Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2
maandag 15 september 2025 om 11:40
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.
Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.
GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.
WELKOM.
Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.
GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.
WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
vrijdag 14 november 2025 om 06:58
Brelle87 schreef: ↑13-11-2025 23:23In vorige topic heb ik meegeschreven en inmiddels heb ik m’n streefgewicht behaald. Ben van ruim 100kg naar 62kg gegaan met behulp van mounjaro, gezonde eetkeuzes maken en veel sporten (deed ik ook al maar gaat nu stuk makkelijker). Ik heb het geluk gehad dat Mounjaro erg effectief was bij mij en ik dus nooit boven de 5mg qua dosis uit ben gegaan. Om terugval te voorkomen wil ik wel nog flinke periode blijven spuiten, en dan als eerste dosis verlagen en vervolgens steeds meer tijd er tussen. Deze week voor eerst terug naar 3,75mg. Merk dat ik dat toch wel erg spannend vind om er op te gaan vertrouwen om het weer helemaal zelf te moeten gaan doen. Zijn er hier gebruikers die al volledig afgebouwd zijn en op streefgewicht zijn gebleven?
Wat goed!!
Er is wel een nieuw topic geopend voor/door ex-gebruikers. Maar die zijn volgens mij ook pas recent gestopt.
vrijdag 14 november 2025 om 06:59
vrijdag 14 november 2025 om 10:28
Ja, ik merk dat ik tussen mijn maaltijden door meer aan eten denk en dan soms toch die boterham, drie stuks fruit, kom yoghurt, gekookt eitje eet (één van die, niet allemaal tegelijk
Vanochtend 2,4 gespoten maar heb nu alweer trek. Ik ga paar dagen 2,4 spuiten en daarna over op 3,0 de maximale dosis. Kijken wat dat doet. Wordt een duurder grapje dan wat ik voor ogen had maar het is niet anders.
Poep, wie heeft jou gescheten?
vrijdag 14 november 2025 om 10:49
Herkenbaar Louise, hoe lang gebruik je het nu?
Ik ben nu 4,5 week bezig met Saxenda waarvan 3,5 week op 1.2. Misschien ligt het eraan dat ik moet menstrueren bijna maar ik heb veel eetruis en ook meer maaghonger, was een halve week geleden echt anders. Ook meer bezig met eten. Wil het liefste niet ophogen, 1.8 is echt mijn max (ivm kosten ook gezien ik zelf betaal).
Ik ben nu 4,5 week bezig met Saxenda waarvan 3,5 week op 1.2. Misschien ligt het eraan dat ik moet menstrueren bijna maar ik heb veel eetruis en ook meer maaghonger, was een halve week geleden echt anders. Ook meer bezig met eten. Wil het liefste niet ophogen, 1.8 is echt mijn max (ivm kosten ook gezien ik zelf betaal).
vrijdag 14 november 2025 om 16:32
Nou ik, maar te kort om er iets over te zeggen.Brelle87 schreef: ↑13-11-2025 23:23In vorige topic heb ik meegeschreven en inmiddels heb ik m’n streefgewicht behaald. Ben van ruim 100kg naar 62kg gegaan met behulp van mounjaro, gezonde eetkeuzes maken en veel sporten (deed ik ook al maar gaat nu stuk makkelijker). Ik heb het geluk gehad dat Mounjaro erg effectief was bij mij en ik dus nooit boven de 5mg qua dosis uit ben gegaan. Om terugval te voorkomen wil ik wel nog flinke periode blijven spuiten, en dan als eerste dosis verlagen en vervolgens steeds meer tijd er tussen. Deze week voor eerst terug naar 3,75mg. Merk dat ik dat toch wel erg spannend vind om er op te gaan vertrouwen om het weer helemaal zelf te moeten gaan doen. Zijn er hier gebruikers die al volledig afgebouwd zijn en op streefgewicht zijn gebleven?
Ik ben ook een 'fast responder' en ben nooit boven de 5mg gekomen.
Ik ben net zo als jij langzaam gaan afbouwen en heb 9 oktober mijn laatste keer geprikt.
Veel te kort dag nog om er iets van te zeggen dus. "
Ik weeg nog wel hetzelfde als toen.
Eerlijk is eerlijk, ik ben veel met eten bezig. Ik weeg alles af en reken alles goed uit.
Ik ga er op een gegeven moment vanuit dat ik weet wat ik wel en niet kan eten en dat het wegen etc misschien wel minder wordt.
Of niet, ik heb er verder geen last van.
Ik ben erg benieuwd hoe het over een half jaar gaat en of ik dan nog steeds goed in onderhoud modus zit.
zondag 16 november 2025 om 14:05
Wat goed zeg! Ik weet je geschiedenis niet, maar heb je eerder ook hardgelopen? Ik zou het wel willen kunnen maar ook toen ik nog slank was en een goede conditie had kon ik niet hardlopen. Heb verschillende cursussen gedaan maar het werd nooit wat.
Het lijkt me een fijn doel en zo'n mooie mijlpaal als je zo'n loop kunt doen, gefeliciteerd!
Harba lorifa
maandag 17 november 2025 om 07:22
Ja, heb het wel op en af gedaan, maar het ging eigenlijk nooit goed en ik vond het nooit leuk. Nu ineens wel. Geen idee hoe dat komt, misschien omdat ik me minder schaam en daardoor mijn looptechniek minder krampachtig wordt? Geen ideeGinevra schreef: ↑16-11-2025 14:05Wat goed zeg! Ik weet je geschiedenis niet, maar heb je eerder ook hardgelopen? Ik zou het wel willen kunnen maar ook toen ik nog slank was en een goede conditie had kon ik niet hardlopen. Heb verschillende cursussen gedaan maar het werd nooit wat.
Het lijkt me een fijn doel en zo'n mooie mijlpaal als je zo'n loop kunt doen, gefeliciteerd!
dinsdag 18 november 2025 om 12:17
Ik had dit ook. Bij mij begon het ook na ongeveer 3 weken en na ophogen na 1.280isprachtig schreef: ↑10-11-2025 22:54In bijna 4 weken tijd ben ik 3.4 kilo afgevallen.
Water drinken is eentje wat ik beter kan doen inderdaad.
Nu wel een probleem! Ik krijg van die grote jeukende rode bulten op de plekken waar ik heb gespoten. Zelfs een plek van ongeveer 5 cm lang. Iemand hier ervaring mee?
Vandaag moest ik eigenlijk ophogen naar 2.4 maar door deze reactie durfde ik het niet. Ik heb het sinds ik op 1.2 zat ontwikkeld, maar zo groot als nu was het toen niet. En de jeuk was ook niet zo erg. En het was minder dik.
Omdat het me opviel dat ik rode plekken op mijn buik kreeg ging ik over op mijn been, en daardoor werd alleen maar duidelijker hoe erg het is.
Ik ben toen gestopt. Nu recent weer begonnen en ik krijg nu gelijk rode plekken op de prikplaats zelfs met 0,6. Ze jeuken niet. Vorige keer kreeg ik ook een vervelend gevoel in mijn keel, ik las bij meer mensen dat dit gebeurde. Ik had zelf het idee dat dit kwam door maagzuur. Ik kijk het even een weekje aan, mocht ik dan nog steeds klachten hebben dan stop ik definitief.
Bij mij gaat afvallen trouwens traag, ook met Saxenda. Ik merk wel dat ik verleidingen gemakkelijker kan weerstaan als ik het gebruik.
dinsdag 18 november 2025 om 19:00
Heb je het de huisarts de allergische reactie besproken?madamecannibale schreef: ↑18-11-2025 12:17Ik had dit ook. Bij mij begon het ook na ongeveer 3 weken en na ophogen na 1.2
Ik ben toen gestopt. Nu recent weer begonnen en ik krijg nu gelijk rode plekken op de prikplaats zelfs met 0,6. Ze jeuken niet. Vorige keer kreeg ik ook een vervelend gevoel in mijn keel, ik las bij meer mensen dat dit gebeurde. Ik had zelf het idee dat dit kwam door maagzuur. Ik kijk het even een weekje aan, mocht ik dan nog steeds klachten hebben dan stop ik definitief.
Bij mij gaat afvallen trouwens traag, ook met Saxenda. Ik merk wel dat ik verleidingen gemakkelijker kan weerstaan als ik het gebruik.
Ik heb een hydrocortison crème gekregen en slik als ik veel jeuk heb ook nog antihistaminica erbij. Dat helpt, al duurt het lang voor de rode plekken weggaan. Ben al sinds donderdag aan het smeren.
Ik heb de afgelopen paar dagen meer gesnoept dan nodig. De verleiding van Sint Maarten snoep in huis is veel te groot, en heb ook veel stress gehad waardoor ik de emotie probeerde weg te eten
woensdag 19 november 2025 om 08:20
Ja dat heb ik gedaan. Hij raadde aan met een langere naald te prikken, dus dat doe ik nu. Maar ik krijg nog steeds rode plekken. Toen ik vorige keer was gestopt heeft het 3 weken geduurd voor de plekken weg waren, en zelfs toen zag je het nog heel licht. Ik ben nu weer 5 dagen bezig. Kan ik zien aan exact de 5 rode plekken op mijn been.80isprachtig schreef: ↑18-11-2025 19:00Heb je het de huisarts de allergische reactie besproken?
Ik heb een hydrocortison crème gekregen en slik als ik veel jeuk heb ook nog antihistaminica erbij. Dat helpt, al duurt het lang voor de rode plekken weggaan. Ben al sinds donderdag aan het smeren.
Ik heb de afgelopen paar dagen meer gesnoept dan nodig. De verleiding van Sint Maarten snoep in huis is veel te groot, en heb ook veel stress gehad waardoor ik de emotie probeerde weg te eten![]()
woensdag 19 november 2025 om 13:37
Ik ben nu 4 weken bezig met Mounjaro 2,5 en gisteren opgehoogd naar 3,75.
Het afvallen gaat heel goed, ben al ruim 4 kilo kwijt en dat is meer dan ik had verwacht.
Na de start en na het ophogen heb ik heel slecht geslapen. Ik kan me voorstellen dat mijn systeem dan even moet wennen. En ik heb het af en toe vreselijk koud, maar ja, ik eet ook weinig.
Met deze vliegende start vraag ik me af of ik wel verder moet ophogen. Als dit zo blijft dan gaat het echt snel genoeg. Wat is jullie ervaring als het in het begin meteen al zo snel gaat, heb je dan na verloop van tijd een sterkere dosis nodig of kun je op die lage dosis blijven?
Het afvallen gaat heel goed, ben al ruim 4 kilo kwijt en dat is meer dan ik had verwacht.
Na de start en na het ophogen heb ik heel slecht geslapen. Ik kan me voorstellen dat mijn systeem dan even moet wennen. En ik heb het af en toe vreselijk koud, maar ja, ik eet ook weinig.
Met deze vliegende start vraag ik me af of ik wel verder moet ophogen. Als dit zo blijft dan gaat het echt snel genoeg. Wat is jullie ervaring als het in het begin meteen al zo snel gaat, heb je dan na verloop van tijd een sterkere dosis nodig of kun je op die lage dosis blijven?
Harba lorifa
woensdag 19 november 2025 om 13:50
Ik zit vanaf het begin op 2,5mg en heb nog niet opgehoogd en ik ben nu 3maanden bezig. Zolang ik geen eetruis ervaar, dan blijf ik op deze dosis.Ginevra schreef: ↑19-11-2025 13:37Ik ben nu 4 weken bezig met Mounjaro 2,5 en gisteren opgehoogd naar 3,75.
woensdag 19 november 2025 om 13:51
Ginevra, ik heb 9 weken 2,5mg gespoten. Ben pas opgehoogd toen ik merkte dat de werking minder werd. Met 4 kilo in 4 weken zou ik nu nog niet ophogen als ik jou was. Heel veel mensen hogen pas later op.
Ik liep een beetje vast en stond toen stil, toen opgehoogd naar 5mg en toen vloog het in de eerste week eraf, toen ging het steeds weer een beetje langzamer, dus nu weer opgehoogd afgelopen donderdag naar 7,5mg Mounjaro en nu vliegt het er weer af. Ik hoop wel dat het hier bij blijft qua ophogen, want betaal alles zelf.
Ik liep een beetje vast en stond toen stil, toen opgehoogd naar 5mg en toen vloog het in de eerste week eraf, toen ging het steeds weer een beetje langzamer, dus nu weer opgehoogd afgelopen donderdag naar 7,5mg Mounjaro en nu vliegt het er weer af. Ik hoop wel dat het hier bij blijft qua ophogen, want betaal alles zelf.
woensdag 19 november 2025 om 13:55
Oh dat is goed om te weten Lois en Dannas2. Ik ben gisteren al opgehoogd naar 3,75 op advies van de arts van Yazen, ik kijk even hoe het komende week gaat maar dan ga ik óf weer terug naar 2,5 óf ik blijf voorlopig op 3,75. Er is dus geen noodzaak om elke 4 weken op te hogen.
Ik betaal ook alles zelf, dus financieel gezien is het ook prettig als ik laag kan blijven, maar het lijkt me ook niet fijn om sterkere bijwerkingen te krijgen. Ik vind het nu goed te doen.
Ik betaal ook alles zelf, dus financieel gezien is het ook prettig als ik laag kan blijven, maar het lijkt me ook niet fijn om sterkere bijwerkingen te krijgen. Ik vind het nu goed te doen.
Harba lorifa
woensdag 19 november 2025 om 15:47
woensdag 19 november 2025 om 18:46
Herkent iemand dit? (Op Saxenda of Mounjaro)
Nu 4,5 week 1.2 op Saxenda en ophoging verliep goed, had te weinig eetlust dus wou absoluut niet ophogen omdat afvallen ook goed gaat. De laatste week ben ik veel slap en misselijk geweest, ben nog naar een diëtist geweest en zit qua kcal en voedingsstoffen goed, maar mn eetruis en honger is de laatste 2 weken toegenomen. Nu menstrueer ik en ben ik zo ontzettend slap en duizelig. Ik eet regelmatig maar ervaar dus meer eetruis en honger máárr ben dus ook duizelig en slap. Drink echt genoeg maar heb nu elektrolyten besteld. Kan je later nog bijwerkingen krijgen en gaan die weg? En dus wel of niet ophogen?
Nu 4,5 week 1.2 op Saxenda en ophoging verliep goed, had te weinig eetlust dus wou absoluut niet ophogen omdat afvallen ook goed gaat. De laatste week ben ik veel slap en misselijk geweest, ben nog naar een diëtist geweest en zit qua kcal en voedingsstoffen goed, maar mn eetruis en honger is de laatste 2 weken toegenomen. Nu menstrueer ik en ben ik zo ontzettend slap en duizelig. Ik eet regelmatig maar ervaar dus meer eetruis en honger máárr ben dus ook duizelig en slap. Drink echt genoeg maar heb nu elektrolyten besteld. Kan je later nog bijwerkingen krijgen en gaan die weg? En dus wel of niet ophogen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in