Wat als je sporten niet leuk vind?

10-11-2025 09:32 152 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel zegt het al maar ik vind sporten niet leuk. Nooit gevonden en wandelen vind ik ook niet heel leuk. Wel fiets ik dagelijks naar mijn werk (3km enkele reis, normale fiets) maar dat is vooral omdat ik in de stad woon en fietsen sneller is dan met de auto.

Ik heb ook ontzettend veel bewondering voor mensen die 3x per week gaan hardlopen of zichzelf meerdere keren per week naar de sportschool slepen. Toch vind ik ergens van mijzelf dat ik wél moet sporten want het is goed voor je zowel lichamelijk als mentaal. In het verleden heb ik al heel veel gedaan: Tennis, zwemmen, turnen, volleybal, boksen, circle training en ook de sportschool heb ik gesponsord. Het laatste wat ik heb gedaan is crossfit. Dit leek mij heel fijn omdat de work-out al vast staat, je motiveert elkaar in de groep en de trainer let op je houding. Soort van small group training, dit heb ik 3 maand gedaan maar ik vond heel veel workouts niet leuk en ik vond het echt heel zwaar. Mijn conditie werd niet beter en na een paar maand had ik nog steeds na elke keer een heel erg vermoeid lichaam.

Nu sport ik ongeveer 2 maand niet meer en ik wil wel weer wat gaan doen maar ik heb echt geen idee wat. Elke sport vind ik heel even (een maand maximaal) leuk en daarna heb ik er geen zin meer in, ik vind het gedoe en ik ga er écht tegenop zien waardoor het ook mentaal wordt. Aan de andere kant ‘mis’ ik het bewegen wel en het voldane gevoel maar ik heb ook niet zoveel zin om wéér ergens lid te worden, vol motivatie aan de bak te gaan en vervolgens na een maand niet meer te gaan want dat is zonde geld. Herkenbaar of heeft iemand dé tip?
Pupke schreef:
10-11-2025 11:27
Maar dat is hem nou juist Care, ik word er niet energieker door. Ik word er moe en lamlendig van maar ik wil wél sporten/bewegen omdat het goed voor je is. Omdat je lichamelijk minder last hebt als je sterker bent én omdat ik ook ouder wordt.

Ik vind al jullie reacties wel heel fijn!
Interessant. Had je dat echt bij élke sport die je hebt geprobeerd? En bedoel je moe op de dag van sporten of altijd?
En wat bedoel je precies met lamlendig? Oprechte vragen om te kijken wat het precies is. :)

Ik kan op de dag van sporten ook moe ervan zijn. Sporten kost immers ook energie, dus het is ook niet zo dat je altijd blaakt van de energie als je wel sport. Was het maar zo. 😆 Maar op de langere termijn voel ik me zeker fitter. Het kan ook nog een deel in voeding en slaap zitten. Ik heb mijn eetpatroon iets aangepast op het vele sporten (ik moest meer eten, en ook wel iets meer letten op eiwitten/koolhydraten). Als ik dat niet doe en onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijg, ben ik ook niet vooruit te branden.

Het kan ook zijn dat cardio-sporten niet zo jouw ding zijn, op basis van wat je zegt (wat prima is, hou zelf ook niet van dat 'tot het gaatje' gevoel).
Ik sport niet, ik vind het echt vreselijk.

Loop wel de hele week 2x naar school (8km per dag) op de maandag na. En probeer zoveel mogelijk andere dingen zoals boodschappen ook lopend te doen.
Daarnaast ga ik ook nog regelmatig 'voor de lol' wandelen.
Vind het wel prima zo.

Ik heb een zittend beroep dus wil dat wandelen ook wel echt echt doen.
Gewoon _melon met login problemen
Solomio schreef:
10-11-2025 11:07
Alsof er al niet genoeg dingen zijn die moeten en niet leuk zijn.
Tja, daar is sporten er wat mij betreft dus één van. Ik wil graag enigszins fit ouder worden. En TO ziet er ook de gezondheidsvoordelen van in, dus dan wordt het toch echt gewoon een moetje.
Ik denk dat je steeds of op een te lage of op een te hoge intensiteit zit.

Kan je voor een tijdje een personal trainer opzoeken? Dat hoeft ook niet enorm duur te zijn. Die kan de oefeningen precies voor jou aanpassen zodat je conditie er wel op vooruit gaat.

En ga je wel minimaal 2x per week? Met 1x per week boek je weinig tot geen vooruitgang en dan blijft het frusterend.

Als je basisconditie goed genoeg is dan kan sporten echt heel lekker en ontstressend zijn. Maar het klinkt alsof je dat basisniveau steeds niet bereikt.
care_ schreef:
10-11-2025 12:44
Interessant. Had je dat echt bij élke sport die je hebt geprobeerd? En bedoel je moe op de dag van sporten of altijd?
En wat bedoel je precies met lamlendig? Oprechte vragen om te kijken wat het precies is. :)
Nee, ik word echt moe van het sporten zelf. Ik heb al vrij snel dat ik er echt lichamelijk vermoeid van raak, dat had ik ook elke keer na crossfit. Dat deed ik 2x per week omdat meer er niet in zat. Ik moest van een uur sporten (ik deed het altijd op maandag en donderdag ochtend) letterlijk 2 dagen bij komen omdat ik lichamelijk zó vermoeid was en daar word je lamlendig van. Ik heb geen tekorten, eet goed en gezond maar ik had dit ook altijd na groepslessen. Als ik zelf krachttraining doe is het minder maar dat energieke gevoel herken ik echt niet. Ik voel mij dus ook niet persé fitter als ik sport, de reden dat ik wél wil sporten is puur omdat ik soms wel eens baal dat mijn conditie vreselijk is, het gevoel van niet sterk zijn (kracht) want ik zie in mijn omgeving wat het met je doet als je weinig tot geen spiermassa hebt. Ik wil hier niet teveel over uitweiden ivm privacy maar ik wil niet dat ik over 10-15 jaar de fysio moet plat lopen omdat ik overal last van heb. Alleen de wil en motivatie ontbreekt omdat ik sporten écht niet leuk vind en dan kom je op het punt dat mensen zeggen ‘Schop onder je kont en gáán’ maar dat geldt niet voor iedereen. En ik kan nu denken 'Niet zeuren, gewoon gaan' maar ik wil niet mijzelf aanmelden bij de sportschool om vervolgens na een maand niet meer te gaan, dat vind ik echt zonde geld.

Personal trainer is geen optie omdat dat financieel niet haalbaar is. Maar ik heb tijden gehad dat ik 3-4x per week naar de sportschool ging en dan ging het uiteindelijk wel iets beter maar ik vind krachttraining ook saai. Ik vond het wel leuk dat ik iets sterker werd maar dat zorgde er niet voor dat ik dacht 'Yes! Ik vind dit leuk!'
Pupke schreef:
10-11-2025 13:40
Nee, ik word echt moe van het sporten zelf. Ik heb al vrij snel dat ik er echt lichamelijk vermoeid van raak, dat had ik ook elke keer na crossfit. Dat deed ik 2x per week omdat meer er niet in zat. Ik moest van een uur sporten (ik deed het altijd op maandag en donderdag ochtend) letterlijk 2 dagen bij komen omdat ik lichamelijk zó vermoeid was en daar word je lamlendig van. Ik heb geen tekorten, eet goed en gezond maar ik had dit ook altijd na groepslessen. Als ik zelf krachttraining doe is het minder maar dat energieke gevoel herken ik echt niet. Ik voel mij dus ook niet persé fitter als ik sport, de reden dat ik wél wil sporten is puur omdat ik soms wel eens baal dat mijn conditie vreselijk is, het gevoel van niet sterk zijn (kracht) want ik zie in mijn omgeving wat het met je doet als je weinig tot geen spiermassa hebt. Ik wil hier niet teveel over uitweiden ivm privacy maar ik wil niet dat ik over 10-15 jaar de fysio moet plat lopen omdat ik overal last van heb. Alleen de wil en motivatie ontbreekt omdat ik sporten écht niet leuk vind en dan kom je op het punt dat mensen zeggen ‘Schop onder je kont en gáán’ maar dat geldt niet voor iedereen. En ik kan nu denken 'Niet zeuren, gewoon gaan' maar ik wil niet mijzelf aanmelden bij de sportschool om vervolgens na een maand niet meer te gaan, dat vind ik echt zonde geld.

Personal trainer is geen optie omdat dat financieel niet haalbaar is. Maar ik heb tijden gehad dat ik 3-4x per week naar de sportschool ging en dan ging het uiteindelijk wel iets beter maar ik vind krachttraining ook saai. Ik vond het wel leuk dat ik iets sterker werd maar dat zorgde er niet voor dat ik dacht 'Yes! Ik vind dit leuk!'
Je vindt sporten vervelend, maar wil het toch doen. Dan is er toch geen andere optie?
Hm, het klinkt alsof je op te hoge intensiteit sportte, iets waar CrossFit ook wel bekend om staat. Daarbij zal het in het begin (en mind you, dan bedoel ik misschien wel de eerste maanden) ook veel energie kosten. Het kost tijd om je (basis) fitheid op te bouwen en effectief sporten (om bijv echt sterker te worden) is ook wel tegen je grens aan gaan zitten. Maar twee dagen bijkomen omdat je zo vermoeid bent, is niet per se normaal. Had je dat ook van tennis, boksen of volleybal?

Heb je wel eens gekeken naar sporten met iets lagere intensiteit, bijvoorbeeld Pilates?

Overigens wil ik nog iets rechtzetten wat betreft “energieker worden”. Ik weet niet of ik nu per se energieker ben geworden van sporten. Sommige dagen ben ik juist lichamelijk vermoeider, andere dagen voel ik me gewoon mezelf. Dat voelt niet per se energieker dan ik al was. Wél ben ik fitter, waardoor een sprintje naar de trein trekken of hard fietsen omdat ik te laat ben voor een afspraak minder energie kost en ik bijvoorbeeld niet helemaal bezweet aankom. Je wordt dus niet per se energieker, maar sommige dingen kosten minder energie, waardoor je simpelweg meer overhoudt. Tegelijkertijd kost sporten ook energie, dus het gemiddeld effect is misschien neutraal.

Ondanks dat ik geloof dat je gezond eet, kan het wel helpen om rondom het sporten bijv meer eiwtten tot je te nemen, omdat dit helpt bij het spierherstel. Ook evt magnesium of creatine kan bij mensen helpen. Ik at voorheen ook gezond, maar kleine tweaks hebben mij wel geholpen met energieker voelen.
Zou het kunnen helpen om meer te focussen op lenig en soepel worden/blijven in plaats van op kracht en uithoudingsvermogen? Je kunt er altijd later nog iets aan toevoegen als je dat nodig vindt.

Ik ben ook vrij snel compleet uitgeput en buiten adem. Dat maakt sporten verschrikkelijk. Iets doen is beter dan niets, dus misschien hoeft het allemaal niet zo perfect. Gewoon een half uurtje rustige stretch-oefeningen is ook beweging.
Solomio schreef:
10-11-2025 11:53
En die wetenschap helpt enorm als je geen zin hebt.

Ik denk echt dat je dat niet kunt vergelijken met iemand die zich dan na afloop ook nog eens helemaal niet heerlijk voelt.
Het lekkere gevoel na afloop van het sporten is tweeledig: enerzijds voel ik me lichamelijk goed (meestal dan), anderzijds heb ik een mentaal gevoel van voldoening, omdat ik het toch weer heb gefikst. Want je moet vaak een drempel over; languit op de bank hangen kost minder moeite, maar het nadeel daarvan is weer dat ik me dan sloom en ingekakt ga voelen, dus dan is toch even sporten lekkerder.

Natuurlijk, als je je rot of uitgeput voelt na het sporten, moet je het niet doen. Wandelen is een optie die al vaak genoemd is, maar ook yoga of Pilates zijn minder intensief.
Pupke schreef:

Krachttraining is ook gewoon saai :mrgreen:

Ik vind het heerlijk om naast mijn drukke leven iets saais en geroutineerds te doen, verstand op nul, bijna alsof het een meditatie is. Dus als jij krachttraining een tijdlang saai maar verder wel prima vond qua intensiviteit zou ik dat gewoon weer oppakken en er een podcast of luisterboek bij opzetten, dan word je tijdens de training vermaakt en vliegt de tijd voorbij.
Voor mijzelf vind ik sporten echt bij de basisdingen van een gezond leven horen. Dit komt omdat ik een zittend beroep heb en daardoor weinig beweeg in het dagelijks leven. Gelukkig heb ik geen hekel aan sport, maar voor mij geldt eigenlijk iets vergelijkbaars rondom eten: ik hou erg van snacken en zou het liefst elke dag afhalen of iets makkelijks eten. Ben altijd jaloers op mensen die oprecht houden van groenten en fruit. Maar ik weet dat het nou eenmaal niet goed voor me is om toe te geven aan mijn voorkeur, dus ga ik toch maar weer naar de winkel en sta ik braaf te koken :) Is dat leuk? Nee niet perse, maar ik begrijp wel waarom ik het doe. Dat geldt voor sporten/ bewegen ook. Daarnaast merk ik zelf dat de drempel lager wordt als ik in een ritme zit (na de vakantie moet ik altijd weer over mijn tegenzin heen).
De hele dag kapot zijn na sporten herken ik vooral uit de tijd dat ik bootcamp deed (en dan vooral als ik in de ochtend ging). Dan was ik daarna leeg en kwam er niks meer uit mijn handen. Soms ook hoofdpijn erbij. Dat bleek voor mij toch te liggen aan dat ik te zwaar trainde.

Overigens vind ik alles in de sportschool niet echt 'leuk'.
Ik ben ook niet echt een sportmens. Ik tennis 1x in de week en dat doe ik met een leuk groepje. Als ik dat groepje niet had dan zou ik bijna niet gaan denk ik.

Ik wandel en fiets veel. Dat is geen sport maar wel bewegen en dus een mooi alternatief. Zo heb ik met mijn tennis erbij toch ruim voldoende beweging.
Solomio schreef:
10-11-2025 11:07
Alsof er al niet genoeg dingen zijn die moeten en niet leuk zijn.
je moet ook ademhalen, want als je dat niet doet gaat je gezondheid heel snel achteruit

( ik vind hem zelf ook flauw, ik heb soms een merkwaardig gevoel voor humor...)
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Ik heb door een afwijkende anatomie altijd iets minder zuurstof gehad bij inspanning. Daardoor bouwde ik onmogelijk conditie op maar ik wist dit zelf niet. Ik deed altijd aan hardlopen en fitness vanwege "gezond" maar heb mezelf best veel gepusht en gemarteld om dat vol te houden. Totdat ik dacht wat belachelijk eigenlijk, fuck dat gesport wat een idioterie. Ik ben veel gaan wandelen, met een stappenteller eerst, ik merkte dat het ontspannend was en hielp om ervaringen van de dag te verwerken 's avonds. En ik viel er zelfs kliko's mee af.

Nu is die klacht een jaar geleden verholpen via een ingreep en ik kan nu wel sporten op een manier dat ik energie krijg. Nu is er minder een drempel, heb ik zelfs dagen dat ik graag wil gaan sporten.

Ik snap heel goed hoe jij je erbij voelt en dat het zo in je hoofd zit dat sporten gezond is. Maar ik geloof dat het voor iedereen anders is en dat je naar je lichaam moet luisteren.
Herkenbaar. Zelf heb ik,sporten ook altijd vreselijk gevonden, maar toen ik een zittend beroep kreeg voelde ik dat ik een intensievere beweegroutine nodig had. Mijn lichaam snakte ernaar.

Een jaar geleden ben ik begonnen met hardlopen en voorlopig heb ik mijn sport gevonden. Ik trek mijn sportkledij aan, loop letterlijk de deur uit en mijn training kan beginnen, wanneer ik maar wil. Soms loop ik met oppeppende muziek, soms met een interessante podcast (altijd met iéts van afleiding). Als ik een paar dagen niet heb hardgelopen, voel ik dat mijn lijf het weer wil :P is het altijd leuk? Nee, soms gaat het niet en doe ik maar de helft van wat ik van plan was. Maar achteraf is het wel altijd fijn, zeker als je ‘s ochtends sport heb ik er de hele dag nog een afterglow van.

Strava documenteert al mijn prestaties en dat helpt. Ik volg geen enkel ander persoon, wil enkel mijn eigen tijd, aantal km etc weten.

Ik hoop dat je snel iets vindt dat je kan volhouden! Ik denk vaak: ach, het is maar 3x op 7 dagen. En niet eens een uurtje per keer ;)
Veritas vos liberabit
Pupke schreef:
Personal trainer is geen optie omdat dat financieel niet haalbaar is.
Ik weet niet aan wat voor bedragen je denkt maar ik betaalde zelf €200 per maand voor 2 trainingen per week, dat vond ik best meevallen. Het kan ook veel duurder maar het zou kunnen dat het je meevalt.
Ik vind sporten ook echt niet leuk. En als het te intensief is, voel ik me daarna somber en uitgeput. Dit werd ook niet beter na een paar maanden doorzetten.
Ik sport nu bij een fysio-praktijk. Wekelijks in hetzelfde groepje. De meeste hebben iets waarmee ze rekening moeten houden op gebied van fysio. De fysio zet oefeningen klaar, hoe intensief je het doet beslis je zelf. De fysio is er ook om aanwijzingen te geven of mee te denken. Voor mij werkt dit goed. Misschien zit er bij jou in de buurt ook zoiets?
Verder wandel ik veel met de hond. Hij moet uit en ik moet dus mee.
Ik vind bijv. krachttraining echt niks aan maar loop nu wel tegenwoordig 3x per week hard. Ik vind het heerlijk, ik kan mijn hoofd er leeg bij maken. Ik hoef me ook er niet toe aan te zetten ik ga gewoon.

De krachttraining die ik doe is 1x per week bij een relatief kleine sportschool, wat voor mij toen de stap wel makkelijker maakte. Alleen ik vind er na 4 jaar nog steeds niks aan XD alleen ik ga niet ergens voor betalen om dan niet te gaan dus ik ga. Mijn abonnement loopt over een paar maanden af en dan wil ik kijken als paalfitness wat voor me is. Ik heb iets 'ik wil echt ergens beter in worden en dat word ik met krachttraining gewoon niet.'.

Wandelen moet ik want ik heb twee honden dus ja zal moeten en ik vind dit ook heerlijk.

En geloof me als je me ca. 6 jaar geleden dit had gevraagd had ik ook gezegd 'Rot op met je sporten...niks aan'. Je moet echt iets zoeken waar je plezier uit haalt.
Wombat schreef:
10-11-2025 15:41
Ik weet niet aan wat voor bedragen je denkt maar ik betaalde zelf €200 per maand voor 2 trainingen per week, dat vond ik best meevallen. Het kan ook veel duurder maar het zou kunnen dat het je meevalt.
Een extra vaste last van 200 ballen per maand valt voor de meeste mensen natuurlijk absoluut niet mee.
Pupke schreef:
Ik moest van een uur sporten (ik deed het altijd op maandag en donderdag ochtend) letterlijk 2 dagen bij komen omdat ik lichamelijk zó vermoeid was en daar word je lamlendig van. Ik heb geen tekorten, eet goed en gezond maar ik had dit ook altijd na groepslessen. Als ik zelf krachttraining doe is het minder maar dat energieke gevoel herken ik echt niet. Ik voel mij dus ook niet persé fitter als ik sport, de reden dat ik wél wil sporten is puur omdat ik soms wel eens baal dat mijn conditie vreselijk is, het gevoel van niet sterk zijn (kracht) want ik zie in mijn omgeving wat het met je doet als je weinig tot geen spiermassa hebt.

Ik zou gaan inzetten op meer bewegen, en niet op sporten. Loop 2x per week naar je werk en weer terug. Drie kilometer is een prima afstand om te lopen. Zet muziek of een podcast of een luisterboek op je oortjes en gaan.

Probeer ook verder meer beweging in te bouwen in je leven. Ga je iets doen op 10km afstand? Pak de fiets. Heb je maar 3 boodschappen te doen? Ga lopend. Wil je een uur bellen met je moeder? Doe dat tijdens een wandeling.

Evt kun je ook nog de minuutjes wachttijd die je op een dag wel eens hebt opvullen met beweging/oefeningen. Bijv tijdens het eten koken wat squats terwijl je wacht tot het water kookt, fijne muziek opzetten en lekker dansen als je nog wat tijd over hebt tussen je omkleden en moeten vertrekken, je buikspieren aanspannen en ontspannen terwijl je achter je bureau zit, dat soort dingetjes.
Plasticss schreef:
10-11-2025 16:46
Ik vind bijv. krachttraining echt niks aan maar loop nu wel tegenwoordig 3x per week hard. Ik vind het heerlijk, ik kan mijn hoofd er leeg bij maken. Ik hoef me ook er niet toe aan te zetten ik ga gewoon.

De krachttraining die ik doe is 1x per week bij een relatief kleine sportschool, wat voor mij toen de stap wel makkelijker maakte. Alleen ik vind er na 4 jaar nog steeds niks aan XD alleen ik ga niet ergens voor betalen om dan niet te gaan dus ik ga. Mijn abonnement loopt over een paar maanden af en dan wil ik kijken als paalfitness wat voor me is. Ik heb iets 'ik wil echt ergens beter in worden en dat word ik met krachttraining gewoon niet.'.
Met krachttraining word je in princiep wel steeds een beetje sterker, toch? Doordat je na een paar weken of maanden wat extra gewicht kunt toevoegen, of wat extra herhalingen kunt doen? Dat is eigenlijk wel wat mij motiveert: ik wíl die extra push up kunnen, en dat beetje extra gewicht op mijn dumbbell of toestel kunnen doen, zodat ik weet dat ik progressie maak. Met mijn bovenlichaam gaat dat veel langzamer dan met mijn benen, maar ik houd wel precies bij met welke gewichten ik train en zo kan ik 'beter' worden. Of bedoel je dat je geen zichtbare resultaten hebt?
apppie schreef:
10-11-2025 16:51
Een extra vaste last van 200 ballen per maand valt voor de meeste mensen natuurlijk absoluut niet mee.
Idd. €2.400 per jaar betalen voor twee uurtjes per week een trainer zou ik er echt niet voor over hebben.

Mijn sportschool kost €45 p/mnd incl groepslessen en persoonlijk plan/coaching, dat vind ik wel de max.
bijtie schreef:
10-11-2025 17:10
Idd. €2.400 per jaar betalen voor twee uurtjes per week een trainer zou ik er echt niet voor over hebben.

Mijn sportschool kost €45 p/mnd incl groepslessen en persoonlijk plan/coaching, dat vind ik wel de max.
Jaa, ik vind het ook wel veel geld. Op mijn sportschool krijg je gratis 3 begeleidingen van een trainer, en eigenlijk kun je daarna (mét een schema dat voor je wordt gemaakt) zelf verder trainen. Ik denk dat de meeste sportscholen dat hebben?
Ik be ook geen (fanatiek) sporter. Ik vind een actieve yogaflow wel heel leuk en vanaf volgende week ga ik een wekelijkse stepklas doen (90s nostalgisch), maar ik focus minder op sporten maar juist meer op bewegen. Zoals iemand anders al zei, neem de trap in plaats van de lift. Parkeer wat verder van de deur vandaan. Loop naar de winkel in plaats van de auto. Dat soort dingen dus. Ik vind jouw 3 km naar je werk fietsen al prima bewegen trouwens.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven