Entertainment alle pijlers

Rechtszaak Marco Borsato

28-10-2025 11:31 1280 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-10-2025 13:10
Reden: titel aangepast
0.00% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
meisje85 schreef:
30-10-2025 09:21
Ik was wel benieuwd naar de cijfers, dus heb ze even opgezocht: per jaar zijn er zo'n 700 wrakingsverzoeken. Dat is dan dus in alle zaken, dus niet alleen strafzaken. In 2024 zijn er 24.000 strafzaken afgedaan door rechtbanken. Het totaal aantal zaken dat de rechtspraak afdoet in een jaar ligt boven de miljoen. Het aantal wrakingsverzoeken is dus nogal marginaal.

En inderdaad, je zou denken dat een rechter beter weet en tegelijkertijd doen ook rechters weleens domme dingen. We moeten maar even afwachten of en wat er ter sprake komt.
Valt gelukkig erg mee ja qua cijfers. Maar in dit soort grote strafzaken gebeurt het wel relatief vaker.

Ben benieuwd hoe t verder gaat. Ga even de liveblog bijlezen.
Ik wil toch maar even gezegd hebben dat er ook heel veel advocaten zijn die het anders aanpakken. Als ze de betrouwbaarheid van de verklaring van een aangeefster betwisten, dan doen ze dat bijvoorbeeld op een heel andere toon dan nu gebeurt. En het mag he, je mag betrouwbaarheid ter discussie stellen. Maar het is ook in het belang van je cliënt om dat niet op zo'n manier te doen dat je de rechtbank en het OM tegen je in het harnas jaagt. Dus je doet het feitelijk, met oog voor ieders positie en de context. Op een manier waarnaar mensen willen luisteren. Die toon hebben de Knoops-advocaten vooralsnog niet te pakken.
Bbubbels schreef:
30-10-2025 10:25
Valt gelukkig erg mee ja qua cijfers. Maar in dit soort grote strafzaken gebeurt het wel relatief vaker.

Ben benieuwd hoe t verder gaat. Ga even de liveblog bijlezen.
Maar goed, de rechtszaak is weer in volle gang. Als de berichten over de tweet op waarheid zouden berusten, zou dat wrakingsverzoek toch al gedaan zijn?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
meisje85 schreef:
30-10-2025 09:54
Ik zag net een tweet voorbij komen van iemand met de naam van de rechter die inderdaad een reactie was op een tweet van Saskia Belleman. De bio van diegene zou kunnen passen bij de rechter. Maar vooralsnog lijkt het nieuws de Knoops-en niet te hebben bereikt, of ze doen er niks mee of ze kijken er anders naar, want tot nu toe zie ik Carry Knoops andere dingen naar voren brengen. Het gaat een beetje alle kanten op, haar verhaal.
Ik vind dit ook echt zo vreemd. Maar het is toch een meervoudige kamer? Niet dat een rechter dan zoiets kan/moet doen, maar het is niet de enige rechter iig. Kan het ook nog zo zijn dat het de persrechter betreft? Of is dat al uitgesloten?
Where is my mind?
Ik dacht net nog, dat zo'n man als Borsato zich "kapot schrikt" van de strafeis, laat toch eigenlijk ook zien hoeveel mannen/mensen het anno 2025 blijkbaar nog heel normaal vinden om kinderen en vrouwen geheel naar eigen gerief te kunnen misbruiken en uitbuiten en daar mee weg te kunnen komen. Het moet allemaal maar gewoon kunnen ofzo.
SurferRosa schreef:
30-10-2025 10:46
Ik vind dit ook echt zo vreemd. Maar het is toch een meervoudige kamer? Niet dat een rechter dan zoiets kan/moet doen, maar het is niet de enige rechter iig. Kan het ook nog zo zijn dat het de persrechter betreft? Of is dat al uitgesloten?
Een persrechter mag überhaupt niet de woordvoering doen in een zaak waarin hij zelf betrokken is. Maar deze rechter is sowieso ook geen persrechter. Dat het de Meervoudige Kamer is, doet er eigenlijk niet toe.
Frizz schreef:
30-10-2025 09:51
Zou een rechter echt zó suf zijn?!
Natuurlijk niet
Waarom blijven ze zo hameren op dat het een gestuurde aangifte is geweest?
DG2015 schreef:
30-10-2025 10:44
Maar goed, de rechtszaak is weer in volle gang. Als de berichten over de tweet op waarheid zouden berusten, zou dat wrakingsverzoek toch al gedaan zijn?
Een wrakingsverzoek moet zo spoedig mogelijk gebeuren nadat kennis is genomen van de feiten die de twijfel veroorzaken.
Marco is en blijft een lul. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat hij jankt over dat hij niet meer optreedt en alles kwijt is. Niets over de gevolgen voor dat meisje. En wat een bagger krijgt dat arme kind over zich heen.
Assiral schreef:
30-10-2025 10:49
Waarom blijven ze zo hameren op dat het een gestuurde aangifte is geweest?
Omdat sturing zou kunnen wijzen op onbetrouwbaarheid: hun redenering is - zoals ik het nu lees - dat anderen haar ertoe hebben aangezet, terwijl er niks is voorgevallen. Kortom: de aangifte is volgens hen niet op waarheid gebaseerd.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een rechter gaat lopen twitteren over een lopende rechtszaak. Van een bevriende rechter weet ik dat hij helemaal niet op social media zit, ter bescherming van zijn privacy en die van zijn gezin. Misdadigers zitten immers ook op social media.

Maar goed, je weet natuurlijk nooit.
molly wijzigde dit bericht op 30-10-2025 11:03
8.11% gewijzigd
Bontebok schreef:
30-10-2025 10:50
Marco is en blijft een lul. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat hij jankt over dat hij niet meer optreedt en alles kwijt is. Niets over de gevolgen voor dat meisje. En wat een bagger krijgt dat arme kind over zich heen.
Nou ja, de impact van deze rechtszaak is voor hem natuurlijk enorm, zeker gezien het feit dat het gaat om een zaak waarin hij waarschijnlijk uiteindelijk een lage straf gaat krijgen. Niet dat ik medelijden met hem heb hoor, hij had zijn handen moeten thuishouden. Maar dat hij medelijden heeft met zichzelf dat snap ik wel.

Wel met je eens dat het medelijden zou moeten liggen bij het slachtoffer, een minderjarige die door een volwassen man is aangerand, bovenop de moeilijke situatie waar zij al inzat.
Ik zie nog steeds nergens bewijs dat Marco het NIET gedaan zou hebben
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
meisje85 schreef:
30-10-2025 10:52
Omdat sturing zou kunnen wijzen op onbetrouwbaarheid: hun redenering is - zoals ik het nu lees - dat anderen haar ertoe hebben aangezet, terwijl er niks is voorgevallen. Kortom: de aangifte is volgens hen niet op waarheid gebaseerd.
Ah oké! Ik vond het vreemd, omdat ik als moeder mijn dochter zoiets zou overkomen, ook zou aansporen om aangifte te doen. Maar dat kan dan dus als onbetrouwbaar worden gezien.
Net even bij gelezen bij Saskia Belleman. Tot dusver valt alleen de theorie over het dagboek me op; niet alleen dat uit de contra-expertise zou blijken dat het dagboek vals is (benieuwd wat daar over gezegd gaat worden) maar vooral dat het meisje kennelijk maar één dagboek heeft volgeschreven. Dat vind ik persoonlijk een sterk argument. Aan de andere kant weet ik niet of er überhaupt gevraagd is naar de eventuele andere dagboeken (die er in theorie wel zouden moeten zijn, lijkt mij) en voor het meisje lijkt het me sowieso vreselijk als vreemden gaan meelezen in je dagboeken.
Molly schreef:
30-10-2025 10:58
Nou ja, de impact van deze rechtszaak is voor hem natuurlijk enorm, zeker gezien het feit dat het gaat om een zaak waarin hij waarschijnlijk uiteindelijk een lage straf gaat krijgen. Niet dat ik medelijden met hem heb hoor, hij had zijn handen moeten thuishouden. Maar dat hij medelijden heeft met zichzelf dat snap ik wel.
Had hij eerder moeten bedenken.
En het meisje/nu jonge vrouw wordt ook gestenigd. Iedereen weet haar naam, hoe ze er uit ziet, en wordt uitgemaakt voor de meest nare dingen, dit draagt zij haar hele leven mee.
Assiral schreef:
30-10-2025 11:06
Ah oké! Ik vond het vreemd, omdat ik als moeder mijn dochter zoiets zou overkomen, ook zou aansporen om aangifte te doen. Maar dat kan dan dus als onbetrouwbaar worden gezien.
Nee. Zoals ik het lees zeggen ze dat moeder gezegd heeft wat het meisje moet zeggen, gecoacht dus, niet gesteund.

Je kan mensen herinneringen aanpraten. Het trieste is dat die voor diegene net zo echt zijn als dat het daadwerkelijk gebeurd is.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Man man man. Wat een intens treurig gebeuren. Hoe de uitkomst straks ook zal zijn: zo verwerpelijk dat sommige mannen zich zo op het randje begeven als het om grensoverschrijdend gedrag gaat. Want waar de aanrakingen ook zijn geweest, hoe ongepast ook, juist binnen de context van dat toch wel duidelijk disfunctionele gezin. Blijf verdorie ver van die grens weg, dat voelde iedereen met een beetje gezond verstand toen we eerder deze week zijn éigen uitspraken hoorden en lazen. Dat weet iedere docent/ jongerenwerker/concierge/volwassen persoon, dat je gewoon indien nodig afstand moet houden, maar die arme Marco zal dat niet weten? Ga toch weg.
Zanger Marco Borsato wordt beschuldigd van ontucht met een 15-jarig meisje. Het Openbaar Ministerie vraagt 5 maanden celstraf. Borsato ontkent seksueel misbruik, maar erkent dat hij het meisje over haar been heeft gestreeld zonder seksuele intentie.

Het bewijs van ontucht is denk ik heel moeilijk hard te maken. Ik denk dat het hier om draait: Ontucht hoeft niet altijd om geslachtsgemeenschap te gaan; elke seksuele handeling kan als ontucht gelden als deze onder de verboden omstandigheden valt. Dus handelingen die een duidelijk seksueel karakter hebben of bedoeld zijn om seksuele opwinding op te wekken of bevrediging te geven.

Dat kan dus veel breder zijn dan geslachtsgemeenschap.
Het gaat om elk lichamelijk contact of gedrag dat in de context seksueel bedoeld of ervaren is.

Dit geeft natuurlijk wel veel ruimte voor interpretatie en eventueel misbruik daarvan dus ik ben benieuwd naar hoe de rechter dit gaat beoordelen.
mienbillekesjeuken schreef:
30-10-2025 11:12
Want waar de aanrakingen ook zijn geweest, hoe ongepast ook, juist binnen de context van dat toch wel duidelijk disfunctionele gezin. Blijf verdorie ver van die grens weg, dat voelde iedereen met een beetje gezond verstand
Ongelooflijk toch? Meisje was 15!
Weg met de koffie, mensen. De pret is voorbij. We mogen weer terug naar onze favoriete activiteit: toekijken hoe de advocaten het slachtoffer tot juridische puree stampen.
Moiren schreef:
30-10-2025 11:10
Nee. Zoals ik het lees zeggen ze dat moeder gezegd heeft wat het meisje moet zeggen, gecoacht dus, niet gesteund.

Je kan mensen herinneringen aanpraten. Het trieste is dat die voor diegene net zo echt zijn als dat het daadwerkelijk gebeurd is.
Duidelijk.
Lees ik dat nu goed? De dochter is nog wezen zwemmen bij Borsato thuis na de aangifte? Echt heel raar dit.
Het is wat het is
en nu ook al de suggestie dat de moeder het dagboek heeft geschreven

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven