Locatie kosten bruiloft

zaterdag 18 oktober 2025 om 18:02

Afgelopen zomer ben ik ten huwlijk gevraagd.
Vriend en ik zijn bezig onze bruiloft te organiseren.
We hebben een mooie locatie gevonden.
Locatie past qua grote ook goed bij ons gezelschap. Ongeveer 50 man.
We willen geen feest in de avond.
Voor al onze gasten hetzelfde.
Ceremonie, taart en proost, een borrel en een diner. Ongeveer van 14:30 tot 21:00u. Alles op 1 locatie.
Aangezien we geen avondfeest willen worden er locatie kosten gerekend. Locatie geeft aan dat zij zo de gemiste inkomsten compenseren.
De locatie kosten zijn alleen enorm hoog. 2700 euro. (Dan is de locatie onze trouwdag alleen voor ons)
Verder krijgen we niks voor deze kosten.
We willen trouwen in het voorjaar van 2027 op een vrijdag. (Dus wel een wat populairdere dag/datum).
Zijn er stellen pas getrouwd? of ga je trouwen weten jullie wat normaal is qua locatie kosten?
Betreft de locatie. Met 50 man zit het ook wel vol. Dus andere gasten die dag is sowieso eigenlijk niet mogelijk.
We nemen deze dag de volledige horeca van de locatie af.
                    Vriend en ik zijn bezig onze bruiloft te organiseren.
We hebben een mooie locatie gevonden.
We willen geen feest in de avond.
Voor al onze gasten hetzelfde.
Ceremonie, taart en proost, een borrel en een diner. Ongeveer van 14:30 tot 21:00u. Alles op 1 locatie.
Aangezien we geen avondfeest willen worden er locatie kosten gerekend. Locatie geeft aan dat zij zo de gemiste inkomsten compenseren.
De locatie kosten zijn alleen enorm hoog. 2700 euro. (Dan is de locatie onze trouwdag alleen voor ons)
Verder krijgen we niks voor deze kosten.
We willen trouwen in het voorjaar van 2027 op een vrijdag. (Dus wel een wat populairdere dag/datum).
Zijn er stellen pas getrouwd? of ga je trouwen weten jullie wat normaal is qua locatie kosten?
Betreft de locatie. Met 50 man zit het ook wel vol. Dus andere gasten die dag is sowieso eigenlijk niet mogelijk.
We nemen deze dag de volledige horeca van de locatie af.
                                    kaartje1 wijzigde dit bericht op 18-10-2025 18:12

3.01% gewijzigd

zaterdag 18 oktober 2025 om 20:42

Lila-Linda schreef: ↑18-10-2025 20:39Dan zeg je tegen de locatie dat je feest tot middernacht duurt, maar zet je tot 21.00 op de uitnodiging
![]()

zaterdag 18 oktober 2025 om 22:47

Om 21u stoppen is voor de locatie alsnog nadelig/minder winstgevend: ze zouden immers ook een bruiloft met 50 gasten van 14:00-01:00 kunnen hebben op dezelfde dag, met (veel) meer omzet. De meeste mensen drinken meer op een feest dan 's middags om 16u bij het taartmoment en je gaat ook niet 2x zo snel drinken als de bruiloft korter duurt. Ik vind het geen heel gek bedrag. Of je het er voor over hebt is een tweede natuurlijk.
Ik heb als ceremoniemeester wel eens een locatie gesproken die iets van €4500* omzetgarantie vroeg op vrijdag- en zaterdagavond. Wellicht zou je zoiets nog voor kunnen stellen?
* Bedrag was dan wel alleen voor locatie+drankjes, als je ook taart, diner, etc bij ze afneemt zal dat hoger liggen.
Je zou eventueel ook de donderdag kunnen overwegen. Dat is een minder populaire dag. Dat zou ik wel alleen doen als je gasten dichtbij de trouwlocatie wonen trouwens. Anders gaat iedereen vroeg naar huis of zadel je ze op met extra kosten (overnachting of extra vrij nemen).

zondag 19 oktober 2025 om 07:08

zondag 19 oktober 2025 om 07:55

Aangezien we geen avondfeest willen worden er locatie kosten gerekend. Locatie geeft aan dat zij zo de gemiste inkomsten compenseren. De locatie kosten zijn alleen enorm hoog. 2700 euro.
Ik vind het helemaal niet raar dat ze locatiekosten berekenen als je op een populaire dag (vrijdag) de boel zodanig bezet/afhuurt dat ze tussen 21u en 24u geen enkele omzet kunnen draaien.
En jij vindt 50 gasten niet weinig maar dat is het wel, zeker voor de (feest)avond. Dus je kunt het natuurlijk wel omrekenen naar 50 euro pp, maar voor hen telt gewoon wat ze anders minstens zouden kunnen omzetten die avond (en dan vooral de vrij makkelijke winst op lekker veel drankjes). En dan heb je twee opties: je kijkt of je het ervoor over hebt (en of je nog iets kunt onderhandelen) of je gaat ergens anders naartoe.

zondag 19 oktober 2025 om 08:24

Ik wilde typen wat S-Groot al typte.  
 Het komt er op neer dat ze aan een andere groep meer kunnen verdienen, zeker omdat in de horeca het meest wordt verdiend aan drankjes, dus of je betaalt die kosten of je zoekt iets anders.

anoniem_69050bd22de01 wijzigde dit bericht op 22-10-2025 14:32

41.10% gewijzigd

zondag 19 oktober 2025 om 08:55

Met 50 personen zonder avondfeest?SunShine35 schreef: ↑19-10-2025 08:47Wij zijn getrouwd op een klein kasteel.
Hele kasteel was voor onszelf.
Locatiekosten waren 750 euro.
Ik zou een andere locatie zoeken als ik jou was.

zondag 19 oktober 2025 om 09:17

Bedankt voor jullie adviezen en uitleg.
Ik begrijp opzich het verdien model.
Met feest hebben ze gewoon veel meer winst. Het klopt inderdaad ook dat er voor ons nog genoeg anderen zijn.
Het is voor ons nu zaak om te bedenken of we dit bedrag over hebben voor de locatie.
Of dat we toch iets anders zoeken.
                    Ik begrijp opzich het verdien model.
Met feest hebben ze gewoon veel meer winst. Het klopt inderdaad ook dat er voor ons nog genoeg anderen zijn.
Het is voor ons nu zaak om te bedenken of we dit bedrag over hebben voor de locatie.
Of dat we toch iets anders zoeken.

zondag 19 oktober 2025 om 09:23

Ik ben ook wel benieuwd of jullie geen avondfeest hadden.
Wij hebben nog een offerte waarbij de locatie kosten zonder avondfeest 750 euro zijn.
Dit betreft een landgoed. (Met niet een heel.groot gebouw erop hoor)
Hier willen wij niet trouwen.Dus die valt voor ons af.
Maar de kosten kunnen wel sterk variëren is mijn indruk.
Vandaar ook dit topic.

zondag 19 oktober 2025 om 09:31

Het hangt er ook een beetje van af wat voor soort locatie het is, denk ik. Aangezien jullie zo'n beetje midden op de dag arriveren, is er voor de locatie eigenijk geen gelegenheid om bijvoorbeeld tijdens de lunch nog een ander evenement te hebben. En sowieso na jullie dus ook niet. Als het een lokatie is waar dat normaal ook niet gebeurt, dan maakt het niet zoveel uit (dat zal bijvoorbeeld sneller aan de hand zijn bij een landgoed of kasteel), maar anders is dat natuurlijk ook iets dat in de prijs wordt doorberekend. Omdat jullie dan feitelijk een hele dag bezetten, maar slechts een beperkt deel aanwezig zijn, terwijl het geen ruimte laat voor andere evenementen. Dus als je bijvoorbeeld naar iets kijkt dat meer een echte evenementenlocatie is, of een restaurant ofzo, kan ik me voorstellen dat die locatiekosten flink hoger zijn.

anoniem_69050bd22de01 wijzigde dit bericht op 19-10-2025 09:33

3.10% gewijzigd

zondag 19 oktober 2025 om 09:31

Mss is het een idee wat tijd in te ruimen voor een receptie voor mensen buiten die 50 om? Dan is er extra drank en hapjes verkoop voor de locatie. Dan heb je iig wel wat voor je locatie kosten.
En kunnen buren/ collega's en mensen die wat verder weg staan jullie ook feliciteren.
Wij wilden ook geen traditioneel feest, maar gewoon een diner met een beperkte groep. Maar juist om dan om de ooms/tantes/collega's/buren en kennissen te vragen die we niet bij het diner uitnodigden.
Bij ons diner waren wederzijdse ouders, broers met partners en club van hele goede vrienden. Er is wat gedoe geweest vanwege traditie dat ooms en tantes van man altijd uitgenodigd werden, maar ik heb in deze voet bij stuk gehouden dat ik alleen mensen wilde bij het diner, waar ik ook veel mee omging en niet mensen die ik soms wel of niet bij een verjaardag zag, laat staan sprak.
Door de receptie was ons diner afgelopen tussen 23u en 23.30u.
En wat niemand durft te zeggen, alle envelopjes hebben de kosten van de receptie gedekt.
( toen we 12,5 jaar getrouwd waren, zijn ooms en tantes overigens wel uutgenodigd, want toen kende ik ze ook daadwerkelijk
 )

En kunnen buren/ collega's en mensen die wat verder weg staan jullie ook feliciteren.
Wij wilden ook geen traditioneel feest, maar gewoon een diner met een beperkte groep. Maar juist om dan om de ooms/tantes/collega's/buren en kennissen te vragen die we niet bij het diner uitnodigden.
Bij ons diner waren wederzijdse ouders, broers met partners en club van hele goede vrienden. Er is wat gedoe geweest vanwege traditie dat ooms en tantes van man altijd uitgenodigd werden, maar ik heb in deze voet bij stuk gehouden dat ik alleen mensen wilde bij het diner, waar ik ook veel mee omging en niet mensen die ik soms wel of niet bij een verjaardag zag, laat staan sprak.
Door de receptie was ons diner afgelopen tussen 23u en 23.30u.
En wat niemand durft te zeggen, alle envelopjes hebben de kosten van de receptie gedekt.
( toen we 12,5 jaar getrouwd waren, zijn ooms en tantes overigens wel uutgenodigd, want toen kende ik ze ook daadwerkelijk
                                    Nope

zondag 19 oktober 2025 om 10:14

Het zou voor mij ook wel van de locatie afhangen. Gaat het om een landgoed of een eettentje om de hoek?
Ik denk dat jullie vooral zelf moeten afwegen wat de locatie jullie waard is. Dat zal voor iedereen weer anders zijn.
Destijds waren mijn man en ik ook helemaal verliefd op een locatie/restaurant.
Maar parkeren is daar een ramp. We zouden dan onze gasten op behoorlijke parkeerkosten trakteren (en moesten ze alsnog een behoorlijk stuk lopen) waardoor we er vanaf hebben gezien.
Moet wel zeggen dat ik bijna 3000 Euro ter compensatie, omdat het feestje 2 uur korter dan gebruikelijk duurt, wel héél veel geld vind.
Maar ik weet eerlijk gezegd ook niet wat gebruikelijk is tegenwoordig. Na de uitvaart van mijn schoonvader betaalde we voor een duf zaaltje al 600 Euro alleen aan zaalhuur. Dit was voor 1,5 uur. Niks bij inbegrepen.
                    Ik denk dat jullie vooral zelf moeten afwegen wat de locatie jullie waard is. Dat zal voor iedereen weer anders zijn.
Destijds waren mijn man en ik ook helemaal verliefd op een locatie/restaurant.
Maar parkeren is daar een ramp. We zouden dan onze gasten op behoorlijke parkeerkosten trakteren (en moesten ze alsnog een behoorlijk stuk lopen) waardoor we er vanaf hebben gezien.
Moet wel zeggen dat ik bijna 3000 Euro ter compensatie, omdat het feestje 2 uur korter dan gebruikelijk duurt, wel héél veel geld vind.
Maar ik weet eerlijk gezegd ook niet wat gebruikelijk is tegenwoordig. Na de uitvaart van mijn schoonvader betaalde we voor een duf zaaltje al 600 Euro alleen aan zaalhuur. Dit was voor 1,5 uur. Niks bij inbegrepen.

zondag 19 oktober 2025 om 10:18

Die lokatie moet niet zeiken. Beetje klantvriendelijkheid mag wel hoor. Zou wat zijn als een willekeurig restaurant bij de reservering zou zeggen ‘als u niet het 10 gangen menu en tenminste 2 flessen van de kaart bestelt wordt 500 euro in rekening gebracht, want anderen doen dat wel en daar kunnen we dan meer aan verdienen’. Als je zo noodlijdend bent dat je bij incidenteel geen avondfeest failliet gaat kun je beter helemaal ermee ophouden, of op voorhand aangeven dat iedereen met andere wensen op kan zouten. Maar nee, er staat dan op de website dat ‘in overleg veel mogelijk is’ ‘de wensen van het bruidspaar centraal staan’ en ‘uiteraard houden we rekening met uw budget’ of woorden van gelijke strekking. Om dan nadat zowat alles is besproken en dus vanaf het begin duidelijk was dat er geen feest kwam met locatiekosten aan te komen vind ik beneden alle peil. TO zou een factuur moeten sturen voor de verkwanselde uren, doordat de locatie niet meteen duidelijk geweest is. Bij wijze van spreken dan hè.

zondag 19 oktober 2025 om 10:26

Alles wordt ineens duurder als je aangeeft dat het om een bruiloft gaat. 
Ik zou bij een volgende locatie niet gelijk het woord bruiloft laten vallen daarom. Gewoon zeggen dat het om een borrel en diner gaat wat van half 3 tot 9 duurt. Dan wordt er toch ook niet gezegd dat dat duurder is omdat je niet blijft tot 1 uur? Ik vind dat erg raar.
                    Ik zou bij een volgende locatie niet gelijk het woord bruiloft laten vallen daarom. Gewoon zeggen dat het om een borrel en diner gaat wat van half 3 tot 9 duurt. Dan wordt er toch ook niet gezegd dat dat duurder is omdat je niet blijft tot 1 uur? Ik vind dat erg raar.

zondag 19 oktober 2025 om 10:28

Ze hebben misschien de winst niet voor die 2 uur feest, maar ze maken ook heel veel kosten niet. Geen hapjes en drankjes die ingekocht en klaargemaakt moeten worden, geen elektriciteit, geen toiletbezoek, geen personeel etc etc.
2700 euro is buitensporig.
Ze lijken compensatie te vragen voor gemiste omzet ipv gemiste winst.
En dan nog, dat is lekker ondernemen, klanten laten betalen voor gemiste winst waar je zelf niet voor hebt hoeven werken. Bijzonder.
En dan nog, dat is lekker ondernemen, klanten laten betalen voor gemiste winst waar je zelf niet voor hebt hoeven werken. Bijzonder.

zondag 19 oktober 2025 om 10:36

Nou ja klantvriendelijk of niet, voor TO misschien wel 20 anderen. Die wel een avondomzet opbrengen op een populaire dag in een populair seizoen. Het is geen liefdadigheidsinstelling he. Het is gewoon zakelijk. Lijkt mij vrij normaal. Al kun je van de hoogte van het bedrag nog wel wat vinden. Maar aan TO om dan te bepalen of ze zaken willen doen of dat ze iets zoeken dat beter past bij hun programma. TO is niet verplicht om daarheen te gaan. 
En het is ook niet zo dat het helemaal niet kan. Er staat alleen iets tegenover.
Ik denk dat de meeste ondernemers niet zomaar bereid te zijn om een belangrijk element van je opbrengsten zomaar aan de kant te schuiven
                    En het is ook niet zo dat het helemaal niet kan. Er staat alleen iets tegenover.
Ik denk dat de meeste ondernemers niet zomaar bereid te zijn om een belangrijk element van je opbrengsten zomaar aan de kant te schuiven

zondag 19 oktober 2025 om 10:57

Als ondernemer wil je toch geen gemiste omzet?? Dat je onderneming moet sluiten op een moment dat ze normaal gezien volop draait en rendeert? Heel bijzondere manier van denken, dat een ondernemer graag zijn bedrijf sluit en personeel thuis zet want dan moet hij geen kosten maken. Het kan niet gekker…toulouse_74 schreef: ↑19-10-2025 10:28Ze hebben misschien de winst niet voor die 2 uur feest, maar ze maken ook heel veel kosten niet. Geen hapjes en drankjes die ingekocht en klaargemaakt moeten worden, geen elektriciteit, geen toiletbezoek, geen personeel etc etc.
Die mensen organiseren bruiloften mét avondfeest. Dat is hun concept, hun beroep en daar hebben ze ook personeel voor voorzien. Als iemand dan iets afwijkend wil dient dat gecompenseerd te worden. Gewoon normaal toch?
Geen enkele ondernemer gaat toch redeneren ‘we sluiten vanavond om jullie een plezier te doen onze onderneming, dan hebben we lekker geen werk, geen kosten en wij én ons personeel geen inkomsten… Heerlijk!’

zondag 19 oktober 2025 om 11:50

Natuurlijk ligt het aan de locatie en kan een feestlocatie dit doen als ze verwachten dat ze ook een bruiloft met avondfeest kunnen hebben die dag. Maar to vraagt of dit soort (hoge) kosten overal zijn en dat is niet zo. Dus dan moet ze afwegen of ze de extra kosten overheeft voor deze locatie of dat ze liever op zoek gaat naar een andere locatie die dat niet heeft. Dan heeft de feestlocatie plek voor de bruiloft met feest waar de gasten dan hopelijk flink drinken en heeft to wat zij wil voor een prijs die daarbij past.

danae wijzigde dit bericht op 19-10-2025 12:01

0.38% gewijzigd

zondag 19 oktober 2025 om 11:59

Inderdaad, het moet niet gekker worden. Zo’n ondernemer is heus niet gek. Die weer echt wel of er of de kans groot is dat zijn toko anders leeg staat, of dat er al een wachtlijst van 20 anderen is voor die plek, die wél een avondfeest erbij willen. 
Ik kan bij de supermarkt toch ook niet een half pak melk kopen, en dan boos worden als ze dat niet willen doen. ‘Tja, aan de ene klant verdien je wat meer dan aan de andere, daar moet je niet moeilijk over doen. Wees blij dat je tenminste nog een half pak verkoopt!’.
                    Ik kan bij de supermarkt toch ook niet een half pak melk kopen, en dan boos worden als ze dat niet willen doen. ‘Tja, aan de ene klant verdien je wat meer dan aan de andere, daar moet je niet moeilijk over doen. Wees blij dat je tenminste nog een half pak verkoopt!’.

zondag 19 oktober 2025 om 12:00

Precies dit...Attraverso schreef: ↑19-10-2025 10:57Als ondernemer wil je toch geen gemiste omzet?? Dat je onderneming moet sluiten op een moment dat ze normaal gezien volop draait en rendeert? Heel bijzondere manier van denken, dat een ondernemer graag zijn bedrijf sluit en personeel thuis zet want dan moet hij geen kosten maken. Het kan niet gekker…
Die mensen organiseren bruiloften mét avondfeest. Dat is hun concept, hun beroep en daar hebben ze ook personeel voor voorzien. Als iemand dan iets afwijkend wil dient dat gecompenseerd te worden. Gewoon normaal toch?
Geen enkele ondernemer gaat toch redeneren ‘we sluiten vanavond om jullie een plezier te doen onze onderneming, dan hebben we lekker geen werk, geen kosten en wij én ons personeel geen inkomsten… Heerlijk!’
Ik heb op diverse evenementenlocaties gewerkt en zaalhuur is best normaal. Bij een wat grotere groep kan dat wel in de arrangementsprijs verrekend zitten.
Maar met zo'n klein groepje van maar 50 personen kan het waarschijnlijk gewoon niet uit.
Je blokkeer de hele dag een locatie voor maar 6,5 uur gebruik voor maar 50 personen.
Ik vind dit niks met klantonvriendelijkheid te maken hebben. Bij die ondernemer EN zijn personeel moet er ook gewoon brood op de plank komen.
Even snel rekenen. Ik schat in max 100 euro p.p. Voor de genoemde onderdelen. = 5000 incl BTW.
BTW eraf, blijft er nog ca 4200-4300 over.
3 bedienend personeel
1 leidinggevende
1 of 2 koks.
Zeg gemiddeld 7 uur per persoon tegen gemiddeld 45 euro per uur
Is minimaal 1575 aan personeelsinzet.
Dan zitten we op 2700.
Daar gaat dan inkoop eten en drinken nog vanaf. Misschien wat materialen.
Schoonmaak moet betaald worden.
Gas/water/licht
Mogelijk stukje huur pand.
Begeleiding in het voortraject (rondleiding, offerte maken, alles voorbereiden etc).
Veel blijft er niet over.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in