Paardrijden val vraag

28-10-2025 11:59 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter rijdt sinds een jaar paard.
Ik weet zelf helemaal niets van paarden en was totdat zij ging paardrijden zelfs nog nooit op een manege geweest.
Dus wellicht komt er zo voor de paarden kenners een hele domme vraag🫣.

Gisteren is mijn dochter behoorlijk hard in galop van het paard gevallen. Gelukkig geen letsel, zelfs geen blauwe plek.
De pony ging bokken, waardoor zij haar balans verloor en over het hoofd van het paard heen er vanaf viel. Ze landde op haar rug voor (en half tussen) de voorbenen van het paard.
Haar ene been was uit de beugel, andere voet was doorgeschoten en zat nog in de beugel.
Ik schrok mij natuurlijk kapot (weet dat het iedereen overkomt maar dit was haar 3e keer in galop dus wel echt sneu).

Waar ik mij met name zorgen over maakte was dat de pony door zou lopen toen zij op haar rug voor de pony lag.
Mijn vraag is nu of het vaak voorkomt dat een paard doorloopt of per ongeluk op de ruiter gaat staan als de ruiter eraf valt. Ook met een been nog in de beugel is doorlopen natuurlijk geen fijn scenario.

Ik ben in ieder geval blij dat het zonder letsel afgelopen is (waarschijnlijk ook dankzij bodyprotector) maar de stress zit er bij mij meer in dat bij haar nu. Het beeld van mijn dochter van 26 kilo met een pony van 400-500 kilo erboven was niet echt fijn.
Ik heb zelf 30 jaar paard gereden, dochter is op haar 5e begonnen, is nogal onbevreesd en reed graag op de wat lastiger te rijden pony’s. Ze lag vooral de eerste jaren heel regelmatig in het zand maar er is nog nooit een paard of pony op mij of dochter gaan staan.
Het kán gebeuren uiteraard, maar bij ongelukken met paardrijden is dat niet het grootste gevaar.
Een voet die in de beugel blijft hangen of zelfs doorschiet is gevaarlijker.
Helaas hoort vallen bij paardrijden. Doorlopen gebeurt niet vaak, manegepaarden zijn gewend dat ruiters vallen (vaak staan ze zelf ook even stil doordat ze zelf schrikken). Denk dat het belangrijk is om wel stil te staan bij de vraag: wat is de reden van het bokken? Bokt de pony vaker? (Dan niet geschikt voor ruiter die 3e keer in galop gaat)
Ik ben totaal geen expert, ik ben 1 keer van een paard gevallen dat opeens ging rennen en toen werd ik nog even een meter meegesleept want 1 voet zat nog in een stijgbeugel.

(achteraf gezien ben ik geloof gevallen zoals stuntmannen het leren:
achterover gaan liggen op het paard, 1 been optrekken en dan op je zij rollen, en landen op handen en voeten. Nou ja, bij mij was dat maar 1 voet natuurlijk)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Och wat een schrik! Ik zou even met de manege zelf praten en vertellen dat je geschrokken bent en je je nu wat zorgen maakt. Zij kennen hun paarden immers het beste.

Je zegt dat ze niet op haar hoofd is gevallen, dat is heel fijn! Weet je ook zeker dat de cap niet de grond heeft geraakt in de val? In dat geval moet je namelijk de cap vervangen want dan is hij niet meer veilig.
Soms denk ik zo diep dat ik vissen voorbij zie zwemmen.
Vroeger veel paard gereden. Meestal gaat het inderdaad goed, maar helemaal risicoloos is het niet. Goed dat ze tegenwoordig ook een bodyprotector gebruiken.
Het kan gebeuren maar mijn ervaring is dat paarden meestal ook opletten dat ze niet op iets staan. Je ziet bijvoorbeeld dat ze ook erg opletten bij veulens ook al hebben ze er nog geen ervaring mee.

Maar wat iemand anders zei, weet je waarom het paard begon te bokken? Want het kan ook zijn dat het zadel niet goed zat of er iets anders is zoals tandpijn.
Mijn dochter rijdt nu 8 jaar paard en in die tijd best een paar flinke valpartijen meegemaakt in haar groep, maar nog nooit is er een paard op een gevallen ruiter gaan staan.
TO zegt dat ze niks weet van paarden dus ik denk niet dat ze weet waarom de pony bokte. Dat is al een zoektocht als je er wél wat van weet.
Pijn, slecht passend harnachement, belabberde huisvesting, niet het juiste voer waardoor maagzweren ontstaan, aangeleerd gedrag door onervaren ruiters, noem maar op.
Ik ben zo vaak van een paard gevallen dat ik de tel kwijt ben geraakt.

1x heb ik een hele flinke hersenschudding eraan over gehouden. (Gelukkig een cap op want dat was echt een hele nare val met mijn hoofd tegen de keerwand) Maar, dit was een heel jong paard (3 jaar) die nog aan het aanleren was.

De andere keren geen blessures. De meeste blessures loop je op naast het paard is mijn ervaring.

Vallen hoort er helaas bij, net als opstaan en weer doorgaan.

Ik hoop dat je dochter en geen angst aan overhoudt en met plezier deze leuke hobby voort kan zetten!
Paarden zullen overigens altijd proberen de ruiter niet te raken, tenzij ze natuurlijk in paniek zijn. Maar het zijn gevoelige dieren die echt wel weten waar ze hun voetjes plaatsen. Ze willen niet moedwillig een ruiter verwonden of eraf gooien omdat het "kan".
Heeft de manege waar je dochter rijdt geen veiligheidsbeugels?

Ik ben ooit 1 keer voor m'n pony op de grond beland. Ze stond toen met 1 hoef bijna op me, maar trok meteen haar been weer omhoog. Waarschijnlijk omdat het vreemd aanvoelde voor haar.

En over het bokken, soms bokken pony's gewoon. Uit joligheid of ondeugendheid of omdat ie ergens van schrok. Hoeft echt niet meteen te zijn omdat het zadel niet goed ligt, of pijn aan z'n tanden of iets dergelijks.
Ook een Pluviofiel
Mijn partner was bevriend met kind op paardrijles die was overleden tijdens de les. En ik heb ooit iemand ontmoet die niet helemaal hersteld was van trap van paard (hij liep achter paard langs...) Ik ben geen fan van paardrijden en hoop dat mijn kinderen het niet willen gaan doen.
Paarden willen niet op je gaan staan dus ze doen over het algemeen hun best om je te ontwijken als je voor hun voeten valt (al dan niet opzij of over je heen springend). Maar het gebeurt weleens dat het paard op je komt (of een ledemaat) als het zelf aan het struikelen/vallen ist of je te laat ziet. Daarom moet je als ruiter ook meteen door rollen als je valt, als het even kan. Dan rol je weg van je paard. En al HELEMAAL niet als een idioot de teugels vast blijven houden terwijl je valt en na het vallen, dan werp je je juist voor de voorbenen van je paard en ruk je ook nog eens met je volle gewicht zijn hals omlaag via zijn mond (au!) waardoor hij over je heen kan struikelen of op je kan gaan staan. That being said, ik ben ontelbare keren gevallen en nog nooit is er een paard op me gaan staan. Een aantal keer viel ik vol voor de voeten en toen stonden ze meteen stil of sprongen opzij en renden verder of iets dergelijks. Ze doen echt hun best om je te ontwijken, zelfs als ze zelf over de rooie zijn.

Een voet die klem blijft zitten in de beugel is veeeeeeel gevaarlijker. Want het paard kan dan schrikken en keihard gaan rennen en of naar je gaan trappen, terwijl jij erachter aan gesleept wordt en tegen alles op de weg aan geramd wordt. Dit kan echt fataal aflopen want je komt zelf niet los. Om die reden moet je als ruiter met je tenen in de beugels rijden, niet met je hele voet. Met de hele voet is levens gevaarlijk. En om die reden bestaan er tegenwoordig veiligheidsbeugels die los schieten als je voet knel komt te zitten. Ikzelf ben als kind een keer gevallen en meters achter mijn pony aan gesleept. Had mooi blauwe schenen van het trappen van de achterhoeven tegen mijn benen aan maar verder was ik oke. Heb sinds dien noooooit meer met de hele voet in de beugel gereden. :lol:

Bokkende paarden zijn heel normaal. Dus dat is een kwestie van leren blijven zitten en aanpakken.
SirDidymus schreef:
28-10-2025 12:49
Ik ben zo vaak van een paard gevallen dat ik de tel kwijt ben geraakt.

1x heb ik een hele flinke hersenschudding eraan over gehouden. (Gelukkig een cap op want dat was echt een hele nare val met mijn hoofd tegen de keerwand) Maar, dit was een heel jong paard (3 jaar) die nog aan het aanleren was.

De andere keren geen blessures. De meeste blessures loop je op naast het paard is mijn ervaring.

Vallen hoort er helaas bij, net als opstaan en weer doorgaan.

Ik hoop dat je dochter en geen angst aan overhoudt en met plezier deze leuke hobby voort kan zetten!
Mijn grootste blessure was toen er 500 kilo paniek VOL boven op mijn voet ging staan. :lol: Heb maanden mank gelopen.
Otje schreef:
28-10-2025 12:23
Och wat een schrik! Ik zou even met de manege zelf praten en vertellen dat je geschrokken bent en je je nu wat zorgen maakt. Zij kennen hun paarden immers het beste.

Je zegt dat ze niet op haar hoofd is gevallen, dat is heel fijn! Weet je ook zeker dat de cap niet de grond heeft geraakt in de val? In dat geval moet je namelijk de cap vervangen want dan is hij niet meer veilig.
Dit moet sowieso!
LaFleurNoire schreef:
28-10-2025 12:40
TO zegt dat ze niks weet van paarden dus ik denk niet dat ze weet waarom de pony bokte. Dat is al een zoektocht als je er wél wat van weet.
Klopt, maar wel goed om na te vragen bij de instructeur
ZaphodBeeblebrox schreef:
28-10-2025 13:03
Mijn partner was bevriend met kind op paardrijles die was overleden tijdens de les. En ik heb ooit iemand ontmoet die niet helemaal hersteld was van trap van paard (hij liep achter paard langs...) Ik ben geen fan van paardrijden en hoop dat mijn kinderen het niet willen gaan doen.
Vriendinnetje van m'n moeder is vroeger ook overleden tijdens een les. Ik ben blij dat ik wel mocht rijden van m'n moeder. Ze heeft het ook pas verteld toen ik niet meer reed. En het komt alsnog heel weinig voor en bescherming is tegenwoordig ook een stuk beter.
Wat de rest al zegt. Meestal zullen ze echt wel proberen om je te ontwijken, maar dat kan helaas niet altijd. Maar een paard gaat niet bewust op je staan.
Ik zou me eerder zorgen maken om de voet die in de beugel bleef hangen. Daar zou ik met de manege over in gesprek gaan, of er veiligheidsbeugels mogelijk zijn bijvoorbeeld.

Dochter is een paar keer er af gevallen. Ook 1 keer zo voorover, net na een sprong en toen de pony een bok gaf. Ze viel hard op haar schouder en heeft toen haar sleutelbeen gebroken. Ze had wel een bodyprotector aan, maar die hielp daar dus niet tegen 😊
Irregular_Choice schreef:
28-10-2025 14:11
Wat de rest al zegt. Meestal zullen ze echt wel proberen om je te ontwijken, maar dat kan helaas niet altijd. Maar een paard gaat niet bewust op je staan.
Ik zou me eerder zorgen maken om de voet die in de beugel bleef hangen. Daar zou ik met de manege over in gesprek gaan, of er veiligheidsbeugels mogelijk zijn bijvoorbeeld.

Dochter is een paar keer er af gevallen. Ook 1 keer zo voorover, net na een sprong en toen de pony een bok gaf. Ze viel hard op haar schouder en heeft toen haar sleutelbeen gebroken. Ze had wel een bodyprotector aan, maar die hielp daar dus niet tegen 😊
Bij ons kopen mensen eigen beugels als ze de beugels van de manege niet blieven.
Ugli schreef:
28-10-2025 14:32
Bij ons kopen mensen eigen beugels als ze de beugels van de manege niet blieven.
Ow ja, kan ook inderdaad 😊 bij onze vorige manege hadden ze van die beugels met kapjes. Op de huidige gewone beugels, maar blijf het eng vinden. Dochter kan niet altijd goed haar voet er goed in houden,
Irregular_Choice schreef:
28-10-2025 16:00
Ow ja, kan ook inderdaad 😊 bij onze vorige manege hadden ze van die beugels met kapjes. Op de huidige gewone beugels, maar blijf het eng vinden. Dochter kan niet altijd goed haar voet er goed in houden,
Ik zou dan gewoon zelf iets als hieronder aanschaffen.

https://agradi.nl/products/hkm-veilighe ... fMQAvD_BwE
Ook een Pluviofiel
Ik ben in 15 jaar tijd 2x onder een paard terecht gekomen. 1x gevallen, paard is over mij heen weg gelopen. het was toen een wonder dat ik 0 letsel had. De tweede keer ben ik met paard en al gevallen, uitgegleden. Ook toen geen letsel.

ik denk dat de bodyprotector je dochter beschermd heeft, dus heel fijn dat ze die draagt!
Bedankt voor alle reacties, gelukkig zijn de meeste wel geruststellend😅.

Ik zal even wat vragen beantwoorden;

- dit was nog maar de 3e les bij deze manege. Ze heeft eerst les gehad bij een andere manege maar moest daar ivm omstandigheden vanuit de manege stoppen.
Daar reed ze altijd met kapjes op de beugels. Bij deze manege hebben ze dit niet, toen ik daar naar vroeg gaven ze aan dat de reden is dat kinderen anders niet leren om met de hakken naar beneden te duwen.
Maar de val was echt binnen 1-2 seconden gebeurd, alles gebeurde in een soort reflex dus ze had überhaupt niet eens tijd om ergens over na te denken.

- ik ga voorstellen om zelf kapjes te kopen en te vragen of ze daarmee mag rijden. Is het lastig om deze iedere keer te bevestigen/verwijderen?

- toevallig heb ik de val gefilmd behalve het allerlaatste want door mijn schrik ben ik andere dingen gaan filmen 😅.
Het was de eerste keer los in galop (wat dus precies 3 seconden geduurd heeft) want de vorig keer was aan een longeerlijn. Ze had mij gevraagd om de eerste keer los in galop te filmen.

Ik kan op het filmpje zien dat ze haar arm naar beneden had tijdens de val en eerst op haar elleboog/onderarm gevallen is. Daarna ligt ze wel met haar hoofd op de grond dus ik vermoed dat ze toch met haar cap op het zand geland is.
Moet ik ook als dit zachtjes gegaan is op een zachte ondergrond een nieuwe cap kopen?
En geldt dit ook voor een bodyprotector?

- wat betreft het bokken; ik vroeg mijzelf gisteren ook af wat de reden kan zijn en las online inderdaad dat het door ongemak/pijn kan komen. Dit ga ik sowieso wel navragen want zowel mijn dochter als ik vinden dierenwelzijn naast veiligheid de belangrijkste dingen bij een manege.
mijn dochter is juist van de pony afgevallen in galop omdat het elastiekje van zo'n nieuwe beugel knapte. Dus ja.
Voordeel is wel dat haar voet niet in de beugel bleef hangen....

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven