Aansprakelijk voor schade door kat?

donderdag 23 oktober 2025 om 12:06

Gisteravond waren er bij mij een paar dames langs ivm een vrijwilligersdingetje later dit jaar door ons georganiseerd. Ik heb 5 katten. Eentje is echt gruwelijk mooi en een heel uniek en speciaal ras. Hij is echt mijn allergrootste kattenliefde ooit. En ik ben zijn allergrootste mensenliefde. Mijn vriend duldt hij, maar hij is jaloers op mijn vriend en laat dat ook merken. Kortom hij trekt enorm naar mij toe. Gisteren dus wilde een van die dames hem oppakken. (hij weegt overigens een kilo of 13 en nee het is geen Main Coon). Ik zei dus meteen dat hij dat niet fijn vond en dat ze dat beter niet kon doen. Hij accepteert dat van mij met liefde maar niet van anderen. Aaien vind hij prima, en als hij aandacht van iemand wil dan komt hij zelf naar die persoon toe. Enfin, de dame zei dus; ik heb altijd katten gehad en alle katten vinden mij leuk. Letterlijk. En dus negeerde ze mijn 'advies' en pakte hem op. Gevolg... zoals voorspeld vond hij het helemaal niet fijn, gromde, ging blazen en haalde haar meteen (logisch ook want hij lag echt in heel diepe slaap, geef hem eens ongelijk). 
Nu heeft ze dus een haal in haar blouse die heel duur was. Ik ben prima verzekerd en kan het ook gewoon cash aftikken wat ik dus gedaan heb om shit te voorkomen in de samenwerking. Maar toch knaagt het bij mij. Ik had haar gewaarschuwd. Anderzijds heb ik ook misschien wel genoegdoening aan het feit dat ze nu dus weet dat NIET alle katten haar altijd leuk vinden. Edoch, het blijft knagen. Immers als je vraagt of je een hond mag aaien, en de eigenaar zegt 'nee, hij kan agressief zijn' en je doet het toch, roep je het toch ook over jezelf af?
Is dit dan niet gewoon een gevalletje 'eigen schuld, dikke bult'?
                    Nu heeft ze dus een haal in haar blouse die heel duur was. Ik ben prima verzekerd en kan het ook gewoon cash aftikken wat ik dus gedaan heb om shit te voorkomen in de samenwerking. Maar toch knaagt het bij mij. Ik had haar gewaarschuwd. Anderzijds heb ik ook misschien wel genoegdoening aan het feit dat ze nu dus weet dat NIET alle katten haar altijd leuk vinden. Edoch, het blijft knagen. Immers als je vraagt of je een hond mag aaien, en de eigenaar zegt 'nee, hij kan agressief zijn' en je doet het toch, roep je het toch ook over jezelf af?
Is dit dan niet gewoon een gevalletje 'eigen schuld, dikke bult'?

vrijdag 24 oktober 2025 om 18:02

Je mag blij zijn dat je kat niet op dr nieuwe bankstel heeft geplast of een antieke vaas heeft omgegegooid. Lijkt me niet dat je buurvrouw dr deur dicht moet houden omdat andermans katten de buurt afschuimen.Socie schreef: ↑24-10-2025 13:06Prima, daarom betaal ik ook (en zou ik in het geval van to ook doen, ook al vind ik dat niet to haar schuld). Ik ben meer verbaasd wat een heisa mensen kunnen maken. Zelf je voordeur een half uur open laten staan en dan zeurend bij iemand voor de deur gaan staan om een badmat. Zo zou ik zelf niet in elkaar willen zitten in elk geval.

vrijdag 24 oktober 2025 om 18:10

Op zich kan er ook gewoon een vogel of ander beest naar binnen komen natuurlijk. Maar deze buurvrouw had haar reputatie al niet mee vrees ik. En ja, ik vind het zeuren om een badmat.

vrijdag 24 oktober 2025 om 18:43

jij gaat wel heel makkelijk om met de spullen van een ander.Socie schreef: ↑24-10-2025 16:57Het is een vrouw die al niet als al te vriendelijk bekend staat in de straat. Dat helpt niet natuurlijk. En een badmat.. ik denk dat ik me om zulke spullen gewoon niet heel druk kan maken. Maar nogmaals, ik heb netjes betaald en niks gezegd. Ik verbaas me meer over waar mensen hun energie aan verspillen. Net als dat ik me in het geval van to niet al te druk zou maken om dat geld, ik vind het vooral heel sneu dat zo'n vrouw een tikkie gaat sturen voor zoiets. Meer gedoe zou het me niet waard zijn.
                                    I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

vrijdag 24 oktober 2025 om 18:44

het maakt niet uit wat het is en dat ze geen fijne reputatie is ook geen argument.

vrijdag 24 oktober 2025 om 20:09

Schitterend!BuzzieBee schreef: ↑24-10-2025 09:54https://www.boredpanda.com/blog/wp-cont ... eed-11.jpg
Deze links had zo die van mij kunnen zijn... (is hem niet hoor) maar het had zijn tweelingbroer kunnen zijn.
                                    Dierproeven. 
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
                                                                                De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.

zaterdag 25 oktober 2025 om 08:19

zaterdag 25 oktober 2025 om 08:32

Spuit elf ziet dit topic nu pas maar ben plaatsvervangend aan het knarsentanden. Ik heb twee huis tuin en keuken katten. Simpele zielen die geen vlieg kwaad doen en iedereen knuffelen, maar ik pak ze zelf al bijna nooit op. Waarom zou ik. 
En al helemaal mensen buiten mijn gezin hoeven mijn katten niet op te tillen, niet als ze gewoon wakker zijn en al helemaal niet als ze slapen.

En al helemaal mensen buiten mijn gezin hoeven mijn katten niet op te tillen, niet als ze gewoon wakker zijn en al helemaal niet als ze slapen.

zaterdag 25 oktober 2025 om 08:37

Je besteedt er veel tijd aan en geeft de lomperd ook geld. Ik zou, zoals anderen schrijven, enorm pissig zijn dat diegene de grens overschrijdt en de persoon naar buiten keilen.
Zou mezelf een vaatdoek vinden als ik zou hebben betaald en dit willen recht zetten. Het gesprek aangaan met de vraag of ze geleerd heeft dat dieren niet zomaar moeten worden opgepakt. Want je stoort je eraan. Dit heeft niks met samenwerken van doen, naar met over je heen laten lopen.

zaterdag 25 oktober 2025 om 11:51

Ja? Dus je zou dan ook nooit je tuindeuren kunnen openzetten in de zomer want dan is het je eigen schuld als de buurkatten naar binnen wandelen en de boel onder zeiken/sproeien?
Ik heb zelf ook een kat. En een hond. En waar veel lui menen dat ik alles moet vergoeden als mijn hond alleen maar scheef naar ze kijkt, is alles wat een kat doet ineens ‘de natuur’ of ‘te verwachten’. Complete BS. Als je je kat vrij laat rondlopen dan neem je als baasje het risico dat ze schade kunnen veroorzaken. Of dat nu een badmat van vijf euro van de Action is, eentje van Fonq van zestig euro of een of andere handgeweven badmat van een of andere ‘galerie’ is. In principe kan mijn kat niet vrij door de buurt schuimen maar mocht hij ooit de behoefte hebben om uit te breken uit de tuin en bij de buren de tuinkussens gaan onderpissen dan heb ik die kussens gewoon te vergoeden. Dan kan ik niet gaan zeiken dat ze het zelf schuld zijn en het allemaal ‘te verwachten’ is als je een tuinset op je eigen terras hebt staan.
                                    Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man

zaterdag 25 oktober 2025 om 12:24

Katten zijn heel wat anders dan vogels oid die ‘zomaar naar binnen komen’. Wilde dieren doen dat namelijk bij voorkeur nìet, die komen echt alleen per ongeluk binnen. Dat gebeurt dus ook vrij weinig. Katten komen heel doelbewust binnen, omdat die weten dat er bij mensen dingen te halen vallen. 
Ik heb mijn spullen zorgvuldig uitgezocht, en zou er ook best van balen als er een kat zomaar binnen komt en iets sloopt. En ja, ik heb in de zomer tuindeuren open staan, en ik moet ook wel eens boven iets pakken of naar de wc of zo. Ik vind het al heel erg niet leuk als er dan een beest naar binnen wandelt, en als die dan ook nog schade aanricht, al helemaal niet.
                    Ik heb mijn spullen zorgvuldig uitgezocht, en zou er ook best van balen als er een kat zomaar binnen komt en iets sloopt. En ja, ik heb in de zomer tuindeuren open staan, en ik moet ook wel eens boven iets pakken of naar de wc of zo. Ik vind het al heel erg niet leuk als er dan een beest naar binnen wandelt, en als die dan ook nog schade aanricht, al helemaal niet.

zaterdag 25 oktober 2025 om 12:52

Ook hier geen huisdieren. Wel een kat gehad toen ik nog in NL woonde. Mijn huis is niet geschikt voor katten: ik zou het heel erg zonde vinden als de bank wordt gebruikt als krabpaal bijvoorbeeld. Als een dier van een ander binnenkomt en schade aanricht zou ik daar ook van balen en het mogelijk verhalen. Eens met Lemoos hierboven. 
Echter, het hele blouse verhaal is van een andere orde, juist omdat de persoon expliciet gewaarschuwd was en een nieuw artikel vorderde bij TO.
                    Echter, het hele blouse verhaal is van een andere orde, juist omdat de persoon expliciet gewaarschuwd was en een nieuw artikel vorderde bij TO.
                                    A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

zaterdag 25 oktober 2025 om 13:05

Dit vind ik nou net een voorbeeld van een situatie waarin ik het logisch vind dat jij betaalt. Zou ik ook verwachten als andermans kat mijn badmat onder pist.Socie schreef: ↑24-10-2025 10:25Ik heb ook een keer een badmat van 60 euro (?) vergoed, omdat de heks uit de straat (vreselijk mens) haar voordeur open had laten staan en onze poes naar binnen was gelopen. Volgens haar had die op de badmat gepist en dat ging er nooit meer uit in de was. Ik dacht toen ook al, tja, maar goed onze kat, dus netjes betaald en voortaan met een nog grotere boog om haar heen gelopen.

zaterdag 25 oktober 2025 om 13:25

Heel goed Socie  dat je de badmat hebt vergoed. Dat zou ik ook hebben gewild, ik accepteer al dat de buurtpoes mijn vogels opvreet/wegjaagt en in mijn tuin schoffelt om te poepen.
Want dat is zo genaamd opeens "natuur" van die wiskas etende dikzak die binnen bij de verwarming slaapt.
Op de badmat pissen in mijn huis zou ik echt te ver vinden gaan.
                    Want dat is zo genaamd opeens "natuur" van die wiskas etende dikzak die binnen bij de verwarming slaapt.
Op de badmat pissen in mijn huis zou ik echt te ver vinden gaan.

zaterdag 25 oktober 2025 om 13:28

Ik vind jouw reacties eigenlijk onvoorstelbaar onverschillig. Het is ieders volste recht om een deur open te zetten. Daar zal wel een reden voor zijn geweest. Dan vraag je er nog niet om dat er een vreemde kat door jouw huis gaat wandelen, zelfs naar boven gaat en op de mat plast. Ik zou dat ook vergoed willen hebben want gátverdamme. Ik vind weinig dingen zo vies als urine van katten. Daar zou ik dus ook behoorlijk ontstemd over zijn.Socie schreef: ↑24-10-2025 13:06Prima, daarom betaal ik ook (en zou ik in het geval van to ook doen, ook al vind ik dat niet to haar schuld). Ik ben meer verbaasd wat een heisa mensen kunnen maken. Zelf je voordeur een half uur open laten staan en dan zeurend bij iemand voor de deur gaan staan om een badmat. Zo zou ik zelf niet in elkaar willen zitten in elk geval.
Je laat het overkomen alsof ze zich ontzettend aanstelt en het ook nog eens eigenlijk haar eigen schuld is. Niet chic.
                                    itsnojoke wijzigde dit bericht op 25-10-2025 14:03

0.26% gewijzigd

zaterdag 25 oktober 2025 om 13:58

Ja joh, draai de boel om. Ik vind de vergoeding niet meer dan normaal. En het moet niet uitmaken of jij de badmat wel of niet belangrijk vindt. Het is niet jouw (en dus ook niet van de kat) huis.Socie schreef: ↑24-10-2025 13:06Prima, daarom betaal ik ook (en zou ik in het geval van to ook doen, ook al vind ik dat niet to haar schuld). Ik ben meer verbaasd wat een heisa mensen kunnen maken. Zelf je voordeur een half uur open laten staan en dan zeurend bij iemand voor de deur gaan staan om een badmat. Zo zou ik zelf niet in elkaar willen zitten in elk geval.

zaterdag 25 oktober 2025 om 14:46

Eens!Itsnojoke schreef: ↑25-10-2025 13:28Ik vind jouw reacties eigenlijk onvoorstelbaar onverschillig. Het is ieders volste recht om een deur open te zetten. Daar zal wel een reden voor zijn geweest. Dan vraag je er nog niet om dat er een vreemde kat door jouw huis gaat wandelen, zelfs naar boven gaat en op de mat plast. Ik zou dat ook vergoed willen hebben want gátverdamme. Ik vind weinig dingen zo vies als urine van katten. Daar zou ik dus ook behoorlijk ontstemd over zijn.
Je laat het overkomen alsof ze zich ontzettend aanstelt en het ook nog eens eigenlijk haar eigen schuld is. Niet chic.

zaterdag 25 oktober 2025 om 16:05

Ja ik maak me niet zo druk om een badmat. Mea culpa. En het was de voordeur, niet de tuindeuren die een tijd open stonden, maar goed, dat maakt ook niet uit. Ik ben blij dat ik zelf wat relaxter in het leven sta dan de buurvrouw. Jullie doen nu net alsof ik een crimineel ben, maar ik heb gewoon zonder zeuren betaald toch? Ik zou het zelf alleen de moeite niet waard vinden om daarvoor bij iemand langs de deur te gaan. Maar zo te lezen denken een aantal mensen daar anders over, prima, ga je gang. Andersom zou ik overigens ook nooit moeilijk doen, gevalletje pech gehad denk ik dan.Itsnojoke schreef: ↑25-10-2025 13:28Ik vind jouw reacties eigenlijk onvoorstelbaar onverschillig. Het is ieders volste recht om een deur open te zetten. Daar zal wel een reden voor zijn geweest. Dan vraag je er nog niet om dat er een vreemde kat door jouw huis gaat wandelen, zelfs naar boven gaat en op de mat plast. Ik zou dat ook vergoed willen hebben want gátverdamme. Ik vind weinig dingen zo vies als urine van katten. Daar zou ik dus ook behoorlijk ontstemd over zijn.

zaterdag 25 oktober 2025 om 16:38

Nou heb ik zelf katten. Die niet buitenshuis komen. 
Maar er was eens een buur-kat die constant buiten werd gelaten en baasje liet hem niet naar binnen. Oud beestje. Maar begon overlast op de galerij te veroorzaken. Hij kakte en pieste alles onder. Zo ook mijn deurmat.
Best een verrassing als je naar buiten stapt en moet nadenken of je niet toevallig in een hoop kak en pies stapt.
De eerste 2x heeft de buurman het ‘opgeruimd’. Hierna deed de buurman niet meer open voor de ongelukjes van zijn kat. ( Hij vond het niet nodig/had er geen zin in om zijn kat elke keer binnen te laten als de kat daarna weer weg wilde maar buurman was zelf ook dagen/nachten weg met een kat die dan hele dagen/nachten voor de deur zat)
Ik heb een briefje opgehangen aan zijn deur met het verzoek zijn kat binnen te houden als hij zelf hele dagen/nachten op pad gaat.
Hierna heb ik de kat niet meer gezien.
Ik ben nooit boos geweest op deze kat. Wel op het baasje.
Dus ik snap de mevrouw met de Gore badmat wel.
De visite van TO dan weer niet. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
                    Maar er was eens een buur-kat die constant buiten werd gelaten en baasje liet hem niet naar binnen. Oud beestje. Maar begon overlast op de galerij te veroorzaken. Hij kakte en pieste alles onder. Zo ook mijn deurmat.
Best een verrassing als je naar buiten stapt en moet nadenken of je niet toevallig in een hoop kak en pies stapt.
De eerste 2x heeft de buurman het ‘opgeruimd’. Hierna deed de buurman niet meer open voor de ongelukjes van zijn kat. ( Hij vond het niet nodig/had er geen zin in om zijn kat elke keer binnen te laten als de kat daarna weer weg wilde maar buurman was zelf ook dagen/nachten weg met een kat die dan hele dagen/nachten voor de deur zat)
Ik heb een briefje opgehangen aan zijn deur met het verzoek zijn kat binnen te houden als hij zelf hele dagen/nachten op pad gaat.
Hierna heb ik de kat niet meer gezien.
Ik ben nooit boos geweest op deze kat. Wel op het baasje.
Dus ik snap de mevrouw met de Gore badmat wel.
De visite van TO dan weer niet. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

zaterdag 25 oktober 2025 om 17:43

Je kan toch nooit zien wat een ander te besteden heeft? Ik zou al flink balen als mijn eigen kat op mijn badmat van 60 euro pist, laat staan de kat van de buren.Socie schreef: ↑25-10-2025 16:05Ja ik maak me niet zo druk om een badmat. Mea culpa. En het was de voordeur, niet de tuindeuren die een tijd open stonden, maar goed, dat maakt ook niet uit. Ik ben blij dat ik zelf wat relaxter in het leven sta dan de buurvrouw. Jullie doen nu net alsof ik een crimineel ben, maar ik heb gewoon zonder zeuren betaald toch? Ik zou het zelf alleen de moeite niet waard vinden om daarvoor bij iemand langs de deur te gaan. Maar zo te lezen denken een aantal mensen daar anders over, prima, ga je gang. Andersom zou ik overigens ook nooit moeilijk doen, gevalletje pech gehad denk ik dan.
Waarom het nou haar eigen schuld is, omdat ze haar voordeur open laat staan begrijp ik niet. Jouw kat toch?
                                    Don’t let anyone ruin your day. It’s your day. 
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

zaterdag 25 oktober 2025 om 18:19

ja maar ze is niet aaaaardiiiiiig.Moiren schreef: ↑25-10-2025 17:43Je kan toch nooit zien wat een ander te besteden heeft? Ik zou al flink balen als mijn eigen kat op mijn badmat van 60 euro pist, laat staan de kat van de buren.
Waarom het nou haar eigen schuld is, omdat ze haar voordeur open laat staan begrijp ik niet. Jouw kat toch?

zaterdag 25 oktober 2025 om 18:20

Precies. En een badmat van €60 betekent vaak wel dat ‘ie met zorg is uitgezocht en iemand vaak wel zuinig is op z’n spullen. Dat kattenpis een penetrante lucht heeft weet ook iedereen.Moiren schreef: ↑25-10-2025 17:43Je kan toch nooit zien wat een ander te besteden heeft? Ik zou al flink balen als mijn eigen kat op mijn badmat van 60 euro pist, laat staan de kat van de buren.
                                    A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in