Pakketje weg, lege kluis
maandag 20 oktober 2025 om 21:34
Even frustratie ventileren en misschien weet hier iemand raad.
Via marktplaats had ik iets gekocht, met kopersbescherming. De verkoper heeft het dingetje ook opgestuurd, DHL was de bezorger, omdat ik niet aanwezig was werd het pakketje overgebracht naar een kluisjeswand van DHL in een supermarktvestiging in mijn woonplaats. Ik daarheen, QR-code gescand, kluisje ging open en... bleek leeg. Bij DHL staat nu in het systeem dat ik mijn pakje heb opgehaald. Bij marktplaats heb ik inmiddels toch maar aangegeven dat alles in orde is, anders krijgt de verkoper zijn geld niet terwijl hem geen blaam treft. Maar ik sta met lege handen. Gelukkig gaat het niet om een heel duur iets, rond 40 euro heb ik betaald. Ik vind het gewoon zo frustrerend! Bij DHL kom ik ook niet verder, een leeg kluisje past niet in de standaard vragen en adviezen etc. En iemand spreken schijnt onmogelijk te zijn, het is mij in elk geval niet gelukt. Chatten wel maar kwam ik ook niet verder mee.
Bij de kluisjeswand heb ik een briefje opgehangen, of iemand misschien mijn pakje in zijn kluisje heeft liggen. En ik heb een bericht in een lokale facebookgroep gezet. Want ergens zal het pakje toch moeten zijn? Is nu een dag of vier geleden. Iemand nog een goede tip?
Via marktplaats had ik iets gekocht, met kopersbescherming. De verkoper heeft het dingetje ook opgestuurd, DHL was de bezorger, omdat ik niet aanwezig was werd het pakketje overgebracht naar een kluisjeswand van DHL in een supermarktvestiging in mijn woonplaats. Ik daarheen, QR-code gescand, kluisje ging open en... bleek leeg. Bij DHL staat nu in het systeem dat ik mijn pakje heb opgehaald. Bij marktplaats heb ik inmiddels toch maar aangegeven dat alles in orde is, anders krijgt de verkoper zijn geld niet terwijl hem geen blaam treft. Maar ik sta met lege handen. Gelukkig gaat het niet om een heel duur iets, rond 40 euro heb ik betaald. Ik vind het gewoon zo frustrerend! Bij DHL kom ik ook niet verder, een leeg kluisje past niet in de standaard vragen en adviezen etc. En iemand spreken schijnt onmogelijk te zijn, het is mij in elk geval niet gelukt. Chatten wel maar kwam ik ook niet verder mee.
Bij de kluisjeswand heb ik een briefje opgehangen, of iemand misschien mijn pakje in zijn kluisje heeft liggen. En ik heb een bericht in een lokale facebookgroep gezet. Want ergens zal het pakje toch moeten zijn? Is nu een dag of vier geleden. Iemand nog een goede tip?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 21 oktober 2025 om 09:31
Dat snapte ik ook al niet. Er is tijdens de verzending iets misgegaan (het in het kluisje leggen is deel van de verzending). De enige die daar een onderzoek naar kan laten instellen, is de verkoper. Dus waarom dan zeggen ‘daar ligt het probleem niet?’. Het probleem is niet dat de verkoper het niet verstuurd heeft, maar wel dat het niet goed bezorgd is. En de enige die daar iets aan zou kunnen doen, is de verkoper (door dat onderzoek in te stellen).meisje85 schreef: ↑21-10-2025 08:08Je hebt het wel heel ingewikkeld gemaakt door de koop al af te ronden. Maar je maakt het sowieso wel moeilijk, want hoezo kan de verkoper geen onderzoek laten instellen? Het klopt dat het probleem daar niet ligt, maar dat is natuurlijk altijd als de bezorgdienst iets verkeerd heeft gedaan. Het gaat er gewoon om dat iemand dat in gang moet zetten en dat de verzender daarvoor de aangewezen persoon is. Dus ik snap je gedachtengang hierover niet.
Als er bij je thuis ingebroken wordt, bel je de politie. Niet omdat die ook maar iets met die inbraak te maken hadden, maar omdat dat wel degene is die mogelijk tot een oplossing kan komen. Het probleem lag niet daar, maar de mogelijke oplossing wel.
dinsdag 21 oktober 2025 om 09:34
Dat snap ik, ik bedoelde de service-balie van de supermarkt. Al zal het daar na een paar dagen niet meer liggen, als ze het überhaupt al ooit aangenomen hebben.Yella78 schreef: ↑21-10-2025 01:25De tip van nogmaals proberen het kluisje te openen ga ik wel opvolgen, al verwacht ik niet dat het er nu wel ligt want ik ging het pas na een dag of drie halen. Ik denk ook niet dat het nog eens open gaat met dezelfde code, zeker niet omdat na het openen ik direct bericht ontving dat ik mijn pakket had opgehaald. Helaas is er in die supermarkt verder geen balie voor pakketten, er is alleen die muur met kluisjes.
dinsdag 21 oktober 2025 om 10:42
meisje85 schreef: ↑21-10-2025 08:08Je hebt het wel heel ingewikkeld gemaakt door de koop al af te ronden. Maar je maakt het sowieso wel moeilijk, want hoezo kan de verkoper geen onderzoek laten instellen? Het klopt dat het probleem daar niet ligt, maar dat is natuurlijk altijd als de bezorgdienst iets verkeerd heeft gedaan. Het gaat er gewoon om dat iemand dat in gang moet zetten en dat de verzender daarvoor de aangewezen persoon is. Dus ik snap je gedachtengang hierover niet.
Dit dus. "Daar ligt het probleem niet", euh nee grapjas, daar ligt juist de oplossing. Ik kan er (weer) niet bij, deze vorm van logica en het jezelf onnodig heel moeilijk maken. Als je geen oplossing wil, laat dan vooral geen onderzoek instellen door de verzender.
dinsdag 21 oktober 2025 om 11:25
Nou dit inderdaad, ik snap dat TO er nu helemaal niks meer aan heeft en ook vooral haar ergernis wilde ventileren, maar ze heeft het zich nu allemaal wel extra moeilijk gemaakt, volgens mij.
dinsdag 21 oktober 2025 om 12:30
Die heeft z'n geld en denkt zoek het lekker uit.GroenTuintje schreef: ↑21-10-2025 12:27De verzender kan alleen het onderzoek aanvragen bij dhl. Als ontvanger kun je helaas niks.
dinsdag 21 oktober 2025 om 13:23
Dat denk ik ook. “Mijn” verkoper vond het destijds vervelend voor mij, maar niet meer dan dat, want zij was gecompenseerd.
Hopelijk kan DHL wel iets doen met de track en trace. Wijze les voor de volgende keer, TO!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 21 oktober 2025 om 18:33
Maar de verkoper kan er toch echt niks aan doen? Hij heeft een foto van het pakje gemaakt en aan mij gestuurd, hij heeft alles goed gedaan. En marktplaats staat er in principe ook buiten. Het zou toch heel raar zijn als hij geen geld ontvangt omdat DHL iets fout heeft gedaan? Ik begrijp dan weer niet de gedachtegang van degenen die de mijne niet snappen

dinsdag 21 oktober 2025 om 18:35
En nog iets, er is vandaag een pak bezorgd bij mij thuis (een ander pakket, niet het vermiste), mijn zoon heeft het aangenomen. Maar het is geadresseerd aan mijn bedrijfsadres en dat staat er ook met grote letters op! Dit is via PostNL. Hoe dit nu weer kan...
dinsdag 21 oktober 2025 om 18:43
Dat de verkoper een onderzoek in laat stellen is geen schuldbekentenis ofzo. Het is toch logisch dat een verzender dat moet doen? Die zal toch in ieder geval moeten zeggen dat hij het (goed) de deur uit heeft gedaan, want de ontvanger kan wel van alles roepen over niet ontvangen en lege kluis. Wat is de moeite om te vragen of hij dat misschien alsnog wil doen? Z'n geld heeft ie toch al.Yella78 schreef: ↑21-10-2025 18:33Maar de verkoper kan er toch echt niks aan doen? Hij heeft een foto van het pakje gemaakt en aan mij gestuurd, hij heeft alles goed gedaan. En marktplaats staat er in principe ook buiten. Het zou toch heel raar zijn als hij geen geld ontvangt omdat DHL iets fout heeft gedaan? Ik begrijp dan weer niet de gedachtegang van degenen die de mijne niet snappen![]()
dinsdag 21 oktober 2025 om 18:47
De verzender moet ALTIJD het onderzoek instellen als er iets niet goed gaat. Dat kan de ontvanger niet doen.Yella78 schreef: ↑21-10-2025 18:33Maar de verkoper kan er toch echt niks aan doen? Hij heeft een foto van het pakje gemaakt en aan mij gestuurd, hij heeft alles goed gedaan. En marktplaats staat er in principe ook buiten. Het zou toch heel raar zijn als hij geen geld ontvangt omdat DHL iets fout heeft gedaan? Ik begrijp dan weer niet de gedachtegang van degenen die de mijne niet snappen![]()
Dat hebben meerderen al gezegd, dus dan weet je dat voor de volgende keer

“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
dinsdag 21 oktober 2025 om 19:00
Dat is nou eenmaal de regel van de meeste verzendbedrijven; de verzender moet het onderzoek in gang zetten.Yella78 schreef: ↑21-10-2025 18:33Maar de verkoper kan er toch echt niks aan doen? Hij heeft een foto van het pakje gemaakt en aan mij gestuurd, hij heeft alles goed gedaan. En marktplaats staat er in principe ook buiten. Het zou toch heel raar zijn als hij geen geld ontvangt omdat DHL iets fout heeft gedaan? Ik begrijp dan weer niet de gedachtegang van degenen die de mijne niet snappen![]()
dinsdag 21 oktober 2025 om 19:12
Dit. De verzender/verkoper heeft een contractuele relatie met de koerier. Dus dan zal die ook moeite moeten nemen om het probleem bij de koerier te melden en ik hoop voor TO dat hij/zij dat alsnog wil doen. Dat de verkoper er ook niets aan kan doen doet verder niets ter zake: jij kunt er evenmin wat aan doen en hopelijk kan DHL het alsnog oplossen, maar de aanpak was verre van handig.meisje85 schreef: ↑21-10-2025 18:43Dat de verkoper een onderzoek in laat stellen is geen schuldbekentenis ofzo. Het is toch logisch dat een verzender dat moet doen? Die zal toch in ieder geval moeten zeggen dat hij het (goed) de deur uit heeft gedaan, want de ontvanger kan wel van alles roepen over niet ontvangen en lege kluis. Wat is de moeite om te vragen of hij dat misschien alsnog wil doen? Z'n geld heeft ie toch al.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 21 oktober 2025 om 19:40
Het is erg onhandig geweest om het als bezorgd te bevestigen via MP. Al helemaal als het verzendlabel via MP is aangemaakt. Want daardoor wordt het pakket ook automatisch afgemeld bij de verzender, want die zaken zijn aan elkaar gekoppeld.
Nu maar hopen dat het pakket alsnog opduikt. Heb ik zelf wel eens gehad met een pakket van PostNL uit zo’n afleverwand. Die dook na een week weer op. Maar dat was wel nadat de verzender een onderzoek had aangevraagd.
Nu maar hopen dat het pakket alsnog opduikt. Heb ik zelf wel eens gehad met een pakket van PostNL uit zo’n afleverwand. Die dook na een week weer op. Maar dat was wel nadat de verzender een onderzoek had aangevraagd.
dinsdag 21 oktober 2025 om 20:32
En toch is dat hoe het werkt. Dat is het risico van iets met de post sturen. Als je gecompenseerd wil worden voor het verlies van je pakket, dan kun je daar extra voor betalen. Als je geen risico wil lopen, dan laat je het ophalen. Ik zie vaak genoeg advertenties op Marktplaats waarin alleen ophalen staat.Yella78 schreef: ↑21-10-2025 18:33Maar de verkoper kan er toch echt niks aan doen? Hij heeft een foto van het pakje gemaakt en aan mij gestuurd, hij heeft alles goed gedaan. En marktplaats staat er in principe ook buiten. Het zou toch heel raar zijn als hij geen geld ontvangt omdat DHL iets fout heeft gedaan? Ik begrijp dan weer niet de gedachtegang van degenen die de mijne niet snappen![]()
Jij kan er toch evenmin iets aan doen dat het pakket kwijt is? Waarom is het dan wel 'eerlijk' dat jij je geld kwijt bent en niet als de verkoper z'n geld niet krijgt?
dinsdag 21 oktober 2025 om 21:24
Ik had dat laatst ook, dat er in het kluisje waar mijn pakje in lag, ook nog een ander pakket lag. Ik heb het kluisje dicht gedaan en het pakket laten liggenpompelmoentje schreef: ↑21-10-2025 07:34Ben je bij de supermarkt geweest?
Toevallig wilde ik onlangs bij een PostNL kluis een pakje versturen, dus ik de code intypen en een kluisje ging open. Tot mijn verbazing zat daar een pakje in. Ik heb dat pakje afgegeven bij de winkel waar de kluisjes voor stonden.
dinsdag 21 oktober 2025 om 23:54
Bij mij gingen er met 1 code 2 kluisjes open. Kluis met pakketje van iemand anders weer gesloten.wolkewitje schreef: ↑21-10-2025 21:24Ik had dat laatst ook, dat er in het kluisje waar mijn pakje in lag, ook nog een ander pakket lag. Ik heb het kluisje dicht gedaan en het pakket laten liggen
woensdag 22 oktober 2025 om 00:03
Behalve als je expliciet afspreekt dat de risico’s van verzending bij de koper liggen (bijvoorbeeld een tekst in de advertentie “verzenden is op eigen risico koper”) ligt de verantwoordelijkheid voor verzending bij de verkoper.Yella78 schreef: ↑21-10-2025 18:33Maar de verkoper kan er toch echt niks aan doen? Hij heeft een foto van het pakje gemaakt en aan mij gestuurd, hij heeft alles goed gedaan. En marktplaats staat er in principe ook buiten. Het zou toch heel raar zijn als hij geen geld ontvangt omdat DHL iets fout heeft gedaan? Ik begrijp dan weer niet de gedachtegang van degenen die de mijne niet snappen![]()
Ik lees nergens dat dit afgesproken is dus ;
In dit geval heb jij het pakket niet ontvangen. Dus de verkoper moet dat oplossen. Een oplossing kan ook het geld terug te geven zijn.
De verkoper heeft niet alles goed gedaan. Integendeel, de verkoper heeft verzaakt en jij hebt nu een vordering op de verzender.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in