Kleding wassen met azijn, maakt het nog uit welke?

20-11-2025 23:05 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik merk dat bepaalde luchtjes en vlekken er niet altijd helemaal goed uitgaan in de was en ik las dat azijn werkt tegen geurtjes. Ik las dat je geen schoonmaakazijn moest gebruiken maar natuurazijn. Moet dat dan perse de witte zijn of kan de gele versie waar dus kleurstof aan toegevoegd is ook? Ik denk dat het geen probleem is maar ik dacht laat ik het toch even vragen voor het geval dat je dan toch kleding verpest en dat zou ik zonde vinden.
Die gele kleurstof is caramel, ik zou dat absoluut niet in mijn wasmachine willen hebben.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Schoonmaakazijn werkt hier goed.
Groetjes!
libe schreef:
20-11-2025 23:22
Schoonmaakazijn werkt hier goed.
Is alleen heel slecht voor je rubbers. Advies is echt natuurazijn
Je moet de azijn sowieso niet in de wasmachine doen. Kleding een nachtje laten staan in koud water met een scheutje schoonmaak azijn en dan gewoon wassen zoals je altijd doet.
Bontebok schreef:
21-11-2025 03:16
Je moet de azijn sowieso niet in de wasmachine doen. Kleding een nachtje laten staan in koud water met een scheutje schoonmaak azijn en dan gewoon wassen zoals je altijd doet.

Waarom niet? Ik doe altijd een flinke scheut azijn in het wasmiddelen bakje, zo blijft deze ook schoon. Heb het lange tijd in een wasbol gedaan samen met wat wasmiddel en ook dat ging goed.

Ik gebruik witte azijn. Geen schoonmaakazijn, slecht voor de wasmachine en ik weet niet of het wel zo goed is voor je kleding
Nog nooit gele azijn op kleding geprobeerd, ik gebruik witte natuurazijn, in het vakje van de wasverzachter, als wasverzachter.
Schoonmaakazijn is zuurder / te zuur voor je wasmachine.

Als je vlekken eruit wil halen, zou ik wel de kleding laten voorweken of het onverdund aanbrengen op de vlek en hangt van de vlek af of het werkt. Ik vind het niet zo goed werken. Zuur bleekt (net als citroensap) dus witte azijn op witte stof is er niet zo'n risico, maar op kleuren wel. Houd er ook rekening mee dat de vlekken kunnen verkleuren ipv weggaan (net als rode kool waar je azijn aan toevoegt).
Ik gebruik azijn in plaats van wasverzachter en dat gaat prima.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Gebruik inderdaad geen schoonmaakazijn in je wasmachine maar natuurazijn.
Wat warmer wassen lost het ook op he, ik draai regelmatig op 60 graden
HG heeft goed poeder tegen (zweet)lucht in kleding.
Ik gebruik altijd de vloeibare van dr. Beckers, die vind ik fijner.
Je zou ook nog een voorwassen met een beetje biotex kunnen draaien. Daar krijg ik zelfs de meest heftige huisdiergeuren mee weg (gecombineerd met drBeckers).
Vlekken behandel ik altijd voor met afwasmiddel (vet), vanish gel (overig) en als het er nog niet uit gaat met ossengalzeep (wel gelijk wassen ivm ontkleuren).
Look me in the eyes and tell me what you see.
Ik week de kleding (als er geurtjes in zitten, meestal hardnekkige zweetgeur in sportkleding) altijd een nacht in een emmertje water met een flinke scheut schoonmaakazijn erin. Daarna gaat het gewoon in de was met normaal wasmiddel. Werkt heel goed! Ik heb zelf nog nooit azijn echt in de wasmachine gedaan. Op 60 graden wassen werkt ook, maar je wollen trui op 60 graden is natuurlijk geen goed idee. Ondergoed doe ik om die reden wel áltijd op 60C.
Bontebok schreef:
Azijn in de machine is juist goed tegen de kalk bij het verwarmingselement. Plus minimaal 1 keer per maand de trommel laten draaien op 90 graden
Bontebok schreef:
Voor nieuwe handdoeken wordt het altijd aangeraden. En ook als wasverzachter trouwens.
Bontebok schreef:
Dit doe ik inderdaad ook zo.
Groetjes!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven