Sektes in Nederland
zaterdag 8 november 2025 om 12:40
Ik ben zelf niet gelovig maar op de een of andere manier fascineren sektes mij. Niet om erbij te gaan maar dat mensen zoveel macht over een ander kunnen krijgen, compleet gehersenspoelt worden, hele families erbij gaan en ontwricht worden. Hoe komt zo'n hoofd of bedenker van sekte aan zijn of haar opvattingen?
Laatst bij undercover in NL gehoord over 'De Lichtfamilie' en nu heeft Pointer een docu over 'De Deur' die ik nog moet kijken.
Ik vraag me af hoeveel sektes zijn er eigenlijk actief in Nederland? Kennen jullie mensen die bij een sekte zitten of hebben gezeten? Of wat was de reden om zelf bij een sekte te gaan of er juist uit te stappen?
Laatst bij undercover in NL gehoord over 'De Lichtfamilie' en nu heeft Pointer een docu over 'De Deur' die ik nog moet kijken.
Ik vraag me af hoeveel sektes zijn er eigenlijk actief in Nederland? Kennen jullie mensen die bij een sekte zitten of hebben gezeten? Of wat was de reden om zelf bij een sekte te gaan of er juist uit te stappen?
zaterdag 8 november 2025 om 19:25
Scientology zeker een sekte.Dala schreef: ↑08-11-2025 19:20Weet ik. Hij liet ook gelijk zien wat het was en mij deed het weer denken aan Rotary en Lions maar dat was het dan net weer niet volgens hem. Maar dit genootschap had ik nog nooit van gehoord, ik vond Round Table alleen wel een beetje zo klinken.
En waar horen de Vrijmetselarij en Scientology eigenlijk thuis?
zaterdag 8 november 2025 om 19:50
Ik ben ooit terecht gekomen op Cults to Consciousness
De US is religieuzer dan wij waardoor sektes een betere voedingsbodem hebben. Maar welke sekte / extreme religie ze ook behandelt, de bingokaart is vrijwel overal hetzelfde.
Shelise is een fijne interviewer en heeft hele diverse gasten die vaak ook weer hun eigen kanaal hebben.
Je kan kiezen voor video's / podcasts / playlists.
Heel fascinerend en ook erg leerzaam. Wel engelstalig https://www.youtube.com/@CultstoConsciousness/featured
De US is religieuzer dan wij waardoor sektes een betere voedingsbodem hebben. Maar welke sekte / extreme religie ze ook behandelt, de bingokaart is vrijwel overal hetzelfde.
Shelise is een fijne interviewer en heeft hele diverse gasten die vaak ook weer hun eigen kanaal hebben.
Heel fascinerend en ook erg leerzaam. Wel engelstalig https://www.youtube.com/@CultstoConsciousness/featured
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
zaterdag 8 november 2025 om 21:00
Ik heb wel eens videos van haar bekeken, met name die van de FLDS. Zal weer eens op dat kanaal kijken.Kiiroitori schreef: ↑08-11-2025 19:50Ik ben ooit terecht gekomen op Cults to Consciousness
Wat ik wel merk is dat sektes die hier actief zijn ook vaak overgewaaid zijn van de VS.
zaterdag 8 november 2025 om 21:15
zaterdag 8 november 2025 om 22:58
Als tiener heb ik het boek “gevangenis met open deur” van Jan Terlouw gelezen
Heel indrukwekkend vond ik dat
En het zou best wel eens kunnen dat je zonder dat je het weet mensen “kent” die bij een sekte zitten
Bv je buurvrouw die je af en toe gedag zegt of een klasgenootje
Het is toch een verborgen wereld waar mensen niet echt open over zijn
Of wat gewoon nooit ter sprake komt
Ik geloof ook niet dat mensen er zelf bewust voor kiezen om zich aan te sluiten bij een sekte
Je wordt er een soort in meegezogen zonder dat je het doorhebt
Heel indrukwekkend vond ik dat
En het zou best wel eens kunnen dat je zonder dat je het weet mensen “kent” die bij een sekte zitten
Bv je buurvrouw die je af en toe gedag zegt of een klasgenootje
Het is toch een verborgen wereld waar mensen niet echt open over zijn
Of wat gewoon nooit ter sprake komt
Ik geloof ook niet dat mensen er zelf bewust voor kiezen om zich aan te sluiten bij een sekte
Je wordt er een soort in meegezogen zonder dat je het doorhebt
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in