Strategisch stemmen om de pvv te breken

zondag 21 september 2025 om 11:13

Zou jij op een andere partij dan je eerste keuze stemmen om te voorkomen dat de pvv het grootste wordt en de formatie sneller kan?
We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.
Als iedereen dat zou doen is er uiteraard minder kans dat jouw denkbeelden níet vertegenwoordigd worden, maar de kans is veel groter dat de PVV, die iedereen die er niet op stemt echt niet wil, te klein wordt om een stem in de formatie te krijgen.
Ik ben al jaren een VVD/D66 stemmer, maar ga nu PvdA/GL stemmen. Omdat dat de 2e partij is na de PVV, en zij elke stem nodig hebben om de grootste te worden. Niet omdat ik dat de beste partij vindt, maar wel de beste keuze.
In het huidige politieke klimaat, ook wereldwijd, kunnen we ons een lange formatie niet veroorloven, en we moeten de macht van uiterst rechts verbreken om te voorkomen dat Geert hetzelfde gaat doen als Trump, namelijk mensen aanzetten tot geweld en over gestolen verkiezingen gaan raaskallen.
Raar idee van mij, of een goede manier om te voorkomen dat de PVV de grootste wordt? Want dát zie ik als de grootste bedreiging van onze democratie.
                    We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.
Als iedereen dat zou doen is er uiteraard minder kans dat jouw denkbeelden níet vertegenwoordigd worden, maar de kans is veel groter dat de PVV, die iedereen die er niet op stemt echt niet wil, te klein wordt om een stem in de formatie te krijgen.
Ik ben al jaren een VVD/D66 stemmer, maar ga nu PvdA/GL stemmen. Omdat dat de 2e partij is na de PVV, en zij elke stem nodig hebben om de grootste te worden. Niet omdat ik dat de beste partij vindt, maar wel de beste keuze.
In het huidige politieke klimaat, ook wereldwijd, kunnen we ons een lange formatie niet veroorloven, en we moeten de macht van uiterst rechts verbreken om te voorkomen dat Geert hetzelfde gaat doen als Trump, namelijk mensen aanzetten tot geweld en over gestolen verkiezingen gaan raaskallen.
Raar idee van mij, of een goede manier om te voorkomen dat de PVV de grootste wordt? Want dát zie ik als de grootste bedreiging van onze democratie.

maandag 20 oktober 2025 om 15:55

Twee mensen van D66 in de Raad van State (die niet aan politiek doet maar voorstellen op hun juridische haalbaarheid toetst) en we zitten in Iran?

maandag 20 oktober 2025 om 16:12

Extension Rebellion is uiterst links en ook bereid om de boel danig in de war te schoppen.GriebusDus schreef: ↑20-10-2025 13:40
Dat al deze incidenten vooral bij uiterst en extreem rechts plaatsvinden, is geen teken dat er niet eerlijk over wordt geschreven, maar een teken dat deze politieke richting bereid is om juridische grenzen en fatsoensnormen te overschrijden. Dat weten ze zelf ook. Beetje raar om dan huilie huilie te gaan doen als dat feitelijk benoemd wordt.
Uit de geschiedenis kunnen we leren dat extreem links net zo onzalig is, zie de DDR en de Sovjet Unie. Die maakten de tegenstanders net zogoed monddood.
Politiek in het midden zonder extreme uitwassen werkt het beste.

maandag 20 oktober 2025 om 16:14

Absoluut, alleen is Xtension Rebellion geen politieke partij maar een maatschappelijke beweging. De Raad van State brengt dan ook geen advies uit over het beleid van XR.ladadieladieda schreef: ↑20-10-2025 16:12Extension Rebellion is uiterst links en ook bereid om de boel danig in de war te schoppen.
Uit de geschiedenis kunnen we leren dat extreem links net zo onzalig is, zie de DDR en de Sovjet Unie. Die maakten de tegenstanders net zogoed monddood.
Het lijkt me voor de discussie goed om deze dingen te blijven scheiden.

maandag 20 oktober 2025 om 16:19

Nieuwe leden worden voorgedragen door de ministerraad. En in een klein land is het niet zo gek dat mensen op de hoogste posities binnen de rechtspraak elkaar kennen... Zoveel rechtbanken hebben we nu ook weer niet.

maandag 20 oktober 2025 om 16:19

Mensenrechten kunnen worden geschonden door autoritarisme, etnische/religieuze onderdrukking, corruptie of machtsconcentratie, los van links/rechts-ideologische extremen. Ideologie is dus niet de enige drijfveer.ladadieladieda schreef: ↑20-10-2025 16:12Extension Rebellion is uiterst links en ook bereid om de boel danig in de war te schoppen.
Hufters heb je overal
Erdohan, is centrum-rechts. En Turkije neemt het niet bepaalt nauw met de mensenrechten.Myanmar, Egypte. Er zijn echt legio voorbeelden van landen niet niet extreemlinks/rechts zijn, die vaak onder noem van "binnenlandse veiligheid' iedere tegenstander monddood maken

maandag 20 oktober 2025 om 16:21

Doet me een beetje denken aan de voetballer Wijnaldum. Die zei ook over Saudi-Arabië dat hij de negatieve berichten over mensenrechten daar niet herkende, om het vervolgens te vergelijken met de toeslagenaffaire.

maandag 20 oktober 2025 om 16:25

Sterker nog: de meeste leden van de RvS hebben helemaal geen partijpolitiek verleden of een partijassociatie.GriebusDus schreef: ↑20-10-2025 15:55Twee mensen van D66 in de Raad van State (die niet aan politiek doet maar voorstellen op hun juridische haalbaarheid toetst) en we zitten in Iran?
![]()

maandag 20 oktober 2025 om 17:00

Extinction RebellionGriebusDus schreef: ↑20-10-2025 16:14Absoluut, alleen is Xtension Rebellion geen politieke partij maar een maatschappelijke beweging. De Raad van State brengt dan ook geen advies uit over het beleid van XR.
Het lijkt me voor de discussie goed om deze dingen te blijven scheiden.
Voor de rest mee eens hoor
                                    Pluviofiel|Firm believer of Karma

maandag 20 oktober 2025 om 17:10

Ik weet niet of het correct is XR als uiterst links te zien. Het is een actiegroep met een aantal tamelijk beperkte standpunten.ladadieladieda schreef: ↑20-10-2025 16:12Extension Rebellion is uiterst links en ook bereid om de boel danig in de war te schoppen.
Wat XR doet is eerder te vergelijken met andere actiegroepen die uiteindelijk als doel hadden de positie van veel mensen te verbeteren. Dit geldt bijvoorbeeld voor veel burgerrechtenbewegingen.
Het midden is niet altijd het beste. Actiegroepen die meer de randen opzoeken horen inherent bij een democratie. Verandering komt vaak niet vanuit het midden.

maandag 20 oktober 2025 om 19:05

Vergelijk je nu XR met sovjet-beleid? XR is eerder te vergelijken met wat vakbonden in het verleden hebben gedaan, maar dan op een ander gebied.ladadieladieda schreef: ↑20-10-2025 16:12Extension Rebellion is uiterst links en ook bereid om de boel danig in de war te schoppen.

maandag 20 oktober 2025 om 19:12

maandag 20 oktober 2025 om 19:12

Dus vindt je het prima om wetten te maken die juridisch niet kloppen of onuitvoerbaar zijn?
Om even een voorbeeld te geven, dit is wat de Raad van State adviseerde over de wet die voor de toeslagenaffaire heeft gezorgd:
De Afdeling advisering van de Raad van State maakt naar aanleiding van
het wetsvoorstel een aantal opmerkingen over de noodzaak en effecti-
viteit, de uitsluiting van het recht op uitkering, de zorgplicht met
betrekking tot bijstand, de preventieve last onder dwangsom in verband
met recidive en enkele overige opmerkingen. Zij heeft bezwaren van
juridische aard, en is van oordeel dat in verband daarmee het voorstel
nader dient te worden overwogen.
Dit advies is genegeerd en we weten hoe het afgelopen is......
Maar laten we vooral de kennis en kunde m.b.t. wetgeving van de mensen die bij de Raad van State werken lekker gaan negeren. Wat weten expert op het gebied van juridische zaken en wetgeving er nu van af. Met je onderbuik kan je veel betere besluiten nemen....

maandag 20 oktober 2025 om 19:18

Dat heb ik nou altijd als een onnodig wrede actie gezien. Nertsen overleven niet zelfstandig in het wild en gaan langzaam dood.Lila-Linda schreef: ↑20-10-2025 19:12Voor echte verandering heb je soms extremen nodig. Mensen die nertsen loslaten uit de fokkerij ofzo.
Maar dat gaat ook nooit zonder pijn.
Maar het doet.minder pijn, als je het toevallig met de actie eens bent (ook al keur je de vorm af).
Ik begrijp je punt wel. Acties tegen het onverdoofd slachten van dieren (in het bijzonder runderen) bij slachthuizen ben ik voor.

dinsdag 21 oktober 2025 om 00:12

Appletje schreef: ↑20-10-2025 19:12Dus vindt je het prima om wetten te maken die juridisch niet kloppen of onuitvoerbaar zijn?
Om even een voorbeeld te geven, dit is wat de Raad van State adviseerde over de wet die voor de toeslagenaffaire heeft gezorgd:
De Afdeling advisering van de Raad van State maakt naar aanleiding van
het wetsvoorstel een aantal opmerkingen over de noodzaak en effecti-
viteit, de uitsluiting van het recht op uitkering, de zorgplicht met
betrekking tot bijstand, de preventieve last onder dwangsom in verband
met recidive en enkele overige opmerkingen. Zij heeft bezwaren van
juridische aard, en is van oordeel dat in verband daarmee het voorstel
nader dient te worden overwogen.
Dit advies is genegeerd en we weten hoe het afgelopen is......
Maar laten we vooral de kennis en kunde m.b.t. wetgeving van de mensen die bij de Raad van State werken lekker gaan negeren. Wat weten expert op het gebied van juridische zaken en wetgeving er nu van af. Met je onderbuik kan je veel betere besluiten nemen....
Exact!

dinsdag 21 oktober 2025 om 22:18

Ja, gezien. En ik vind de VVD een vrij nare, populistische partij geworden (hoewel ik er vroeger wel op gestemd heb en zelfs ooit lid was van de JOVD). De pedanterie van Yesilgoz vind ik inderdaad tenenkrommend. Mijn stem heeft ze deze keer niet (en ik heb al gestemd en mijn stem op de post gedaan). De PVV kreeg mijn stem ook niet (uiteraard).
                                    A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

zaterdag 25 oktober 2025 om 17:20

Nou precies, ik begrijp echt werkelijk niet dat er nog mensen vvd stemmen. Ik geloof dat ik zelfs liever Wilders al premier zie dan yesilgoz.
Ik begin weer te twijfelen of ik niet ga stemmen wat ik vind. D66 ipv PvdA GroenLinks. Niet zo'n Timmermans fan.

zaterdag 25 oktober 2025 om 17:41

Ik zou zeker stemmen op wat je vindt. Daarnaast is de kans dat D66 relevant wordt sowieso best groot, dus die wil je ook zo groot mogelijk maken denk ik.
Ik vind zelf dat strategisch stemmen een prima doorslaggevende rol kan hebben als je twijfelt tussen 2 partijen waar je beide op wíl stemmen.
Maar strategisch stemmen als in 'niet stemmen op wat je wil en wel stemmen op iets wat je niet volledig wil', zou ik zelf dan weer niet doen.

zaterdag 25 oktober 2025 om 17:58

Ik snap je wel, ik vind Rob Jetten erg sterk overkomen tijdens debatten en als hij meedoet aan programma's. Ook erg sympathiek.
Mijn zusje twijfelt ook tussen Groenlinks-PVDA en D66.
                                    Pluviofiel|Firm believer of Karma

zaterdag 25 oktober 2025 om 18:35

Nou, mijn punt is dat D66 in elk kabinet stapt. Ook als dat met vvd en cda bijv voldoende zetels oplevert. Ze worden toch niet de grootste. En ik wil geen pvv, en zo min mogelijk vvd. Dus als ik dan PvdA GroenLinks stem, dan bestaat de kans dat Timmermans premier wordt en een kabinet vormt met cda en d66. Mogelijk (waarschijnlijk)komt er in beide gevallen vvd bij, maar dan heb ik gedaan wat ik kon.Liv8 schreef: ↑25-10-2025 17:41Ik zou zeker stemmen op wat je vindt. Daarnaast is de kans dat D66 relevant wordt sowieso best groot, dus die wil je ook zo groot mogelijk maken denk ik.
Ik vind zelf dat strategisch stemmen een prima doorslaggevende rol kan hebben als je twijfelt tussen 2 partijen waar je beide op wíl stemmen.
Maar strategisch stemmen als in 'niet stemmen op wat je wil en wel stemmen op iets wat je niet volledig wil', zou ik zelf dan weer niet doen.

zaterdag 25 oktober 2025 om 18:52

Maar wíl je PVDA/Groenlinks stemmen? Als je alles weglaat, sta je achter die partij en wil je die partij en hun verkiezingsprogramma jouw stem geven?Nadinexxx schreef: ↑25-10-2025 18:35Nou, mijn punt is dat D66 in elk kabinet stapt. Ook als dat met vvd en cda bijv voldoende zetels oplevert. Ze worden toch niet de grootste. En ik wil geen pvv, en zo min mogelijk vvd. Dus als ik dan PvdA GroenLinks stem, dan bestaat de kans dat Timmermans premier wordt en een kabinet vormt met cda en d66. Mogelijk (waarschijnlijk)komt er in beide gevallen vvd bij, maar dan heb ik gedaan wat ik kon.
Als dat 'ja' is dan is strategisch stemmen misschien een logische optie. Maar als het 'nee' is, zou ik persoonlijk zelf niet denken in 'wat alsjes' en weet ik veel wat.
En wat levert die stem op PVDA/Groenlinks jou dan op? Zullen ze niet sowieso al aan zet zijn (of ze nou 1 of 2 worden), en heeft een stem op hen dan meerwaarde ten opzichte van een stem op D66? En, als iedereen denkt 'ze worden toch niet de grootste' dan worden ze zeker niet de grootste. Wat zou je voelen als achteraf blijkt dat D66 dichterbij was dan gedacht en misschien wel had kunnen inhalen?
Ik zeg overigens niet dat je het niet moet doen he. Maar doe het alleen als dat is wat je wil.

zaterdag 25 oktober 2025 om 19:10

De andere partijen willen sowieso niet met de PVV samenwerken. Ik zie een groter gevaar in de VVD die de afgelopen jaren veel stuk heeft gemaakt in ons land (denk aan toeslagenschandaal, Groningen, wegbezuinigen bejaardenhuizen en COA's, marktwerking zorg etc.). Bovendien zijn ze onder Yesilgoz bijna een PVV-light geworden. 
Ik hoop op een rukje naar links (meer aandacht voor zorg, vergrijzing etc. etc.) samen met de middenpartijen.
Jimmy Dijk van de SP is een goeie (vind ik), maar ik denk dat mijn stem op GL/ PvdA op dit moment meer zoden aan de dijk zal zetten. Dat is ook de partij die overeenkomt met mijn uitkomst bij de Stemwijzer.
                    Ik hoop op een rukje naar links (meer aandacht voor zorg, vergrijzing etc. etc.) samen met de middenpartijen.
Jimmy Dijk van de SP is een goeie (vind ik), maar ik denk dat mijn stem op GL/ PvdA op dit moment meer zoden aan de dijk zal zetten. Dat is ook de partij die overeenkomt met mijn uitkomst bij de Stemwijzer.

zaterdag 25 oktober 2025 om 21:03

Uiteindelijk is het enige belangrijke welke politieke richting een meerderheid in de tweede kamer krijgt (daar stemmen we voor). Het enige voordeel als glpvda de grootste wordt is dat de formatie hopelijk wat sneller kan omdat we dan geen weken verliezen met een mislukte informatie door de PVV. En het scheelt een hoop gejank van pvv-ers die niet snappen dat 20... 25% van de stemmen geen meerderheid is en die denken dat als je de grootste bent iedereen naar je pijpen moet dansen.lila01 schreef: ↑25-10-2025 19:10De andere partijen willen sowieso niet met de PVV samenwerken. Ik zie een groter gevaar in de VVD die de afgelopen jaren veel stuk heeft gemaakt in ons land (denk aan toeslagenschandaal, Groningen, wegbezuinigen bejaardenhuizen en COA's, marktwerking zorg etc.). Bovendien zijn ze onder Yesilgoz bijna een PVV-light geworden.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in