Wat was jouw favoriete kinderserie?

dinsdag 21 oktober 2025 om 19:53

Ik kijk momenteel een film over Hallo Spencer (een Duitse kinderserie die ik als kind geweldig vond) en mijn kind kwam toevallig langs. Terwijl ik haar probeerde uit te leggen wat er nou zo magisch was aan een Duitstalige poppenserie over regionale journalistiek mét een draak, werd ik een beetje meewoedig (komt ook door de film).
En dat is geen gezellige stemming. Een topic over je favoriete kinder- of jeugdserie vrolijkt ongetwijfeld op.
Dus: wat vond jij geweldig? Had je een dekbedovertrek van Bassie en Adriaan of een crush op Drazic? Wijze lessen opgedaan van kindertelevisie?
                    En dat is geen gezellige stemming. Een topic over je favoriete kinder- of jeugdserie vrolijkt ongetwijfeld op.
Dus: wat vond jij geweldig? Had je een dekbedovertrek van Bassie en Adriaan of een crush op Drazic? Wijze lessen opgedaan van kindertelevisie?
                                    Si abra la puerta hay lobos.

dinsdag 21 oktober 2025 om 20:56

O ja Catweazle! Ik zat laatst in een theater en toen mocht het publiek een toverspreuk zeggen. Dus ik meteen: “salmay dalmay adonay” (“selmie delmie eddonee”) maar niemand deed mee. Allemaal te jong.PoesMinoes schreef: ↑21-10-2025 20:31Ik verslond alles van Pipi Langkous, echt geweldig vond ik het. En iedere avond ook Tita Tovenaar met zijn leuke dochter Tika en de de grobbebollen.
O ja en ook nog Catweazle, en Swiebertje.

dinsdag 21 oktober 2025 om 20:59

dinsdag 21 oktober 2025 om 21:00

Nee. Was Lotte, een Scandinavische serie:
https://m.youtube.com/watch?v=m_A0QTQTUPU
Oooh en dan moet ik ook denken aan die jeugdfilm waarbij een meisje via een gat door de grond ging en daar een geheim tweelingzusje ontmoette. Totdat de rozenblaadjes gevallen waren...
                                    dala wijzigde dit bericht op 21-10-2025 21:04

5.90% gewijzigd

dinsdag 21 oktober 2025 om 21:00

dinsdag 21 oktober 2025 om 21:09

Precies wat ik schreef: zie die navel, da's toch eigenlijk ook gewoon ranzigDala schreef: ↑21-10-2025 21:00Nee. Was Lotte, een Scandinavische serie:
https://m.youtube.com/watch?v=m_A0QTQTUPU
Oooh en dan moet ik ook denken aan die jeugdfilm waarbij een meisje via een gat door de grond ging en daar een geheim tweelingzusje ontmoette. Totdat de rozenblaadjes gevallen waren...

dinsdag 21 oktober 2025 om 21:09

dit sowiesoMyrthe1973 schreef: ↑21-10-2025 20:59Wat een leuk topic!
Nils Holgersson, De Zevensprong, Heidi, Candy Candy, Stuif Es In en Klassenwerk, de Smurfen, the A-Team, Jeugdjournaal.
En niet specifiek voor kinderen bedoeld, maar Toppop was vaste prik. En vanaf dat ik 9 was kwam daar Countdown bij.
                                    Vanity of vanities; all is vanity

dinsdag 21 oktober 2025 om 21:12

De smurfen, met stip op een..
Ik weet nog dat het derde net erbij kwam en er Duits voetbal op hetzelfde tijdstip als de smurfen was. Knallende ruzie met mijn vader daarover...
Familie robinson, tekenfilm van een familie die schipbreuk had geleden.
Ovide, seabert, roadrunner, troetelbeertjes, snorkels.. maar toch vooral de smurfen.
                    Ik weet nog dat het derde net erbij kwam en er Duits voetbal op hetzelfde tijdstip als de smurfen was. Knallende ruzie met mijn vader daarover...
Familie robinson, tekenfilm van een familie die schipbreuk had geleden.
Ovide, seabert, roadrunner, troetelbeertjes, snorkels.. maar toch vooral de smurfen.

dinsdag 21 oktober 2025 om 21:13

LemoosGaatDoor schreef: ↑21-10-2025 20:37Op de Duitser keek ik met opa alle krimi’s. Derrick, Tatort, Ein fall für zwei, der fahnder, etc. Met mijn pa keek ik altijd allo allo, dad’s army, Monty Python, Keeping up appearances en van Kooten en de Bie.
Edit: vergeet nog mijn grote favoriet: mister Bean! (En Black adder)
Dit zijn toch geen kinderseries, net als dynastie

dinsdag 21 oktober 2025 om 21:13

Sommige liedjes zijn voorgoed verpest door de alternatieve versies.Pink-Freud schreef: ↑21-10-2025 21:07Seabert, ook al is hij klein, Kijk maar eens hoe slim, een zeehondje kan zijn! Seabert, is voor niemand bang helpt bedreigde dieren waar die kan
Seabert (Intro)
ik vond het lief.

dinsdag 21 oktober 2025 om 21:15

Flipper en Skippy!! Later teruggezien, behoorlijk teleurgesteld in Flipper..
Als tiener zwijmelen bij Sandokan, de tijger van Maleisië.
En "Jonge Helden" op de VPRO met Daan en Willem Ekkel als ik het goed heb.
Boomer, over een kleine hond, en "Run Joe, Run" over een vals beschuldigde Duitse Herder.
Er zijner vast nog meer....
                    Als tiener zwijmelen bij Sandokan, de tijger van Maleisië.
En "Jonge Helden" op de VPRO met Daan en Willem Ekkel als ik het goed heb.
Boomer, over een kleine hond, en "Run Joe, Run" over een vals beschuldigde Duitse Herder.
Er zijner vast nog meer....

dinsdag 21 oktober 2025 om 21:16

Series die ik fantastisch vond waren iig de Familie Knots ("Ouwe zemelaar", "Wie spreekt mij?") en de Zevensprong. De laatste is op YT te zien en traaaag,  maar leuk om terug te kijken. 
Warme herinneringen aan de momenten waarop we met zijn tweeën en soms drieën opgepropt in de draaistoel naar Wordt Vervolgd keken met een schaaltje chips en ranja. "Ik ben Lars en ik doe Donald Duck na..."
Maar ook Stuif es in. Dat was toch met de pakjes die aan het plafond hingen?
En ook heule spannende dingen zoals de Plaaggeest van Bassie en Adriaan en Eucalypta van Paulus de boskabouter.
                    Warme herinneringen aan de momenten waarop we met zijn tweeën en soms drieën opgepropt in de draaistoel naar Wordt Vervolgd keken met een schaaltje chips en ranja. "Ik ben Lars en ik doe Donald Duck na..."
Maar ook Stuif es in. Dat was toch met de pakjes die aan het plafond hingen?
En ook heule spannende dingen zoals de Plaaggeest van Bassie en Adriaan en Eucalypta van Paulus de boskabouter.

dinsdag 21 oktober 2025 om 21:21

Punky Brewster vond ik geweldig. Ik wilde haar zijn of me in ieder geval zo kleden
Mevrouw ten Kate: snotvergeme
Achterwerk in de kast: geweldig format
De familie Knots: superknap gemaakt door maar 3 acteurs die alle rollen speelden. Nu nog leuk om te kijken
En ik vond toch ook de Cosby show en later de spin-off A Different World geweldig. Maar dat is misschien niet meer in de categorie kinderseries
                    Mevrouw ten Kate: snotvergeme
Achterwerk in de kast: geweldig format
De familie Knots: superknap gemaakt door maar 3 acteurs die alle rollen speelden. Nu nog leuk om te kijken
En ik vond toch ook de Cosby show en later de spin-off A Different World geweldig. Maar dat is misschien niet meer in de categorie kinderseries
                                    Hier kom ik nog op terug

dinsdag 21 oktober 2025 om 21:26

dinsdag 21 oktober 2025 om 21:28

dinsdag 21 oktober 2025 om 21:30

Ik denk dat het concept kinderserie ook ruimer genomen kan worden gezien het schrale aanbod vroeger op televisie sowieso. Wat mij betreft is Avro's servicesalon ook gewoon kindertv. Im keek er naar toen ik een kind was en het kwam op tv. Superhandig serviceprogramma en ik wilde het haar van Amanda Spoel. Of Marceline Schopman, heette ze zo? Een omroepster met prachtig haar.
Laatst wilde ik dat mijn man iets pakte bovenin de kast en riep ik dat hij naar links of naar rechts moest. Maar hij had geen herinnering aan Labyrinth met Peter Jan Rens, dus dat was een mislukt grapje.
                    Laatst wilde ik dat mijn man iets pakte bovenin de kast en riep ik dat hij naar links of naar rechts moest. Maar hij had geen herinnering aan Labyrinth met Peter Jan Rens, dus dat was een mislukt grapje.
                                    Si abra la puerta hay lobos.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in