Dure dierenkliniek

03-11-2025 20:12 114 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze kater op leeftijd (13) dingt sinds dit jaar serieus mee naar de titel van duurste kat van het land. Begin van het jaar hebben we voor € 1000 zijn gebit laten saneren (3 kiezen en 4 tanden eruit). Afgelopen dagen was ik weer bijna 1000 euro kwijt voor twee consulten, een bloedonderzoek, twee urinetesten, een urinekweek, diabetesmedicijnen en ketonenteststrips.
Volgens mij is onze kliniek erg duur dus ik overweeg onderhand toch eens een ander te zoeken, na 13 jaar dus dat is wel een dingetje. Maar ja, die medicijnen gaan vanaf nu ook € 1000 per jaar kosten :(
Hoeveel zou het bovenstaande bij jullie dierenarts kosten?
mijn dierenarts in Nederland belde bij sanering van de tanden van de toen onze oude Jack russel, bij 400 euro op of hij verder mocht gaan, i.v.m. betaling. Dat vonden wij toen al raar. Later bleek hij gewoon heel vaak niet betaald te krijgen dus achteraf begrijpelijk.
Nu hier in Spanje moest nr 2 gebitsreiniging, dus narcose een ontsteking oplossen, waarvan ze eerst dachten kies trekken, AB nadien en 2 keer controle, was 182 euro. Het is echt absurd, die verschillen. Nu zijn hier de lonen een stuk lager, dat snap ik ook, maar de moderniteit doet niets onder aan Nederland. Idem trouwens bij een mensen tandarts.
Afkoelen heeft gewerkt
Moiren schreef:
04-11-2025 21:13
Ja! Hij is zeer gewild, maar helaas al voorbij de pensioenleeftijd en geen opvolger :|
Ai. Hopelijk zorgt zijn liefde voor dieren ervoor dat hij, zolang hij gezond blijft, nog best een tijd door kan werken.
Dat soort mensen zijn goud waard.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Calamitycat schreef:
04-11-2025 21:22
Ai. Hopelijk zorgt zijn liefde voor dieren ervoor dat hij, zolang hij gezond blijft, nog best een tijd door kan werken.
Dat soort mensen zijn goud waard.
Dat hoop ik zeker. Verder alleen nog maar ketens hier.
Moiren schreef:
04-11-2025 21:13
Ja! Hij is zeer gewild, maar helaas al voorbij de pensioenleeftijd en geen opvolger :|

Wij wonen bij elkaar in de buurt toch volgens mij? Mocht het ooit nodig zijn: ik heb een hele fijne eenpitter die wat jonger is en heel kundig!
We're just two lost souls
fryskefaam schreef:
04-11-2025 21:01
Hoe weet je of de dierenarts waar je naartoe gaat bij een keten zit? Zit dat dan in de naam? Wij gaan naar de dierenarts in Dokkum.
Bij mijn dierenarts staat op de site bij 'informatie kliniek' onder kvk-nummer een regel 'Wij zijn een zelfstandige praktijk en zijn niet aangesloten bij een keten.'
LemoosGaatDoor schreef:
04-11-2025 20:45
Een steensplinter, nietje of spijkertje. Omdat ze ook flink zat te knagen op haar pootje. Maar ja, na een verhaal over gruwelijke onzichtbare ontstekingen ben ik al overstag.
O jakkes nee dat snap ik wel.
noglangnietjarig schreef:
04-11-2025 18:00
Niet alles gelezen en een hond is geen kat, maar er zijn onlangs 10 kiezen getrokken bij onze jackrussel €340,-
Daarna kreeg hij er een ontsteking aan/bij, ab kuur en een penecelinespuit gehad €90,-

Onze dierenarts is vorig jaar uit zo’n dure organisatie gestapt en voor zichzelf begonnen.
Ik heb het hier over een dierenarts in noord Nederland prov Groningen.
Zou je mij met willen delen welke dit is? Wij zitten ook in Groningen maar voor 2 tandjes trekken en schoonmaken 400 betaald.
Solsol schreef:
04-11-2025 23:38
Zou je mij met willen delen welke dit is? Wij zitten ook in Groningen maar voor 2 tandjes trekken en schoonmaken 400 betaald.
Ik heb je een pb gedaan.
Pieremachochel
Dolfine schreef:
04-11-2025 19:10
Wij moeten oook alles gelijk betalen als we weg gaan, ik merk wel dat het uitmaakt of ze je wel of niet kennen.
Ik kwam een keer binnen lopen voor medicijnen, wil betalen, had ik mijn telefoon vergeten. Reactie: neem maar mee, ik mail zo de factuur met een tikkie.

En ik gedoelde niet dat je gevraagd had om een korting, Kiddootje. Het blijven fikse bedragen.
Zonet vond ik de rekening in mijn mail. 21% btw is ook veel. Medische zorg voor een dier is geen luxe, maar noodzaak.

En klopt: een ziek beestje is helemaal niets.
Gelukkig eet hij nu weer wat, al is hij nog wel in een slechte bui en vindt de andere kat hem nu helemaal niet aardig).
Hoe gaat het vandaag met beestje?
Kattentuintje schreef:
04-11-2025 22:18
Wij wonen bij elkaar in de buurt toch volgens mij? Mocht het ooit nodig zijn: ik heb een hele fijne eenpitter die wat jonger is en heel kundig!
Ik stuur je even een PB!
De overheid zou wettelijk maximumtarieven moeten gaan vaststellen en als dat niet lukt dierenartsen verplichten hun tarieven openbaar te maken.
Solsol schreef:
04-11-2025 23:38
Heb je mijn pb wel ontvangen, ik zie em nl niet(meer).
Pieremachochel
fryskefaam schreef:
04-11-2025 21:01
Hoe weet je of de dierenarts waar je naartoe gaat bij een keten zit? Zit dat dan in de naam? Wij gaan naar de dierenarts in Dokkum.

Ik vind het altijd duur de dierenarts, vooral omdat je van tevoren geen idee hebt hoe duur het gaat worden.
Ik ben gek op katten en zou er graag nog 2 bij hebben maar de eventuele dierenartskosten houden me wel tegen.
Ik zag het toevallig onderaan op de homepagina van de website staan: Geregistreerde bedrijfsnaam: Evidensia Dierenklinieken B.V.

Als je in google zoekt op de url van de dierenarts, dan een spatie en dan Evidensia, dan zou de pagina in Google naar boven moeten komen als de praktijjk in handen is van Evidensia.

Hier zit het niet in de naam en je ziet het ook niet terug op je bankafschrift bij omschrijving van de pinbetaling.
kiddootje schreef:
05-11-2025 10:15
Hoe gaat het vandaag met beestje?
Wat lief dat je er naar vraagt!
Vanmorgen leek hij opgeknapt, maar rond de middag waren alle medicijnen uitgewerkt. Het is wel iets beter als gisteren, maar het is nog wel een zielig hoopje kat.
Medicijnen weer opgestart en nu ligt hij te slapen en ik hoop dat hij straks nog wat gaat eten en dat ik poep in de kattenbak vind.
Anders kunnen we morgen weer terug naar de dierenarts
Dolfine schreef:
05-11-2025 19:26
Wat lief dat je er naar vraagt!
Vanmorgen leek hij opgeknapt, maar rond de middag waren alle medicijnen uitgewerkt. Het is wel iets beter als gisteren, maar het is nog wel een zielig hoopje kat.
Medicijnen weer opgestart en nu ligt hij te slapen en ik hoop dat hij straks nog wat gaat eten en dat ik poep in de kattenbak vind.
Anders kunnen we morgen weer terug naar de dierenarts
En helaas konden we nog 3 keer terug en ligt er een diagnose. Ons hummeltje heeft alvleesklier onsteking en is na een een week dikke ellende nu aan de beterende hand. Hij eet weer een beetje zelf en komt zo nu en dan weer aandacht vragen.
Overigens heel tevreden over de dierenkliniek. Ik was er van de week met spoed weer en zei: dit en dat kunnen jullie doen als het nodig is.
Krijg ik een paar uur later telefoon: uw kat vindt het hier niet leuk, wilt u hem ophalen? En: we hebben de andere onderzoeken niet gedaan, omdat we bijna zeker weten dat de bloedtest laat zien dat hij alvleesklier ontsteking heeft. We gaan geen dure en voor de kat belastende onderzoeken doen waar we het nut niet van inzien.
noglangnietjarig schreef:
05-11-2025 11:58
Heb je mijn pb wel ontvangen, ik zie em nl niet(meer).
Excuus, echt supertrage reactie! Maar ik had hem idd niet gekregen, en ik dacht nog: ik wacht het even een paar dagen af…en toen helemaal vergeten om op je te reageren. Sorry!
Met mijn huidige hond ging ik eerst naar de lokale zelfstandige dierenarts. Heel kundige vrouw maar het lange wachten in een kleine wachtruimte trok mijn hond niet. Ook gehad dat ze zelf aan het opereren was en de DA in opleiding het consult zelfstandig deed, met foutieve behandeling tot gevolg (heeft ze zelf toegegeven). Dan betaal ik liever meer voor de dierenkliniek, waar er voor spoedgevallen altijd iemand beschikbaar is, ik in de eigen parkeergarage kan wachten en de assistent me een berichtje stuurt als het aan ons is.
Ik ging 15 jaar geleden met mijn vorige hond ook al naar deze kliniek. Ondertussen overgenomen door Evidensia, wat ik pas zag toen ik de factuur eens grondig bekeek, maar ik merk niet dat ze nu direct zoveel meer dure onderzoeken willen doen. Mijn hond is helaas al enkele keren erg ziek geweest en ze beginnen eerst met bloedafname en medicatie. Net zoals bij de zelfstandige DA.
Dat zijn flinke bedragen TO :(

De kat van mijn vriendin had pas geleden de dop van de tandpasta doorgeslikt waardoor de hele boel geblokkeerd werd. Allerlei onderzoeken (hij werd steeds suffer / slapper , at niet meer) en toen een spoedoperatie. €2500 totaal was het. Het klinkt alsof jullie bij dezelfde dierenarts zitten.
Solsol schreef:
14-11-2025 20:11
Excuus, echt supertrage reactie! Maar ik had hem idd niet gekregen, en ik dacht nog: ik wacht het even een paar dagen af…en toen helemaal vergeten om op je te reageren. Sorry!
Nu dan?
Heb net weer een poging (pb) gedaan.
Pieremachochel
Mintel88 schreef:
03-11-2025 20:37
Klinkt wel als de prijzen van nu. Onze kat had ook geen tanden meer en de nodige onderzoeken en operaties gehad. We hebben haar onlangs in laten slapen door chronisch nierfalen. We konden niks meer doen. Denk dat onze kat in haar leven (14) ons wel €9000 heeft gekotst. Exclusief haar dieetvoer €56 per 3 maanden.

Mega veel geld. Maarja, je kiest voor een beest dus je zorgt ervoor. Vind ik.

Dierenarts hier €58 voor een consult.

Hier bewust even geen dieren meer in huis.
Dat verbaast mij dus in programma's zoals Steenrijk straatarm. Die mensen hebben geen cent te makken maar hebben bijvoorbeeld wel drie katten en een hond. Hoe doen zij dat?

Ik heb een kat van 14 jaar oud en best wat kosten voor haar gemaakt. Gebit en wat verminderde nierwerking dus dieetvoer. Maar ik vind mijn dierenarts redelijke prijzen rekenen.
Hoi, kom binnen en fijn dat je er bent.
Alles goed? Wat zit je haar leuk!
Wil je koffie?

evelien2010 schreef:
04-11-2025 09:43
Wat mij stoort bij dierenartsen is dat ze tal van behandelingen willen gaan doen. Terwijl jij als patiënt vaak een leek bent. En ze zelden open en eerlijk zijn over de noodzaak van bepaalde handelingen. Bij gewone artsen is intussen overleg met de patiënt en het afwegen van mogelijkheden steeds meer normaal geworden. Huisartsen hebben bijvoorbeeld thuisarts.nl waar ze naar verwijzen en zijn gewend dat de patiënt zich heeft verdiept, vragen heeft of meedenkt. Ze zeggen zelfs dat de patiënt vragen even opschrijft voor de volgende keer. Bij een dierenarts heb ik vaak het gevoel dat ze die mondigheid van baasjes niet kennen of op prijs stellen. En zeker bij een arts die gewoon een commerciële partij is weet je dat ze medisch gezien niet meer onafhankelijk zijn.

Niet voor iedereen is een dier een 2e kind waar ze oneindig geld in willen stoppen. Dat behandelingen en onderzoeken mogelijk zijn wil niet zeggen dat je daar ook voor kiest of kunt kiezen. De praktijk in mijn stad heeft intussen een alarmknop bij de balie en regelmatig last van agressie. Tal van mensen die zaken gewoon niet kunnen betalen.

Als een tandarts zegt dat ik beter moet poetsen. En mij vervolgens verwijst naar de balie waar product X staat heb ik wel mijn twijfels.
In de loop van de jaren ben ik drie katten verloren aan nierfalen. Dagen aan het infuus bij de dierenarts en uiteindelijk alle drie overleden. Er werd telkens gezegd dat de kat 50% kans had om te overleven. Maar mijn katten dus niet. Kostte mij elke keer meer dan 1000 euro. Dat wil ik wel uitgeven als de kat daarvan opknapt maar dat was steeds niet het geval.

Ik heb nu nog een ouwetje met een verminderde nierfunctie maar zij doet het vooralsnog goed op speciaal voer. Mocht het met haar niet goed meer gaan dan laat ik haar inslapen. Vooral het gesleept naar de dierenarts en daar in een kooitje liggen vond ik heel moeilijk om te zien en de kat was daar natuurlijk ook niet gelukkig. Dat wil ik gewoon niet meer. Dan laat ik de dierenarts thuis komen en nemen wij afscheid.
Hoi, kom binnen en fijn dat je er bent.
Alles goed? Wat zit je haar leuk!
Wil je koffie?

Dolfine schreef:
14-11-2025 19:42
En helaas konden we nog 3 keer terug en ligt er een diagnose. Ons hummeltje heeft alvleesklier onsteking en is na een een week dikke ellende nu aan de beterende hand. Hij eet weer een beetje zelf en komt zo nu en dan weer aandacht vragen.
Overigens heel tevreden over de dierenkliniek. Ik was er van de week met spoed weer en zei: dit en dat kunnen jullie doen als het nodig is.
Krijg ik een paar uur later telefoon: uw kat vindt het hier niet leuk, wilt u hem ophalen? En: we hebben de andere onderzoeken niet gedaan, omdat we bijna zeker weten dat de bloedtest laat zien dat hij alvleesklier ontsteking heeft. We gaan geen dure en voor de kat belastende onderzoeken doen waar we het nut niet van inzien.
Wat een heftige diagnose (ben er ooit een kat aan verloren :| ) Fijn dat het nu wat beter gaat met jullie hummel. Het herstel zal nog wel even duren, maar ik duim dat hij er weer helemaal bovenop komt.
Snap dat je tevreden bent over de kliniek. Zo te lezen hebben ze goed naar je geluisterd en daarnaar gehandeld, met daarbij het welzijn van hummel voorop want geen onnodige onderzoeken. Sterkte nog met de kleine!
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Strelizia schreef:
15-11-2025 09:53
Dat verbaast mij dus in programma's zoals Steenrijk straatarm. Die mensen hebben geen cent te makken maar hebben bijvoorbeeld wel drie katten en een hond. Hoe doen zij dat?

Ik heb een kat van 14 jaar oud en best wat kosten voor haar gemaakt. Gebit en wat verminderde nierwerking dus dieetvoer. Maar ik vind mijn dierenarts redelijke prijzen rekenen.
Hoe die dat doen? Of ze maken nog meer schulden bij de dierenarts (die ze nooit zullen afbetalen). Of niet naar een dierenarts gaan. En zeker geen speciaal dieetvoeding. Die dieren ondergaan dus geen dure behandeling maar krijgen pijnmedicatie of een spuitje. En daarna komen er weer nieuwe dieren. Veel mensen zijn echt wel heel gek op hun dieren maar een dierenarts is gewoon geen optie met een uitkering of de voedselbank.
evelien2010 schreef:
15-11-2025 19:31
Hoe die dat doen? Of ze maken nog meer schulden bij de dierenarts (die ze nooit zullen afbetalen). Of niet naar een dierenarts gaan. En zeker geen speciaal dieetvoeding. Die dieren ondergaan dus geen dure behandeling maar krijgen pijnmedicatie of een spuitje. En daarna komen er weer nieuwe dieren. Veel mensen zijn echt wel heel gek op hun dieren maar een dierenarts is gewoon geen optie met een uitkering of de voedselbank.
Wij hebben hier zelfs een dierenvoedselbank. Opgericht door een lief persoon met liefde voor dieren. Voor de minima.
Maar idd over het algemeen word er niet goed nagedacht dat een gezonde kat gemiddeld 450 euro per jaar kost en een gezonde hond 750 euro per jaar. En als ze ziek worden, word het lastig.
Hoe kom jij aan die bedragen? Mijn honden kosten bij niet ziek echt niet zoveel. Ze eten en krijgen de inentingen jaarlijks en de vlooi, wormenkuur op zijn tijd. Dat is bij lange na geen 750 per hond.
Afkoelen heeft gewerkt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven