Werk & Studie alle pijlers

Loon indicatie gehandicaptenzorg

22-11-2025 19:30 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hee allemaal,

Jaren geleden heb ik een zorg gerelateerde opleiding gedaan (MBO 4) maar ben door diverse omstandigheden iets heel anders gaan doen.
Momenteel loopt ik vast op mijn werk en heb het niet meer naar mijn zin. Kortom ik wil gaan doen waar ik ooit voor opgeleid. Inmiddels een leuke vacature gezien en zou willen werken met een LVB doelgroep.
Vermoedelijk zou ik wat certificaten moeten halen en is hoef ik mij niet om te laten scholen.
Nu zie ik binnen het CAO gehandicaptenzorg dat er diverse salaris schalen zijn met diverse treden.
Ik ben erg benieuwd of iemand mij kan vertellen wat een realistische schaal is om te starten en op welke trede is realistisch om in te stappen?
Dat ligt natuurlijk aan de functie en de organisatie. Bij ons zitten de begeleiders die persoonlijk begeleider zijn (bij ons begeleider b) en naast het begeleiden ook zorgplannen schrijven, contacten onderhouden met ouders, deelnemen aan mdo's etc in schaal 40. Begeleiders die alleen op de groep staan (Begeleider A) gaan in onze organisatie nu net van schaal 30 naar schaal 35.

Ik kan me voorstellen dat het voor jezelf fijn is om te starten als begeleider A om erin te komen en eventueel later door te stromen naar begeleider B. De tree is vaak wel aardig over te onderhandelen, ligt wat aan je ervaring maar ook aan wat je wilt verdienen (en nu eventueel verdient om bijv niet teveel te zakken in salaris). Mijn ervaring is dat ze daar niet heel moeilijk in zijn als ze je graag willen hebben.

En succes! De lvb-doelgroep is zo leuk 😍
fryskefaam wijzigde dit bericht op 23-11-2025 08:36
3.70% gewijzigd
Er vanuit gaande dat je op een groep of dagbesteding wil gaan werken:

assistent begeleider schaal 30
begeleider 35 of 40 (afhankelijk van de doelgroep)
persoonlijk begeleider 40 of 45 (afhankelijk van de doelgroep),
en meewerkend teamcoordinator 50

Bij de functie van persoonlijk begeleider en meewerkend teamcoordinator zit veel meer administratie. Zij zijn oa verantwoordelijk voor de plannen, het contact met verwanten, etc. De teamcoordinator mag dan ook nog zorgen voor een soepel werkend team en is de spil tussen de manager en de medewerkers op de vloer.
Nivo 4 zit bij ons in schaal 40.
Dank jullie wel voor de reactie's zoals ik het lees schaal 35 of schaal 40. Heeft iemand een idee wat realistisch in welke trede te starten?
Heb je überhaupt zorgervaring? Mijn buurvrouw heeft zich laten omscholen maar die mocht op haar 50e gewoon op trede 0 beginnen. Was niet over te praten.
KamilleT schreef:
23-11-2025 09:37
Heb je überhaupt zorgervaring? Mijn buurvrouw heeft zich laten omscholen maar die mocht op haar 50e gewoon op trede 0 beginnen. Was niet over te praten.
Wel veel persoonlijke ervaring, behalve een opleiding die gedateerd is en persoonlijke ervaring geen specifieke zorgervaring
Juultje20 schreef:
23-11-2025 10:34
Wel veel persoonlijke ervaring, behalve een opleiding die gedateerd is en persoonlijke ervaring geen specifieke zorgervaring
Als je graag wilt, zou ik gewoon solliciteren en kijken hoe ver je komt. Het zou me niet verbazen als ze je graag willen hebben. Mijn tante kreeg op haar 60e nog een opleidingsplek aangeboden toen ze vrijwilliger was. Die heeft dat niet gedaan want het salaris was nog lager dan haar toenmalige WW-uitkering, maar wellicht wordt daar inmiddels anders mee omgegaan. Ik zag wel dat de salarisschalen nu een stuk hoger liggen dan toen zij daarmee bezig was.
Naar wat ik begreep zitten ze te springen om mensen. Ik ga zeker solliciteren. Ik zou het hier laten weten hoe het verder gaat.
Succes!
Benoem ook andere vaardigheden die op het eerste ogenblik niet direct zorggerelateerd zijn. Bekijk de CanMeds rollen. Misschien ben je heel digivaardig of heb je leiderschap in je, kun je goed organiseren, goed verwoorden. Zorg is zoveel meer dan de handelingen.
fryskefaam schreef:
22-11-2025 22:10

En succes! De lvb-doelgroep is zo leuk 😍
Zeker leuk, maar kijk echt of je ergens in een hecht team terecht kan.
Mijn zoon woont bij een organisatie waar het in veel woningen en dagbestedingen drama is. Veel verloop, veel tijdelijke (ZZP-ers) invallers met een andere insteek als ze komen werken. Ik kan daar heel veel nare voorbeelden voor noemen helaas.

En de LVB-ers varen daar niet wel bij, hebben vaste gezichten nodig en het gedrag is best heftig bij sommigen. :-[ En dan is de doelgroep een stuk minder leuk helaas.

Dus mijn tip zou wel zijn om echt goed uit te vragen hoe het team samengesteld is waar je gaat werken.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik verwacht dat je in het begin in schaal 35 zal komen, omdat je opleiding al wat ouder is en je dus mogelijk ook weer wat zal moeten bijleren. Maar zij-instromers zijn zeer welkom!
Maleficent schreef:
23-11-2025 12:45
Mijn zoon woont bij een organisatie waar het in veel woningen en dagbestedingen drama is. Veel verloop, veel tijdelijke (ZZP-ers) invallers met een andere insteek als ze komen werken. Ik kan daar heel veel nare voorbeelden voor noemen helaas.

En de LVB-ers varen daar niet wel bij, hebben vaste gezichten nodig en het gedrag is best heftig bij sommigen. :-[ En dan is de doelgroep een stuk minder leuk helaas.

Dus mijn tip zou wel zijn om echt goed uit te vragen hoe het team samengesteld is waar je gaat werken.
Een hecht team is zo belangrijk in dit werk! Helaas is het echt heel lastig inschatten vooraf, je merkt het niet altijd bij het gesprek en zelfs niet bij het meelopen.

Ik hoop dat er wat verbeteringen komen want ik zie het nu nog niet veel veranderen, er komen steeds minder mensen werken en de inzet veranderd enorm.
Maleficent schreef:
23-11-2025 12:45

Dat was ook de reden dat ik nu niet meer met deze doelgroep werk helaas. Niet het gedrag want dat kon ik vaak wel begrijpen en goed mee omgaan maar wel dat iedereen met handen en voeten er zo aan het werk kon, uit de bouw en overal vandaan kwamen ze, vooral mannen. Heel veel beheersmatig gedrag van begeleiders die er niks van begrepen, nooit kunnen bouwen aan een hecht team omdat wat er aan de voorkant binnen kwam er aan de achterkant net zo hard weer uit rende en helaas waren dat meestal de goede begeleiders, drama. Lijkt me als ouder supermoeilijk om je kind in zo'n situatie achter te moeten laten.

Vaak is de tevredenheid in zulke teams ook niet erg groot en kun je dat met een beetje doorvragen wel gauw achterhalen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven