Twijfel over studie keuze
maandag 17 november 2025 om 19:19
Hoii,
Ik ben op dit moment tweedejaars verpleegkunde student, en twijfel of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. Waar iedereen in mijn klas de opleiding helemaal interessant vind en gemotiveerd is, ben ik de enige die de opleiding eigenlijks niet zoveel interesseert.
De handelingen op school enzo vind ik wel leuk.
Ik heb nu 1 stage gehad, waar ik nu een bijbaan heb. en ben nu net begonnen aan mijn 2e stage.
En elke keer als ik op mijn werk en/of stage aankom. Denk ik elke keer dit is zo niet wat ik heel mijn leven zou willen doen. Als eerste zijn het vreselijke tijden om 7u ‘s ochtends beginnen, vreselijk.
En het is nu natuurlijk alleen dat ik in de ouderenzorg gekeken heb.
Maar ik voel me nu haast gevangen in mijn opleiding ik weet niet wat ik wel wil, en vind het sund om te stoppen het enige wat ik kan bedenken is volgend jaar naar Vig dat afmaken in een jaar en dan kijken wat ik Wel wil.
Zijn er studenten met hetzelfde probleem of mensen met ervaringen en tips?
Ik ben op dit moment tweedejaars verpleegkunde student, en twijfel of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. Waar iedereen in mijn klas de opleiding helemaal interessant vind en gemotiveerd is, ben ik de enige die de opleiding eigenlijks niet zoveel interesseert.
De handelingen op school enzo vind ik wel leuk.
Ik heb nu 1 stage gehad, waar ik nu een bijbaan heb. en ben nu net begonnen aan mijn 2e stage.
En elke keer als ik op mijn werk en/of stage aankom. Denk ik elke keer dit is zo niet wat ik heel mijn leven zou willen doen. Als eerste zijn het vreselijke tijden om 7u ‘s ochtends beginnen, vreselijk.
En het is nu natuurlijk alleen dat ik in de ouderenzorg gekeken heb.
Maar ik voel me nu haast gevangen in mijn opleiding ik weet niet wat ik wel wil, en vind het sund om te stoppen het enige wat ik kan bedenken is volgend jaar naar Vig dat afmaken in een jaar en dan kijken wat ik Wel wil.
Zijn er studenten met hetzelfde probleem of mensen met ervaringen en tips?
maandag 17 november 2025 om 19:26
Teruggrijpen naar je motivatie van vorig jaar / 2 jaar geleden om je in te schrijven voor deze opleiding? Waarom wou je toen gaan studeren? Welke richting zag je jezelf met deze opleiding opgaan?
Stoppen is overigens geen misdaad. Maar ik zou dus wel eerst stilstaan of je zeker bent dat je wil stoppen ofdat gewoon de stages die je tot nu toe gehad hebt gewoon niet je ding zijn en het voor jou interessantere misschien nog moet komen.
Stoppen is overigens geen misdaad. Maar ik zou dus wel eerst stilstaan of je zeker bent dat je wil stoppen ofdat gewoon de stages die je tot nu toe gehad hebt gewoon niet je ding zijn en het voor jou interessantere misschien nog moet komen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 17 november 2025 om 19:35
maandag 17 november 2025 om 20:05
maandag 17 november 2025 om 20:09
Ik ben zo'n 15 jaar geleden in het begin van het 3e jaar HBO-V gestopt met de opleiding. Ik vond hetzelfde als jij wel en niet leuk en had gekozen voor deze studie, omdat ik niet zo goed wist wat ik wilde en tv- programma's over de SEH wel leuk vond. Via een traject bij een studiekeuzecentrum heb ik vervolgens een leuke opleiding gevonden. Ik heb die studie keurig in 4 jaar afgerond en werk nu al meer dan 10 jaar met veel plezier in een technisch beroep. Spijt van m'n keuze heb ik nooit gehad. Ik denk nog steeds met regelmaat dat ik toen écht een goede keuze gemaakt heb. Met name qua inhoud van het werk en hoe dat bij mij past, maar ook wat betreft salaris en werktijden (geen nacht-, avond- en weekendwerk, 8,5 week vakantie, niet werken met feestdagen - ook prettig met kinderopvang etc.).
dinsdag 18 november 2025 om 20:51
@wissewis
Ik ben eigenlijks met de opleiding begonnen omdat ik niet echt wist wat ik anders wou doen, in de zorg leek me wel mooi werk om dan iets voor andere te beteken. Mijn hoofddoel was dan het ziekenhuis maar dat motiveert/interesseert me nu ook niet heel veel meer.
Maar stoppen is voor mij geen optie, ik wil anders zoeizo de VIG in een jaartje doen en dan klaar, anders heb ik 2 jaar op een opleiding gezeten en niks afgemaakt.
@catsruletheworld
Wat mij op stage/werk echt tegenhoudt, is eigenlijks nu ben ik dan net begonnen met mijn2e stage en dan moet ik meelopen, maar vervolgens na de zorg gaan ze zegmaar opeens hún eigenlijk ding doen en zit je in de huiskamer te kijken en proberen met de mensen te praten maar dat is momenteel een pg afdeling waar met veel mensen niet echt meer een praatje te houden is.
En dat was op mijn vorige stage en nu dus bijbaan veel meer, dan kon je nog praten met de bewoners.
@koffiehagedis
Het is inderdaad zo dat ik nog maar in 1 branche gekeken heb.
Maar ik weet ook niet wat mij wel interessant lijkt, volgend jaar dan misschien de thuiszorg omdat je dan gewoon zelfstandig aan het werk kunt en niet het gevoel hebt dat je echt boventallig staat.
Dat is vooral wat ik vervelend vind
( en nu is initiatief nemen ook deels wel een probleem wat ik moeilijk vind) ik ben ook flexer op mijn bijbaan en dan kom ik ook op afdelingen waar ik dan nog niet geweest ben en dan kan en mag ik gwn gelijk alles doen. En nu laten ze me echt vooral meekijken en dan voel ik me ook net een kuikentje die overal achteraan hobbelt
Ik ben eigenlijks met de opleiding begonnen omdat ik niet echt wist wat ik anders wou doen, in de zorg leek me wel mooi werk om dan iets voor andere te beteken. Mijn hoofddoel was dan het ziekenhuis maar dat motiveert/interesseert me nu ook niet heel veel meer.
Maar stoppen is voor mij geen optie, ik wil anders zoeizo de VIG in een jaartje doen en dan klaar, anders heb ik 2 jaar op een opleiding gezeten en niks afgemaakt.
@catsruletheworld
Wat mij op stage/werk echt tegenhoudt, is eigenlijks nu ben ik dan net begonnen met mijn2e stage en dan moet ik meelopen, maar vervolgens na de zorg gaan ze zegmaar opeens hún eigenlijk ding doen en zit je in de huiskamer te kijken en proberen met de mensen te praten maar dat is momenteel een pg afdeling waar met veel mensen niet echt meer een praatje te houden is.
En dat was op mijn vorige stage en nu dus bijbaan veel meer, dan kon je nog praten met de bewoners.
@koffiehagedis
Het is inderdaad zo dat ik nog maar in 1 branche gekeken heb.
Maar ik weet ook niet wat mij wel interessant lijkt, volgend jaar dan misschien de thuiszorg omdat je dan gewoon zelfstandig aan het werk kunt en niet het gevoel hebt dat je echt boventallig staat.
Dat is vooral wat ik vervelend vind
( en nu is initiatief nemen ook deels wel een probleem wat ik moeilijk vind) ik ben ook flexer op mijn bijbaan en dan kom ik ook op afdelingen waar ik dan nog niet geweest ben en dan kan en mag ik gwn gelijk alles doen. En nu laten ze me echt vooral meekijken en dan voel ik me ook net een kuikentje die overal achteraan hobbelt
dinsdag 18 november 2025 om 20:54
@onkruid
Het is inderdaad wel een breed beroep en de handelingen vind ik wel nog wel redelijk interessant, maar voor de rest voelt het voor mij overdag als oppas spelen over een groep mensen ( even zo uitgedrukt)
Ik weet het gewoon niet goed, wat me echt trekt
En je hebt ook avond diensten maar die vind ik meestal wat saaier dan heb je toch altijd wat minder te doen
Het is inderdaad wel een breed beroep en de handelingen vind ik wel nog wel redelijk interessant, maar voor de rest voelt het voor mij overdag als oppas spelen over een groep mensen ( even zo uitgedrukt)
Ik weet het gewoon niet goed, wat me echt trekt
En je hebt ook avond diensten maar die vind ik meestal wat saaier dan heb je toch altijd wat minder te doen
dinsdag 18 november 2025 om 21:01
Is er wellicht een mentor of een loopbaanbegeleider waar je mee kunt praten? Verder snap ik heel goed dat het irritant is dat er constant iemand meekijkt. Ik kan me voorstellen dat het op die manier lastig om je eigen stijl te ontwikkelen en je eigen ding te doen. Wellicht vind je het lastig om te bepalen wat er nu eigenlijk van je verwacht wordt? Is er wellicht een begeleider op de werkplek waar je klik mee hebt en waar je mee zou kunnen praten? Niet elke stage is even leuk en interessant, denk ik en niet met elk werkveld heb je een even grote klik. Dat hoort er een beetje bij.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
dinsdag 18 november 2025 om 22:47
Als je dit jaar afmaakt zou ik wel adviseren om die laatste 2 jaar ook nog te doen, ten opzichte van overstappen naar VIG. Dat kost je dan een jaar meer, maar geeft wel echt heel veel meer mogelijkheden qua werk. Als je vooral de handelingen leuk vindt kun je bijvoorbeeld bij een technisch thuiszorg team werken, waar je alles behalve "oppas" bent". Of misschien vindt je je plek wel in de psychiatrie of het ziekenhuis. Dat zijn plekken waar je als VIGer niet zo snel terecht komt.
Jammer dat je stage nu nog niet uitdagend lijkt, soms is dat ook gewoon even doorbijten, en zoeken naar wat deze werkplek toch interessant maakt.
Je kan het ook zien als afstreeplijstje wat je straks niet wil. Kun je met je werkbegeleider overleggen over een plan van aanpak om zelf dingen op te kunnen pakken?
Je klinkt wel positiever over het werk dat je als flexer doet, dus de zorg lijkt misschien toch een juiste richting.
Jammer dat je stage nu nog niet uitdagend lijkt, soms is dat ook gewoon even doorbijten, en zoeken naar wat deze werkplek toch interessant maakt.
Je kan het ook zien als afstreeplijstje wat je straks niet wil. Kun je met je werkbegeleider overleggen over een plan van aanpak om zelf dingen op te kunnen pakken?
Je klinkt wel positiever over het werk dat je als flexer doet, dus de zorg lijkt misschien toch een juiste richting.
dinsdag 18 november 2025 om 22:59
Ga eens kijken in de (acute) psychiatrie! Ik heb een positieve bias want ik werk al jaren in deze sector (psycholoog i.o. tot GZ, dus geen verpleegkundige, maar in mijn beginjaren vanuit m’n HBO op de acute psychiatrie als sociotherapeut gewerkt). Super gevarieerd en uitdagend. Brede patiëntgroep, naast acuut zijn er heel veel verschillende behandelafdelingen, zowel klinisch, poliklinisch als ambulant. Denk als verpleegkundige onder andere aan eetstoornis- of verslavingsklinieken, dagopnames, gebiedsteams/FACT, maar ook forensische klinieken.
Mijn hart lag altijd bij acuut, dat heb ik vier jaar gedaan. Je dag kan daar bestaan uit het ene moment een spelletje doen en iemand verder helpen met een simpel gesprekje en luisterend oor als interventie, tot het volgende moment een crisis waar je in moet vliegen. Elke dag is anders en voor de verpleegkundigen van mijn team was er ook regelmatig genoeg om somatisch mee aan hun trekken te komen (denk aan delirante patiënten, spiegels prikken, intramusculaire medicatie toedienen, metabole screening).
Ik vind m’n baan als psycholoog geweldig maar een deel van m’n psychiatrie hartje mist nog steeds de klinieken
Mijn hart lag altijd bij acuut, dat heb ik vier jaar gedaan. Je dag kan daar bestaan uit het ene moment een spelletje doen en iemand verder helpen met een simpel gesprekje en luisterend oor als interventie, tot het volgende moment een crisis waar je in moet vliegen. Elke dag is anders en voor de verpleegkundigen van mijn team was er ook regelmatig genoeg om somatisch mee aan hun trekken te komen (denk aan delirante patiënten, spiegels prikken, intramusculaire medicatie toedienen, metabole screening).
Ik vind m’n baan als psycholoog geweldig maar een deel van m’n psychiatrie hartje mist nog steeds de klinieken
dinsdag 18 november 2025 om 23:13
De zorg en wat je takenpakket in verschillende functies is is echt heel breed, je hebt daar nog geen idee van als je 'oppas spelen over een groep' zegt. Denk aan SEH-verpleegkundige als andere uiterste bijvoorbeeld. Of de minder bekende takken van zorg, zoals infectiepreventie. En ook buiten de zorg heb je veel opties. Binnen beleid of projecten, onderwijs, noem maar op. Het is 1 van de meest brede hbo-opleidingen die er is, met super baankansen. Ik zou je adviseren om je echt wat beter te verdiepen in de studie die je volgt. En zéker niet over te stappen naar VIG, waarmee je de richtingen waarin je terecht kunt juist heel erg verkleint.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in