Veel vrouwen ijzergebrek
woensdag 15 oktober 2025 om 15:26
Ik ben er vorig jaar dus achter gekomen dat ik flinke bloedarmoede had en waarschijnlijk jarenlang met een ijzertekort heb rondgelopen. Er vielen toen een heleboel puzzelstukjes op z’n plek, ik liep al jarenlang aan te knoeien met vage klachten waar nu ineens een oorzaak voor was: ijzergebrek!
Vermoeidheid, hoofdpijn, haaruitval, slecht concentreren etc. Ik was er 3 jaar geleden al eens mee naar de huisarts geweest, die schreef het toe aan een stressvolle periode (bloedwaarden waren immers op orde, hemoglobine boven de ondergrens). Therapie, fysiobehandelingen, mindfullness, sporten. Heb vanalles geprobeerd om van de klachten af te komen maar ik werd alleen maar vermoeider en lustelozer. Totdat ik nog amper mn ene been voor de andere kreeg en toch nog maar eens ging bloedprikken.
Inmiddels zijn we bijna een jaar, vele ijzertabletten (geen pretje) een ijzerinfuus (helemaal geen pretje) en een mirena spiraal (in vergelijking met een ijzertekort bijna een pretje) verder en ik heb eindelijk weer energie! Mn bloedwaarden zijn bijna weer waar ze wezen moeten.
Via via kreeg ik een podcast doorgestuurd over ijzergebrek en de blinde vlek bij huisartsen waarvan ik denk dat het goed is als hier meer bewustzijn voor komt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat geschat wordt dat 18 tot 35 % van de vrouwen een ijzertekort heeft. (Ik realiseer me dat ik hiermee klink als een gezondheidswappie/vage influencer)
Maar deze podcast is dus gemaakt voor en door huisartsen en er komen twee internisten aan het woord die uitleggen dat de richtlijnen nog wat achterlopen op recent onderzoek waardoor ijzergebrek regelmatig pas aan het licht komt als het tekort al flink is opgelopen. Ze raden aan om bij klachten zoals vermoeidheid ook bloed te laten prikken op Ferritine (je ijzervoorraad) en niet alleen op hemoglobine. Dit omdat iedereen een eigen hemoglobine ‘setpoint’ heeft en deze persoonlijke streefwaarde hoger kan liggen dan de ondergrens die het lab hanteert. In de podcast wordt dit allemaal uitgelegd, ook als leek goed te begrijpen.
Ik deel de link in de hoop dat er meer vrouwen baat bij hebben: dit is de link naar deel 1 er is ook een deel 2.
https://www.huisartspodcast.nl/prisma-p ... de-uitleg/
Bij mij bleek uiteindelijk mijn menstruatie de boosdoener. Ik had zelf niet het idee dat ik veel bloedverlies had, maar blijkbaar was het over de jaren heen toch genoeg om zo laag uit te komen. Nu heel blij met een mirena spiraal die er voor zorgt dat ik helemaal niet meer menstrueer.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan en deel vooral ook je verhaal!
Vermoeidheid, hoofdpijn, haaruitval, slecht concentreren etc. Ik was er 3 jaar geleden al eens mee naar de huisarts geweest, die schreef het toe aan een stressvolle periode (bloedwaarden waren immers op orde, hemoglobine boven de ondergrens). Therapie, fysiobehandelingen, mindfullness, sporten. Heb vanalles geprobeerd om van de klachten af te komen maar ik werd alleen maar vermoeider en lustelozer. Totdat ik nog amper mn ene been voor de andere kreeg en toch nog maar eens ging bloedprikken.
Inmiddels zijn we bijna een jaar, vele ijzertabletten (geen pretje) een ijzerinfuus (helemaal geen pretje) en een mirena spiraal (in vergelijking met een ijzertekort bijna een pretje) verder en ik heb eindelijk weer energie! Mn bloedwaarden zijn bijna weer waar ze wezen moeten.
Via via kreeg ik een podcast doorgestuurd over ijzergebrek en de blinde vlek bij huisartsen waarvan ik denk dat het goed is als hier meer bewustzijn voor komt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat geschat wordt dat 18 tot 35 % van de vrouwen een ijzertekort heeft. (Ik realiseer me dat ik hiermee klink als een gezondheidswappie/vage influencer)
Maar deze podcast is dus gemaakt voor en door huisartsen en er komen twee internisten aan het woord die uitleggen dat de richtlijnen nog wat achterlopen op recent onderzoek waardoor ijzergebrek regelmatig pas aan het licht komt als het tekort al flink is opgelopen. Ze raden aan om bij klachten zoals vermoeidheid ook bloed te laten prikken op Ferritine (je ijzervoorraad) en niet alleen op hemoglobine. Dit omdat iedereen een eigen hemoglobine ‘setpoint’ heeft en deze persoonlijke streefwaarde hoger kan liggen dan de ondergrens die het lab hanteert. In de podcast wordt dit allemaal uitgelegd, ook als leek goed te begrijpen.
Ik deel de link in de hoop dat er meer vrouwen baat bij hebben: dit is de link naar deel 1 er is ook een deel 2.
https://www.huisartspodcast.nl/prisma-p ... de-uitleg/
Bij mij bleek uiteindelijk mijn menstruatie de boosdoener. Ik had zelf niet het idee dat ik veel bloedverlies had, maar blijkbaar was het over de jaren heen toch genoeg om zo laag uit te komen. Nu heel blij met een mirena spiraal die er voor zorgt dat ik helemaal niet meer menstrueer.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan en deel vooral ook je verhaal!
woensdag 15 oktober 2025 om 15:27
Voor de mensen die liever lezen dan luisteren, hier staat het ook goed uitgelegd https://studenten.com/blog/ijzertekort- ... derbelicht
woensdag 15 oktober 2025 om 15:38
Ik heb volgens mij altijd ijzergebrek. Heb tijdens en kort na de 2 zwangerschappen ook ijzer infuus gekregen maar ik vond het niet vervelend. Ik kan het aardig goed houden met regelmatig ijzerpillen nemen. Ik heb specifieke ijzertabletten waar ik geen last van krijg dus dat scheelt.
Mijn ferritine was trouwens begin dit jaar ook laag.
woensdag 15 oktober 2025 om 16:26
Aha....Dan ga ik mijn ferritine toch maar weer eens laten prikken. HB is hoog, maar in verleden zeer laag ferritine en ijzer gehad.
woensdag 15 oktober 2025 om 17:14
Hier ook bekend met flink ijzergebrek. Herkenbare klachten ook.. Welke ijzertabletten heb jij Elsy? Van die van de huisarts word ik altijd zo misselijkElsy schreef: ↑15-10-2025 15:38Ik heb volgens mij altijd ijzergebrek. Heb tijdens en kort na de 2 zwangerschappen ook ijzer infuus gekregen maar ik vond het niet vervelend. Ik kan het aardig goed houden met regelmatig ijzerpillen nemen. Ik heb specifieke ijzertabletten waar ik geen last van krijg dus dat scheelt.
woensdag 15 oktober 2025 om 17:15
Wat toevallig, ik heb net deel 1 en 2 van de podcast geluisterd en open nu het forum.
Het was voor mij heel fijn en bevestigend om te horen want ik blijf maar ijzer slikken zonder bijster veel verbetering. Ik ga snel met mijn HA in gesprek.
Goed dat je dit hebt gepost zodat het bij de juiste mensen terecht komt!
Het was voor mij heel fijn en bevestigend om te horen want ik blijf maar ijzer slikken zonder bijster veel verbetering. Ik ga snel met mijn HA in gesprek.
Goed dat je dit hebt gepost zodat het bij de juiste mensen terecht komt!
woensdag 15 oktober 2025 om 17:29
Hier tijdens zwangerschappen ook lage hb en infuus.
laatste x hb was het bij mij 6.9 (jaar geleden) Arts zei dat de ondergrens niet meer ligt op 7,5 maar 6,9 bij vrouwen en omdat ik precies op het randje zit gaan ze daar niets aan doen.
Ik ben maar op eigen houtje floradix gaan nemen en ik lijk iets te merken dat het helpt, minder moe en minder haaruitval
(ik heb trouwens al jaren een spiraaltje waardoor ik nooit ongesteld word maar blijkbaar doet dat er niet toe)
laatste x hb was het bij mij 6.9 (jaar geleden) Arts zei dat de ondergrens niet meer ligt op 7,5 maar 6,9 bij vrouwen en omdat ik precies op het randje zit gaan ze daar niets aan doen.
Ik ben maar op eigen houtje floradix gaan nemen en ik lijk iets te merken dat het helpt, minder moe en minder haaruitval
(ik heb trouwens al jaren een spiraaltje waardoor ik nooit ongesteld word maar blijkbaar doet dat er niet toe)
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
woensdag 15 oktober 2025 om 18:25
Nou, ik heb er net een hele kuur opzitten omdat Ferritine veel te laag was. Ik ben nu ook veel meer op mijn voeding aan het letten om genoeg ijzer binnen te krijgen en met een diëtist bezig. Bij de Eetmeter kun je zien of je voldoende binnen krijgt. Nou, dat is best wel lastig nog. Maar alles om er voor te zorgen om niet meer in een te kort te komen
Wat vervelend dat je er zo lang mee gelopen hebt
Wat vervelend dat je er zo lang mee gelopen hebt
woensdag 15 oktober 2025 om 18:27
woensdag 15 oktober 2025 om 18:33
Ik word al sinds mijn kindertijd geplaagd met bloedarmoede en wanneer ik het weer eens had toen ik volwassen was werd het op mijn menstruaties toegewezen
Nu neem ik al jaren iedere ochtend een vitaminesuplement in ( met uiteraard ijzer,)met vers geperste sinaasappelsap en voor het eerst in mijn leven blijven mijn waardes stabiel.

Nu neem ik al jaren iedere ochtend een vitaminesuplement in ( met uiteraard ijzer,)met vers geperste sinaasappelsap en voor het eerst in mijn leven blijven mijn waardes stabiel.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Baby, it's the guitar man
woensdag 15 oktober 2025 om 18:39
Ik heb een hele tijd mijn voeding bijgehouden in de Eetmeter, en mijn ijzer is dan eigenlijk nooit groen. Ook niet als ik denk dat ik gezond heb gegeten (met af en toe vlees).
Ik heb twee jaar geleden bloed laten prikken voor o.a. vermoeidheidsklachten, en daar kwam geen ijzertekort uit (Hb normaal, ferritine ook), maar toen ik die resultaten eens aan ChatGPT liet zien zei die wel dat ferritine laag-normaal is, en dat kan alsnog klachten geven. Het is mij niet helemaal duidelijk wat de ondergrens of de 'optimale' waarde hoort te zijn, ik zie daar verschillende dingen over, maar mijne was 35 µg/l.
Ik ben nu sinds een tijdje toch maar ijzer(bisglycinaat) gaan bijslikken, vooral rondom mijn menstruatie, maar misschien heeft het alleen zin als ik het een tijd structureel doe.
Ik heb twee jaar geleden bloed laten prikken voor o.a. vermoeidheidsklachten, en daar kwam geen ijzertekort uit (Hb normaal, ferritine ook), maar toen ik die resultaten eens aan ChatGPT liet zien zei die wel dat ferritine laag-normaal is, en dat kan alsnog klachten geven. Het is mij niet helemaal duidelijk wat de ondergrens of de 'optimale' waarde hoort te zijn, ik zie daar verschillende dingen over, maar mijne was 35 µg/l.
Ik ben nu sinds een tijdje toch maar ijzer(bisglycinaat) gaan bijslikken, vooral rondom mijn menstruatie, maar misschien heeft het alleen zin als ik het een tijd structureel doe.
woensdag 15 oktober 2025 om 19:32
Deze raadde de apotheek bij ons aan: https://www.mijnapotheek.nl/SiderAL%C2% ... er-capsule . Ik neem hem meestal voor het slapen.
woensdag 15 oktober 2025 om 20:48
Dankje!Elsy schreef: ↑15-10-2025 19:32Deze raadde de apotheek bij ons aan: https://www.mijnapotheek.nl/SiderAL%C2% ... er-capsule . Ik neem hem meestal voor het slapen.
donderdag 16 oktober 2025 om 00:07
Ik lees mee... kwam er achter dat ik met mijn dagelijkse voedingspatroon heel weinig ijzer binnenkrijg. Merkte op een gegeven moment dat ik nogal snel buiten adem was en een kalig plekje op mijn hoofd. Ooglid is wel nog een beetje rood maar wel licht.
Ik ben veel meer ijzer gaan innemen en dat doet goed. Maar mijn officiële waardes weet ik (nog) niet.
Las ook dat vrouwen - ook bij goede bloeduitslagen - baat kunnen hebben bij ijzertabletten. Om cognitief beter te functioneren.
Ik ben veel meer ijzer gaan innemen en dat doet goed. Maar mijn officiële waardes weet ik (nog) niet.
Las ook dat vrouwen - ook bij goede bloeduitslagen - baat kunnen hebben bij ijzertabletten. Om cognitief beter te functioneren.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in