Gezondheid alle pijlers

WIA aanvragen

11-11-2025 18:53 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is nu echt zover: ik ben nog niet beter en de 2 jaar komt in zicht. Gisteren mijn aanvraag WIA de deur uit gedaan.

Vandaag 2e keer een arbeidsdeskundig onderzoek. Voor het eerst drong het tot mijn leidinggevende door dat ik misschien niet beter wordt. Dat terugkeer in mijn functie niet de beste optie is.

En vanmiddag intake 2e spoor. Nadat ik al heel vaak aan mijn leidinggevende (waar ik een goede band mee heb ovdrigens) gevraagd heb 2e spoor in te zetten, was hij er niet aan toe. Hij wilde me niet kwijt. Alkeen: nu heb ik nog 3 maanden om in 2e spoor te doen wat een ander in 12 maanden doet: kijken of er ander werk mogelijk met mijn competenties en klachten wel passend is.

Wat positief is: er gaat een gesprek met een andere teamleider plaatsvinden om te kijken of ik voor 12 uur vanaf februari in dat team aan de slag kan. Rekening houdend met mijn beperkingen. Het is een team waar ik nu re-integreer en waar ze dus weten hoe ik functioneer en wat ik, ondanks beperkingen, voor meerwaarde kan zijn.

En nu begint het Grote Wachten. Krijg ik idd dat contract of toch niet? Zijn er überhaupt functies die haalbaar zijn met mijn beperkingen? En krijg ik überhaupt een WIA? Of zit ik in februari zonder inkomen? En hoe gaan we dat financieel in hemelsnaam doen?

Zijn er andere forummers die dit traject hebben doorlopen? En hoe ging dat? Wat als je geen recht had? Hoe ga je met deze onzekerheid om?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Lucy schreef:
11-11-2025 21:10
Die snap ik niet helemaal.

Wat de arbeidsdeskundige vandaag zei, is dat na 2 jaar ziektewet mijn arbeidscontract stopt. Daarmee stopt mijn huidige contract, waarbij ik ingedeeld ben in schaal x.

Mijn werkgever kan mij dan per 1 januari een nieuw contract in een lagere schaal aanbieden voor 12 uur, naast mijn (hopelijk) wia-uitkering.

Als ik al een wia uitkering krijg, en daarnaast dus 12 uur ga werken, dan heb ik toch al een wia uitkering? Hoe kan deze dan lager worden als ik dan uit ga vallen op 12 uur?

Ik zit trouwens niet bij de fnv, wel de cnv. Daar kan ik morgen ook wel even geen bellen.
Ik denk dat Redhead bedoelt dat als je dan deels WIA krijgt (eerste tijd LGU, daarna in de hypothetische situatie dan LAU want je benut je restverdiencapaciteit) en dan weer uitvalt, je over die 12 uur die je weer bent gaan werken in een lagere schaal dan ook een lagere uitkering krijgt.
Maar, mocht je binnen (ik meen vijf jaar) weer uitvallen op hetzelfde (aandoening) dan kijkt men naar de situatie zoals die was bij de eerste beoordeling.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Vivamensje schreef:
11-11-2025 22:21
Ja dat kan, daar hebben we het ook over gehad, maar ik had ook een afspraak met mijn werkgever dat als ik me beter zou gaan voelen me zou laten herkeuren en terugkomen. Dat zit er nu niet meer in. Dus ik ga ik weer terug naar de vakbond om advies te vragen. Ik zit ook nog maar een paar jaar voor mijn pensioen. Het is best een ingewikkelde situatie.

Dat is best wel een rare afspraak omdat er bij IVA geen zicht op verbetering is.

Maar ik zou wel nu teruggaan naar de vakbond. Compensatie van de transitievergoeding is er straks wellicht niet meer (idee is om het af te schaffen voor grotere werkgeverd) en de Raad v State adviseerde om de transitievergoeding maar helemaal af te schaffen. En bij pensionering krijg je niks meer. Geen idee of het om veel geld gaat bij je.
Lucy schreef:
11-11-2025 21:11
Ja, klopt. Ben toen ook flink terug gegaan naar werkuren (van 12 naar 2 uur per week).
Als de bedrijfsarts daar een goede onderbouwing voor had dan zal het UWV het je werkgever niet kwalijk nemen dat 2de spoor pas later is ingezet.
Wat voor arbeidsovereenkomst heb je nu? Bepaalde of onbepaalde tijd?
Onbepaalde tijd
Dubbel
jojojo schreef:
12-11-2025 09:22
Als de bedrijfsarts daar een goede onderbouwing voor had dan zal het UWV het je werkgever niet kwalijk nemen dat 2de spoor pas later is ingezet.
Maar waarschijnlijk wel omdat het tweedespoor niet direct is ingezet na het revalidatietraject. UWV kijkt vooral naar wat ze anderen kunnen verwijten. Maar als zij zelf re-integratieverplichtingen hebben, dan mag je ze daar af en toe eens vriendelijk aan herinneren, maar is er niemand die hun op de vingers tikt.
Ja daar heb je misschien wel gelijk in. In principe moet het tweede spoor starten binnen 6 weken na de eerstejaarsevaluatie. Hier was blijkbaar een goede reden om toen nog niet te starten vanwege een revalidatietraject. Maar als dat in augustus was afgelopen is het nu wel erg laat om pas 11 november een intake 2de spoor te hebben.
En als aankomende donderdag de conclusie wordt getrokken dat er geen passende werkzaamheden gevonden kunnen worden met mijn beperkingen? Dus dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt in het spoor 2 traject?

Mijn werkzaamheden zijn zo beperkt, en mijn omstandigheden ook (vanuit huis, veel rust tussendoor) dat ik serieus benieuwd ben wat ze kunnen vinden...
Ja het kan zo zijn dat het UWV van oordeel is dat het tweede spoor weliswaar te laat is ingezet, maar er geen re-integratie kansen zijn gemist en er daarom geen loonsanctie hoeft worden opgelegd.
We gaan het zien.

Net gesprek gehad met leidinggevende van team waar ik in reintegreer.

Ze wil me dolgraag houden, maar heeft geen fte op de functie die ik nu doe.

Ze ziet kansen op twee andere functies (waarvan ik niet weet of ze passend zijn), maar dit is resp. Een schaal 6 en schaal 7 functie (ik heb nu schaal 10).

Weet niet zo goed wat wijsheid is. Ga het maar eens laten bezinken...
Je kunt in het arbeidsdeskundigonderzoek nalezen of die functies toen als passend werden gezien. Maar van 10 naar 7 of 6 is wel echt flink lager. Wel zou je natuurlijk die functie kunnen doen om in op te bouwen en om zo te zien hoeveel uur je zou kunnen werken.
Arbeidsdeskundig onderzoek zegt wel iets over passende functies (vooral ondersteunende functies), maar benoemd bij elke functie ook knelpunten waardoor het niet geschikt is.

Ben benieuwd naar aankomende donderdag.
Lucy schreef:
13-11-2025 13:39
We gaan het zien.

Ze ziet kansen op twee andere functies (waarvan ik niet weet of ze passend zijn), maar dit is resp. Een schaal 6 en schaal 7 functie (ik heb nu schaal 10).

Mochten die functies passend zijn volgens dat nieuwe AD onderzoek, dan wordt je WIA niet alleen bepaald door het verlies van uren gelukkig. He gaat juist om je verdiencapaciteit. Even een heel simpel voorbeeld: als je de helft van de uren kunt werken tegen een uurloon dat de helft is van wat voorheen verdiende, dan verdien je dus nog maar 25% van je oude salaris. Dat betekent dat je 75% arbeidsongeschikt bent. Op dat percentage wordt je uitkering bepaald. Wees dus niet al te bevreesd voor een lagere salarisschaal, maar laat je wel goed voorlichten over de haalbaarheid van die functies. Nog een keer uitvallen zit niemand op te wachten natuurlijk, dan kan je nog een keer dat hele proces door. En vraag natuurlijk of ze een proefberekening voor je kunnen maken op basis van deze gegevens. Waarbij het altijd onzeker blijft wat het UWV gaat beslissen, die kunnen nog wel eens voor verrassingen zorgen.
Lucy schreef:
13-11-2025 13:39
We gaan het zien.

Er staat me iets bij m.b.t. die schalen. Ik geloof dat ze je max 2 schalen lager mogen aanbieden, maar dat weet ik niet zeker.
LemoosGaatDoor schreef:
11-11-2025 23:12
Ik denk dat Redhead bedoelt dat als je dan deels WIA krijgt (eerste tijd LGU, daarna in de hypothetische situatie dan LAU want je benut je restverdiencapaciteit) en dan weer uitvalt, je over die 12 uur die je weer bent gaan werken in een lagere schaal dan ook een lagere uitkering krijgt.
Maar, mocht je binnen (ik meen vijf jaar) weer uitvallen op hetzelfde (aandoening) dan kijkt men naar de situatie zoals die was bij de eerste beoordeling.
Yup,dank je wel
Afkoelen heeft gewerkt
Als ik 12 uur in schaal 7 afzet tegen 24 uur in schaal 10 (moet ik dat dan zo berekenen?) Kom ik op een loonverlies uit van 50%.
Klopt. Als het UWV het ermee eens is dat dat het maximaal haalbare is, dan ben je dus 50% arbeidsongeschikt en krijg je (tenzij je uurloon nu boven het maximum dagloon komt) 35% van je inkomen als WIA uitkering (70% van je arbeidsongeschiktheidspercentage).
Die snap ik niet helemaal, maar dat klinkt laag...
Welke regio woon je Lucy? Als je dat wilt delen?
In sommige regio’s is de achterstand groter dan in andere regio’s bij UWV.
In theorie is het zo dat voordat de aanvraag wia in behandeling wordt genomen, UWV toetst of de re-integratie inspanningen voldoende zijn geweest.
Stel dat UWV van
Mening is dat spoor 2 te laat is gestart en dat de er daardoor kansen zijn gemist, kan de werkgever een verlengde loondoorbetalingsverplichting opgelegd krijgen.
Dan moet UWV wel uiterlijk voor de laatste dag van de 104 weken wachttijd de beoordeling van het re-integratieverslag hebben gedaan.
Als de aanvraag Wia in behandeling is, volgt eerst een gesprek met een verzekeringsarts die de beperkingen vaststelt.
Daarna gaat een arbeidsdeskundige kijken wat voor je werk je deed, voor hoeveel uur en wat jouw uurloon was.
Op basis van de door de verzekeringsarts vastgestelde beperkingen en jouw opleidingsniveau zal de arbeidsdeskundige dan kijken wat voor werk je eventueel welk kunt doen en wat je daarmee zou kunnen verdienen. Het loon dat je zou kunnen verdienen wordt afgezet tegen het loon dat je voor ziekte verdiende.
Is het verschil groter dan 35%, heb je recht op Wia.
Wia is 70% van je oude loon (tenzij je meer dan het maximum dagloon verdiende), als je inkomsten uit werk hebt, worden die inkomsten op de uitkering in mindering gebracht.
Lucy schreef:
13-11-2025 18:40
Als ik 12 uur in schaal 7 afzet tegen 24 uur in schaal 10 (moet ik dat dan zo berekenen?) Kom ik op een loonverlies uit van 50%.
Dit kan toch haast niet? Dan zou het uurloon in schaal 7 ongeveer gelijk zijn aan het uurloon in schaal 10?

Dus je verdient met de helft van het aantal uren ongeveer de helft van wat je met de volledige uren verdient. Terwijl je in een veel lagere schaal zit.
Daarnaast heb je je salaris nog natuurlijk... WIA is 70% van het verlies aan inkomen, in jouw geval dus 70% van de 50% die je verliest, dus 35%. Dat met de 50% die je nog wel verdient heb je dan 85%. Ziek zijn is duur helaas...
Maar zeker aangezien je bij de overheid werkt (toch?), informeer ook even of je een invaliditeitspensioen krijgt of dat er iets anders geregeld is. Als het goed is, is de arbeidsdeskundige daarvan op de hoogte, die zou dit soort regelingen moeten hebben nagekeken voor jouw situatie. En roep de hulp in van de vakbond om je bij dit proces bij te staan.
dulcis schreef:
13-11-2025 19:42
Welke regio woon je Lucy? Als je dat wilt delen?
In sommige regio’s is de achterstand groter dan in andere regio’s bij UWV.
In theorie is het zo dat voordat de aanvraag wia in behandeling wordt genomen, UWV toetst of de re-integratie inspanningen voldoende zijn geweest.
Stel dat UWV van
Mening is dat spoor 2 te laat is gestart en dat de er daardoor kansen zijn gemist, kan de werkgever een verlengde loondoorbetalingsverplichting opgelegd krijgen.
Dan moet UWV wel uiterlijk voor de laatste dag van de 104 weken wachttijd de beoordeling van het re-integratieverslag hebben gedaan.
Als de aanvraag Wia in behandeling is, volgt eerst een gesprek met een verzekeringsarts die de beperkingen vaststelt.
Daarna gaat een arbeidsdeskundige kijken wat voor je werk je deed, voor hoeveel uur en wat jouw uurloon was.
Op basis van de door de verzekeringsarts vastgestelde beperkingen en jouw opleidingsniveau zal de arbeidsdeskundige dan kijken wat voor werk je eventueel welk kunt doen en wat je daarmee zou kunnen verdienen. Het loon dat je zou kunnen verdienen wordt afgezet tegen het loon dat je voor ziekte verdiende.
Is het verschil groter dan 35%, heb je recht op Wia.
Wia is 70% van je oude loon (tenzij je meer dan het maximum dagloon verdiende), als je inkomsten uit werk hebt, worden die inkomsten op de uitkering in mindering gebracht.
Dat is toch alleen bij 80-100% arbeidsongeschikt? En dat krijgt ze natuurlijk niet als ze in staat blijkt om met die 12 uur de helft van haar oude inkomen te verdienen. Dan wordt ze maar 50% arbeidsongeschikt verklaard, wordt ze in staat geacht om die overige 50% zelf te kunnen verdienen en mag dat volledig houden. Pas als ze daarboven gaat verdienen, wordt dat verrekend met de uitkering, waarbij er 70% van het extra inkomen wordt ingehouden op de uitkering. Je houdt dus altijd 30% over aan dat extra werken.
Yinna schreef:
13-11-2025 19:45
Dit kan toch haast niet? Dan zou het uurloon in schaal 7 ongeveer gelijk zijn aan het uurloon in schaal 10?

Dus je verdient met de helft van het aantal uren ongeveer de helft van wat je met de volledige uren verdient. Terwijl je in een veel lagere schaal zit.
Ik werkte 24 uur 🙂
Lucy schreef:
13-11-2025 19:57
Ik werkte 24 uur 🙂
Ja precies. 24 uur in schaal 10. En dan ga je naar 12 uur, de helft dus, in schaal 7. En daar zou je dan alsnog 50% van je oude loon mee verdienen. Dat kan toch alleen als je in schaal 7 het zelfde verdient als in schaal 10? Of maak ik nu een domme denkfout? Kan iemand me dit uitleggen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven