Sektes in Nederland

08-11-2025 12:40 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf niet gelovig maar op de een of andere manier fascineren sektes mij. Niet om erbij te gaan maar dat mensen zoveel macht over een ander kunnen krijgen, compleet gehersenspoelt worden, hele families erbij gaan en ontwricht worden. Hoe komt zo'n hoofd of bedenker van sekte aan zijn of haar opvattingen?

Laatst bij undercover in NL gehoord over 'De Lichtfamilie' en nu heeft Pointer een docu over 'De Deur' die ik nog moet kijken.

Ik vraag me af hoeveel sektes zijn er eigenlijk actief in Nederland? Kennen jullie mensen die bij een sekte zitten of hebben gezeten? Of wat was de reden om zelf bij een sekte te gaan of er juist uit te stappen?
Voor veel mensen vallen de Jehova's ook in die categorie. Hun volledige sociale leven speelt zich af binnen de gemeenschap. En dat maakt uittreding heel lastig omdat je dan verstoten wordt (zelfs door je eigen familie en beste vrienden). Alles wordt volledig bepaald door de regels van het geloof (tot aan medische behandeling, feestdagen vieren, het huwelijk etc).
Als Jehovahgetuigen ook onder sektes vallen, dan ken(de) ik er wel een aantal.
Op de basisschool een klasgenoot, en nog wat brusjes in andere klassen, die nergens aan mee mochten doen. Daar begrepen wij niet veel van weet ik nog. Vonden het vooral zielig geloof ik.

Hier is een tijdlang een Jehovah bijna wekelijks aan de deur geweest omdat man eens met hem in gesprek ging. De man was een verse weduwnaar met jonge kinderen en er is (naar onze mening) net zolang op hem ingeluld tot hij ook overtuigd was. Hij vond daar kennelijk troost. Tot zover prima want eigen keuze maar de kinderen werden er ongevraagd in meegesleurd en konden dus elke week mee de deuren langs. Zo zielig, je zag ze gewoon bijna wegkwijnen uit pure verveling tijdens die rondes.
Inmiddels zijn het tieners en heb ik geen idee hoe het met ze gaat.

Maar elke keer dat ik weer zo'n ploegje voorbij zie komen, krijg ik de kriebels.

Edit, ik associeer sektes sowieso altijd met geweld, want in mijn ogen is dat het gewoon. Of het nou geestelijk of lichamelijk of beiden is, het is in mijn ogen (een vorm van) geweld en angstzaaierij om macht uit te kunnen blijven oefenen over wie ze ook maar in hun web gevangen hebben.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 08-11-2025 13:09
16.05% gewijzigd
There is always something happening, and it's usually right now
Ook Zevende-dags Adventisten zitten in het schemergebied tussen Kerk en sekte, net als de Jehovagetuigen. Ook bij hen zie je hechte gemeenschappen en een specifieke levensstijl met veel ge- en verboden.
ik zit er aan te denken zelf een sekte op te richten. eisen om mee te mogen doen: drie kwart van je inkomen naar mij storten en doen wat ik zeg. vrijwilligers?
grenada schreef:
08-11-2025 13:15
ik zit er aan te denken zelf een sekte op te richten. eisen om mee te mogen doen: drie kwart van je inkomen naar mij storten en doen wat ik zeg. vrijwilligers?
:HA:
Geen idee hoeveel er zijn.
Ik ken wel wat Jehova’s getuigen en ook ex-Jehova’s.
In mijn jeugd waren vrienden van mijn ouders helemaal into Sai Baba, geen idee wat dat nu nog is. En in Amsterdam zie je wel eens van die Hare Krishna mensen. Of is dat niet meer?
Raisonneur schreef:
08-11-2025 13:30
:HA:
dat is voldoende voor me. ik beschouw je vanaf nu als een volgeling
Grobbekuiken_ schreef:
08-11-2025 12:53

Edit, ik associeer sektes sowieso altijd met geweld, want in mijn ogen is dat het gewoon. Of het nou geestelijk of lichamelijk of beiden is, het is in mijn ogen (een vorm van) geweld en angstzaaierij om macht uit te kunnen blijven oefenen over wie ze ook maar in hun web gevangen hebben.
En heel vaak seksueel, zowel vrouwen als kinderen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Op de middelbare school zat ik met een paar mensen van de Deur in dezelfde jaarlaag. Met een daarvan heb ik ook dezelfde studie daarna gedaan en veel mee gepraat. Afgezien van dat ze heel vrooms overkwamen en al vroeg trouwden enzo heb ik aan henzelf niet veel gemerkt. Ik ben nog uitgenodigd voor de trouwerij voor studiegenoot, maar niet heengegaan. In Zwolle stonden ze altijd veel in de stad te flyeren met een enorm kruis en ze hebben een paar keer in een park een evenement gedaan met genezingen enzo. Dat heeft me altijd tegengestaan. Aan de ene kant verbaast het me wel en aan de andere kant ook niet dat het zo controlerend daarbinnen. Maar de negatieve kant zul je van de mensen die er nog actief in zitten ook niet horen natuurlijk.
Ik vind dit ook altijd interessant, lees even mee!
evelien2010 schreef:
08-11-2025 12:49
Voor veel mensen vallen de Jehova's ook in die categorie. Hun volledige sociale leven speelt zich af binnen de gemeenschap. En dat maakt uittreding heel lastig omdat je dan verstoten wordt (zelfs door je eigen familie en beste vrienden). Alles wordt volledig bepaald door de regels van het geloof (tot aan medische behandeling, feestdagen vieren, het huwelijk etc).
Dat geldt ook voor zwaar gereformeerden. Geen vaccinaties, niet verzekerd enz. En ook daar worden kinderen verstoten als ze besluiten eruit te stappen.
Ja wel interessant. Destijds e.e.a. gelezen over de "woongroep contact en muziek" in Utrecht, waar iemand was overleden door verhongering. Ze leefden van het licht. Ze bestaan nog steeds.

Zelf heb ik nooit bij een sekte gezeten, maar ik ken verschillende mensen die wel in sektes zitten of gezeten hebben, waarbij voor mij soms het verschil tussen religie en sekte niet duidelijk is. Zelf noemen ze het geen sekte.
Een sekte hoeft geen religieuze grondslag te hebben. Vaak is er een charismatisch leider en draait het om macht, geld en/of seks of alle 3.

Ik denk dat er in heelveel sektes zijn, vele kleinschalig waarschijnlijk. Af en toe hoor je iets van zo'n sekte als bijvoorbeeld de leden zijn verhongerd of iemand wel het misbruik aan de kaak durft te stellen. Of iemand vlucht, zoals bij de kinderen van Ruinerwold.
Ik ben zelf een paar jaar actief geweest in een groep die een sekte genoemd kan worden. Ik zat er niet zo diep in dat je mijn ervaring echt sektarisch kan noemen, ik was meer een geïnteresseerde bezoeker. Maar mensen die ik ken die er veel dieper inzaten (zowel qua sociaal leven als met geld) zijn bijvoorbeeld wel in therapie geweest ervoor. Het was een vrij grote organisatie, van die therapeut leerden die mensen dat kleinere sektes het meest intens/gevaarlijk zijn. Hoe dichter je bij de kern/sekteleider staat hoe heter het vuur zeg maar.

En sektes noemen zichzelf uiteraard geen sekte. Vaak gestoeld op religie en trekken vaak mensen aan die op de een of andere manier wat zoekend zijn, het hoeven echt geen domme of beschadigde types te zijn zoals men vaak denkt. De groep waar ik kwam was erg gemengd. Vaak vind je er in het begin ook wel antwoorden, gemeenschap en liefde waardoor je interesse houdt. Ik heb er zelf ook echt goede dingen geleerd die ik nu nog meeneem in het leven. Je leert dan ook nieuwe gewoontes en vaak ook een andere taal/bewoording die bij de gemeenschap horen waardoor je wat van de rest van de wereld afdrijft, een soort superioriteitsgevoel dat “de rest” niet snapt hoe het leven werkt ofzo. De negatieve kanten (geld aftroggelen en soms meer) komen vaak later pas, als je al erg gehecht bent geraakt aan de gemeenschap en een deel van je oude leven hebt opgegeven. Vraagtekens worden niet geduld of zogenaamd wel maar dan worden ze allemaal voor je wegberedeneerd. Het is een heel manipulatief systeem.

Voor geïnteresseerden kan ik het boek Gek van geluk van Carine Damen aanraden. Ik heb dat destijds gelezen en het geeft veel inzicht. In het boek staan meerdere sektes in Nederland beschreven, ook veel interviews met mensen die daar in hebben gezeten die vertellen hoe het was en hoe en wanneer ze vertrokken zijn.
Ik kende vroeger iemand die bij de Rozenkruisers zat. Geen idee wat dat precies is en ik ging niet heel intensief met hem om maar het klonk allemaal ook wel sektarisch. Momenteel ken ik iemand die bij de Round Table zit, dat vond ik ook een beetje vreemd klinken, maar schijnt meer een soort van rotaryclub oid te zijn.
bijtie schreef:
08-11-2025 15:30
Ja wel interessant. Destijds e.e.a. gelezen over de "woongroep contact en muziek" in Utrecht, waar iemand was overleden door verhongering. Ze leefden van het licht. Ze bestaan nog steeds.

Zelf heb ik nooit bij een sekte gezeten, maar ik ken verschillende mensen die wel in sektes zitten of gezeten hebben, waarbij voor mij soms het verschil tussen religie en sekte niet duidelijk is. Zelf noemen ze het geen sekte.

Nou, inmiddels is er nog 1 dood, dus echt een sekte zou ik het niet noemen. Er zijn er nog 2 over maar die werven niet echt zieltjes ofzo.
Moiren schreef:
08-11-2025 13:47
En heel vaak seksueel, zowel vrouwen als kinderen.
Dat vind ik inderdaad ook heel opvallend.
En de Mormonen? Vallen die ook onder een sekte?

Alles en iedereen wat geïndoctrineerd wordt, valt voor mij onder sektarisch en ik vind dat eng.
Ik vind sektes ook fascinerend. Ik heb een aantal jaren geleden op mijn toenmalige werk 2 x met stagiairs gewerkt waarbij er eentje een bij de Jehova’s zat en de andere bij de Noorse Broeders. Waren beide tieners maar hun leven stond ver van van het leven van ‘normale’ tieners af. De Jehova moest idd deuren langs en die van de Noorse Broeders kwam uit een heel groot gezin en zijn was een van de oudsten en moest vooral altijd zorgen en passen op haar jongere broertjes en zussen. Zag haar een keer met (ik denk haar) familie in de stad en ze leken allemaal erg op elkaar, alle meisjes/vrouwen met lang haar, geen make-up en lange jurken en rokken.

TS vroeg aan hoe mens n bij een sektes terecht zijn gekomen maar deze tieners zijn er gewoon in geboren, die hebben überhaupt geen keus gehad.
onderkoffer wijzigde dit bericht op 08-11-2025 17:42
0.31% gewijzigd
Wombat schreef:
08-11-2025 13:38
Geen idee hoeveel er zijn.
Ik ken wel wat Jehova’s getuigen en ook ex-Jehova’s.
In mijn jeugd waren vrienden van mijn ouders helemaal into Sai Baba, geen idee wat dat nu nog is. En in Amsterdam zie je wel eens van die Hare Krishna mensen. Of is dat niet meer?
Ja hoor, die zijn er nog. Valt bij mij niet onder sekte.
Getuigen Jehova´s...misschien. Hare Krishna is geen sekte. Heeft met boeddhisme te maken. Was daar niet een sekte ´kinderen van het licht of dergelijke?´ Of haal ik nou iets door elkaar?
Je pense donc je suis
Dala schreef:
08-11-2025 17:13
Momenteel ken ik iemand die bij de Round Table zit, dat vond ik ook een beetje vreemd klinken, maar schijnt meer een soort van rotaryclub oid te zijn.
De tafelronde is zeker geen sekte. Zij organiseren veel fundraising activiteiten voor lokale, nationale en internationale doelen.
Phlox24 schreef:
08-11-2025 18:20
De tafelronde is zeker geen sekte. Zij organiseren veel fundraising activiteiten voor lokale, nationale en internationale doelen.
Dat kan toch hand in hand gaan met sektarisch gedachtegoed? Al weet ik niks over de tafelronde.
Afkoelen heeft gewerkt
Phlox24 schreef:
08-11-2025 18:20
Weet ik. Hij liet ook gelijk zien wat het was en mij deed het weer denken aan Rotary en Lions maar dat was het dan net weer niet volgens hem. Maar dit genootschap had ik nog nooit van gehoord, ik vond Round Table alleen wel een beetje zo klinken.

En waar horen de Vrijmetselarij en Scientology eigenlijk thuis?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven