Welke pfas vrije koekenpannen en wokpan
zaterdag 8 november 2025 om 19:23
De Buyer zoals hierboven al wordt genoemd. En dan die van carbonstaal (niet die met een kunststof bijtje in het handvat). Goed inbranden (er zijn veel videos op youtube te vinden hiervoor) en daarna niet meer afwassen met zeep. Alleen heet water en dan afdrogen. Pan goed heet laten worden (de pannenkoeken bakken aan als de pan niet heet genoeg is) en lekker pannenkoeken maken.
zaterdag 8 november 2025 om 22:03
Hier ook ikea! Wij hebben deze :
https://www.ikea.com/nl/nl/p/middagsmat ... -50463696/
En deze :
https://www.ikea.com/nl/nl/p/middagsmat ... -00596477/
Voor die €20,- zijn het echt hele fijne pannen! Ik heb ze inmiddels alweer een jaar ongeveer en had ze eigenlijk gekocht voor even snel. We hadden namelijk onze oude pannen weg gedaan, nieuwe van tefal gekocht maar daarvan liet de antiaanbaklaag al na 1 keer koken los. Dus die hebben we meteen terug gebracht en toen moesten we iets. Bij ikea dus deze gekocht met de gedachte dat we ze een maand of 2 zouden gebruiken en dan wel nieuwe pannen zouden hebben. Maar ze bevallen zo goed dat we nog geen keus hebben gemaakt voor andere
of we hebben in ieder geval nog geen andere besteld. Denk dat we voor de hexclad gaan als deze aan vervanging toe zijn. Maar vooralsnog zijn we dus heel blij met deze.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/middagsmat ... -50463696/
En deze :
https://www.ikea.com/nl/nl/p/middagsmat ... -00596477/
Voor die €20,- zijn het echt hele fijne pannen! Ik heb ze inmiddels alweer een jaar ongeveer en had ze eigenlijk gekocht voor even snel. We hadden namelijk onze oude pannen weg gedaan, nieuwe van tefal gekocht maar daarvan liet de antiaanbaklaag al na 1 keer koken los. Dus die hebben we meteen terug gebracht en toen moesten we iets. Bij ikea dus deze gekocht met de gedachte dat we ze een maand of 2 zouden gebruiken en dan wel nieuwe pannen zouden hebben. Maar ze bevallen zo goed dat we nog geen keus hebben gemaakt voor andere
zondag 9 november 2025 om 00:01
PFAS is een anti-aanbak laag. Tegenwoordig heb je varianten daarop zoals PTFE. Fabrikanten roepen dolblij "pfas vrij!" omdat het stofje iets anders heet. Maar de "F" staat nog steeds voor 'fluor' en dat is iets dat bij verhitting vrij komt. Als het niet gebeurt als jij de pan oververhit, dan wel als hij 'op' is en in de vuilverbranding terechtkomt. En dan komt het via de lucht bij alle volkstuintjes en bij de kippenboerderij waar jij eieren koopt.
Dan is er 'ceramic' of keramisch. Dat is fluor-vrij, het is gemaakt van silica oftewel zand. Het is superglad en veilig maar het slijt wel een beetje en heeft dus niet het eeuwige leven.
Wel een eeuwig leven hebben staal en ijzer.
Plaatstaal is dun, niet duur, kan omdat het dun is 'hotspots' krijgen - rustig opwarmen dus.
Gietijzer is zwaar.
Beiden zijn veilig, reageren goed op 'inbranden' en kunnen ook op inductie.
Inbranden ging vroeger gewoon natuurlijk: Bakken, pan schrobben met water zonder zeep, en volgende dag weer gebruiken. Doe dat een tijdje en het water parelt er al af als je er een druppel op laat vallen.
Tegenwoordig is het proces helemaal uitgeanalyseerd en klinkt het heel moeilijk.
Voordeel is: Je kunt het altijd opnieuw doen.
- Begin met een schone droge pan.
- Warm de pan goed op, dun laagje lijnzaanolie erin, schoonwrijven met keukenpapier en goed heet laten worden - eventueel met een deksel erop. Walmen = goed. Misschien nog een keertje nawrijven als hij goed heet is. Lekker een nacht laten staan voor je hem gebruikt, dat helpt.
Gebruik olie bij het bakken, was hem onder de kraan schoon, graag met borstel/schuurspons en niet met zeep.
Laat zure gerechten zoals tomatensaus niet een hele nacht in de pan staan.
Mijn braadpan is nog bij V&D gekocht en doet het prima.
Dan is er 'ceramic' of keramisch. Dat is fluor-vrij, het is gemaakt van silica oftewel zand. Het is superglad en veilig maar het slijt wel een beetje en heeft dus niet het eeuwige leven.
Wel een eeuwig leven hebben staal en ijzer.
Plaatstaal is dun, niet duur, kan omdat het dun is 'hotspots' krijgen - rustig opwarmen dus.
Gietijzer is zwaar.
Beiden zijn veilig, reageren goed op 'inbranden' en kunnen ook op inductie.
Inbranden ging vroeger gewoon natuurlijk: Bakken, pan schrobben met water zonder zeep, en volgende dag weer gebruiken. Doe dat een tijdje en het water parelt er al af als je er een druppel op laat vallen.
Tegenwoordig is het proces helemaal uitgeanalyseerd en klinkt het heel moeilijk.
Voordeel is: Je kunt het altijd opnieuw doen.
- Begin met een schone droge pan.
- Warm de pan goed op, dun laagje lijnzaanolie erin, schoonwrijven met keukenpapier en goed heet laten worden - eventueel met een deksel erop. Walmen = goed. Misschien nog een keertje nawrijven als hij goed heet is. Lekker een nacht laten staan voor je hem gebruikt, dat helpt.
Gebruik olie bij het bakken, was hem onder de kraan schoon, graag met borstel/schuurspons en niet met zeep.
Laat zure gerechten zoals tomatensaus niet een hele nacht in de pan staan.
Mijn braadpan is nog bij V&D gekocht en doet het prima.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
zondag 9 november 2025 om 00:19
De buyer. Ik heb 2 pannen hiervan en ze werken perfect. De ene pan heb ik nu bijna 20 jaar en ik verwacht dat ze de rest van m’n leven meegaan. Hoef dus in principe nooit meer een nieuwe koekenpan te kopen.
Ik heb er een met en een zonder zo’n bijtje in het handvat. Weet iemand trouwens wat het verschil is / waar dat bijtje voor staat?
Ik heb er een met en een zonder zo’n bijtje in het handvat. Weet iemand trouwens wat het verschil is / waar dat bijtje voor staat?
zondag 9 november 2025 om 00:20
Ik heb allemaal helemaal geen zin in dit soort gedoe en ik vind het dus ook geen goede pan als hij aanbakt als hij niet heet genoeg is...Appletje schreef: ↑08-11-2025 19:23De Buyer zoals hierboven al wordt genoemd. En dan die van carbonstaal (niet die met een kunststof bijtje in het handvat). Goed inbranden (er zijn veel videos op youtube te vinden hiervoor) en daarna niet meer afwassen met zeep. Alleen heet water en dan afdrogen. Pan goed heet laten worden (de pannenkoeken bakken aan als de pan niet heet genoeg is) en lekker pannenkoeken maken.
Iemand ervaring met Greenpan?
zondag 9 november 2025 om 01:21
Bij de meeste pannen gaat het bakken beter als ze eerst iets warm worden.. Als je het eten namelijk koud een koude pan met olie gooit dan trekt de olie vooral in het eten ipv dat je het gebruikt om mee te bakken.
Greenpan werkt goed, maar uiteindelijk gebruik je alsnog een antiaanbaklaag dus ik ben er sceptisch over. Teflon was vroeger namelijk ook gewoon prima.
zondag 9 november 2025 om 06:44
Nja dat heb ik dus ook, die pannen van ikea zijn pfas en nog wat afkortingen-vrij, dat is me wel prima hoor
zondag 9 november 2025 om 07:26
Ik heb al jaren demeyere pannen. Niks gedaan met dat inbrand-gedoe hierboven. En ze gaan al jaren dagelijks gewoon in de vaatwasser. Doen t geweldig, bakken nooit aan en het staal ziet er nog heel mooi uit.
Dus je kan het ook zonder al dat gedoe doen
zondag 9 november 2025 om 07:33
Daar had ik dus ook geen zin in. En zo’n ingebrande pan vind ik gewoon vies voelen. Dat vettige laagje er altijd in, brrr. Heb ook altijd het idee dat zulke pannen gewoon niet goed schoon zijn en dat er echt nog wel wat etensresten van de vorige keer mee ingebrand zijn. Geef mij maar gewoon een pan die ik met sop en een schuurspons kan schrobben. En dat kan bij die ikea pannen
zondag 9 november 2025 om 08:05
zondag 9 november 2025 om 08:09
Demeyere hoeft ook niet ingebrand. De Buyer wel.
zondag 9 november 2025 om 10:24
Ik gebruik met gietijzeren pannen en karbonstalen pannen wel gewoon afwasmiddel. Je moet het erna alleen goed invetten. Vroeger raadden ze het af omdat de zeep een stuk harder voor de pan was. Maar helemaal met vis vind ik een beetje zeep fijner.Irregular_Choice schreef: ↑09-11-2025 07:33Daar had ik dus ook geen zin in. En zo’n ingebrande pan vind ik gewoon vies voelen. Dat vettige laagje er altijd in, brrr. Heb ook altijd het idee dat zulke pannen gewoon niet goed schoon zijn en dat er echt nog wel wat etensresten van de vorige keer mee ingebrand zijn. Geef mij maar gewoon een pan die ik met sop en een schuurspons kan schrobben. En dat kan bij die ikea pannen![]()
zondag 9 november 2025 om 10:32
Inderdaad carbon steel. De Buyer en Demeyre zijn de topmerken, maar ieder ander merk is ook prima. Ik heb er een van Hendi en die doet daar niet voor onder. Ikea heeft er ook een. Als een pan eenmaal is ingebrand en een tijdje gebruikt is, kun je er alles mee. Ik gebruik ook gewoon afwasmiddel en een staalsponsje. Ik vet daarna ook niet in. Zou ik alleen misschien doen als ik de pan voor langere tijd niet ga gebruiken.
Greenpan: de eerste keer superfijn en je denkt dat je een fantastische pan hebt die het helemaal is, maar al heel snel gaat het aanbakken. Waardeloos.
Greenpan: de eerste keer superfijn en je denkt dat je een fantastische pan hebt die het helemaal is, maar al heel snel gaat het aanbakken. Waardeloos.
auran_e wijzigde dit bericht op 09-11-2025 10:34
26.85% gewijzigd
zondag 9 november 2025 om 13:31
Ja, zowel de wok als de koekenpan, al een paar jaar in gebruik. Ik vind het fijne pannen. Je moet ze wel goed schoonmaken want er komt een soort laagje op op een gegeven moment waardoor alles aanbakt. Maar dat kan je er dus af schrobben.
We hebben inmiddels ook een rvs koekenpan en wok en die werken ook goed maar bakken wel snel aan.
zondag 9 november 2025 om 13:43
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in