Pakketje weg, lege kluis
maandag 20 oktober 2025 om 21:34
Even frustratie ventileren en misschien weet hier iemand raad.
Via marktplaats had ik iets gekocht, met kopersbescherming. De verkoper heeft het dingetje ook opgestuurd, DHL was de bezorger, omdat ik niet aanwezig was werd het pakketje overgebracht naar een kluisjeswand van DHL in een supermarktvestiging in mijn woonplaats. Ik daarheen, QR-code gescand, kluisje ging open en... bleek leeg. Bij DHL staat nu in het systeem dat ik mijn pakje heb opgehaald. Bij marktplaats heb ik inmiddels toch maar aangegeven dat alles in orde is, anders krijgt de verkoper zijn geld niet terwijl hem geen blaam treft. Maar ik sta met lege handen. Gelukkig gaat het niet om een heel duur iets, rond 40 euro heb ik betaald. Ik vind het gewoon zo frustrerend! Bij DHL kom ik ook niet verder, een leeg kluisje past niet in de standaard vragen en adviezen etc. En iemand spreken schijnt onmogelijk te zijn, het is mij in elk geval niet gelukt. Chatten wel maar kwam ik ook niet verder mee.
Bij de kluisjeswand heb ik een briefje opgehangen, of iemand misschien mijn pakje in zijn kluisje heeft liggen. En ik heb een bericht in een lokale facebookgroep gezet. Want ergens zal het pakje toch moeten zijn? Is nu een dag of vier geleden. Iemand nog een goede tip?
Via marktplaats had ik iets gekocht, met kopersbescherming. De verkoper heeft het dingetje ook opgestuurd, DHL was de bezorger, omdat ik niet aanwezig was werd het pakketje overgebracht naar een kluisjeswand van DHL in een supermarktvestiging in mijn woonplaats. Ik daarheen, QR-code gescand, kluisje ging open en... bleek leeg. Bij DHL staat nu in het systeem dat ik mijn pakje heb opgehaald. Bij marktplaats heb ik inmiddels toch maar aangegeven dat alles in orde is, anders krijgt de verkoper zijn geld niet terwijl hem geen blaam treft. Maar ik sta met lege handen. Gelukkig gaat het niet om een heel duur iets, rond 40 euro heb ik betaald. Ik vind het gewoon zo frustrerend! Bij DHL kom ik ook niet verder, een leeg kluisje past niet in de standaard vragen en adviezen etc. En iemand spreken schijnt onmogelijk te zijn, het is mij in elk geval niet gelukt. Chatten wel maar kwam ik ook niet verder mee.
Bij de kluisjeswand heb ik een briefje opgehangen, of iemand misschien mijn pakje in zijn kluisje heeft liggen. En ik heb een bericht in een lokale facebookgroep gezet. Want ergens zal het pakje toch moeten zijn? Is nu een dag of vier geleden. Iemand nog een goede tip?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 22 oktober 2025 om 14:37
woensdag 22 oktober 2025 om 14:59
Bijzondere is vooral dat het helemaal niet ingewikkeld was. Het was heel simpel: nog niet aangeven dat alles in orde is en (de verkoper) een onderzoek in laten stellen bij de verzender. En dan gewoon even afwachten. Ingewikkelder is het niet. Maar ja, je kúnt het jezelf natuurlijk wel heel ingewikkeld maken.
Wie weet laat de verkoper een onderzoek instellen en komt het alsnog goed, dan is het dubbel mazzel.
woensdag 22 oktober 2025 om 15:13
Je had eerst moeten kijken bij Marktplaats.
Hier staat wanneer je kopersbescherming kunt inzetten.
Aangezien je de koop hebt goedgekeurd, kan je hier geen gebruik meer van maken, staat er letterlijk in.
https://help.marktplaats.nl/s/article/w ... escherming
Je hebt het lastiger gemaakt door er zo over na te denken.
Laat het een dure les zijn voor een volgende keer.
Aangezien je de koop hebt goedgekeurd, kan je hier geen gebruik meer van maken, staat er letterlijk in.
woensdag 22 oktober 2025 om 15:25
toulouse_74 schreef: ↑22-10-2025 15:13Je had eerst moeten kijken bij Marktplaats.
Ik begrijp ook die logica weer niet. Waarom zou je kopersbescherming kopen als je er toch niet van plan bent om het in te zetten?
woensdag 22 oktober 2025 om 15:40
Daar is niets helaas aan. De verzender is de klant van DHL dus de verzender is verantwoordelijk voor de uiteindelijke bezorging. Post en pakketbezorging is altijd "best effort". Niemand kan garanderen dat het goed gaat. En als er iets fout gaat moet de verzender/verkoper het product opnieuw sturen of de koop ontbinden. Is allemaal prima geregeld.GroenTuintje schreef: ↑21-10-2025 12:27De verzender kan alleen het onderzoek aanvragen bij dhl. Als ontvanger kun je helaas niks.
donderdag 23 oktober 2025 om 11:37
Je kunt ook realistisch zijn en ergens verder geen energie meer in steken, als je weet dat het uiteindelijk toch niets oplevert. Ik zou liever geen mensen hebben op mijn werk die heel veel energie gaan steken in iets dat niets gaat brengen.
In dit geval wijst alles naar elkaar, naar mij omdat ik bij marktplaats aan heb gegeven dat alles in orde is, om de verkoper niet te benadelen. Naar marktplaats omdat er geen soort tussenweg is, naar DHL omdat die zegt dat ik bij de verkoper moet zijn, en tegen de verkoper dat hij bij mij of bij marktplaats moet zijn en nog meer kastjes en muren.
Dan kun je 'dat soort mensen' wel slecht trekken, ik trek dit soort situaties heel slecht en ga er verder geen stress meer over hebben.
Er zijn twee verklaringen: de bezorger heeft het pakketje in het verkeerde kluisje gelegd, of hij heeft het gejat. In het eerste geval kan het er nog lang liggen, want iedereen die al eens nog een pakketje in de kluis vond zegt het dan maar gewoon te laten liggen. Gejat lijkt me onwaarschijnlijk, het gaat om een eenvoudig kartonnen doosje, niet herkenbaar als iets waardevols of zo. En gelukkig gaat het dus niet over een duur iets. Was het een artikel van pakweg meer dan 100 euro, dan zou ik er misschien meer moeite in steken maar spullen die meer geld waard zijn laat ik nooit opsturen, die haal ik zelf op.
donderdag 23 oktober 2025 om 11:40
donderdag 23 oktober 2025 om 11:45
Yella: dat is natuurlijk je eigen keuze en ik kan je wel volgen, maar sta er anders in. Ik vond mijn kluis incident destijds wel dusdanig vervelend dat ik contact zocht met de bank. De koerier erkende de fout, maar verwees naar Vinted die niets deed en al aan de koper had betaald. Met de AI bot kwam ik niet verder. Ik vond ook niet dat ik maar voor de kosten moest opdraaien. Beetje een principe kwestie. En dat vind ik in jouw geval ook niet: jij kan er ook niets aan doen dat je een lege kluis aantrof. Maar het is maar net hoeveel energie jij er in wil steken en hoe je zoiets wil aanvliegen. Ik vind €40 wel de moeite…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
donderdag 23 oktober 2025 om 11:48
Ja, dat is de afweging. Toen ik het lege kluisje ontdekte en niet verder kwam in het rabbit hole van de klantenservices was ik daar enorm gefrustreerd over, wilde ik het tot op de bodem uitzoeken etc. Maar inmiddels is die frustratie gezakt en heb ik het er gewoon niet meer voor over. Ik hoop dat het vanzelf nog een keer opduikt.
donderdag 23 oktober 2025 om 14:55
En dat is toch precies wat jou overkomen is? Waarna je hebt gemeld dat alles in orde was, dus alle systemen gesloten na een succesvolle transactie. Totdat je ineens begint te piepen dat je het niet hebt. DHL verwijst naar hun opdrachtgever en die doet niets omdat ze al de melding hebben dat alles goed is gegaan. Niks rabbitholigs aan, meer als fraudepreventie. Het zou wat worden als iedereen een week na ontvangst gaat roepen dat ze hun pakketje nog een keer willen hebben. Ik geloof jou direct dat je die kluis leeg aantrof, maar zakelijk moet je toch beter kunnen onderbouwen waarom het nu ineens niet goed is aangekomen.
donderdag 23 oktober 2025 om 17:02
Ik heb ook wel eens een pakketje in mijn kluis gehad dat helemaal niet van mij was. Helaas lag mijn eigen pakketje er niet, dus ik had het doosje al meegenomen en het deurtje dicht gedaan voor ik er achter kwam. Ik heb het meegenomen (geen servicebalie oid, kluisjesmuur staat gewoon in een straat). Ik heb contact gehad met in dat geval postNL via de chat, en die zouden het komen ophalen. Niks gehoord. Later nog een keer contact gehad, ze zouden een afspraak met me maken. Nooit meer wat gehoord. Aangeboden het zelf ergens af te geven als ik een verzendkosten kreeg, weer geen reactie. Ik heb het bijna een jaar bewaard, geprobeerd de naam van de ontvanger te googlen om evt zelf contact op te nemen (zou logischerwijs in de buurt moeten zijn), maar niet gelukt. Toen heb ik het weg gegooid.
(Ik kwam er achter dat het het verkeerde pakketje was toen ik de doos openmaakte, dus ik wist wat er in zat. Ik heb niet iemands onvervangbare kinderfoto’s weggegooid of zo).
(Ik kwam er achter dat het het verkeerde pakketje was toen ik de doos openmaakte, dus ik wist wat er in zat. Ik heb niet iemands onvervangbare kinderfoto’s weggegooid of zo).
donderdag 23 oktober 2025 om 17:21
Ik snap Yella wel hoor.
Waarschijnlijk zou ik ook denken " de verkoper kan hier niks aan doen" en die gun ik wel zijn/haar geld.
Later bedenk je dan misschien dat dit niet echt handig was.
Al met al goed balen. Ik gok erop dat het in een ander kluisje ligt en misschien toch nog een keer boven water komt.
Laat je het weten als dat zo is Yella?
Waarschijnlijk zou ik ook denken " de verkoper kan hier niks aan doen" en die gun ik wel zijn/haar geld.
Later bedenk je dan misschien dat dit niet echt handig was.
Al met al goed balen. Ik gok erop dat het in een ander kluisje ligt en misschien toch nog een keer boven water komt.
Laat je het weten als dat zo is Yella?
donderdag 23 oktober 2025 om 20:22
“De verkoper kan er niks aan doen” vind ik ook wat makkelijk. Diegene is er uiteindelijk wel verantwoordelijk voor dat het gekochte pakketje bij jou terecht komt. En dat is dus niet gelukt. Dan kan je jezelf niet verschuilen achter “ja, fout van DHL”…
Stel; je koopt iets bij BOL.com en het komt niet aan. Doe je er dan ook zo makkelijk over?
Een particuliere verkoper heeft net als een bedrijf gewoon leveringsplicht* na transactie.
*behalve als er anders overeengekomen is zoals een afspraak “risico verzending ligt bij koper”
Persoonlijk zou ik ook niet op de knop “alles okay” hebben gedrukt. Ik draai hem dan ook gewoon om; als de verkoper geen risico wilde lopen had diegene verzekerd moeten verzenden.
Stel; je koopt iets bij BOL.com en het komt niet aan. Doe je er dan ook zo makkelijk over?
Een particuliere verkoper heeft net als een bedrijf gewoon leveringsplicht* na transactie.
*behalve als er anders overeengekomen is zoals een afspraak “risico verzending ligt bij koper”
Persoonlijk zou ik ook niet op de knop “alles okay” hebben gedrukt. Ik draai hem dan ook gewoon om; als de verkoper geen risico wilde lopen had diegene verzekerd moeten verzenden.
donderdag 23 oktober 2025 om 20:25
Je hebt ook niks met de klantenservice van doen. Je moet bij de verkoper zijn. Die levert niet.Yella78 schreef: ↑23-10-2025 11:48Ja, dat is de afweging. Toen ik het lege kluisje ontdekte en niet verder kwam in het rabbit hole van de klantenservices was ik daar enorm gefrustreerd over, wilde ik het tot op de bodem uitzoeken etc. Maar inmiddels is die frustratie gezakt en heb ik het er gewoon niet meer voor over. Ik hoop dat het vanzelf nog een keer opduikt.
In dit geval zou ik het overigens ook laten omdat je een paar ongelukkige keuzes hebt gemaakt. Maar ik zou het in het vervolg handiger spelen. Dus niet meer zeggen dat je het pakket gehad hebt als dat in werkelijkheid niet zo is en ook aangeven dat je graag de boel verzekerd verzonden wilt hebben.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in