Gigantische keuken of ruime keuken?

21-11-2025 18:33 89 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een bod gedaan op een huis dat is gerenoveerd door een architect/projectontwikkelaar. De architect heeft bedacht dat daarin een woonkeuken kan komen van 34 vierkante meter met kookeiland. Nu ben ik geen fan van kookeilanden, maar wij zouden wel een extra slaapkamer willen hebben (voor een meeverhuizend volwassen kind, dat dan lekker ver bij onze eigen slaapkamer vandaan zit). Dat is daar te realiseren maar dan ontstaat er een keuken van pakweg 4 x 4 m. Een U is mogelijk of gewoon een hoek en dan een vierpersoons eettafel.
Ik zie echter wel het plaatje van die gigantische keuken met aangrenzend dakterras waar je urenlang kunt tafelen met vrienden. In de praktijk krijgen wij enkele keren per jaar kinderen of ouders te eten :)
Wat zouden jullie kiezen?
Wij gingen van een keuken van 8m2 naar 42m2 en het is echt het hart van het huis, er zit wel een trapopgang dus je kunt er een paar m2 afhalen. Wij zijn een gezin van 5 dus de keuken wordt goed geleefd zeg maar.

Onze kinderen hebben ook geen mega grote slaapkamers (wij zelf ook niet) en mijn man zijn kantoortje is iets van 5m2. Dus ik zou 10m2 slaapkamer voor een kind dat volwassen is echt ruimt zat vinden maar dat is dus heel persoonlijk. Ik zou dus voor de grote keuken gaan, vriend zijn gewenste kantoor geven en tegen je volwassen kind zeggen dat ze de kamer van 10m2 krijgt.
Lampje25 schreef:
21-11-2025 18:36
Keuken van 4x4 en een slaapkamer voor je dochter. Heb ik nog geen milliseconde over hoeven nadenken. Zo'n gigantische woonkeuken is vast heel leuk, maar weegt niet op tegen het plezier en gemak van het kunnen huisvesten van je dochter/s nu en ontvangen van logees in de toekomst.
Of voor jezelf als je wat ouder wordt.
Hoi, kom binnen en fijn dat je er bent.
Alles goed? Wat zit je haar leuk!
Wil je koffie?

Uiteindelijk is dit toch jullie huis? Nu ga je allerlei aanpassingen doen vanwege volwassen kinderen die 2x per jaar langskomen of eindeloos thuis willen blijven wonen.

De tijden veranderen. En veel jongvolwassenen zijn altijd erg verwend geweest met grote huizen en alles voor je geregeld. Wat is er mis met beginnen in een kleine kamer of 900 euro moeten betalen voor een kleine woonruimte? Of bijvoorbeeld een woning moeten delen met een huisgenoot? Ook in deze tijd zijn er echt wel mogelijkheden maar dat voldoet niet aan het plaatje van een ruim appartement in de binnenstad of starterswoning.

In dit geval krijgt zelfs een kind uit het buitenland nog een eigen kamer. Je kunt beide kinderen ook een kamer laten delen. Of een slaapbank op de werkkamer zetten. Neem niet aan dat ze overdag in bed ligt. Dus jouw partner kan daar gewoon werken. Hij woont daar en uiteindelijk is het zijn huis. Niet die van volwassen kinderen.

Nu zit jij straks met een veel te kleine keuken in een prachtig nieuw huis. En op termijn lege kamers waar je niets mee doet.
pompelmoentje schreef:
22-11-2025 07:54
Waarom kun je met een 4x4 keuken niet genieten van je dakterras?

Ik zou nooit extra kamers maken als er al genoeg zijn, omdat 10m2 voor de kinderen te klein is.

Ik denk omdat de keuken dan niet bij het dakterras zit maar de slaapkamer. Kun je ook genieten maar dan is het terras niet een verlengstuk van de keuken.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Ook erg vreemd dat volwassen kinderen een stem hierin hebben. Die hebben echt geen zeggenschap over "hun" kamer of welke ze willen. Het is jullie huis en jullie als partners bepalen de indeling en wie welke kamer krijgt.

Tenzij volwassen kind echt langdurig thuis moet blijven wonen vanwege bepaalde problematiek natuurlijk. Dan is er in de tuin wellicht ruimte voor een unit?
evelien2010 schreef:
22-11-2025 10:17
Uiteindelijk is dit toch jullie huis? Nu ga je allerlei aanpassingen doen vanwege volwassen kinderen die 2x per jaar langskomen of eindeloos thuis willen blijven wonen.

De tijden veranderen. En veel jongvolwassenen zijn altijd erg verwend geweest met grote huizen en alles voor je geregeld. Wat is er mis met beginnen in een kleine kamer of 900 euro moeten betalen voor een kleine woonruimte? Of bijvoorbeeld een woning moeten delen met een huisgenoot? Ook in deze tijd zijn er echt wel mogelijkheden maar dat voldoet niet aan het plaatje van een ruim appartement in de binnenstad of starterswoning.

In dit geval krijgt zelfs een kind uit het buitenland nog een eigen kamer. Je kunt beide kinderen ook een kamer laten delen. Of een slaapbank op de werkkamer zetten. Neem niet aan dat ze overdag in bed ligt. Dus jouw partner kan daar gewoon werken. Hij woont daar en uiteindelijk is het zijn huis. Niet die van volwassen kinderen.

Nu zit jij straks met een veel te kleine keuken in een prachtig nieuw huis. En op termijn lege kamers waar je niets mee doet.

Nou, om te beginnen studeren veel jongvolwassen kinderen nog (ik weet niet of dat bij TO zo is) en die kunnen dan gewoon geen 900 euro betalen zonder flinke lening (dat willen veel ouders voorkomen) of een fikse bijdrage van de ouders (ook niet altijd mogelijk). Wat is er dan mis mee om nog een paar jaar te zorgen dat ze zonder schulden hun studie af kunnen maken door een kamer in je eigen huis te bieden?

Ik vind je reacties erg wereldvreemd en ongevoelig.
Een keuken van 4x4 met tafel kan, maar houdt niet echt over. Je kunt dan niet heel ruim om je tafel heenlopen bijvoorbeeld. Ik heb 4.5 x 5.7 en dat is prima, maar veel kleiner zou ik niet willen.

En een slaapkamer aan je keuken is alleen fijn als deze een eigen badkamer en wc heeft. Anders moet je door de keuken om naar de wc of douche te kunnen, ook als er mensen in de keuken zijn. Lijkt mij niet fijn om in je badjas langs je ouders en hun bezoek te moeten.

Ik zou dus niet kiezen voor een extra slappkamer. Eventueel wel voor een wat kleinere extra werkkamer; zoveel vierkante meters voor een keuken zou ik ook weer niet nodig vinden.

O, en ik zou ook niet kiezen voor een kookeiland.
molly wijzigde dit bericht op 22-11-2025 10:38
4.74% gewijzigd
Strelizia schreef:
Of voor jezelf als je wat ouder wordt.

Hoe lang zit je dan met een slaapkamer die je niet (of amper) gebruikt? Als TO in de 50 is, duurt het misschien nog wel 20/30 jaar voordat je een slaapkamer op de begane grond nodig hebt. Ik zou zo lang mogelijk willen genieten van grote ruimtes waar je het meest leeft.
Ik hou heel erg van veel kamers. Wij hebben 3x4 open keuken in U-vorm dus heel veel werkblad (fijn!) en een eettafel in de kamer ernaast, dat werkt voor ons prima. En met een extra kamer weet ik altijd wel raad

Dus ik zou voor de extra kamer gaan
evelien2010 schreef:
22-11-2025 10:21
Ook erg vreemd dat volwassen kinderen een stem hierin hebben. Die hebben echt geen zeggenschap over "hun" kamer of welke ze willen. Het is jullie huis en jullie als partners bepalen de indeling en wie welke kamer krijgt.

Tenzij volwassen kind echt langdurig thuis moet blijven wonen vanwege bepaalde problematiek natuurlijk. Dan is er in de tuin wellicht ruimte voor een unit?

Tja, ons volwassen kind was de reden dat wij het huis van onze dromen niet kochten. We hadden er nog een thuis, toen er een woning vrij kwam. Hier in de wijk, als ik er langs liep dacht ik vaak dat ik dat zou willen kopen als de kinderen de deur uit waren.

Helaas kwam het te vroeg te koop. Huis met twee slaapkamers (waarvan één echt heel klein) vonden wij niet geschikt met kind dat nog thuis woonde en studeerde.

Kinderen vliegen uit zodra dat kan, zolang het niet lukt, zorg je als ouders dat ze een geschikt plekje hebben. Iets van henzelf, dus geen bed in een groot uitgevallen bezemkast of een bed in de studeer/werkkamer van pa.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
We hebben nog niets gehoord op ons bod. Ik heb wel tekeningen zitten maken. Als we de keuken iets groter maken, houd je nog steeds een leuke kamer over. Er past dan een ovale 6p eettafel, dat oogt ruimtelijker dan het bakbeest dat mijn vriend nu heeft staan.
Wel apart. De keuken wordt dan qua functionaliteit hetzelfde als in de grote ruimte maar het oogt wel kleiner natuurlijk. Daar moeten we met de kleur ook rekening mee houden (lichtere kleur).
Er zijn overigens ook kleinkinderen voor wie een logeerkamer leuk zou zijn.
Verbena schreef:
22-11-2025 10:46
Tja, ons volwassen kind was de reden dat wij het huis van onze dromen niet kochten. We hadden er nog een thuis, toen er een woning vrij kwam. Hier in de wijk, als ik er langs liep dacht ik vaak dat ik dat zou willen kopen als de kinderen de deur uit waren.

Helaas kwam het te vroeg te koop. Huis met twee slaapkamers (waarvan één echt heel klein) vonden wij niet geschikt met kind dat nog thuis woonde en studeerde.

Kinderen vliegen uit zodra dat kan, zolang het niet lukt, zorg je als ouders dat ze een geschikt plekje hebben. Iets van henzelf, dus geen bed in een groot uitgevallen bezemkast of een bed in de studeer/werkkamer van pa.
Wij zijn natuurlijk ook nog samengesteld dus een klein hokje naast onze slaapkamer zou toch wel wat aanpassingsvermogen vereisen. Ik ben bij wijze van spreken de enige die straks nog in ondergoed door het huis kan lopen.
evelien2010 schreef:

Precies , hier denk ik hetzelfde over. Toen wij verhuisden kregen wel weliswaar een veel groter huis maar de 2 kinderslaapkamers waren nog niet de helft van wat ze hadden.
Hadden ieder een slaapkamer van zo’n 6 m2. 2.75 bij 2.2o ongeveer. En daar pastte alles in hoor. Zelfs 2 een persoonsbed. Ze zaten toch altijd op bed dus ze deden het er maar mee. Het enige wat ze daar deden is huiswerk maken , slapen en hangen.
Daar hebben ze geen balzaal voor nodig.

Ik zou dus dan ook de keuken die waarschijnlijk al heel mooi is niet gaan slopen alleen om een extra kamer te realiseren.
En wie dan die grotere kamer krijgt dat moet je samen uitzoeken. Je kan ook idd de kleinere nu als werkkamer voor hem doen en dat hij als ze uit huis is wisselen. Ander kind kan dan op de kleinere kamer als ze komt logeren.
Hier liggen de kinderen soms ook op de werkkamer als ze blijven slapen en de logeerkamer al bezet is. Niemand die daar moeilijk over doet. Juist gezellig een beetje kamperen :-D
Ik dacht eerst, damn dat is wel huge een keuken van 34m2. Maar ik dacht even verder en toen realiseerde ik mij dat wij ook zoiets hebben. 10m lang en 3.5m breed. We hebben een heel lang kookeiland van 4 meter en inbouwkasten en in de overige 3 meter staat onze eettafel.

Ik zie het dus ook meer als keuken, eetgedeelte en dan onze woonkamer, maar wij hebben dan ook een open indeling.

4x4 is de ruimte die wij hebben voor de woonkamer en ik heb daar ooit de eettafel ingehad, daar heb je echt geen ruimte meer voor een keuken omheen hoor. De ruimte die je in totaal gebruikt rond zo'n beetje tafel is ongeveer 3 meter, 1m tafel, en aan weerszijden 1m om te zitten ne op te staan en zo.
hecamel wijzigde dit bericht op 22-11-2025 11:17
12.10% gewijzigd
Ik zou gaan wonen zoals het nu is en dan later beslissen.

Of dit huis niet kopen omdat het niet precies bied wat ik nodig heb.
evelien2010 schreef:

Huizentekort bedoel je?
Honey, you should see me in a crown
Ben-ik-weer schreef:
22-11-2025 11:08
Ik zou gaan wonen zoals het nu is en dan later beslissen.

Of dit huis niet kopen omdat het niet precies bied wat ik nodig heb.

Dit is ook mijn gedachten. Rustig aan.
En ik snap dat er in jouw hoofd al allerlei plaatjes ontstaan TO.
Maar jullie hebben slechts een bod gedaan. Spannender is het nog niet.
Behoed jezelf ook een beetje voor teleurstelling.
Ik heb mezelf al meerdere keren elders zien wonen en in mijn hoofd had ik het plaatje al compleet kloppend,, en dan gaat het aan je neus voorbij.
Dus wacht eerst de reacties van de verkopers af.
Zit er geen garage bij het huis, of tuinhuisje/schuur, wat je zou kunnen ombouwen tot appartementje?
Look me in the eyes and tell me what you see.
evelien2010 schreef:

Volgens mij leef jij niet in de realiteit. Wat is er mis met thuis wonen als je nog studeert?
Die kleine woonruimtes zijn er niet/nauwelijks. En welke student kan 900 euro betalen.
Van de vriendinnengroep van mijn dochter (21) woont er slechts 1 op zichzelf. En die doet aan woningdelen, ze huurt met 2 andere meiden een woning. Daar is helemaal niks mis mee, maar het moet er wel zijn.
Pelle schreef:
22-11-2025 11:38
Volgens mij leef jij niet in de realiteit. Wat is er mis met thuis wonen als je nog studeert?
Die kleine woonruimtes zijn er niet/nauwelijks. En welke student kan 900 euro betalen.
Van de vriendinnengroep van mijn dochter (21) woont er slechts 1 op zichzelf. En die doet aan woningdelen, ze huurt met 2 andere meiden een woning. Daar is helemaal niks mis mee, maar het moet er wel zijn.
Mee eens.
Ik vind het ook niet erg fair om thuiswonende studenten zo makkelijk weg te zetten als gratis gasten van "hotel ouders!"
Mijn moeder noemde mij vanaf mijn 18e een 'kostganger' (ik betaalde ook kostgeld) en dat was ook niet erg maar ik liep al heel jong met het gevoel rond dat ik een soort profiteur was. En dat was best wel naar.
Ik kon destijds best wel snel het huis uit. Maar ik zie ook wel dat die kans voor mijn eigen kinderen nihil is.
Kortom, ik zou voor die slaapkamer gaan.
KamilleT schreef:
22-11-2025 10:50
Ik heb wel tekeningen zitten maken. Als we de keuken iets groter maken, houd je nog steeds een leuke kamer over. Er past dan een ovale 6p eettafel, dat oogt ruimtelijker dan het bakbeest dat mijn vriend nu heeft staan. […] Er zijn overigens ook kleinkinderen voor wie een logeerkamer leuk zou zijn.

Dat zou ik doen. Keuken bijvoorbeeld rond de 20 vierkante meter (bijv. 4 x 5 > kun je prima een 6 persoonseettafel in kwijt) en dan heb je m.i. een nog best ruime slaap-/logé-/werkkamer over van 14 vierkante meter (bijv. 4 x 3,5). Dan heeft thuiswonend kind een prima kamer en slaapt ze niet op dezelfde verdieping. Maar ik zelf heb sowieso liever een extra kamer dan een enorme keuken.
Aangezien je kinderen al volwassen zijn ben jij ook niet piepjong meer. Ik zou dus kijken hoe ik mijn huis zo levensloopbestendig mogelijk zou maken. En daarbij niet kijken naar mijn droombeeld (iedere avond urenlang borrelen op het dakterras, als je stiekem weet dat dat toch niet gebeurt), maar naar wat realistisch is.

En de reden waarom dochter nog thuiswoont zou ook meespelen.
Is het bijv omdat ze vanwege haar autisme moeite heeft met zelfstandig wonen, dan zou ik meer faciliteren dan wanneer het een lekker goedkope woonoplossing is zodat ze over jullie rug makkelijk kan sparen.

En wat betreft die dochter in het buitenlands: is daar persé een hele logeerkamer voor nodig? Het zou mij als ik die dochter was niet uitmaken als er dan een matrasje neergelegd werd bij zus op de kamer/hoekje woonkamer of keuken. Het zijn geen vreemden waarbij ik liever niet in pyjama of slapend gezien word. Het gaat dan toch vooral om de huiselijke gezelligheid?
moizer schreef:
22-11-2025 12:22
Aangezien je kinderen al volwassen zijn ben jij ook niet piepjong meer. Ik zou dus kijken hoe ik mijn huis zo levensloopbestendig mogelijk zou maken. En daarbij niet kijken naar mijn droombeeld (iedere avond urenlang borrelen op het dakterras, als je stiekem weet dat dat toch niet gebeurt), maar naar wat realistisch is.

En de reden waarom dochter nog thuiswoont zou ook meespelen.
Is het bijv omdat ze vanwege haar autisme moeite heeft met zelfstandig wonen, dan zou ik meer faciliteren dan wanneer het een lekker goedkope woonoplossing is zodat ze over jullie rug makkelijk kan sparen.

En wat betreft die dochter in het buitenlands: is daar persé een hele logeerkamer voor nodig? Het zou mij als ik die dochter was niet uitmaken als er dan een matrasje neergelegd werd bij zus op de kamer/hoekje woonkamer of keuken. Het zijn geen vreemden waarbij ik liever niet in pyjama of slapend gezien word. Het gaat dan toch vooral om de huiselijke gezelligheid?
Pfffffff. Ze woont gewoon nog bij haar moeder thuis? Los van dat het erg lastig is om woonruimte te vinden, laat staan iets betaalbaars, vindt het gros van de ouders het prettig om hun kinderen een zo goed mogelijke start in het leven te geven. Bijvoorbeeld door woonruimte te faciliteren zolang ze een opleiding volgen - en vaak nog jaren daarna. Best apart om dat als "sparen over jullie rug" te typeren.

En TO's man is niet de vader van de dochters. Dus voor de dochter in het buitenland is hij wellicht gewoon "vreemd" genoeg om liever niet slapend of in pyjama door gezien te worden. En vice versa.
Ja, weer zo'n voorbeeld van een zeer onsympathieke reactie (die van moizer).

Hecamel, een keuken van 10 m lang is wel écht huge, wauw! Dat is de lengte van de keuken van mijn kookstudio/werkkeuken. Die is wel iets breder, zo'n 4-4,5 meter, maar we koken daar met gemak met 16 personen!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vraag mij ook af wat de mening van jouw partner is. Uiteindelijk is het ook zijn huis toch? Hij wil samen met jou een nieuwe start maken met een nieuw huis. En nu moet hij aan alle kanten inleveren vanwege volwassen kinderen. Geen ruime werkkamer en een kleine keuken. Ik lees nergens dat de inwonende dochter beperkt is. En ook niet dat ze net 18 is en nog studeert. To geeft aan dat het volwassenen zijn. Dan is het op een gegeven moment tijd om zelfstandig te worden en uit huis te gaan. Kleine kinderen prima. Maar nu moet iedereen aanpassingen doen terwijl de zeggenschap bij to en haar partner ligt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven