt een soort van spiritueel gereinigd en kan bij God komen zoals Hij dit altijd bedoelt had. Wie dat niet doet kan dat niet, en de afwezigheid van God, dat is al hel. Dat is de theorie van veel gelovigen.

Lijden is ook voor christenen heel lastig, want ze geloven vaak in dat God kan genezen, dus wordt er veel gebeden voor zieke mensen. In de praktijk blijft ziekte bestaan en gaan mensen dood, dat verklaren is ingewikkeld. Was het Gods wil? Heeft de duivel gewonnen? Waarom bemoeit Hij zich niet veel meer met zijn volgelingen? De dooddoener is dan soms ook: wij als mensen kunnen het grote plan van God niet zien/begrijpen.
Wat is er mis met dat mensen troost halen uit het feit dat zij wel in een hemel geloven?

Ik heb recent ervaren dat het veel berusting kan bieden aan iemand die komt te overlijden.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Rabarbara schreef:
16-10-2025 18:08
Ook hier weer: een nauw beeld van geloof gebruiken en daar dan tegen redeneren.
Ik vind het ook gewoon aanmatigend.
Kan jij vinden, maar leg dan uit hoe breed en ruim jouw beeld van geloof is, dan is er een gesprek. Alles steeds maar aanmatigend en quasi-diepzinnig noemen is namelijk net zo aanmatigend.
Claire45 schreef:
16-10-2025 18:39
Kan jij vinden, maar leg dan uit hoe breed en ruim jouw beeld van geloof is, dan is er een gesprek. Alles steeds maar aanmatigend en quasi-diepzinnig noemen is namelijk net zo aanmatigend.
Waarom zou ik in deze onveilige omgeving iets persoonlijks delen? Ik heb moeten lezen dat gelovigen niet intelligent zijn, irrationeel, simpel. Geen zin om daar nog een keer voor uitgemaakt te worden.
Ik heb weinig kennis van alle geloofsovertuigingen op deze aarde, maar het West-Europese protestantisme ken ik vrij goed. Ik ben dus jarenlang vrijzinnig protestant geweest, ik heb bevindelijk-gereformeerde familie. Qua christendom zit dat ongeveer zo dichtbij elkaar als GroenLinks en de SGP. Toch zou niemand beweren dat mensen die op een van die beide partijen stemmen dezelfde standpunten hebben, omdat ze tenslotte allebei politiek geïnteresseerd zijn. Bij geloven gebeurt dat wel. Dan is er ineens een uniforme groep "gelovigen" waar je automatisch deel van uitmaakt zodra je wel eens een kerk betreedt. Dat doet geen recht aan de rijke schakeringen die het geloof kent en het is ook een beetje dommig.
Dit dus. En het hele topic is best aanmatigend. Net alsof er binnen de verschillende stromingen maar 1 waarheid zou zijn.
Afkoelen heeft gewerkt
Mooi reactie Rabarbara, over de verschillen in geloof. Ik herken mezelf ook niet bij veel andere gelovigen, het is mijn zoektocht, mijn twijfels, mijn interpretatie, maar ook mijn gevonden geluk. Ik leef deze wereld echt vreedzamer vergevensgezinder en liefdevoller, ervaar meer hoop en vertrouwen dankzij mijn geloof, en dat hoeft TO van mij niet te begrijpen. Ik hoop wel dat ze dankzij dit topic wel van mening is veranderd dat gelovige dom zijn. Het zijn best wel mensen die nadenken en onderbouwen he?
doddieweer wijzigde dit bericht op 16-10-2025 19:02
92.06% gewijzigd
Claire45 schreef:
Nee, jij hebt het over ‘het’ geloof. Jij poneert een stelling en weigert je onderwerp zorgvuldig af te bakenen. Het ligt echt bij jou.

Als ik zeg: de wereld is groen. En jij antwoordt met: hier niet, hier is hij grijs.
Dan kan ik niet vervolgens aan jou vragen: nou leg jij maar eens uit dan wat jij allemaal onder ‘wereld’ verstaat.

Althans: het kan wel, maar je maakt er geen vrienden mee.
Claire45 schreef:
maar je wekt niet bepaald de indruk dat je een gesprek wil, dus je aanval op Barb vind ik een beetje flauw.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik ben in mijn leven meer atheïsten tegen gekomen die mij hun mening proberen op te dringen en mensen met andere levensvisie dan andersom. Daarom vind ik hardcore atheïsten vaak irritanter dan hardcore gelovigen.

Ook omdat de zendingsdrang bij atheïsten bestaat uit het laten zien hoe dom je wel niet bent als je gelooft, en die van gelovigen om je te redden van leven in de hel. Vind ik die laatste groep toch sympathieker.

Needless to say: ik hoor bij geen van beiden

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven