Leestips: mijn kind wordt een puber
woensdag 19 november 2025 om 12:32
Help..... mijn kind wordt een puber. Ze is deze zomer 9 worden en dat merken we. Het lukt ons (ook door omstandigheden) nog niet helemaal om de juiste manier te vinden om daar mee om te gaan, dus het wordt vaak ongezellig als ze met haar ogen rolt, commentaar heeft uit het niets of chagarijnig doet, daar willen we eigenlijk wel van af.
Ik zoek een boek waarin een beetje uitgelegd wordt hoe het puberbrein werkt en hoe er mee om te gaan. En bij voorkeur eentje die mijn man ook gaat lezen. En het zou helemaal fanatisch zijn als het ook een stukje in zich heeft over hoogebaafde tieners/pre-pubers/pubers.
Ik zoek een boek waarin een beetje uitgelegd wordt hoe het puberbrein werkt en hoe er mee om te gaan. En bij voorkeur eentje die mijn man ook gaat lezen. En het zou helemaal fanatisch zijn als het ook een stukje in zich heeft over hoogebaafde tieners/pre-pubers/pubers.
woensdag 19 november 2025 om 13:22
Ik vind dit wel een leuke site: https://www.tishiergeenhotel.nl/
Ze hebben ook boeken
En inderdaad, vooral terugdenken hoe je jezelf voelde en met dat mededogen je kind tegemoet treden. Ze doen het niet expres.
Ze hebben ook boeken
En inderdaad, vooral terugdenken hoe je jezelf voelde en met dat mededogen je kind tegemoet treden. Ze doen het niet expres.
woensdag 19 november 2025 om 13:22
Onze dochter is ook 9 en hoogbegaafd en ik maak niet overal een issue van. Ze mag van mij prima met haar ogen draaien als ze het ergens niet mee eens is, als ze het maar wel doet. Ze mag van mij mij echt heel erg stom vinden, ik vind namelijk ook wel eens mensen heel erg stom.
Het gaat mij er vooral om dat ze verder (dus buiten de slechte dagen om) wel gezellig is en respectvol is. Dat ze dan af en toe een kutdag heeft nemen wij voor lief. Hebben we zelf ook wel eens.
Daarnaast zit er bij onze dochter meestal iets achter als ze zo doet. Gedoe op school of op haar sport of met vriendinnen of zo, dus dat probeer ik uit te vogelen (terwijl ze niet met me wil praten, ik stom ben en haar ogen zover rolt dat ze haar hersens kan zien).
En ik steek rustig als ze onaardig doet mijn middelvinger terug op. En lach daarbij hartelijk. Ze is 9 en kan er ook vaak niets aan doen dat ze zich zo voelt, dus maken we er maar grappen om. En ik weet nog heel goed hoe ik mij voelde toen ik zo oud was en ik echt vaak in de war was en er niets aan kon doen. Dus ik verwacht ook niet dat ze zich altijd maar perfect gedraagt.
Wel is de afspraak dat als ze echt moeilijk gaat doen en boos en gemeen wordt, dat ze dat lekker op haar kamer zonder apparaten mag gaan doen. Chagrijnig zijn mag, maar niet waar ik er last van heb.
En verder klungel ik ook maar wat aan. Heb geen idee, en als iets blijkt te werken, dan herhalen we dat
Het gaat mij er vooral om dat ze verder (dus buiten de slechte dagen om) wel gezellig is en respectvol is. Dat ze dan af en toe een kutdag heeft nemen wij voor lief. Hebben we zelf ook wel eens.
Daarnaast zit er bij onze dochter meestal iets achter als ze zo doet. Gedoe op school of op haar sport of met vriendinnen of zo, dus dat probeer ik uit te vogelen (terwijl ze niet met me wil praten, ik stom ben en haar ogen zover rolt dat ze haar hersens kan zien).
En ik steek rustig als ze onaardig doet mijn middelvinger terug op. En lach daarbij hartelijk. Ze is 9 en kan er ook vaak niets aan doen dat ze zich zo voelt, dus maken we er maar grappen om. En ik weet nog heel goed hoe ik mij voelde toen ik zo oud was en ik echt vaak in de war was en er niets aan kon doen. Dus ik verwacht ook niet dat ze zich altijd maar perfect gedraagt.
Wel is de afspraak dat als ze echt moeilijk gaat doen en boos en gemeen wordt, dat ze dat lekker op haar kamer zonder apparaten mag gaan doen. Chagrijnig zijn mag, maar niet waar ik er last van heb.
En verder klungel ik ook maar wat aan. Heb geen idee, en als iets blijkt te werken, dan herhalen we dat
woensdag 19 november 2025 om 13:38
Mijn dochter (ook 9 jaar en vermoedelijk hoogbegaafd) toont dit gedrag ook. Ze doet het al langer dus ik associeer het nog niet echt met het puber worden, maar ze doet het niet expres. Wat hier helpt is een codewoord, het codewoord heeft ze zelf verzonnen. Als ze te ver gaat in haar boze / chagrijnige gedrag of ze doet echt naar tegen haar jongere zusje, dan noemen we het codewoord. Daardoor heeft ze het vaak zelf door en dat helpt al heel veel.
donderdag 20 november 2025 om 10:25
Ik ben op dit moment al een hele tijd ernstig ziek. Door Post-Covid heb ik het afgelopen jaar niet echt mee kunnen doen, gelukkig herstel ik wel, maar ik merk dat we allemaal een beetje aan het einde van ons Latijn zijn. Ik omdat zo lang ziek zijn gewoon ronduit K** is, mijn partner omdat die al een jaar lang alle ballen moet hoog houden (met hulp gelukkig, maar toch), mijn kinderen omdat ze missen hoe het was voor ik ziek was. Daardoor lukt het even niet zo goed om er ontspannen mee om te gaan. En ik denk dat het ons beiden helpt als we even wat lezen over hoe normaal het gedrag van ons kind is, daarom ben specifiek op zoek naar boeken.
Ons kind heeft al een beetje een handleiding en het lukt echt prima om daar mee om te gaan (zegt ook de ondersteuning die we daarvoor in hebben geschakeld), maar we moeten even uit dit patroon en dat lukt ons niet zomaar, want we willen er wel graag om kunnen lachen, maar het lukt even niet omdat we even vast zitten.
We realiseren ons zeker dat ze het niet expres doet, maar soms is het wel lastig dat ik mijn erg beperkte energie in zet om iets met/voor haar te doen en dat je dan een hele bak negativiteit en chagrijnigheid terug krijgt. En als dat al veel energie heeft gekost is het niet zo makkelijk om dan ook nog energie te vinden om het maar als een gezellig grapje te zien. Dus de insteek van Hecamel is wel wat we hebben, maar het lukt even niet.
Dus nog steeds op zoek naar boeken tips
Ons kind heeft al een beetje een handleiding en het lukt echt prima om daar mee om te gaan (zegt ook de ondersteuning die we daarvoor in hebben geschakeld), maar we moeten even uit dit patroon en dat lukt ons niet zomaar, want we willen er wel graag om kunnen lachen, maar het lukt even niet omdat we even vast zitten.
We realiseren ons zeker dat ze het niet expres doet, maar soms is het wel lastig dat ik mijn erg beperkte energie in zet om iets met/voor haar te doen en dat je dan een hele bak negativiteit en chagrijnigheid terug krijgt. En als dat al veel energie heeft gekost is het niet zo makkelijk om dan ook nog energie te vinden om het maar als een gezellig grapje te zien. Dus de insteek van Hecamel is wel wat we hebben, maar het lukt even niet.
Dus nog steeds op zoek naar boeken tips
donderdag 20 november 2025 om 10:59
Hmm als ik iets voor kind doe en dankbaarheid verwacht krijg ik ook zo doorgaans iets terug in het kader van 'he daar heb ik niet om gevraagd hoor had dan liever xx gedaan'. Ik zie dingen voor/met koter altijd maar als kado voor mezelf en dankbaarheid als (zeldzame) bonus. Kies dan ook zaken waar ik ook van geniet (los van samen tijd doorbrengen wat ik ook al heel fijn vind), das dan mijn beloning.
donderdag 20 november 2025 om 11:17
Mij hielpen: Help & Hoera ik heb een puber van Kluun + de Pubertijd van Hedvig Montgomery. Ook helpend: Instagram van Die tiener van jou & hun pubergidsen.
Het kan pittig zijn, zeker als je zelf weinig over hebt. Hier probeer ik daarom (ondanks ziekte) maximaal in te zetten op zelfzorg zodat ik een ontspannen ouder ben.
Het kan pittig zijn, zeker als je zelf weinig over hebt. Hier probeer ik daarom (ondanks ziekte) maximaal in te zetten op zelfzorg zodat ik een ontspannen ouder ben.
donderdag 20 november 2025 om 12:26
Waar zeg ik dat ik dankbaarheid verwacht?gonniegijsje schreef: ↑20-11-2025 10:59Hmm als ik iets voor kind doe en dankbaarheid verwacht krijg ik ook zo doorgaans iets terug in het kader van 'he daar heb ik niet om gevraagd hoor had dan liever xx gedaan'. Ik zie dingen voor/met koter altijd maar als kado voor mezelf en dankbaarheid als (zeldzame) bonus. Kies dan ook zaken waar ik ook van geniet (los van samen tijd doorbrengen wat ik ook al heel fijn vind), das dan mijn beloning.
En ik mis een beetje compassie in je bericht, ik geef aan dat ik maar heel beperkt energie heb en dat ik het vervelend vind dat als ik ervoor kies om die aan / voor haar te besteden dat ik het dan lastig vind als ze heel chagarijnig doet, dat is toch niet heel raar om te ervaren? Dat het niet helpt weet ik ook wel, vandaar ook dat ik aangeef dat ik het graag anders wil doen.
donderdag 20 november 2025 om 12:57
donderdag 20 november 2025 om 15:16
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in